m

Mer om Rinspeed Bedouin
Den knasiga Porsche-pickupen

Rinspeed har alltid byggt tokiga konceptbilar och Bedouin är sannerligen en av dem. Den tog man fram för 17 år sedan och det är en Porsche 996 som fått ryggsäck och ett pickupflak. Insidan var ju också självklart urballad men det var utsidan som gav mest reaktioner. I det här nya klippet får vi bekanta oss lite mer med skapelsen. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0
2017

CES2018 Rinspeed Snap är ett fordon som är uppdelat i två
Teknik i botten, fest i toppen

Rinspeed kommer på CES mässan i januari att visa upp Snap, en ny typ av fordon. Tanken är att teknik blir snabbt utdaterad men behöver man därför byta ut allt på fordonet man åker runt med? Snap är ett koncept i två delar, en undre del där all teknik sitter och en övre del som i princip bara är en låda. Tanken är att man byter ut den undre delen efter några år men att den övre får leva länge. Jag gillar kreativa och konstiga koncept men här är det oklart om detta är geni eller om någon på Rinspeed har ätit lite för mycket glada piller. Rinspeed har många glada idéer för vad man göra i överdelen, det kan vara mötesrum, sovrum eller varför inte campingrum. Det kommer i alla fall att visas upp på CES-mässan i Las Vegas nästa år. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
2015

Bildfrossa! Nya bilder på Rinspeed Etos
Konceptbilen med drönarflygplats

För ett tag sedan fick vi ta del av Rinspeeds nya konceptbil Etos som hade något så tokigt som en landningsplats för drönare på sig. Nu får vi fler bilder (och en film) än skissen vi fick då och de visar lite mer hur bilen ser ut. Bilen ska vara ett samarbete mellan Rinspeed och inte mindre än 25 stycken andra olika företag som alla har bidragit med något. Under skalet sitter ett hybridsystem som ska bestå av en förbränningsmotor på 1.5 liter kopplad till en elmotor och tillsammans ska detta generera 362 hästar och 520 Nm. Samma effekt och upplägg som BMW i8 alltså, vilken man nu också ser tydligare att Etos baseras på. Det ska finnas någon form av autonom-funktion som låter dig släppa ratten som då sjunker in i instrumentpanelen, varpå du kan luta dig tillbaka och låta bilen köra åt dig. Etos har sin premiär på CES-mässan i Las Vegas i januari. Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0

Ny konceptbil från Rinspeed har landningsplats för drönare
Ställer ut på CES för första gången

Rinspeed går nu ut och berättar att de kommer att visa upp en ny konceptbil på CES (Consumer Electronics Show) i Las Vegas i januari nästa år. Bilen kallar de för Etos och den har bland annat en landningsplats för den medföljande radiostyrda drönaren på bakluckan. Under skalet ska det sitta en hybriddrivlina av något slag och även om det finns en ratt framför föraren så ska man kunna fälla bort denna och låta bilen köra själv tack vare en smart autopilot som lär sig hur du vill att bilen ska köras. Du som åker bilen kan alltså luta dig tillbaka och avnjuta en film eller två på de två stora kurvade skärmarna som kommer närmare dig när bilen är i autonomt läge. Konceptet Etos är galet och knappast något vi lär se inom en snar framtid, som vanligt när det kommer från Rinspeed. Bonusklipp nedan. Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0

Så här kommer Rinspeed Budii att fungera
Eldriven och självkörande

I december visade Rinspeed upp skisser på den nya modellen Budii. Bilen baseras på BMW i3 och nu får vi en video som visar lite vad den kommer att kunna göra. Bland annat ska du som åker inte behöva bry dig om att köra, eftersom bilen gör det åt dig. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2014

