m

Rykte Rimac köper Bugatti
Spännande rykte!

Nu kommer ett väldigt intressant rykte som säger att Volkswagengruppen är i faggorna med att sälja Bugatti till den kroatiska elbilstillverkaren Rimac Automobili. 1998 köpte Volkswagen rättigheterna till märket av Bugatti Automobili och gjorde om detta till Bugatti Automobiles istället. 2005 lanserades Veyron och resten är historia. Och nu kan det alltså vara dags igen att skapa historia, fast på ett annat vis. Vad skulle det innebära att Rimac köper Bugatti? Eldrift såklart, i vilken form är oklart men det står inga W16-motorer på Rimacs hyllor och dammar direkt utan där är det högpresterande elektriska drivlinor istället. Köpet skulle även innebära att Rimac får tillgång till Bugattis fabrik och därmed kan skala upp sin egna produktion. Som sagt, det här är endast ett rykte för tillfället men det skulle vara väldigt intressant att se vad det kan bli av detta om det stämmer. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2019

Rimac C_Two ska bjuda på en helt ny körupplevelse
Är i slutfasen med prototyp-tester nu

Sedan i våras har Rimac testat prototyper av den nya modellen C_Two. På mässan i Genève i mars ska produktionsversionen och namnet på bilen presenteras och kort därefter ska de första förserie-bilarna börja tillverkas. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av 2020. Vdn Mate Rimac säger följande: "We are working hard to shape this car exactly how we imagined it: a new breed of hypercar that unlocks the extreme performance of the electric drivetrain and new driving experience for the driver. At the same time, it will be a technical masterpiece from an engineering point of view. The C_Two will have a new driver feel, highly-communicative handling and first-class dynamics that will define our new car – we want this car to be intuitive and usable, yet sharp and capable. This process of testing and refinement is crucial to ensure we deliver on our promises – driving the C_Two will be something quite different." 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 2,2 miljoner euro. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

En rundtur i Rimacs fabriker
Mate Rimac guidar

Hösten 2010 la vi upp ett klipp på en gammal BMW som konverterats till eldrift. Det var Mate Rimacs bil som han hade snickrat ihop själv. Den var ett av startskotten till det som idag är hans väldigt intressanta företag Rimac Automobili. Mycket har hänt sedan det klippet och här får vi en liten rundtur i företagets fabrik av grundaren själv för att se vad man pysslar med just nu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2018

Rimac presenterar C_Two California Edition
Ny färg och plats för skumpa

Denna vecka drar Monterey Car Week igång och Rimac Automobili är på plats. För att visa upp något nytt har de begåvat den senaste modellen C_Two med en ny färg, nya fälgar och fixat plats för två stycken champagne-flaskor på inte mindre än sex liter med tillhörande glas. Bilen har fått namnet California Edition men förutom dessa saker är den oförändrad. Det innebär att den under skalet har fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 1.914 hästar och 2.300 newtonmeter. Planen är att bygga 150 stycken C_Two och på prislappen står det 2,1 miljoner dollar styck. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2017
2016

Produktionsversionen av Rimac Concept_One kommer till Genève
Och så här ser den ut

2011 presenterade Rimac Automobili elbilen Concept_One. En riktigt hårig sak som lovade mycket och som inte såg helt tokig ut på köpet. Nu har det gått ett par år, men som i så många andra fall har företaget inte försvunnit. Nu är man nämligen redo att presentera en produktionsfärdig version av bilen, och den kommer att ställas ut i Genève. Som tur är har bilen inte förändrats särskilt mycket från konceptet som visades upp 2011. De yttepyttesmå backspeglarna med kameror i har ersatts av konventionella med spegelglas, strålkastarna har gjorts om lite samt att ett par extra ventilationshål har hittat dit, och en större diffusor bak. På insidan har mittkonsolen gjorts om och fått sig en stor pekskärm från vilken man styr infotainmentsystemet och nästan allt som har att göra med bilen. Under skalet sitter det fortfarande fyra stycken elmotorer, en för varje hjul. Den kombinerade effekten anges till 1 088 hästar och 1 600 Nm. Bilen har totalt fyra stycken växellådor - en enstegad för varje frontmotor, och en tvåstegad dubbelkopplingslåda var för de bakre. Ekipaget väger in på 1 850 kilo och från 0 till 100 km/h ska man kunna ta sig på bara 2,6 sekunder. 0-200 ska gå på 6,2 och vågar man är toppfarten 355 km/h. Endast åtta stycken exemplar kommer att tillverkas men vad varje kommer att kosta är oklart för tillfället. Tidigare har det snackats om runt 800 000 euro innan skatt, så det är som väntat ingen billig pjäs det handlar om. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0
2012

Mate Rimacs e-M3 slår massa rekord
Snabbast acceleration för elbil

Rimac har en rätt så snabb BMW M3 som de har byggt om till eldrift. Den har hängt med ett tag men det är först nu som den har fått några officiella rekord i acceleration. Sanningen är att rekordrundorna ägde rum redan i april förra året, men det är först nu som FIA har fått ändan ur vagnen och registrerat de och gjort de officiella. Enligt Mate Rimac är det här dock bara början. Hans grymma konceptbil Concept_One kommer förhoppningsvis att slå hans egna rekord en vacker dag. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2011

Världens första el-superbil smygvisad
Premiär i Frankfurt

Rimac Automobili ska visa upp något i hästväg på Frankfurt-mässan. Concept One som bilen heter är helt eldriven och har 1 088 hästar. Den exteriöra designen står Adriano Mudri för, mannen bakom designen på Magna Steyr Mila EV. För insidan står ett team som tidigare jobbat för Pininfarina, och som jobbat med bilar som Ferrari 360 Modena och FF, McLaren MP4-12C and the Maserati Birdcage concept så vi får väl hoppas att även denna bil ser lika trevlig ut på insidan. Bilen är den första från tillverkaren och till skillnad från superbilstillverkare som bara spottar ur sig renderingar och skisser är det här faktiskt en bil som kommer att ställas ut. Två beställningar är redan lagda av, trumvirvel, den kungliga familjen i Abu Dhabi. När produktionen väl drar igång, som väntas bli 2013, ska det byggas mellan tio och femton bilar om året, men inte mer än totalt 88 stycken. Mer om detta vrålåk kommer senare. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0