m

Här är nomineringarna för årets Game Awards
It Takes Two kan vinna årets spel!

The Game Awards kommer hållas 9 december och nu har vi fått reda på vilka titlar som nominerats i de olika kategorierna. Den här gången är det extra roligt då ett svenskt spel inte bara är med och tävlar om anrika Game of the Year-statyetten, utan även ligger i toppen med flest nomineringar. Vi pratar förstås om Hazelights fenomenala It Takes Two som tävlar mot itlar som Deathloop, Ratchet & Clank: Rift Apart och Psychonauts 2. Mer specifikt är It Takes Two nominerad i fem olika kategorier. Även svenska Valheim har nominerats i några kategorier och kan vinna pokalen för bästa indiespel samt bästa multiplayer. Inte illa! Flest nomineringar har Deathloop som nominerats i åtta kategorier, nio om man räknar de två i Best Performance, och på andraplats när det kommer till nomineringar är Ratchet & Clank: Rift Apart som nämns i sex olika kategorier. Något intressant är att det evigt kritiserade Cyberpunk 2077 nominerats i två kategorier, bästa musik och bästa rollspel. Tycker ni listan känns rättvis, eller är allt helt åt helvete? Ni kan skriva ut era tankar och känslor i kommentarsfältet nedan. Hela listan med nomineringarna i de olika kategorierna har ni nedan. Och vill ni rösta är det bara att klicka på länken här nere till vänster. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Rykte Chris Evans kan återvända som Captain America i MCU
Sägs ha fått en rätt bra deal

Avengers: Endgame var inte bara ett avslut för Phase Three i Marvel Cinematic Universe, filmen var också slutpunkten för karaktärerna Iron Man och Captain America. Nu verkar det som att den sistnämnda karaktären, eller i alla fall Steve Rogers, vara på väg tillbaka till filmuniversumet. Enligt Deadline ska Chris Evans vara i förhandlingar med MCU-gänget om att reprisera sin roll som Steve Rogers i ett kommande Marvel-projekt, men specifikt vad det betyder är för tillfället okänt. Kanske en rom-com med Peggy Carter? Chris Evans har kommenterat detta via Twitter och verkar ta nyheten med en axelryckning, men det kan vara så att Evans bara spelar med i Marvels vanliga hemlighetsmakeri. Överraskningar är roligare när man inte vet allt, liksom. Hur som helst. Det är inte officiellt förrän det är officiellt, så i vanlig ordning är det bäst att ta ryktena med en nypa salt. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0
2020

The Last of Us: Part 2 storvinnare på Game Awards
Norpade anrika Game of the Year

I natt anordnades The Game Awards och under festligheterna delades det ut ett gäng priser till ett gäng spel. Sett från antal nomineringar verkade det som att The Last of Us: Part 2 och Hades hade chansen att bli storvinnare under kvällen, men endast ett spel kan utses som årets spel. Och det blev inte helt oväntat The Last of Us: Part 2 som kammade hem GOTY-titeln och ingen mindre än Christopher Nolan som fick dela ut priset, vilket ni kan se ovan. Utöver att vinna Game of the Year fick The Last of Us: Part 2 en rad andra priser. Totalt vann spelet i sju kategorier som Best Game Direction, Best Narrative, Best Audio Design samt Innovation In Accessibility. Hades lyckades norpa två statyetter för Best Action och Best Indie. Undertecknad är lite förvånad, och kanske lite besviken, att Hades inte vann i fler kategorier. Jag hade i alla fall tippat på att spelet skulle vinna i Best Score and Music och/Best Art Direction, men dessa priser gick till Final Fantasy VII Remake och Ghost of Tsushima. I faktarutan nedan kan ni se alla vinnare i de olika kategorierna. Vann rätt spel, eller sitter ni med knutna nävar och svär åt Geoff Keighley? Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Google presenterar Google Workspace
Det som vi fram tills nu kallat för G Suite

Idag presenterade Google något som man kallar för "Google Workspace" vilket är ett nytt namn för det som fram tills hetat G Suite. Under Google Workspace plattform kommer Google att samla sina produktivitets-appar avsedda för arbetsplatsen. Det handlar om Googles tjänster Gmail, Kalender, Drive, Docs, Sheets, Slides och Meet. Google uppger även att det handlar om en ny integreringen mellan de olika apparna i Google Workspace. Javier Soltero som är vice vd och verksamhetsansvarig för Google Workspace säger: "Det här är slutet för “kontoret” som vi tänker på det idag. Från och med nu kommer team behöva blomstra utan att mötas personligen, kunna fokusera sin tid på det arbete som gör mest skillnad och bygga personliga kontakter på nya sätt. Google Workspace ger en bekant och helt integrerad användarupplevelse som hjälper alla att lyckas i vår nya vardag – oavsett om du är på kontoret, arbetar hemifrån eller på plats hos kund." Här nedanför kan ni lyssna på när Soltero berättar om visionen för Google Workspace. Här nedanför hittas även Googles pressmeddelande om introduktionen av Google Workspace. Tumnagel
36.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är allt som kommer på Disney+ i Sverige
Hela listan!

