m

En närmare till på Rimac Nevera
Imponerande bil!

Mat från Carwow har tagit sig en närmare titt på den smått bisarra elbilen Nevera. Mat är ju känd för att kolla om diverse öppningar för att kyla bilen och avgasrör och sånt är fejk eller inte med hjälp av en enkel pinne. Rimac tyckte att det var lite för banalt och fixade en specialgjord i kolfiber. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är Rimac Nevera med 1914 hästar
Produktionsversionen av C_Two för 2 miljoner euro

Rimac har äntligen visat upp produktionsklara versionen av C_Two, ett koncept som visades upp 2018. Det här är alltså en bil du kommer att kunna köpa, om du är snabb och har rejält med pengar. 150 bilar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 2 miljoner euro. Då får du en hyperbil med 1914 hästar och toppfart på 412 km/h. Precis som Koenigsegg gillar att köpa sina bilar med lite svensk touch har Rimac valt Nevera efter deras ursprung Kroatien. Översätter man ordet från kroatiska betyder det misstro, men det är också ett begrepp för lokalbefolkningen på en storm som snabbt och oväntat drar upp och som flyger fram längs kusten med blixtar och mycket kraft. Flera delar kan styras för att styra hur mycket downforce som skapas, bland annat vingen och diffusorn bak. Rimac är kända för sina elektriska drivlinor och bilen har fyra motorer som tillsammans ger 1914 hästar och ett vrid på 2360 Nm. Batteriet har en H-form och är vätskekylt. 6960 celler ger 120 kWh. Noll till 60 mph går på 1,85 sekunder och till 161 km/h kommer man på 4,3 sekunder. Till 300 km/h kommer man på 9,3 sekunder och kvartsmilen går på 8,6 sekunder. Bromsa ska man ju också kunna och det gör man dels med klassiska bromsar men också med motorerna. Fördelningen mellan dessa ska vara riktigt avancerad och inget föraren behöver bry sig om. Motorerna ska kunna bromsa med 300 kW och till det har man Brembobromsar på 390 mm. Galen prestanda, men Rimac lovar att bilen ska vara härlig att köra. Ställbara dämpare och automatisk justeringen av höjden ska ge en trevlig upplevelse när man ligger och tuggar mil. Under nästa år kommer en uppgradering som man kallar för Driving Coach. Med hjälp av tolv ultraljudssensorer, 13 kameror och sex radars tillsammans med Nvidias Pegasus-system får man som förare aktiv guidning när man kör på ett antal racerbanor. Nedan hittar ni lite videos om bilen! Tumnagel
45.2°
+
Roger Åberg
0

MKBHD tar en titt på snabba elfordon
Drönaren DJI FPV och bilen Rimac Concept One

MKBHD har släppt en ny video i Dope Tech-serien och den här gången pratas det om snabb drönare, snabb elbil och en rätt kompetent och liten actionkamera. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Porsche investerar ytterligare 70 miljoner euro i Rimac
Äger nu 24 procent

Nu står det klart att Porsche lastar in ytterligare 70 miljoner euro i elbilstillverkaren Rimac. Därmed går man från att tidigare ha ägt 15 procent av företaget till att äga 24 procent. Lutz Meschke säger följande i ett uttalande: "Porsche has already placed its first orders with Rimac for the development of highly innovative series components. Rimac is excellently positioned in prototype solutions and small series. Mate Rimac and his team are important partners, especially when it comes to supporting us in the development of components. Rimac is well on its way to becoming a Tier 1 supplier for Porsche and other manufacturers in the high-tech segment." Förutom Porsche samarbetar Rimac även med Hyundai, Aston Martin, Koenigsegg, Renault och Pininfarina. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagengruppen ska bestämma Bugattis öde i år
Blir det Rimac som tar över?

