Quantcast
m

Hyundai Kona Electric uppdateras igen
Får dragkrok och längre räckvidd

Nu väljer Hyundai att uppdatera den eldrivna versionen av modellen Kona igen och det man har gjort denna gång är chassiförändringar på undersidan och bytt ut Nexen-däcken mot Michelin Primacy 4. Detta möjliggör att man nu kan utrusta bilen med dragkrok om man har en Kona Electric Long Range Performance. Därefter kan man dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo. Det går inte att få dragkrok till Kona Electric Standard Range. På bilar som producerats från mars i år kan dragkrok eftermonteras, men vad det kostar är oklart. Smärre aerodynamiska förbättringar och minskat rullmotstånd gör även att räckvidden i Kona Electric Long Range Performance (64 kWh) ökar från 44,9 till 48,5 mil. Kona Electric Standard Range (39 kWh) ökar från 28,9 till 30,5 mil. De här räckvidderna gäller för bilar med produktionsstart i juni 2020. Kona Electric Standard Range kostar från 389.900 kronor, Long Range Performance från 424.900 kronor. Priserna är innan klimatbonus. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Häng med på en POV-körning i Rimac C_Two
Ser kul ut

YouTubern Misha Charoudin fick nyligen möjlighet att ratta en prototyp av Rimacs kommande modell C_Two och här får vi hänga med på den upplevelsen. På banan var bilen nedskruvad till hälften gällande effekten och det är helt klart en prototyp som inte är klar än, men det hela ser ändå väldigt kul ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Rimacs testförare
Miroslav verkar ha ett kul jobb

Igår var det måndag och Rimacs grundare Mate släppte ytterligare ett Mondays with Mate-klipp. I detta handlar det om Miroslav "Mrgud" Zrncevic som är testförare hos elbilstillverkaren. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Top Gear provkör Rimac C_Two
Electrifying!

Jack Rix från Top Gear har fått möjlighet att provköra en prototyp av Rimacs nya modell C_Two och här får vi hänga med på turen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Prototyper av Rimac C_Two finjusteras på bana
Snart premiär

Nästa månad kommer Rimac att visa upp produktionsversionen av modellen C_Two på mässan i Genève. Nyligen var man ute och finjusterade två stycken prototyper på bana och eftersom man hade med sig en kamera då får vi se hur det hela såg ut. Den ena testade man fjädring med och den andra de aktiva aerodynamiska systemen. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg specar en Aston Martin Valkyrie
Tydligen vanligt att man köper till en extra motor

Nico Rosberg har som ni säkert redan vet lagt racinghandskarna på hyllan och är numera en vloggare som drar runt och spanar in coola grejer. Senast var han hos Aston Martin för att speca upp sin dröm-Valkyrie. Han har inte köpt någon men han fick ändå åka dit och kika lite hur man kan få sin version av superbilen. De som har beställt en Valkyrie har knappast torrt på bankkontot vilket bland annat visar sig i att en fjärdedel har beställt en extra motor till sina bilar, bra att ha om den som sitter i från fabrik skulle börja strula. 150.000 pund extra kostar det. Några har till och med beställt två extra motorer så att de kan ha en extra som fikabord. Maskinen är en V12:a från Cosworth på 6,5 liter utan överladdning som varvar till hela 11.200 varv och som bjuder på 1014 hästar och 740 newtonmeter i vrid. Den får i sin tur lite extra draghjälp från en elmotor på 162 och 280 newtonmeter utvecklad av Rimac och Integral Powertrain. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2019

Rimac C_Two ska bjuda på en helt ny körupplevelse
Är i slutfasen med prototyp-tester nu

Sedan i våras har Rimac testat prototyper av den nya modellen C_Two. På mässan i Genève i mars ska produktionsversionen och namnet på bilen presenteras och kort därefter ska de första förserie-bilarna börja tillverkas. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av 2020. Vdn Mate Rimac säger följande: "We are working hard to shape this car exactly how we imagined it: a new breed of hypercar that unlocks the extreme performance of the electric drivetrain and new driving experience for the driver. At the same time, it will be a technical masterpiece from an engineering point of view. The C_Two will have a new driver feel, highly-communicative handling and first-class dynamics that will define our new car – we want this car to be intuitive and usable, yet sharp and capable. This process of testing and refinement is crucial to ensure we deliver on our promises – driving the C_Two will be something quite different." 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 2,2 miljoner euro. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Nästa år visar Hyundai eldriven superbil
Med Rimac-teknik under skalet