Som ni säkert vet så kommer det inte bara Disney-saker på Disney+ utan också saker från Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographics. Nu har vi fått tag på hela listan av filmer, kortfilmer och serier som vi kan förvänta oss från start. Allt ska vara textat på svenska och där det är rimligt finns det även svenskt tal. Tumnagel
57.2°
+
Roger Åberg
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Razer Kishi är min mobils nya bästa kompis
Vi har testat Razers nya mobilhandkontroll

Mobilgaming har aldrig riktigt blivit en stor grej, men nu när kvalitetstitlar som Castlevania: Symphony of the Night och Dead Cells samt drivor med spelstreamingtjänster börjar släppas till mobiler så är en handkontroll till mobilen en rätt trevlig grej att ha. Och Razer Kishi kan vara den första mobilkontrollen som får en permanent plats i väskan när vi är ute på vift. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Carmen Boulogne blir din för 1,65 miljoner euro
Specialversionen har 95 extra hästar

Hispano Suiza har nu visat upp sin specialversion av den eldrivna modellen Carmen som fått tilläggsnamnet Boulogne. Den har synlig kolfiber över hela karossen, ett gäng bronsdetaljer och 95 hästar mer än vanliga Carmen. Här bjuds det istället på 1114 hästar från två stycken elmotorer - en till varje bakjul. 0-100 km/h ska gå på bara 2,6 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Tjänstevikten ska ligga på 1630 kilo. Det ska gå att lägga en beställning nu och de första leveranserna ska ske någon gång 2022. Priset börjar på 1,65 miljoner euro. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0
2019

Försäkringsbolag börjar backa från kol-industrin
Klimatförstörare får svårare att försäkra sina investeringar

The Guardian rapporterar att allt fler av världens stora försäkringsbolag har börjat backa från att försäkra och återförsäkra investeringar i kolbranschen, något som på sikt kanske gör det omöjligt att dra igång nya anläggningar inom den klimatfientliga kolindustrin. Sammanlagt ska 35 stora försäkringsbolag i Europa, USA och Australien nu beslutat att inte försäkra investeringar i kolkraftverk och kolindustrin. Dessa företag försäkrar tillsammans värden för 8,9 biljoner dollar vilket motsvarar 37 procent av marknaden. Peter Bosshard, en representerat från kampanjen "Unfriend Coal", säger till The Guardian: "We hope within two to three years it will be so difficult to obtain insurance that most coal projects won’t be able to go forward.We’ve seen the acceleration [in firms pulling out of coal] for a good reason – people are freaking out." Den brittiska konglomeratet Lloyds, som räknas som världens största försäkringsmarknad, kommer dock fortsatt att försäkra och återförsäkra investeringar inom kolindustrin. De säger i ett uttalande: "We take climate change extremely seriously and recognise the important role insurance can play in supporting, accelerating and de-risking the transition to a low carbon economy.Whilst Lloyd’s Corporation does not set underwriting policy in the market, except if there is a specific legal or regulatory requirement to do so, we are nevertheless committed to building consensus across the 90-plus syndicates that operate at Lloyd’s about how we make this transition." "Unfriend Coal" är en kampanj som 13 olika miljöorganisationer står bakom, bland andra Greenpeace, Sierra Club och Rainforest Action Network. Kampanjens syfte är att försöka få försäkringsbolag att inte försäkra kolinvesteringar och de skriver på sin hemsida: "The Unfriend Coal network is a global coalition of NGO’s and social movements that is pressuring insurance companies to get out of the coal business and support the transition to clean energy. Comprised of some of the most effective corporate campaigning groups in the world, we will hold insurers to account for enabling further coal projects, and will expose corporate climate champions and villains to their customers and the broader public." Tumnagel
69.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Maserati säger farväl till GranTurismo med Zeda
Nu stängs fabriken en stund

Det har snackats ganska länge nu om att uppföljaren till Maseratis modell GranTurismo skulle bli en sportig elbil, och igår bekräftades detta då tillverkaren själv sa att både den och kommande GranCabrio blir de första rena elbilarna från märket. Dessa kommer dock inte att dyka upp innan 2021. För att fira av GranTurismo som levt i många år har man tagit fram den här specialversionen som får tilläggsnamnet Zeda. Den är bara tillverkad i ett enda exemplar och sticker ut en del med sina tre färger på lack. Med detta vill man symbolisera bryggan mellan det förgångna, nutiden och framtiden. Inga övriga modifikationer har dock gjorts med bilen. Det här var den sista av nuvarande GranTursimo att tillverkas i fabriken och man kommer nu att bygga om stället för den framtida produktionen. Video på italienska nedan. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida