m

Första testerna med SCG 004
På Cremona Circuit i Italien

Hittills har vi bara sett Scuderia Cameron Glickenhaus modell 004 på skisser och renderade bilder, men här har vi den äkta varan ute på test på Cremona Circuit i Italien. Det vi ser här är racerbilen utvecklad för GT3-körning men det kommer även att komma en version för gatan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2018

SCG 004S byter V8:a mot V6:a från Nissan GT-R
Lättare och "skottsäker"

I november förra året presenterade Scuderia Cameron Glickenhaus modellen SCG 004S. Den hade då en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som tryckte ur sig 650 hästar. Men den idén har man skippat, istället får bilen samma V6:a på 3,8 liter med dubbla turbo som sitter i Nissan GT-R. Anledningarna är att motorn är lättare och enligt grundaren av företaget i princip skottsäker. VR38DETT som motorn heter ska i den här bilen ge 700 hästar och den kopplas till en sexpetad manuell växellåda. De första 25 stycken exemplaren av modellen är redan sålda. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2017

Det här är Scuderia Cameron Glickenhaus nya superbil
Lättviktare med förarposition i mitten

2015 visade Scuderia Cameron Glickenhaus upp superbilen SCG003. Den såg ut som en vassare version av Ferrari Enzo och verkade ha rätt trevlig prestanda. Det har den senaste skapelsen SCG 004S som vi ser här också, men kanske inte riktigt det där häftiga utseendet som den förra bilen hade. Den här bilen är helt laglig för gatan och har både chassi och kaross tillverkad i kolfiber. Vikten stannar på låga 1 179 kilo och bakom sittbrunnen som ser ut att vara inspirerad av McLaren F1 sitter en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som ger 650 hästar och som har ett vrid på 720 Newtonmeter. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda men det ska även gå att få en automatlåda med tillhörande paddlar bakom ratten. I mitten av nästa år hoppas man kunna visa upp en rullande prototyp. De första 25 stycken exemplaren som kommer att tillverkas blir så kallade Founders Editions och de ska levereras 2018 och 2019. Tanken är att det efter det ska bygga 250 stycken bilar om året. GT3 och GTE/GTLM-versioner ska också dyka upp senare. Priset börjar 400 000 dollar och intresserade kan förhandsbeställa nu genom att lägga en deposition på 40 000 dollar. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0