m

Före detta BMW-chef ny vd för Audi
Markus Duesmann tar över efter Bram Schot

Audi meddelar nu att Markus Duesmann kommer att ta över vd-rollen från Bram Schot. Markus som är mekanisk ingenjör har tidigare varit chef över inköp hos BMW och axlar sin nya roll från och med den 1 april nästa år. Bram blev vd lite hastigt för ett år sedan efter det att Rupert Stadler arresterats för sin inblandning i dieselskandalen. "As an excellent engineer, Markus Duesmann will do everything in his power to leverage the great potential of the Audi brand and will once again demonstrate the promise of Vorsprung durch Technik. We expect Markus Duesmann and his management team to ensure stable capacity utilization at the plants and to promote more courage to take the lead through technology. We look forward to positive cooperation in the interests of the employees and the company." Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2018

Bram Schot ny vd för Audi
Tar över efter Rupert Stadler

Audis tillförordnade vd sedan juni månad Bram Schot blir nu ny vd för bolaget. Utöver Audi har han även då ansvaret för Ducati, Lamborghini och Italdesign Giugiaro. 57-åringen är född i Nederländerna och lämnade 2011 sin roll som vd för Mercedes-Benz Italia för att börja inom Volkswagen-gruppen. Audi Supervisory Board Chairman och VW Group CEO Dr. Herbert Diess säger följande: "With the appointment of a new Chairman of the Board of Management, we have laid important groundwork for Audi’s future orientation. As interim CEO, Bram Schot has already done a convincing job in recent months. He is pushing forward with the cultural change in his team and is effectively tackling the current challenges. With the benefit of a strong mandate, he will further accelerate the transformation of the company and lead the Four Rings to new successes." Bram börjar sitt nya jobb den 1 januari nästa år och tar över efter Rupert Stadler som i somras greps efter att han misstänkts förstöra bevismaterial kring dieselgate. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Audi skjuter fram premiären av den eldrivna suven
Eftersom vdn sitter i finkan

Den 30 augusti var planen att Audi skulle presentera sin hetaste och viktigaste produkt på länge - den helt eldrivna suven e-tron. Men nu tvingas man att skjuta upp premiären på obestämd tid och anledningen är för att vdn Rupert Stadler för tillfället sitter i finkan till följd av sin inblandning i dieselgate-skandalen. Premiären skulle hållas vid fabriken i Bryssel där bilen ska tillverkas, men nu kommer det istället att bli någonstans i USA på ett datum vi ännu ej vet. Audi meddelar att uppskjutandet av visningen av bilen inte kommer att påverka lanseringen. Försäljningen ska fortfarande dra igång senare i år. Den 4 september kommer Mercedes att visa upp sin konkurrent i genren, elbilen EQC, på ett event i Stockholm så det verkar som att de hinner först ut bland tyskarna. Uppdatering: Audi hörde av sig och förklarade anledningen till flytten av presentationen: "Beslutet fattades framförallt utifrån att Bram Schot, som är tillförordnad Audi-chef, anser att det är viktigt att Audi som internationellt företag presenteras på flera marknader. Efter att Audi A8 visades på Audi Summit i Barcelona och Audi Q8 i Shenzhen i Kina är det naturligt att nästa Audi Summit sker i USA med premiärvisningen av Audi e-tron. Audi räknar med att USA på sikt kommer att bli den största marknaden för Audi e-tron. Det nya eventet kommer troligtvis att ske i USA i mitten av september." Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Audis vd gripen
Misstänks för bedrägeri

Rupert Stadler är vd för Audi och tidigt imorse greps han av tysk polis för sin inblandning i dieselgate. Han misstänks för bland annat bedrägeri. En talesperson för Volkswagen bekräftar att Ruperts har gripits och att förhör just nu pågår för att se om han kommer att häktas. Tumnagel
52.2°
+
Bobby Green
0

Audis bilar kommer att börja se lite olika ut
Äntligen?

Audi har haft en enkel men effektiv strategi med sin form. Alla modellers utseende ska vara så lika varandra som det bara går. Taktiken är effektiv eftersom det ger en tydlig identitet och många andra tillverkare har gett upp och följer nu Audi sedan några år. Men nu kommer vi kanske få se lite roligare Audimodeller i framtiden. Anledningen till det är att Audi under de senaste åren har kommit in på ett gäng nya marknader som Kina, men varumärket börjar bli så välkänt där så att man nu säger sig våga ta ut svängarna lite. - This design process was used to make Audis more recognisable in newer and emerging markets. Now we are well known in major markets like China, we can begin to change this philosophy and give each car its own look, säger Rupert Stadler från Audi till Autocar. Designchefen Marc Lichte tror att det kommer att krävas mer differentiering nu. - We recognise that there is a place for more differentiation now. Since our cars are in production for a minimum of six years, in today’s world I think each model should have its own design to be attractive for this long time. Vad tycker ni? Har Audi en bra strategi som de ska behålla eller måste de börja sticka ut? Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0
2017

Audi kommer inte att sälja Ducati
"Ducati tillhör Audi-familjen"

Våren 2012 köpte Audi motorcykeltillverkaren Ducati för 7,6 miljarder kronor. När dieselgate-skandalen uppdagades gick snacket om att Audi kanske skulle tvingas sälja för att finansiera sina lån. Nu verkar man ha kommit på rätt köl igen och meddelar att detta inte kommer att ske. Rupert Stadler som är chief executive hos Audi säger följande: "I can assure you that Ducati belongs to the Audi family. Ducati is the perfect implementation of our premium philosophy in the world of motorbikes." Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2016

Peter Mertens byter Volvo mot Audi
Blir ny utvecklingschef

Peter Mertens var för oss vanliga dödliga fram till alldeles nyss Senior Vice President Research & Development för Volvo Car Corporation i Göteborg. Nu står det dock klart att han byter tjänst och blir ny utvecklingschef hos Audi och medlem i ledningsgruppen för Audi AG. Rupert Stadler som är vd för Audi AG säger följande om rekryteringen: "Peter Mertens har en exceptionellt bred teknisk expertis och en internationell bakgrund inom bilindustrin. Det är utmärkta kvalifikationer för att kunna fortsätta driva den tekniska utvecklingen framåt inom Audi." 1985 tog Peter sin Master of Science inom Industrial Engineering and Operations Research vid Virginia Polytechnic Institute i USA. 1990 började han att jobba hos Mercedes och 1996 blev han vd för Tegaron Telematics GmbH - ett joint venture mellan Daimler Chrysler Services AG och Deutschen Telekom AG. 2002 chefade han över modellserier hos Opel, 2004 gjorde han samma sak hos GM. 2010 gick han till ledningsgruppen för Jaguar Land Rover och i början av 2011 började han hos Volvo. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0
2013
2010

Audi A1 blir inte eldriven
Får dock start/stopp-funktion och bromskraftsåtervinning

På bilmässan i Genève i mars visade Audi upp A1 e-Tron Concept. Bilen förväntades bli verklighet men nu verkar det som att Audi har andra planer. Anledningen till att det inte blir en ren elversion av A1 sägs vara för att den bygger på samma plattform som Volkswagen Polo säger Rupert Stadler, VD på Audi. Dock ska bilen få automatisk start/stopp-funktion och bromskraftsåtervinning. Rupert Stadler avslöjar samtidigt att det kommer en S1, som visas upp på bilmässan i Paris i September. Det kommer även dyka upp en fyrdörrarsversion och en cabriolet av A1. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0
2009

Audi Q3 är här om två år
Lär baseras på Cross Coupe Quattro från 2007

Nu har Audi uttalat att lillbrorsan till Q5 kommer ut på marknaden under 2011. Tillverkningen kommer ske i Spanien och kapaciteten sägs uppgå till runt 80 000 exemplar per år. Tumnagel
37.2°
+
Erik Svensson
0