m

King of the hill

Vad har bilar som Porsche Cayenne, BMW X5, Audi Q7 och Volkswagen Touareg gemensamt? Jo de har alla inspirerats av ett original - suven Land Rover. Denna britt i robust kostym som levt sedan 1948. Den perfekta bilen på safarituren eller i lerhålan i skogen. Enkel konstruktion, raka linjer och motorer som aldrig vill dö hur mycket man än pinar dem. Under årens lopp har modellerna förfinats men grundprincipen har alltid funnits där - en rejäl bil med goda terrängegenskaper. 1970 föddes Range Rover. Det var en bil som hade samma DNA som Land Rovern men som passade lite bättre in i finare omgivningar - som i stan och på uppfarten till herrgården. Nu fick de som hade gott om pengar en lyxvagn som även kunde ta sig över stockar och sten. Under årens lopp har modellen utvecklats och förfinats, om än i en hyfsat långsam takt, men 2012 när den fjärde generationen introducerades skedde stora förändringar. Land Rover hade då precis landat i att de köpts upp av indiska Tata Motors och det var dags att markera detta. En helt ny Range Rover som inte var baserad på modellen Discovery presenterades och det var återigen dags för Land Rover att ta plats som herre på täppan. För några dagar sedan fick jag chansen att testa den nya bilen i sportkostym, och så här var det. Tumnagel
55.4°
+
Bobby Green
0
2013

Range Rover hybrid dyker upp redan nästa år
Blir Land Rovers mest effektiva bil

Land Rover sa i höstas att de hade en hybrid-version av Range Rover på gång, men att den skulle dyka upp först efter 2015. Men det verkar som ledningen har eld i baken för den kommer redan nästa år. Och då blir det den mest effektiva bilen Land Rover någonsin har släppt. Under huven sitter det en diesel-V6:a på 3.0 liter som får sällskap av en elmotor på 50 hästar och 170 Nm. Den kombinerade effekten är 340 hästar och 700 Nm, samma siffror som för SDV8 alltså. Men den här drar betydligt mindre. Vid blandad körning sägs förbrukningen vara så låg som 0.64 liter per mil och utsläppet 169 gram. 0-100 km/h ska gå på 6.9 sekunder och toppfarten anges till 217 km/h. Range Rover Sport Hybrid tar sig till 100 0.2 sekunder snabbare och har en högre toppfart på 225. Batteripacket sitter under golvet så lastutrymmet och innerutrymmen förblir oförändrat. Hela hybridsystemet med batteriet och allt väger in på totalt 120 kilo vilket gör att den här endast väger 34 kilo mer än modellen med diesel-V8:an. Premiären äger rum på mässan i Frankfurt och orderböckerna för både Hybrid och Sport Hybrid öppnar samma dag. Några prisuppgifter har vi inte fått ännu. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2012

Fjärde generationens Range Rover är här
420 kilo lättare

Igår läckte bilder på nya Range Rover som såg ut att vara officiella pressbilder. Och visst var det så, för idag släpps ytterligare bilder på bilen. En bil som på alla punkter har övertag över ersättaren - starkare, snabbare och framförallt lättare. Hela 420 kilo för att vara exakt. 1970 visades den första generationen upp och bilen har genom åren förfinats snarare än förändrats särskilt mycket. En robust och kantig suv har alltid varit receptet, och det har ju onekligen fungerat för Range Rovers ser man ju nästan oftare än Porsche på gatorna idag. För att få ner vikten såpass mycket som man faktiskt har har bilen försetts med en aluminium-monocoque som omsluter personerna som åker i bilen. Man har också ersatt en hel del stål med aluminium, som typ hela fronten. Nytt är också luftfjädringen som ska ge en stabilare känsla i bilen och en ny version av systemet "Terrain Response" som anpassar sig efter hur terrängen där man kör ser ut. I baksätet har man också fått 11.8 centimeter mer plats för benen och om man vill går det att specialbeställa feta fåtöljer att ha där bak istället för en soffa. Motormässigt verkar det bli samma spisar som finns till dagens Range Rover. TDV6, SDV8 och den stora V8:an på 5.0 liter med eller utan kompressor alltså. Världspremiär blir det på bilmässan i Paris. Kort klipp under "Läs mer". Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0