I våras skrev vi om att Hyundai investerat i elbilsföretaget Rimac och nästa år kommer vi få första glimten av vad detta samarbete innebär. Då kommer Hyundai nämligen att visa upp en superbil som sägs bara gå på el och som ska ha Rimac-teknik under skalet. Det handlar om en konceptbil som enligt den nya prestanda-chefen Albert Biermann ska vara "galen". Tyvärr vet vi inte mer än så här i dagsläget. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Produktionsversionen av Rimac C_Two visas i mars
Kommer inte att heta C_Two

Förra våren presenterade Rimac den nya konceptbilen C_Two, Den går bara på el, har nästan 2.000 hästar och lovar 0-100 km/h på under två sekunder. I mars nästa år på mässan i Genève kommer man att visa upp produktionsversionen, men den kommer inte att heta C_Two utan något annat. Vad har man dock inte bestämt än. Tillverkningen väntas dra igång i slutet av 2020 och endast 150 stycken exemplar kommer att bli till. Övrigt nytt kring Rimac är att de planerar att slå upp ett nytt Research & Development-center i Storbritannien. Varför man har valt att lägga det här förklarar grundaren Mate Rimac med att han gillar att jobba med britter och att landet har några av Europas bästa ingenjörer. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Krocktester med en Rimac C_Two
Gör lite ont att titta på

För att Rimacs eldrivna superbil C_Two ska kunna bli homologerad globalt måste den bland annat genomgå krocktester. Så är det bara, hur ont det än gör i kroppen att krascha en bil av denna sort. Men, den måste ju självklart vara säker så det är bara att bita ihop och göra det som måste göras. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Pininfarina presenterar elbilsplattform
Ett samarbete med Bosch och Benteler

Tillsammans med Bosch Engineering och Benteler presenterar nu Pininfarina en plattform framtagen specifikt för elbilar. Den kommer att ligga till grund för framtida modeller Automobili Pininfarina tar fram. De tre företagen ska diskutera om man ska erbjuda plattan även till andra företag för att på så vis "attain added synergies and enable a more rapid adoption". "While other EV platforms are being developed, this collaboration marks the first initiative among three world-class partners to develop a platform specifically tailored to the luxury and performance electric vehicle plans of Automobili Pininfarina and potentially other carmakers looking to make progress in this sector." Utvecklingen av den eldrivna superbilen Battista är på gång men den baseras istället till stor del på Rimac C Two. I framtiden finns planer på inte mindre än tre stycken suvar och ytterligare en modell som vi inte vet vad det är än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Bugattis kommande SUV kanske är helt eldriven
Med teknik från Rimac

Det är klart att även Bugatti ska erbjuda en SUV i framtiden. Nu går ryktet om att den kan vara helt eldriven och att tekniken kring detta är hämtat från kroatiska Rimac. Det har tidigare snackats om att den nya Bugattin skulle baseras på Lamborghini Urus och då använda samma turbomatade V8:a, men så kanske det inte blir alltså. Drivlinan från Rimac skulle i så fall vara den som sitter i modellen C_Two och Pininfarina Battista vilket innebär inte mindre än 1.850 hästar. Det här är som sagt enbart rykten så ta allt med en nypa salt för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

En rundtur i Rimacs fabriker
Mate Rimac guidar

Hösten 2010 la vi upp ett klipp på en gammal BMW som konverterats till eldrift. Det var Mate Rimacs bil som han hade snickrat ihop själv. Den var ett av startskotten till det som idag är hans väldigt intressanta företag Rimac Automobili. Mycket har hänt sedan det klippet och här får vi en liten rundtur i företagets fabrik av grundaren själv för att se vad man pysslar med just nu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai och Kia investerar i Rimac
80 miljoner euro

Den lite udda elbilstillverkaren Rimac från Kroatien har fått stort intresse på grund av sin teknologi. Nu investerar Hyundai Motor Group totalt 80 miljoner euro i Rimac. Tanken är att gruppen med sina två märken Hyundai och Kia tillsammans med Rimac ska ta fram två högpresterande bilar till 2020. Tanken är att ta det som är Hyundai N-bilar och elektrifiera dem. I dag finns ju i30 N (ovan) men det ska som sagt bli två bilar som når marknaden. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Top Gear spanar in Pininfarina Battista
Mäktig elbil

Förra månaden presenterade Pininfarina elbilen Battista. Det är en riktigt läcker sak med prylar från Rimac under skalet. Inte mindre än 1 900 hästar och 2 300 newtonmeter i vrid levereras, något som är tillräckligt för att kunna accelerera 0-100 km/h på under två sekunder och sen toppa 350 km/h. På en laddning ska du kunna ta dig 45 mil. 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset för ett börjar på omkring 2,5 miljoner dollar. Rory Reid från Top Gear har tagit sig en närmare titt och så här såg det ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Pininfarina presenterar elbilen Battista
Har hjärta från Rimac

Pininfarina har nu visat upp sin nya bil på mässan i Genève. Den har namnet Battista hämtat från grundaren och skapelsen är en eldriven superbil med fyra stycken motorer som levererar inte mindre än 1 900 hästar. 0-100 km/h ska gå på under två sekunder och toppfarten ska ligga på 350 km/h. Batteripacket är på 120 kWh och räckvidden anges till omkring 48 mil. 0-80 procent ska kunna laddas upp på 40 minuter med hjälp av en snabbladdare. Allt är byggt kring en monocoque i kolfiber och hela el-arkitekturen är utvecklad tillsammans med Rimac som kan ett och annat när det gäller elbilar. Bromsarna är keramiska och mäter 390 millimeter fram och 380 millimeter bak. Målet är tillverka 150 stycken exemplar av den här bilen och prislappen kommer att ligga på omkring två miljoner pund styck. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martin släpper lite siffror kring Valkyrie
Bjuder på 1 176 hästar och 900 newtonmeter i vrid

Det har tidigare snackats om att Aston Martins kommande superbil Valkyrie skulle bjuda på 1 146 hästar men nu får vi reda på de rätta siffrorna. Motorn som är en V12:a utan överladdning på 6,5 liter utvecklad av Cosworth kommer tillsammans med en elmotor från Rimac att leverera hela 1 160 bhp vilket omräknat blir 1 176 hästkrafter. Hybridsystemet kommer att få sin kraft från ett KERS-system och varvstoppet för hela maskineriet kommer att ligga på galna 11 100 varv. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2018

Pininfarinas eldrivna superbil får namnet Battista
Från grundaren

Pininfarina har en eldriven superbil på gång och den har fram tills nu gått under namnet PF0. Nu står det dock klart att den kommer att heta Battista och det namnet har man hämtat från, tada, grundaren Battista Farina. Hans dröm var alltid att en vacker dag skapa en egen bil under varumärket, men han hann tyvärr inte innan han avled 1966. Idag drivs företaget av hans barnbarn Paolo Pininfarina. Bilen har premiär i Genève i mars nästa år. Annat nytt på Pininfarina-fronten är att man efter denna superbil har inte mindre än tre stycken suvar på gång - en av dem ska vara en direkt konkurrent till Lamborghini Urus, i alla fall när det kommer till fartresurser. Den går under kodnamnet PF1 och kommer också att vara eldriven, men inte med grejer från Rimac som superbilen utan istället har man gått samman med Rivian som vi nyligen har skrivit om. Det snackas om att bilen får en elmotor vid varje hjul och sammanlagt 1.089 hästar som matas av ett batteripack på 135 kWh. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Vindtunneltester med Rimac C_Two
Hal som en elektrisk ål

Även om den presenterades i våras så genomgår Rimacs senaste modell C_Two fortfarande tester innan det är dags att sätta den i produktion. Här får vi se hur man jobbat med bilen i vindtunnel. 150 stycken exemplar ska tillverkas och varje kommer att ha ett frånpris på 2,1 miljoner dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Pininfarina PF0 kommer att bli världens starkaste bil
Får drivlina från Rimac

Som vi har skrivit om tidigare har Pininfarina styrt om och blivit en elbilstillverkare. Snart är deras första modell PF0 här och nu sägs det att den kommer att bli världens starkaste produktionsbil. Elbilen kommer att ha en elmotor i varje hjul med en sammanlagd effekt på över 1.900 hästar och 2.300 newtonmeter i vrid. Ni kanske känner igen dessa siffror från Rimacs modell C_Two? Det är inte så konstigt heller eftersom exakt samma drivlina sitter i PF0. Dock är det lite märkligt att Rimac skulle låta någon annan ha mer effekt med deras egna grejer men vi får väl se när bilen väl är här. Pininfarinas mål är att den ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och nå 300 km/h på under tolv sekunder. Toppfarten är inte känd men den borde vara över 400 km/h. Räckvidden ska vara på omkring 48 mil och med hjälp av en snabbladdare ska man kunna ladda upp till 80 procent på 40 minuter. Vad man använder för batteripack är oklart men det ska enligt uppgift vara 25 procent större än det en Tesla Model S har. Chassit och karossen kommer att vara tillverkade i kolfiber. PF0 kommer att ha sin världspremiär på nästa års upplaga av bilmässan i Genève. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Så blev elbilstillverkaren Rimac till
Ny serie i fyra delar

I oktober 2010 skrev jag en artikel där vi fick se Mate Rimacs supersnabba gamla BMW E30 bränna omkring. Det som gjorde att den stack ut var att han hade bytt ut hela drivlinan mot elprylar, och mycket var egna lösningar. Resten är som det heter historia och idag säljer han en eldriven superbil under eget namn, har bra kontakt med både Porsche och Koenigsegg och skrev nyligen på ett avtal med Automobili Pininfarina om att leverera drivlinor till dem. I den här nya serien i fyra delar får vi hänga med och se hur allt började. Just nu finns del ett och två att kika på, de resterande två lär dyka upp på YouTube-kanalen så småningom. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Rimac presenterar C_Two California Edition
Ny färg och plats för skumpa

Denna vecka drar Monterey Car Week igång och Rimac Automobili är på plats. För att visa upp något nytt har de begåvat den senaste modellen C_Two med en ny färg, nya fälgar och fixat plats för två stycken champagne-flaskor på inte mindre än sex liter med tillhörande glas. Bilen har fått namnet California Edition men förutom dessa saker är den oförändrad. Det innebär att den under skalet har fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 1.914 hästar och 2.300 newtonmeter. Planen är att bygga 150 stycken C_Two och på prislappen står det 2,1 miljoner dollar styck. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Porsche köper in sig i Rimac
Intressant!

Rimac har gjort sig kända för sina två brutala, elektriska superbilar. Men man vill mer än så, lösningarna man bygger i bilarna är lösningar som man sedan säljer. Bland annat har deras batterier hittat in i dotterbolaget Greyp som gör cyklar/motorcyklar. Hur som helst så verkar fler tycka att de är intressanta, för nu har Porsche AG köpt tio procent av bolaget. – By developing the purely electric two-seaters super sports cars, like the ‘Concept_One’ and ‘C Two’, as well as core vehicle systems, Rimac has impressively demonstrated its credentials in the field of electromobility. We feel that Rimac’s ideas and approaches are extremely promising, which is why we hope to enter into close collaboration with the company in the form of a development partnership. Lutz Meschke, vice ordförande i Porsches styrelse Det verkar alltså som att de två bolagen kommer att börja utveckla saker tillsammans. Troligen rör det sig om saker under ytan som vi inte kommer att se och inte nya modeller. Partnerskapet är inte dumt alls, Porsches supersportbilar kan få sig en knuff av Rimacs teknologi och Rimac får mer resurser att göra ännu sjukare saker. Andra som samarbetar med Rimac är bland annat Koenigsegg. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Fully Charged tar sig en titt på Rimac C_Two
Mate Rimac går igenom höjdpunkterna

För två månader sedan visade Rimac upp sin nya eldrivna superbil C_Two. Den har inte mindre än 1 914 hästar och 2 300 newtonmeter i vrid från fyra stycken elmotorer. 0-100 km/h ska gå på kvicka 1,9 sekunder och toppfarten är enligt uppgift hela 412 km/h. Enligt NEDC-cykeln ska man kunna ta sig 65 mil på en laddning. Planen är att tillverka 150 stycken exemplar och alla är nästan redan bokade. Priset börjar på två miljoner dollar styck. Jonny Smith från Fully Charged har träffat företagets grundare, Mate Rimac, för en liten pratstund kring det nya vrålåket. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Pininfarina börjar tillverka elbilar
Första modellen kommer 2020