Rinspeed Budii
Din hjulförsedda kompis

På bilmässan i Genève nästa år kommer Rinspeed att ställa ut sin nya eldrivna konceptbil Budii och nu får vi det första materialet kring den. Bilen beskrivs som en kompis på fyra hjul och ska kunna köra sig själv när du inte känner för det. Den ska också kunna kommunicera med andra bilar runtomkring och kunna anpassa sig till sin ägares vanor och preferenser. Exakt hur detta fungerar får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Som vi kan se baseras bilen på BMW i3 och på insidan ser det väl ungefär ut som vanligt - förutom att ratten sitter på en arm som gör det möjligt att flytta den till passageraren om föraren tröttnat på att styra. Vill ingen göra det ska det gå att vända bort ratten helt och hållet. Mer information om bilen kommer ju närmare vi kommer mässan som öppnar i mars. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Rinspeed visar upp sin självkörande bil XchangE
Slappna av och titta på film medan bilen kör

I december visade Rinspeed upp de första skisserna på deras självkörande bil XchangE. Nu visas den upp utanför ritbordet innan premiären i Genève - och vi får reda på att den baseras på Tesla Model S. Som vi kan se på bilderna är bilen varken höger- eller vänsterstyrd - den är allt. Ratten går att flytta längs med hela konsolen och när man inte känner för att styra över huvud taget sätter man bilen i autopilot och lutar sig istället tillbaka och bara åker med. Här kan du sedan kolla på film på en stor skärm, surfa, lyssna på musik, spela spel eller brygga dig en kopp kaffe med den inbyggda espresso-maskinen. Tyvärr lär det dröja ett tag innan det vi ser här kommer att bli verklighet, och i Rinspeeds fall förblir nog XchangE bara ett roligt koncept. Men visst ser det rätt så trevligt ut? Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2013

Rinspeed XchangE
Bilen du kan ha möten i

Rinspeed fortsätter att visa upp koncept på Genève-mässan och till nästa år kommer den här, XchangE, att stå i deras monter. Och precis som tidigare koncept kan den här eldrivna bilen köra av sig själv, så om du skulle vilja ha ett möte eller liknande under färd går det alldeles utmärkt. "So far hardly anyone has taken this to its logical conclusion from the perspective of the driver. After all, travelling in a driverless car will no longer require me to stare at the road, but will let me spend my time in a more meaningful way." Bilen har plats för fyra passagerare som kan surfa på nätet eller titta på en film, samtidigt som man susar fram i 120 km/h. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Rinspeed microMAX

I december förra året visade Rinspeed upp bilder på sitt nya kompakta minibuss-koncept microMAX. Konceptet är ett samarbete mellan Frank M. Rinderknecht och Harman och bilen är tänkt som den perfekta mixen mellan ett transportmedel som kan frakta många, men som tar liten plats och fungerar bra i stan. Nu får vi ännu fler bilder och en video på en protoyp som verkar rulla på ganska fint. Den lilla bussen är självklart eldriven och är späckad med massa smarta tekniska funktioner. Harman har inte helt oväntat stått för ljudet och prylarna på insidan, de tog även fram ljud som bilen ger ifrån sig beroende på hur fort man kör och så vidare. Elmotorn har man placerat i golvet för att kunna få så mycket plats som möjligt för passagerare, som i den här bilens fall får stå upp. Det sägs att bilen skulle kunna gå i produktion inom 30 månader, och att den då skulle ha en prislapp på omkring 13 000 dollar. Om det här blir verklighet återstår som vanligt att se. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2012

Rinspeed visar nytt koncept innan Genève
Eldrivet och försett med kaffebryggare

Varje år visar Rinspeed upp ett kul koncept på bilmässan i Genève och nu visar de upp nästa års bidrag i förväg. Detta är microMAX, en slags minibuss med en rätt smart interiör. Bilen har designats för att vara liten och smidig i stan men samtidigt ha gott om plats för både passagerare och bagage. Fem personer får plats i bilen som storleksmässigt är som en Mini Cooper. Utöver människorna får man även plats med en liten kyl och en kaffebryggare. Rätt i tiden är microMAX också eldriven vilket passar perfekt för något som ska susa fram genom stan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2011