I september förra året skrev vi om ryktet att Rimac skulle köpa Bugatti, och det kanske lät rätt bisarrt just då. Men ryktet var inte taget ur luften och Rimac finns med som potentiell förvaltare av Bugattis framtid. Hur det kommer bli kommer Volkswagengruppen att bestämma i år. Porsche köpte in sig i Rimac 2018 och med i Bugatti-dealen skulle då vara att Porsche får en större del av Rimac-kakan. Ryktet säger att aktieägandet skulle kunna gå från dagens 15,5 procent upp till hela 49 procent. Rimac skulle då få Bugatti utan kostnad. I dagsläget äger grundaren Mate Rimac 47,7 procent av Rimac. I en intervju med den tyska tidningen Automobilwoche säger Porsche-chefen Oliver Blume följande: "At the moment there are intense deliberations on how Bugatti can be developed in the best possible way. Rimac could play a role here because the brands are a good technological fit. There are various scenarios with different structures. I believe that the issue will be decided by the group in the first half of the year." Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Dags för Rimac C_Two att genomgå sina sista vindtunneltester
Kan dippa nosen rejält för extra downforce

I det här klippet får vi se en prototyp av Rimacs kommande eldrivna superbil C_Two när den hänger i vindtunneln och gör sitt för att visa hur den kommer att skära genom luften när den väl är lössläppt på vägarna. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2020

Rimac drar igång förserietillverkningen av C_Two
Det närmar sig fullskalig produktion

2021 ska full produktion av Rimacs nya modell C_Two dra igång. Inför detta har man nu startat tillverkningen av de första förseriebilarna. Det handlar om sex stycken exemplar och genom att få ihop dessa kan man se var i produktionen man kan tänkas behöva finslipa saker. Bilarna ska vara nästintill identiska med produktionsversionerna och endast småsaker ska skilja. När alla är klara efter cirka åtta veckors montering ska de användas som testbänkar innan man drar igång på allvar. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg provkör Rimac C_Two
Mate Rimac hänger med

Rimac C_Two är inte här på riktigt än men tester med nästintill helt färdiga prototyper pågår för fullt. Den före detta racerföraren Nico Rosberg är ett stort fan av elbilar och han har lagt beställning på ett exemplar. Här får han provköra bilen för första gången. Lanseringen kommer att ske någon gång under nästa år. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Fler krocktester med Rimac C_Two
Nödvändigt innan lansering

För att bli godkänd för gatan måste nya bilar krocktestas. Det gäller såklart även hyperduperbilar i små skalor. Här ser vi ett nytt klipp från Rimac där man ser till att smacka in modellen C_Two i olika hinder för att se hur den pallar med detta. Innan lanseringen som sker nästa år ska totalt elva stycken prototyper möta samma öde. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Bugattis produktutveckling tillfälligt stoppad
Framtiden för märket är oviss

Volkswagen försöker komma underfund med vad de ska göra med Bugatti, Lamborghini och Ducati. Det kommer inte vara hållbart särskilt länge till att bara sälja superdupermaskiner som är dumma mot miljön och det har snackats både om att man funderar på att sälja till att ombilda företagen på något vis. Pengar måste sparas samtidigt som det kostar enormt att ge sig in i elektrifiering och all utveckling det drar med sig. Därför sägs det nu att all produktutveckling hos Bugatti tillfälligt är stoppad och att man sitter still i båten ett tag i väntan på nästa drag. Vdn Stephan Winkelmann säger att man är på väg mot ett rekordår och att orderböckerna för 2021 redan är 80 procent fyllda. Ett beslut kring Bugattis framtid väntas ramla in någon gång i november. Vi har tidigare skrivit om ryktena att Rimac kommer köpa upp hela rasket. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Tesla presenterar Model S Plaid
Snabb, stark och uthållig

Precis som väntat presenterade Tesla Model S Plaid under nattens konferens. Den här har det snackats om ett tag men nu vet vi vad det handlar om, och det går bra att beställa ett exemplar nu. Leveranserna drar igång i slutet av 2021 och det man får om man köper är en Model S där man har skruvat upp allt till 11. Utseendemässigt verkar bilen ha fått sig ett lite bitigare kjolpaket och en vinge på bakluckan. Under skalet finns tre stycken elmotorer som tillsammans genererar över 1100 hästar och som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,1 sekunder, kvartsmilen avklaras på under nio sekunder och toppfarten ska ligga på 320 km/h. Räckvidden ska ligga på över 84 mil. Siffrorna gör att den här blir den snabbast accelererande produktionsbilen hittills, snabbare än nyligen presenterade Lucid Air. När Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija och Tesla Roadster anländer lär nog Plaid petas ner från den tronen dock. Men såna här fartegenskaper i en stor fyrdörrars sedan är ändå sjukt imponerande. Prislappen för en Model S Plaid börjar på 1.499.900 kronor. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Rimac köper Bugatti
Spännande rykte!

