m

Dacia släpper ny modell på fredag
Jogger blir en bil för den stora, aktiva familjen

Dacia håller ju på och fräschar till sitt varumärke och på fredag släpper man en ny modell sm får namnet Jogger. I den lilla filmen som man har släppt än så länge får vi se delar av bilens rumpa och det verkar inte vara något som blir lika fräckt som det koncept som man har visat upp tidigare. Bilen ska vara en mångsidig familjebil för upp till sju personer. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Opel släpper liten bil som får köras av 15-åringar
En version av Citroën Ami

Citroën Ami kan ha varit förra årets gulligaste bil och nu släpper koncernsyskonet Opel sin version. De kallar den för för Rocks-e och det är helt enkelt en Ami med lite annorlunda detaljer. Den drivs på el och toppfarten är 45 så det vi pratar om här är alltså en mopedbil som är rolig. Bilen är gjord för att vara superbillig att tillverka och därför öppnas ena dörren som vanligt och tvärtom på andra sidan, på så sätt behöver de bara göra en sorts dörr. Samma sak med front och rumpa, det är exakt samma plastbit. Smart! Hela bilen väger 471 kilo, är 2,41 meter lång och 1,39 meter bred. Räckvidden ska vara 7,5 mil vilket räcker gott för kidsen som ska till skolan och tillbaka. Batteriet är på 5,5 kWh och laddas på 3,5 timmar med vanlig sladd. Med på köpet får man en liten högtalare från JBL. Citroëns version har tyvärr inte kommit hit till Sverige. Opels version ska börja säljas i Tyskland i höst och sedan på andra marknader, frågan är om Sverige kommer att bli en av dessa. Det är för övrigt otroligt konstigt att man inte säljer den här. Ami säljs för 6600 euro vilket är ett vrakpris jämfört med övriga mopedbilar som inte bara är tråkiga utan också har trista bensinmotorer. Tumnagel
48.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är Lamborghini Countach LPI 800-4
En modern version av klassikern

Lamborghini Countach lär vara en av de absolut mest klassiska sportbilarna. Nu fyller modellen 50 år (!) och det måste ju firas så därför släpper Lamborghini en ny version av bilen i 112 exemplar. Bilen baseras på Aventador och får V12:an från den men med en liten elektrisk motor landar totala antalet hästkrafter på 800. Drivningen är på alla fyra, därav namnet 800-4. Man kommer alltså att tillverka 112 exemplar och man kallar det för en "few off", inte en one off. Prislappen väntas ligga på runt 20 miljoner spänn, men det lär nog sälja bilarna ändå. Personligen tycker jag att bilen andas en gnutta för mycket Aventador men om det finns en hel del vackra detaljer som känns igen från originalet. Både front och rumpa hade gärna fått vara lite rakare. Det hade kanske inte varit så bra för luftmotståndet, men det hade varit coolare. Speciellt lyktorna fram tappar lite mot originalet när de inte är raka. Att man ser så mycket gummi bakifrån älskar jag och lösningen med baklyktorna är riktigt snygg. Synd är det dock att det inte är vitt mellan dem som på originalet. Hur som helst en extremt snygg bil! 0 till 100 ska gå på 2,8 sekunder och 0 till 200 på 8,6 sekunder. Torrvikten ligger på 1595 kilo. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Det kommer en Gunpowder Milkshake-uppföljare
Spikats innan första haft premiär

Är du taggad på Gunpowder Milkshake där Karen Gillan kommer sparka rumpa? Då har vi goda nyheter då filmstudion bakom filmen bestämt sig för att filmen ska få en uppföljare. När denna kommer börja spelas in, vilka som kommer medverka och när den har premiär är okänt. Ovan har ni en trailer för Gunpowder Milkshake som har premiär 14 juli på Netflix. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

En trailer för Jolt
Kate Beckinsale sparkar rumpa

Här har vi en trailer för filmen Jolt med Kate Beckinsale i huvudrollen. Hon spelar en kvinna som har en väldigt kort stubin vilket ofta leder till att hon sparkar ner folk runtomkring henne. För att få stopp för detta ger hennes terapeut en liten enhet som ger henne en elektrisk chock som ska dämpa hennes våldsamma begär. Enheten har dock motsatt effekt vilket gör att det sparkas ännu mer rumpa. Jolt har premiär på Amazon Prime den 23 juli. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Peugeot visar nya 308 SW
Wow, en ny kombi!

Det känns som att varje ny bil som presenteras i dag antingen är ett koncept, en SUV eller en crossover. Men nu bryter Peugeot trenden och visar en kombiversion av sin 308. Enligt Peugeot själva så har bilens form en rejsig profil och en sofistikerad rumpa. Håller ni med? Bilen kommer som laddhybrid, två varianter dessutom. Den ena med 180 hästar och den andra med 225. Sedan finns ett gäng med bensinare och dieselsnurror. Det mesta är samma lika som vanliga 308:an förutom bakdelen då. Baksätet är fällbart 40/20/40 och 608 liter med sätena uppe och 1634 med sätena nere. Kul att det kommer nya kombis tycker jag, vad tycker ni om stilen på bilen? Läs mer om 308:an på länken nedan! Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Kia smygvisar kommande Sportage
Och den nuvarande återkallas för sensorfel

En SUV i den mindre klassen måste man ju ha och just nu saknar Kia det eftersom man har slutat sälja den fjärde generationen av Sportage vid årsskiftet. Men en ny generation är på gång och kommer att få premiär i Korea i juli och mer information om hur det blir för Europa kommer i september. Kia har ju ett nytt formspråk och den nya generationen har en del likheter med EV6, speciellt i rumpan. Men till skillnad mot den så kommer nya Sportage att gå på annat än el. Till Sverige lär endast laddhybriden komma. Samtidigt nås vi av nyheten att man återkallar nuvarande generationen eftersom en kortslutning i en sensor kan leda till brand. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Nu satsar Rolls-Royce på supersuperlyx
Först ut är Rolls-Royce Boat tail

Rolls-Royce är knappast något för gemene man utan är något som redan från start är lyxigt på en nivå som inte är nåbart. Om man vill vara lite mer unik så fixar fixar Rolls det under deras Bespoke-program där deras modeller blir lite mer individuella. Då blir det ännu dyrare, men inte knasdyrt. Nu har Rolls-Royce dock gett sig in i kategorin knasdyrt när man, återigen, börjar med det som på engelska kallas för couchbuilding. Lite som modevärldens haute couture. Här handlar det om att inte bara göra lite unika varianter av deras vanliga modeller utan helt nya modeller åt några ytterst få kunder. Det började att man gjorde Sweptail åt en kund 2017, en bil som sägs ha kostat 13 miljoner dollar. Efter det kom ett gäng kunder till märket och sa att de också ville ha något riktigt unik. Tre av dessa jobbade man vidare med och resultatet heter Boat Tail. De tre kunderna har tydligen varit med i arbetet och lagt mycket tid på projektet. Och som sagt knasmycket pengar. Prislappen per bil sägs ligga på 20 miljoner pund, runt 235 miljoner kronor. Bilen är 5,7 meter lång och det som verkligen sticker ut är så klart rumpan. I den långa aktern så hittar man allt man behöver för den perfekta picnicen, inklusive ett parasoll. Nedan får vi se Mr JWW gå igenom bilen. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Elva minuter Final Fantasy VII Remake Intergrade
Yuffi sparkar rumpa

Det trevliga rollspelet Final Fantasy VII Remake kommer snart få lite DLC där man kommer spela som ninjan Yuffie. Denna DLC-grej kommer släppas till PlayStation 5 den 10 juni och en del gameplay kan kollas in i klippet ovan. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Gordon Murray pratar om fläkten på T.50
Den som hjälper till med aerodynamiken