Range extender att koppla efter bilen
Ny uppfinning från Rinspeed

Dock + Go är en liten kärra som man i det här fallet hakat på en Smart och på så vis utökar dess räckvidd. Den fungerar alltså som en range extender och kan förutom att utrustas med batterier för att förse en eldriven bil med kräm även få en liten förbränningsmotor i sig som laddar dessa batterier samtidigt som man kör. Dock + G0 ska kunna kopplas ihop med vilka elbilar som helst och själva kärran ska gå att specialbeställa i flera olika utföranden. Den lite märkliga lösningen ska visas i Genève nästa år. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2010

Förvuxen golfbil från Rinspeed
Perfekt som strandraggaråk

Det här konceptet från Rinspeed kallas för BamBoo och är tänkt att presenteras på Genèvesalongen i mars nästa år. Som namnet avslöjar finns det faktiskt lite bambu inblandat i bygget. Det är inte karossen eller chassiet som är byggt i träslaget men det finns lite i interiören som är gjort av bambufiber. Bilen är tänkt som en flört med 70-talet och till människor som älskar stranden och sommaren. Den är också eldriven och skulle säkert därför inte störa de övriga strandraggarna särskilt mycket. Och visst påminner den lite om Mini Moke? Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

UC - Bilen du lastar på tåget när elen tagit slut
Rinspeed visar kul koncept i Genève

Rinspeeds nya koncept UC (Urban Commuter) drivs på el och har en joystick istället för ratt. Bilen är även så liten och smidig att man tar med den på tåget när det är dags att åka längre sträckor. 10 mil kommer man på en laddning och när batterierna är slut tar man helt enkelt tåget, med bilen som bagage. UC är 2,6 meter lång och går lätt in i lastutrymmet på en godsvagn. Väl där pluggar man in bilen och laddar den under resan. Tågbiljetten bokar man lätt genom bilens multimediasystem som går över 3G. UC har som sagt ingen ratt utan en joystick. Joysticken har ett motoriserat motstånd i sig, så att man på bästa möjliga sätt ändå ska känna vägkänslan. Tekniken är densamme som används i bland annat fordon för funktionshindrade. UC visas nu i mars på bilmässan i Genève, om den behåller spaken som styrning eller får en vanlig ratt återstår att se, bilen är i alla fall byggd för serieproduktion och fungerar utmärkt. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2009

Konst av Rinspeed
Något som kan pryda väggarna

Schweiziska Rinspeed som alltför ofta skapar konstiga koncept har nu börjat sälja konst föreställande allt från iChange till eXasis och totalt handlar det om 80 alster som släpps i en limiterad upplaga. Mellan 100 till 200 euro får man betala och mer finns att se på länken. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0

Lampo utmanar Tesla
Med dubbla elmotorer och bromsenergiåtervinning

Protoscar, som släppte en teaser för några månader sedan, har nu visat upp sin Lampo på hemmaplan. Och om vi jämför med Tesla Roadster så har man gett nykomlingen två elmotorer som driver vardera hjulpar. Det totala effektuttaget är 268 hk och 440 Nm men vilken vikt man landar på är inte känt. Räckvidden anges till 200 km, toppfarten till samma antal km/h och sprinten till hundra avklaras på 5 sekunder blankt. Laddningstiden i ett vanligt vägguttag uppgår till 12 timmar och när nu konceptet blir verklighet återstår att se. Det schweiziska företaget har ju tidigare arbetat med bl.a GM, Daimler AG, Rinspeed och Nissan så vart man hamnar får framtiden utvisa. Med att läsa i bildtexterna (eller att se efter hoppet). Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0

Liten Fiat med dubbla personligheter
Två olika effekter i samma bil

Att ha en liten Fiat 500 med 160 hästar är ju trevligt, men det är ju inte alltid som man använder dem alla. Rinspeed, som brukar göra roligare saker än små Fiater, har skapat Fiat E2 som är en riktigt bra tanke. Det finns helt enkelt två inställningar, det ena - pendlarläget - låter bara 60 av hästkrafterna att komma loss och då drar bilen 0.4 l/mil. I motorvägsläget får alla 160 hästarna leva ut och då drar bilen 0.7 l/mil. Frågan är om man kan få bilen godkänd som en 60 hästars maskin. Det är ju inte bara i inköp som roligare bilar kostar utan försäkring, skatt och så vidare är ju också betydligt dyrare. Om det skulle gå skulle detta verkligen kunna bli framtiden - tänk att ha en Mini med John Cooper Works-paketet eller en Ford Focus RS eller en VW Scirocco eller en Alfa Romeo MiTo GTA som drar och kostar som miljöbilar. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Rinspeed visar flippat koncept
As usual

Schweiziska firman Rinspeed har presenterat ett koncept vid namn iChange. Och nu ska vi se vad de hittat på denna gång. För det första, inga utsläpp. Bilen, som väger in på 1050 kg, drivs framåt av en elmotor på 150 kW (204 hk) vilket enligt dem själva ska ge en 0-100 km/h-tid på runt fyra sekunder. Toppfarten uppgår till 220 km/h. För det andra, taket. För att hoppa ner i koupén får man öppna upp taket. Om man sedan ska ha med sig några passagerare så kan taket fällas olika mycket (ses i videon här) så man får mer rymd - eller bättre aerodynamik och lägre förbrukning. För det tredje, iPhone. Apples mobil används som den enhet som styr allt från uppstart och avstängning, till hel/halvljus och larmknapp om man skulle råka ut för något oväntat. Mer finns att läsa/se hos Rinspeed. Tumnagel
36.1°
+
Erik Svensson
0
2008

Video: Test av Rinspeed sQuba

Schweiziska Rinspeed har skapat en ganska ball bil/båt/ubåt och Tiff Needell har nu tagit sig en tur. Bilen, som i nuläget är ett koncept, drivs av flera olika elmotorer som gör att bilen kan manövreras via hjul, propellrar eller vattenjet beroende på situation. Måste helt enkelt vara det ultimata fordonet vid Rivieran... Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0

Roadster som kan dyka
James Bond är här!

Rinspeed börjar med klar med sin grymmaste bil någonsin. Det är en blandning av en roadster (som dessutom är eldriven) och en ubåt. Typ. Man kör helt enkelt ner i plurret och drar på sig syrgasmasken och glider runt. Kanske inte så upphetsande här i Sverige men på platser med vackra korallrev kan det här vara en helt fantastiskt idé. Den enda, och inte helt oviktiga, nackdelen är att man måste sätta på sig syrgasmask och framförallt att man blir väldigt blöt. Men det är kanske smällar man får ta om man låtsas vara hemlig agent? Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
2007

Rinspeed visar Saab 9-5 BioPower-koncept i Genève
Rinspeed visar egen version av 9-5 Biopower ihop med eXasis

Förra veckan skrev vi om Rinspeeds galna koncept eXasis. Nu visar det sig att det inte är det enda konceptet som Rinspeed kommer att visa i Genève, med i montern finns också en specialversion av Saabs 9-5 BioPower. Vissa likheter finns med eXasis konceptet, nämligen användandet av fiberglas och aluminium och färgschemat i gult. Under huven hittar vi en BioPower-motor på 180 hästkrafter. Inte speciellt spektakulärt kan man tycka. Då är insidan mer "annorlunda"; glasfiberinlägg och nya stolar som är stoppade med ett nytt mjukt och följsamt material som går under namnet Technogel är de största förändringarna. Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0

Glaskula från Rinspeed
Rörliga bilder Rinspeed eXasis

Rinspeed har en förkärlek till genomskinliga material. Är det inte en Porsche med osynligt tak, en speciell lack som reparerar sig själv och speglar omgivningen så är det som nu, en bil helt i glas. Det är väl inte riktigt helt sant men konceptet Rinspeed eXasis är väl så nära man kan komma en glaskula. Helt klart är att man gillar udda material. Rinspeed förklarar formgivningen: "en blandning av en klassisk Auto Union, en off-road buggy som muterat sig med en cigarr och en stridsplan för första världskriget". Och jag säger att formgivaren förmodligen tagit lite för mycket knark. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0