m

Vintertester med Rivian R1T
Elbilen måste tåla ordentlig kyla

Alla nya bilar genomgår mängder av tester för att palla de förhållanden som ägarna sedan utsätter dem för. Det blir troligtvis inte lika hardcore som i testerna men bilarna måste ändå tåla extrem hetta och extrem kyla. Rivian har nyligen varit ute och testat den kommande pickupen R1T i kylan och här får vi se lite hur det gick. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Rivian deltog i Rebelle Rally
Offroadrallyt med bara kvinnor

Under förra årets Rebelle Rally körde Emme Hall och Rebecca Donaghe en Rivian R1T och här berättar de lite om upplevelsen. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2020

Nu kan du bygga din Rivian R1S och R1T online
Lek loss med konfiguratorn

För två veckor sedan fick vi reda på vad Rivians kommande modeller ska kosta och nu har man dragit igång konfiguratorn för pickupen R1T och för suven R1S. Först att lanseras är R1T Launch Edition som kommer i juni nästa år men denna är redan färdigspecad och går inte att ändra något på. Efter det kommer R1S Launch Edition att släppas i augusti. Bland bilderna ser ni hur jag har specat "mina" bilar. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Rivian presenterar priserna för R1T och R1S
Kostar från 67.500 dollar

Nu berättar Rivian mer om de kommande modellerna R1T och R1S. Den 16 november kommer de som förhandsbokat att få tillgång till konfiguratorn online och kan börja speca sin bil. Den 23 november öppnar möjligheten för alla. Priset kommer att börja på 67.500 dollar för pickupen R1T och 70.000 dollar för suven R1S. Dessa instegsversioner kommer dock inte att lanseras förrän i början av 2022. Först ut är Launch Edition som kommer att levereras i juni nästa år om du valt en R1T och i augusti nästa år om du valt en R1S. Dessa kostar istället 75.000 dollar respektive 77.500 dollar. R1T blir då den första eldrivna pickupen på marknaden och räckvidden enligt den amerikanska körcykeln EPA ska ligga på runt 48 mil. Om man kommer att kunna köpa Rivians modeller i Sverige är fortfarande oklart. Läs mer om bilarna på länken nedan. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Rivian R1T får dra upp till 4990 kilo
Men då halveras räckvidden

Rivian har nyligen varit ute med pickupen Rivian R1T och hårdtestat dragkapaciteten i det varma klimatet. Temperaturen var som max plus 47,8 grader. Bilen får dra upp till 4990 kilo och detta testade man bland annat på vägsnittet Arizona State Route 68 och Davis Dam Grade. Maxar man vikten på kroken påverkas som väntat räckvidden en hel del och i testerna halverades denna. Pickupens maximala räckvidd är 64,4 mil vilket alltså skulle resultera i 32,2 mil om du lastar fullt. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Rivian har börjat bygga förserie-versioner av R1T
Lansering ska ske i juni nästa år

Rivian har fortfarande som mål att lansera den eldrivna pickupen R1T i juni nästa år. Nu ska tillverkningen av förserie-versioner av den dragit igång. Just nu är det mycket människor som monterar ihop bilarna, i framtiden kommer dock robotar ta över mycket av arbetet. Suven R1S ska lanseras i augusti nästa år. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Rivians pickup ska kunna tackla alla underlag utan problem
Sladda på bana ena stunden, kravla över stenar den andra

Rivian har slängt ut ytterligare en video från deras öken-tester av pickupen R1T och i denna berättar man om de goda egenskaperna bilen har oavsett underlag och terräng. De första leveranserna av pickupen är planerade till juni nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Rivian fortsätter testa pickupen R1T
Men leveranser dröjer en stund till

Rivian lovar att deras kommande eldrivna pickup R1T ska vara helt unik på marknaden och testerna är i full gång. Den tidigare planen var att börja leverans av modellen i slutet av året men detta har på grund av pandemin blivit framskjutet till någon gång nästa år istället. I dessa två klipp får vi se några prototyper härja omkring. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2019

Rivian presenterar camping-prylar till sin pickup
Utrustas med ett mini-kök

I helgen anordnades eventet Overland Expo West i Flagstaff, Arizona. Där var Rivian och ställde ut sin eldrivna pickup R1T och just denna var försedd med prylar man kan tänkas behöva när man campar. Pickupen har ett ganska stort lastutrymme precis bakom hytten under flaket och detta har man här använt för att bygga ett bord som man kan rulla ut. Detta har massa förvaringsutrymmen och en spishäll som drivs av bilens batteripack. I övrigt smackades det dit ett tält ovanpå flaket och en liten stege så att man kan ta sig dit när det är sovdags. Camping-grejerna ska komma i produktion efter att bilen har lanserats vilket blir någon gång nästa år. Tumnagel
50.5°
+
Bobby Green
0

Rivian har tagit patent på låd-moduler till sin pickup
Ett par renderingar visar vad som kan komma

Rivians helt eldrivna pickup R1T är ganska intressant som den är med finurliga lösningar på saker och ting. Redan i januari 2017 tog de patent på låd-moduler till flaket vilket gör bilen ännu mer intressant, och nu har dessa ritningar publicerats. Modulerna skulle kunna göra att man relativt enkelt kan få exakt den pickupen man är i behov av för stunden. Rivian-forumet har kokat ihop renderingarna ni ser här som visar vad som skulle kunna erbjudas i framtiden. De första leveranserna ska om allt går enligt plan dra igång i slutet av 2020 och priset väntas börja på 61.500 dollar. Bilen kommer att erbjudas med 105, 135 eller 180 kWh starkt batteripack. Under skalet sitter fyra stycken elmotorer och den vassaste ska kunna göra 0-100 km/h på 3,1 sekunder och ha en räckvidd på strax över 64 mil. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0
2018

Rivian R1T är ytterligare en eldriven pickup
Visas på Los Angeles Auto Show

Det är inte bara suvar och sedaner som ska gå på el, även våra arbetsfordon kommer att göra det i framtiden. På Los Angeles Auto Show i slutet av månaden kommer företaget Rivian att visa upp modellen R1T och det är en pickup som endast går på el. Det här korta klippet är en första teaser för bilen. R1T ska vara i ungefär samma storleksklass som en Honda Ridgeline och den kommer att ha ett utgångspris på runt 50.000 dollar. Instegsversionen kommer att ha ett batteripack på 80 kWh och en räckvidd på 32 mil. 0-100 km/h ska gå på fem sekunder. Förutom pickupen kommer man även att visa upp modellen R1S som är en sjusitsig SUV. Båda bilarna ska börja säljas 2020. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0