I rumpan på Gordon Murrays nya superbil T.50 sitter det en fläkt. Det kan ju kännas lite lustigt men den sitter inte där för att blåsa bort löv från vägen när du backar, utan för att ge bilen ännu bättre aerodynamik. I dessa två klipp berättar Gordon mer om hur det hela fungerar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är Jaguars nya Vision Gran Turismo-bil
Kommer till spelet nästa år

Jaguar presenterar nu en ny bil som endast kommer att finnas i TV-spelet Gran Turismo. Den kallar man för Vision Gran Turismo SV och eftersom det här är fantasi och hittepå kan man ge bilen vilka siffror och egenskaper man vill. I detta fall har Jaguar valt att ge bilen fyra stycken elmotorer som tillsammans genererar 1903 hästar och 3360 newtonmeter i vrid. Det gör att den ska klara 0-100 km/h på typ 1,7 sekunder och sedan kunna toppa 410 km/h. Designmässigt är nyheten en vidareutveckling av Vision GT Coupé från förra året. Denna är dock 8,6 centimeter längre, har mer downforce och en ny vinge i rumpan. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in nya Hyundai Tucson
Fjärde generationen av deras storsäljare

Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Ny trailer för Fatman
Mörk actionladdad julfilm

I Fatman får vi träffa Chris Cringle som är både beväpnad och farlig. Han spelas av Mel Gibson och för att rädda sitt jobb som Jultomten tvingas han göra en deal med den amerikanska militären. Men hans liv blir lite halvjobbigt när en 12-åring som fått kol i sin julstrumpa skickat en lönnmördare efter Chris. Filmen har premiär den 24 november. Tumnagel
50.1°
+
Bobby Green
0

Rory har kört BMW R 18
"Du ger mig bra vibrationer"

I april släppte BMW glidarhojen R 18 och den bjuder bland annat på en 1800 kubik stor motor med ordentlig kraft. Och även en hel del vibrationer, men det kanske man vill ha när det kommer till en sån här modell? Rorys rumpa domnade dock lite under provkörningen. Hojen blir din för 249.900 kronor. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Volkswagen Karmann Ghia fyller 65 år!
Den linjeskönare Bubblan

Det är nu hela 65 år sedan det första exemplaret av Karmann Ghia rullade av bandet i fabriken i Osnabruck. Detta måste givetvis firas med en tut och kanske även en tårtbit eller två. Modellen skapades av Wilhelm Karmann som tog ett Bubbla-chassi och placerade en ny härlig kaross ovanpå detta. Den ritades av Carrozzeria Ghia och som ni förstår tog man halva namnet var och skapelsen döptes till Karmann Ghia. Den sportiga designen backades dock inte riktigt upp av prestandan eftersom det i rumpan initialt satt en liten boxermotor som bara gav 36 hästar. Bilen var dessutom tyngre än Bubblan så det var ingen raket direkt. 0-100 km/h på nästan 30 sekunder. Men man tog sig dit med stil i alla fall! Modellen tillverkades mellan 1965 och 1974 och under denna period blev 362.601 stycken coupéer till och 80.881 stycken cabbar. I dagsläget anses den vara en klassisk samlarbil och fina exemplar börjar komma upp ordentligt i pris. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Garage 54 bygger det femte hjulet för fickparkering
Borde det här ha blivit en standard?

1930 presenterade en uppfinnare från Kalifornien en lösning på problemet med att fickparkera. Ett femte hjul fälldes helt enkelt ned från bagageutrymmet och man kunde då utan problem svänga in bilens rumpa där man skulle parkera. Men det blev tyvärr aldrig någon hit, och det var kanske på grund av att hjulet tog för mycket utrymme i bagageluckan när det inte användes. Nu har Garage 54 försökt sig på att återskapa idén för att se hur bra den faktiskt var. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Återförening av gänget som gjorde filmen Splash
Härligt!

1984 släpptes filmen Splash där Tom Hanks träffar en sjöjungfru som spelas av Daryl Hannah. För en månad sedan påmindes vi återigen om filmen eftersom Disney valt att censurera Daryls rumpa i samband med att Splash kom till Disney+. Nu har Josh Gad återförenat producenterna och skådespelarna från den i ett videosamtal och det hela är ganska mysigt att titta på. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Disney censurerar Darryl Hannahs rumpa i Splash
Och gör det fantastiskt uselt

Vanity Fair rapporterar att Disney har gett den 36 år gamla filmen Splash en släng av censursleven när denna nu börjar visas på Disney+. I filmen som släpptes 1984 spelar Darryl Hannah sjöjungfrun Madison som inleder något slags förhållande med Tom Hanks karaktär Allen Bauer. I vissa scener där Madison fått ben istället för en fiskstjärt så kunde man i originalversionen vid ett fåtal tillfällen få se Hannahs egen nakna stjärt. Detta verkar dock inte ha passats Disneys familjevänliga streamingtjänst Disney+ och när filmen nu ska visas där så har Hannahs stjärt helt enkelt redigerats bort med lite olika trix. På bilden nedan kan ni kolla in hur Hannas stjärt blurrats i en av scenerna och i den inbäddad tweeten syns hur Hannah fått sitt hår digitalt förlängt för att dölja hennes rumpa. Det har varit en hel del diskussioner om den här censuren i sociala medier de senaste dagarna. Det verkar dock som om många kan köpa att Hannahs rumpa censureras, vill man se rumpor så finns det bättre ställen för det. Det de flesta verkar ha reagerat på är att det hela är så uselt gjort rent tekniskt. Det ser inte ut som om Disney lagt många minuter på att redigera bort rumpan i de scener där den förekommer vilket ni själva kan kolla in här nedanför. Tumnagel
11.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Seat visar rumpan på nya Leon
Snart premiär

Premiären av nya Seat Leon närmar sig så därför kommer här ytterligare en teaser. Den 28 januari faller skynket och nu får vi oss en närmare titt på bilens bakdel. Seats designchef Alejandro Mesonero-Romanos säger följande om den nya bilen: "The all-new Seat Leon has been designed by our team with courage, simplicity and executed with strength and determination”, said the company’s design director, Alejandro Mesonero-Romanos. “Simplicity because at Seat, we believe that most things can be said with just a few lines. Determination and strength because those are some of the attributes that make our cars recognizable seducing at first glance." Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2019

Ferrari har gjort en video om den nya modellen Roma
Grand Tourern med klassiska linjer

För lite mer än en månad sedan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Nu släpper man all information om den tillsammans med videon nedan. Bilen vill föra tankarna till klassiska GT-vagnar som man gärna vill hoppa in i och sen bara köra flera hundra mil. Samtidigt ska det vara något vackert att vila ögonen på när man väl har stannat på ett fik för att ta en snabb espresso. Under den långa slanka huven sitter inte en V12:a utan faktiskt en turboladdad V8:a på 3,9 liter. Den levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Ljudmässigt borde motorn bjuda på fantastisk sång eftersom det sitter en flat vevaxel i blocket och eftersom grenrören är lika långa. Det sistnämnda sägs vara för att optimera tryckvågor men brukar också ge ett bättre ljud. Videon lämnar dock en del mer att önska på den här fronten. Till motorn sitter en ny åttastegad dubbelkopplingslåda, samma som sitter i SF90 Stradale. I Roma har den dock en annan utväxling och en riktig backväxel istället för en elmotor som sköter detta jobb. 0-100 km/h ska för den 1472 kilo tunga (lätta?) bilen gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och finns det möjlighet kan man toppa 320 km/h. Den aktiva spoilern bak kan ge 95 kilo mer marktryck över rumpan i 250 km/h jämfört med Portofino. I övrigt får bilen den senaste versionen av Side Slip Control som jobbar tillsammans med E-Diff, F1-Trac, SCM-E Frs och Ferrari Dynamic Enhancer som alla ser till att hjälpa dig att hålla dig på vägen. Andra teknikaliteter är bland annat adaptiv farthållare, auto-broms, filhållningsassistent, 360-kamera och döda-vinkel-varnare. Insidan har en helt ny ratt med haptiska knappar, en liten pekskärm och Manettino-vred med fem stycken lägen - Comfort, Sport, Race, Wet och ESC-Off. Framför ratten sitter ett digitalt instrumentkluster på 16 tum och givetvis har varvräknaren fått en central plats. Mittkonsolen har också en skärm men den är lite mindre (8,4 tum) och står på höjden. Vill man kan man även få en 8,8 tum stor skärm ovanför handsfacket. Enligt Ferrari ska den här skärmen göra den som sitter i passagerarsätet till en äkta co-driver. Vad man får betala för att bli ägare till en Roma är oklart för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Gordon Murrays McLaren F1-uppföljare
En Ferrari 488 GTB med propeller?

Nu får vi se en första bild på Gordon Murray Automotives kommande superbil T.50. Det här ska alltså typ vara en spirituell uppföljare till McLaren F1 - en modell som Gordon var med och utvecklade. Givetvis sitter föraren då i mitten och på vardera sida finns det plats för en passagerare. Målet med T.50 är en bil med de mest avancerade och mest effektiva aerodynamiska egenskaperna någonsin på en gatlegal modell. För att få till detta sitter det bland annat en 400 millimeter stor fläkt mitt i rumpan bak - något som tillsammans med aktiva aerodynamiska kanaler under bilen ska se till att suga fast den mot vägen extra mycket. Under skalet kommer det att sitta en specialutvecklad V12:a på 3,9 liter byggd av Cosworth. Den kommer att bjuda på 660 hästar, ha 450 newtonmeter i vrid och kopplas till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Men det fetaste är att motorn kommer att ha sitt varvstopp på hela 12.100 varv vilket gör den till världens högst varvande motor som någonsin stoppats i en bil för gatan. Nästa år ska bilen börja testas i vindtunnel tillsammans med F1-teamet Racing Point. Avtäckningen kommer att ske i maj och de första kunderna ska få sina bilar i januari 2022. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in Ford Mustang Mach-e
Snyggare i verkligheten

Att Ford väljer att presentera sin första(:ish) helelektriska bil i Norge är inga konstigheter eftersom de lär vara landet som skriker högst efter elbilar. I ett land där 45 procent av alla nya bilar är elbilar är det inte lätt att vara återförsäljare åt ett märke som inte har några att erbjuda. Inte roligt att vara Ford-handlare då alltså. De återförsäljare som var på plats nu på morgonen jublade därför högt när Mustang Mach-e presenteras - och framförallt när priset presenterades, 422.000 norska kronor blir priset här efter momsrabatt. I Sverige lär billigaste versionen hamna på strax över halvmiljonen. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Lär dig att ta rumpfoton som Paul Rudd
Bästa partytricket?

Det senaste avsnittet av pratshowen Hot Ones gästades av skådespelaren Paul Rudd. Under intervjun visade han upp en mycket speciell förmåga. Med hjälp av sin hand och en kamera kan han nämligen ta bilder som ser onekligen lagom snuskiga ut. Klart underhållande trick och om du nu själv vill lära dig denna otroliga förmåga kan du få en kortare lektion i klippet ovan. Tumnagel
40.9°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för Charlie's Angels
Änglarna sparkar rumpa

En ny trailer har släppts för den nya versionen av Charliex27s Angels. Den här gången får vi följa en ny trio änglar som utför diverse uppdrag för den mystiske Charlie. Den nya versionen av Charliex27s Angels är regisserad och skriven av Elizabeth Banks. Medverkar gör bland annat Kristen Stewart, Naomi Scott, Ella Balinska, Djimon Hounsou och Patrick Stewart. Charliex27s Angels har premiär 15 november i USA och kommer troligtvis släppas i Sverige i samma veva. Tumnagel
23.6°
+
André Stray
0
Nästa sida