Nu kommer ett väldigt intressant rykte som säger att Volkswagengruppen är i faggorna med att sälja Bugatti till den kroatiska elbilstillverkaren Rimac Automobili. 1998 köpte Volkswagen rättigheterna till märket av Bugatti Automobili och gjorde om detta till Bugatti Automobiles istället. 2005 lanserades Veyron och resten är historia. Och nu kan det alltså vara dags igen att skapa historia, fast på ett annat vis. Vad skulle det innebära att Rimac köper Bugatti? Eldrift såklart, i vilken form är oklart men det står inga W16-motorer på Rimacs hyllor och dammar direkt utan där är det högpresterande elektriska drivlinor istället. Köpet skulle även innebära att Rimac får tillgång till Bugattis fabrik och därmed kan skala upp sin egna produktion. Som sagt, det här är endast ett rykte för tillfället men det skulle vara väldigt intressant att se vad det kan bli av detta om det stämmer. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai Kona Electric uppdateras igen
Får dragkrok och längre räckvidd

Nu väljer Hyundai att uppdatera den eldrivna versionen av modellen Kona igen och det man har gjort denna gång är chassiförändringar på undersidan och bytt ut Nexen-däcken mot Michelin Primacy 4. Detta möjliggör att man nu kan utrusta bilen med dragkrok om man har en Kona Electric Long Range Performance. Därefter kan man dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo. Det går inte att få dragkrok till Kona Electric Standard Range. På bilar som producerats från mars i år kan dragkrok eftermonteras, men vad det kostar är oklart. Smärre aerodynamiska förbättringar och minskat rullmotstånd gör även att räckvidden i Kona Electric Long Range Performance (64 kWh) ökar från 44,9 till 48,5 mil. Kona Electric Standard Range (39 kWh) ökar från 28,9 till 30,5 mil. De här räckvidderna gäller för bilar med produktionsstart i juni 2020. Kona Electric Standard Range kostar från 389.900 kronor, Long Range Performance från 424.900 kronor. Priserna är innan klimatbonus. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Häng med på en POV-körning i Rimac C_Two
Ser kul ut

YouTubern Misha Charoudin fick nyligen möjlighet att ratta en prototyp av Rimacs kommande modell C_Two och här får vi hänga med på den upplevelsen. På banan var bilen nedskruvad till hälften gällande effekten och det är helt klart en prototyp som inte är klar än, men det hela ser ändå väldigt kul ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Rimacs testförare
Miroslav verkar ha ett kul jobb

Igår var det måndag och Rimacs grundare Mate släppte ytterligare ett Mondays with Mate-klipp. I detta handlar det om Miroslav "Mrgud" Zrncevic som är testförare hos elbilstillverkaren. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Top Gear provkör Rimac C_Two
Electrifying!

Jack Rix från Top Gear har fått möjlighet att provköra en prototyp av Rimacs nya modell C_Two och här får vi hänga med på turen. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Prototyper av Rimac C_Two finjusteras på bana
Snart premiär

Nästa månad kommer Rimac att visa upp produktionsversionen av modellen C_Two på mässan i Genève. Nyligen var man ute och finjusterade två stycken prototyper på bana och eftersom man hade med sig en kamera då får vi se hur det hela såg ut. Den ena testade man fjädring med och den andra de aktiva aerodynamiska systemen. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Första testmulan av Pininfarina Battista testad på bana
Produktionen drar igång i slutet av året

Automobili Pininfarina har nu börjat testa den helt eldrivna modellen Battista på allvar och i samband med detta delar de med sig av följande bilder på bilen. Man har tagit ut den på bana och till sin hjälp med att få till allt rätt har man den före detta F1-föraren Nick Heidfeld. Utvecklingen leds av Rene Wollmann som bland annat varit med och utvecklat Mercedes SLS AMG Electric Drive och Mercedes AMG One. Så här säger han om testerna: "The mule vehicles running the chassis and powertrain concepts for Battista have already achieved 80 per cent of their performance capability without issue. This means that our EV performance is already equal to the most powerful combustion engine-powered hypercar currently in the world. And in the simulation and wind tunnel testing phase, by fine tuning the aero packaging, we’ve already seen a significant increase in the potential range of Battista versus our original prediction." Som vi tidigare har nämnt så har Battista drivlina från Rimac under skalet och den består av inte mindre än fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar hela 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid. Dessa får sin kraft från ett batteripack på 120 kWh. Bilen ska göra 0-100 km/h på under två sekunder och toppa över 350 km/h. Potentiella kunder kommer få möjlighet att köra en prototyp under årets första halva och de första leveranserna av den färdiga produkten ska ske i slutet av året. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg specar en Aston Martin Valkyrie
Tydligen vanligt att man köper till en extra motor

Nico Rosberg har som ni säkert redan vet lagt racinghandskarna på hyllan och är numera en vloggare som drar runt och spanar in coola grejer. Senast var han hos Aston Martin för att speca upp sin dröm-Valkyrie. Han har inte köpt någon men han fick ändå åka dit och kika lite hur man kan få sin version av superbilen. De som har beställt en Valkyrie har knappast torrt på bankkontot vilket bland annat visar sig i att en fjärdedel har beställt en extra motor till sina bilar, bra att ha om den som sitter i från fabrik skulle börja strula. 150.000 pund extra kostar det. Några har till och med beställt två extra motorer så att de kan ha en extra som fikabord. Maskinen är en V12:a från Cosworth på 6,5 liter utan överladdning som varvar till hela 11.200 varv och som bjuder på 1014 hästar och 740 newtonmeter i vrid. Den får i sin tur lite extra draghjälp från en elmotor på 162 och 280 newtonmeter utvecklad av Rimac och Integral Powertrain. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2019

Rimac C_Two ska bjuda på en helt ny körupplevelse
Är i slutfasen med prototyp-tester nu

Sedan i våras har Rimac testat prototyper av den nya modellen C_Two. På mässan i Genève i mars ska produktionsversionen och namnet på bilen presenteras och kort därefter ska de första förserie-bilarna börja tillverkas. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av 2020. Vdn Mate Rimac säger följande: "We are working hard to shape this car exactly how we imagined it: a new breed of hypercar that unlocks the extreme performance of the electric drivetrain and new driving experience for the driver. At the same time, it will be a technical masterpiece from an engineering point of view. The C_Two will have a new driver feel, highly-communicative handling and first-class dynamics that will define our new car – we want this car to be intuitive and usable, yet sharp and capable. This process of testing and refinement is crucial to ensure we deliver on our promises – driving the C_Two will be something quite different." 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 2,2 miljoner euro. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Nästa år visar Hyundai eldriven superbil
Med Rimac-teknik under skalet

I våras skrev vi om att Hyundai investerat i elbilsföretaget Rimac och nästa år kommer vi få första glimten av vad detta samarbete innebär. Då kommer Hyundai nämligen att visa upp en superbil som sägs bara gå på el och som ska ha Rimac-teknik under skalet. Det handlar om en konceptbil som enligt den nya prestanda-chefen Albert Biermann ska vara "galen". Tyvärr vet vi inte mer än så här i dagsläget. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Produktionsversionen av Rimac C_Two visas i mars
Kommer inte att heta C_Two

Förra våren presenterade Rimac den nya konceptbilen C_Two, Den går bara på el, har nästan 2.000 hästar och lovar 0-100 km/h på under två sekunder. I mars nästa år på mässan i Genève kommer man att visa upp produktionsversionen, men den kommer inte att heta C_Two utan något annat. Vad har man dock inte bestämt än. Tillverkningen väntas dra igång i slutet av 2020 och endast 150 stycken exemplar kommer att bli till. Övrigt nytt kring Rimac är att de planerar att slå upp ett nytt Research & Development-center i Storbritannien. Varför man har valt att lägga det här förklarar grundaren Mate Rimac med att han gillar att jobba med britter och att landet har några av Europas bästa ingenjörer. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Krocktester med en Rimac C_Two
Gör lite ont att titta på

För att Rimacs eldrivna superbil C_Two ska kunna bli homologerad globalt måste den bland annat genomgå krocktester. Så är det bara, hur ont det än gör i kroppen att krascha en bil av denna sort. Men, den måste ju självklart vara säker så det är bara att bita ihop och göra det som måste göras. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Pininfarina presenterar elbilsplattform
Ett samarbete med Bosch och Benteler

Tillsammans med Bosch Engineering och Benteler presenterar nu Pininfarina en plattform framtagen specifikt för elbilar. Den kommer att ligga till grund för framtida modeller Automobili Pininfarina tar fram. De tre företagen ska diskutera om man ska erbjuda plattan även till andra företag för att på så vis "attain added synergies and enable a more rapid adoption". "While other EV platforms are being developed, this collaboration marks the first initiative among three world-class partners to develop a platform specifically tailored to the luxury and performance electric vehicle plans of Automobili Pininfarina and potentially other carmakers looking to make progress in this sector." Utvecklingen av den eldrivna superbilen Battista är på gång men den baseras istället till stor del på Rimac C Two. I framtiden finns planer på inte mindre än tre stycken suvar och ytterligare en modell som vi inte vet vad det är än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Bugattis kommande SUV kanske är helt eldriven
Med teknik från Rimac

Det är klart att även Bugatti ska erbjuda en SUV i framtiden. Nu går ryktet om att den kan vara helt eldriven och att tekniken kring detta är hämtat från kroatiska Rimac. Det har tidigare snackats om att den nya Bugattin skulle baseras på Lamborghini Urus och då använda samma turbomatade V8:a, men så kanske det inte blir alltså. Drivlinan från Rimac skulle i så fall vara den som sitter i modellen C_Two och Pininfarina Battista vilket innebär inte mindre än 1.850 hästar. Det här är som sagt enbart rykten så ta allt med en nypa salt för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

En rundtur i Rimacs fabriker
Mate Rimac guidar

Hösten 2010 la vi upp ett klipp på en gammal BMW som konverterats till eldrift. Det var Mate Rimacs bil som han hade snickrat ihop själv. Den var ett av startskotten till det som idag är hans väldigt intressanta företag Rimac Automobili. Mycket har hänt sedan det klippet och här får vi en liten rundtur i företagets fabrik av grundaren själv för att se vad man pysslar med just nu. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai och Kia investerar i Rimac
80 miljoner euro

Den lite udda elbilstillverkaren Rimac från Kroatien har fått stort intresse på grund av sin teknologi. Nu investerar Hyundai Motor Group totalt 80 miljoner euro i Rimac. Tanken är att gruppen med sina två märken Hyundai och Kia tillsammans med Rimac ska ta fram två högpresterande bilar till 2020. Tanken är att ta det som är Hyundai N-bilar och elektrifiera dem. I dag finns ju i30 N (ovan) men det ska som sagt bli två bilar som når marknaden. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Top Gear spanar in Pininfarina Battista
Mäktig elbil

Förra månaden presenterade Pininfarina elbilen Battista. Det är en riktigt läcker sak med prylar från Rimac under skalet. Inte mindre än 1 900 hästar och 2 300 newtonmeter i vrid levereras, något som är tillräckligt för att kunna accelerera 0-100 km/h på under två sekunder och sen toppa 350 km/h. På en laddning ska du kunna ta dig 45 mil. 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset för ett börjar på omkring 2,5 miljoner dollar. Rory Reid från Top Gear har tagit sig en närmare titt och så här såg det ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Pininfarina presenterar elbilen Battista
Har hjärta från Rimac

Pininfarina har nu visat upp sin nya bil på mässan i Genève. Den har namnet Battista hämtat från grundaren och skapelsen är en eldriven superbil med fyra stycken motorer som levererar inte mindre än 1 900 hästar. 0-100 km/h ska gå på under två sekunder och toppfarten ska ligga på 350 km/h. Batteripacket är på 120 kWh och räckvidden anges till omkring 48 mil. 0-80 procent ska kunna laddas upp på 40 minuter med hjälp av en snabbladdare. Allt är byggt kring en monocoque i kolfiber och hela el-arkitekturen är utvecklad tillsammans med Rimac som kan ett och annat när det gäller elbilar. Bromsarna är keramiska och mäter 390 millimeter fram och 380 millimeter bak. Målet är tillverka 150 stycken exemplar av den här bilen och prislappen kommer att ligga på omkring två miljoner pund styck. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida