12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Volvo Cars och Qualcomm börjar samarbeta
Ska ta fram snabbare infotainmentsystem

Volvo Cars börjar nu att samarbeta med det amerikanska telekommunikationsbolaget Qualcomm. Tillsammans ska de använda Qualcomms Snapdragon Cockpit Platforms för att ta fram nästa generation av det Android Automotive-baserade infotainmentsystemet. Detta ska vara mycket snabbare, mer responsivt och har sin premiär i Volvos kommande eldrivna SUV och i Polestar 3. Även Honda och Renault kommer att använda Qualcomms kommande plattformar för infotainmentsystem, uppkoppling, förarassistans och molntjänster. Tumnagel
45.2°
0

REE Automotive visar större elfordonsplattform
För bussar och lastbilar

I november skrev vi om det israeliska företaget REE Automotive och deras lilla självkörande eldrivna transportfordon. På CES-mässan presenterar de nu plattformen P7 som är en bas för större fordon som exempelvis bussar och lastbilar. De första prototyperna ska potentiella kunder få utvärdera under årets första kvartal. Plattformen som är helt platt (höhö) ska kunna lastas med upp till 3992 kilo och kunna få in fler paket än många av dagens transportbilar i samma storleksklass. Väljer man istället att sätta en buss-kaross ovanpå ska denna ha plats för upp till 30 stycken passagerare. Man kan utrusta den med fram, bak eller fyrhjulsdrift och även med fyrhjulsstyrning. Batteripack på upp till 120 kWh ska få plats vilket ska ge räckvidd på nästan 60 mil på en laddning. Upp till fyra stycken elmotorer på 136 hästar vardera kan monteras. Tumnagel
38.5°
0
2021

Nu kan du surfa i Polestar 2
Får Vivaldis webbläsare

Nu meddelar Polestar att Vivaldis webbläsare blir tillgänglig i Polestar 2 och att man därmed kan surfa på bilens skärm i mitten. Det här är den första webbläsaren som görs tillgänglig för Android Automotive OS. Jon Stephenson von Tetzchner som är vd för Vivaldi säger följande: "We are really proud to introduce our browser to a car for the first time, and specifically with a brand like Polestar. Our technological and sustainability ambitions are well aligned. We value transparency, privacy and responsible innovation – including the fact that we have our servers in Iceland, one of Polestar’s newest markets. Like Polestar, we are a challenger brand, and we take a Scandinavian approach to design, that is based on trust and listening to our users." Tumnagel
40.3°
0

Nissan tar med sig nytt skåpbils-koncept till Tokyo Auto Salon
För den som vill flytta kontoret till naturen

Mellan den 14 och 16 januari anordnas nästa Tokyo Auto Salon och dit kommer Nissan med bland annat konceptet vi ser här. Det är en specialversion av modellen Caravan som man har döpt till Caravan Mountain Base Concept. Bilen ska fungera som ett slags rullande kontor. Den är folierad i ett trämönster på utsidan och är utrustad med rejäla däck, extraljus och på taket sitter det en stor solpanel som man kan fälla ut. Även sidofönstren har bytts ut mot solpaneler. Insidan har trätema på både golv och väggar och här finns en bänk, ett skrivbord man kan jobba vid och en "digital" öppen spis som ska göra det lite mysigare. Tumnagel
39.5°
0

Det här är Koenigsegg David
Avancerad växelriktare som sitter i Gemera

Nej David är alltså inte namnet på en ny megabil från Koenigsegg utan det handlar om en växelriktare som vi hittar i Gemera. Den är som bilderna visar väldigt kompakt men packar ändå hela 750 kW i sig. Namnet kommer från berättelsen om David och Goliat. Två stycken av dessa sitter i Gemera och de i sin tur omvandlar likström till växelström (sammanlagt 1,5 megawatt) som sedan går till de två elmotorerna. Växelriktaren tar upp en volym på tio liter och väger 15 kilo. De flesta elbilar som finns idag har tre stycken faser, David har sex. Mjukvaran till David utvecklar Koenigsegg själva och den ska man kunna uppdatera OTA (Over The Air). Koenigsegg kommer att erbjuda andra företag att köpa både elmotorerna och växelriktaren som de har tagit fram. Tumnagel
59.5°
0

Första riktiga titten på Polestar 3
En SUV som ska lanseras nästa år

Polestar delar nu med sig av ytterligare en teaserbild på kommande Polestar 3. Det här blir tillverkarens första SUV och tanken är att den ska lanseras nästa år. Bilen kommer att bli den första Polestar som tillverkas i USA - närmare bestämt i Charleston, South Carolina på Volvos fabrik som de har där. Efter att Polestar 3 är lanserad planerar tillverkaren att släppa en ny modell varje år tre år framöver. I slutet av 2023 siktar man på att finnas på 30 stycken globala marknader. 2021 kommer antalet bilar sålda att hamna på runt 29.000 stycken. 2025 hoppas man att den siffran istället är 290.000. Tumnagel
47.6°
0

Ännu ett självkörande eldrivet transportfordon
REE Automotive presenterar Leopard

Förra våren skrev vi om den israeliska startupen REE Automotive och deras självkörande eldrivna plattformar. Nu visar de upp Leopard som är ett självkörande transportfordon utvecklat för leveransföretag. Med den här tänker man sig att de där "sista biten"-leveranserna ska göras. Den mäter 3,4 meter på längden, 1,4 på bredden och rymmer 7,5 kubikmeter last och upp till två ton. Batteripacket som sitter i golvet är på 50 kWh och detta matar en elmotor som driver bakhjulen. Toppfarten anges till 97 km/h. Konceptet man visar upp nu kommer att ställas ut på CES i januari nästa år. Tillverkningen väntas dra igång någon gång 2023. Tumnagel
37.4°
0

Volta Trucks eldrivna lastbil är redo för produktion
Så här kommer den att se ut

För två år sedan visade företaget Volta Trucks upp den helt eldrivna lastbilen Zero. Nu är den redo för produktion och vi får därför bilder på hur den kommer att se ut, och det är inte mycket som skiljer sig från konceptet. Trots detta ska alla karossdelar vara annorlunda och uppdaterade. Den största förändringen utseendemässigt är att ljuslisten i fronten har fått säga hej då och att hytten fått en lite mer traditionell form. Enligt Volta är det här den första eldrivna 16-tonnaren byggd för ändamålet - att leverera varor i innerstan. De första 25 stycken prototyperna ska börja tillverkas nu och börja testas i början av nästa år. Först i slutet av nästa år kommer man att börja tillverka kundbilar. Tillverkningen kommer att ske i Österrike av Steyr Automotive. Tumnagel
43.2°
0

Rimac och Bugattis nya företag är igång
Detta kommer bli spännande!

I somras blev det klart att Rimac Automobili och Bugatti Automobiles slår sina påsar ihop. Tillsammans har de bildat det nya företaget Bugatti Rimac d.o.o och från och med igår är man igång med verksamheten i högkvarteret i Zagreb, Kroatien. Tillsammans ska de använda sig av Rimacs tekniska expertis och Bugattis 110 år gamla arv av ingenjörskap för att skapa magi - typ. Grundaren av Rimac - Mate Rimac, kommer att fungera som det nya företagets vd. Christophe Piochon kommer att bli ny COO för Bugatti Rimac. De båda företagen kommer för närvarande att fortsätta tillverka sina produkter på olika håll men ska på sikt växa ihop mer och mer. Porsche kommer att fungera som en strategisk partner och kommer bland annat att dela med sig av två stycken medlemmar från Board of Management och två från Supervisory Board. Den största aktieägaren i Bugatti Rimac kommer att vara Rimac Group med 55 procent. Mate Rimac kommer att behålla sin andel på 35 procent i Rimac Group. Porsche äger 22 procent och Hyundai Motor Group äger 11 procent, övriga investerare 32 procent. Utvecklingen, produktionen och försörjningen av batterisystem, drivlinor och andra elbilsdelar kommer att förläggas under den nyskapade avdelningen Rimac Technology som Rimac Group äger till 100 procent. 200 miljoner euro är investerat i vad som 2023 ska bli Rimac Campus där Rimac Technology kommer att ha sin nya bas. Tumnagel
43.4°
0

SP Automotive presenterar ultrabilen Chaos
Spännande att se om den går i produktion

Precis som utlovat har nu det grekiska företaget SP Automotive visat upp "ultrabilen" Chaos. Den här är proppad med massa 3D-printade grejer, kan fås med 3107 hästar och kostar då 12,4 miljoner euro. Luftslott? Vi får väl se. "Snikversionen" kallas för Earth Version, kostar 5,5 miljoner euro och den bjuder på 2077 hästar och 1389 newtonmeter i vrid. Varvstoppet i denna ska ligga på 10.000. Zero Gravity heter värstingen och den ska kunna göra 0-100 km/h på 1,55 sekunder och 0-300 km/h på 7,1 sekunder. Toppfarten ska ligga på över 500 km/h. Hittepå-siffror såklart innan det hela är bevisat. Kraften ska komma från en dubbelturbomatad V10:a som ska vara egenutvecklad och bland annat ha 3D-printat block i magnesium, printade kolvar i titan och turbos i kolfiber. Bilen mäter 5,05 meter på längden, 2,06 på bredden, 1,12 på höjden och har en hjulbas på 2,85 meter. Vikten ska ligga på 1272 kilo. Företaget säger att de redan har sålt en bil och den ska levereras till kunden i början av nästa år. Chaos ska inom de kommande månaderna visas upp i Aten. Tumnagel
33.1°
0
Nästa sida