Den italienska designfirman Pininfarina ägs sedan 2015 av indiska Mahindra och nu växlar de fokus. Förutom det nya namnet Automobili Pininfarina ska man börja tillverka sportiga elbilar. Operativ chef blir svensken Per Svantesson som tidigare jobbat på både Volvo Group och Nevs. Ledare blir Michael Perschke som jobbat för både Volkswagen och Audi. Den första modellen ska lanseras 2020 och den kommer att skilja sig från vad som kommer senare då det handlar om en hyperbil med en prislapp på omkring 2,5 miljoner dollar. Den kommer att ha teknik från Mahindras Formula E-team och kanske även Rimac. Bilen ska ha 1500 hästar, klara 0-100 km/h på runt två sekunder och ta sig till 300 km/h på under elva sekunder. Räckvidden på en laddning kommer att ligga på nästan 50 mil. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. I framtidsplanerna finns även eldrivna sedaner och suvar. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Rimac rullar ut C_Two med 1.941 hästar
Gör 0-100 km/h på 1,9 sekunder

Det kroatiska elbilsföretaget Rimac har nu presenterat sin uppföljare till modellen Concept_One i Genève. Den nya bilen heter kort och gott C_Two och under skalet finns inte mindre än 1.941 elektrifierade hästar och 2.300 newtonmeter i vrid som bara väntas på att släppas lös. Gör man det ska man kunna klippa 0-100 km/h på 1,9 sekunder, precis samma tid som Tesla lovar med sin nya Roadster alltså. 0-300 km/h ska gå på 11,8 sekunder. Toppfarten anges till 412 km/h. Förutom detta ska bilen ha självkörande teknik i nivå 4 och några av de mest avancerade säkerhetssystemen som går att få tag i för tillfället. Kraften kommer från ett batteripack på 120 kWh som i sin tur fördelar den vidare till fyra stycken elmotorer. Enligt NEDC-cykeln ska räckvidden ligga på 65 mil på en laddning. Bilen ska även klara två varv med fullt ös på Ringen innan den behöver kyla ned sig lite. Vikten på ekipaget anges till 1.950 kilo. Utsidan påminner mycket om föregångaren och det är mest baktill det ser annorlunda ut med en aktiv vinge som kommer upp när den behövs. Jag får även lite BMW-vibbar när jag tittar här, mest på grund av baklysena. Den här får även till skillnad från föregångaren måsvingedörrar. Insidan har fått ännu fler roliga prylar att leka med än tidigare och precis som innan kan man ställa in allt i oändlighet. Kul teknik är bland annat att man kan låsa upp bilen med ansiktsigenkänning. Allt om bilen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0

Rimacs senaste teaser visar nästan hela bilen
Typ samma front men ny bak med vinge

Rimac har skickat ut ytterligare en teaser på deras nya bil som är en uppföljare på helt eldrivna Concept One. Klippet är snabbt men vi ser ändå att fronten inte har förnyats särskilt mycket utan att det mer är där bak det har hänt grejer. Bakljusen ser helt annorlunda ut och det finns en aktiv vinge som höjs och sänks när man kör. Bilen har premiär den 6 mars på bilmässan i Genève. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Mer information om Rimacs kommande elbil
Självkörande i Level 4

Den 6 mars kommer Rimac att visa upp uppföljaren till deras eldrivna superbil Concept One på bilmässan i Genève. Nu får vi reda på lite mer information kring denna och den säger att bilen kommer med ett 120kWh-batteripack, längre räckvidd och självkörning i Level 4. Rimac ska ha ändrat sina mål när Tesla presenterade nya Roadster och siktar nu på att bli snabbare än vad den är. Elmotorerna kommer därför tillsammans att ge mer än de 1.224 hästar föregångaren hade, och kanske då även göra 0-100 km/h snabbare än Roadsterns 1,9 sekunder. Av den nya bilen planerar man att bygga 100 stycken exemplar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida