m
2020
2018
2017
2016
2015

Det här är Cadillac XT5
Uppföljaren till SRX

Cadillac visar nu de första bilderna på den nya modellen XT5 som kommer att ersätta dagens SRX. Vi får inga uppgifter kring bilen men det sägs att den bygger på GM:s nya Chi-plattform. Motormässigt kommer XT5 att få samma motorer som i modellen CT6. Bilen har premiär på mässor i Dubai och i Los Angeles i November. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Här är Sonys högtalare med stöd för Google Cast
Spotify Connect och multiroom står också på listan

I går presenterade Google sitt uppdaterade Cast för ljud och i natt kom de första maskinerna med stöd för tekniken. Sonys högtalarserie SRS-X är riktigt trevligt och nykomlingarna SRS-X88 och SRS-X99 får alltså stöd för Google Cast. Sony berättar mest om toppmodellen X99 och den har stöd för högupplöst ljud, Google Cast, Spotify Connect, multiroom, blåtand och NFC. Den har hela 154 watts 2:1-ljud och har även 4 tweeters. X88 är mindre och har troligen inte samma kraft men högupplöstljud och Google Cast finns, Spotify är lite oklart. Båda två kommer till våren tillsammans med ett mindre syskon med namnet X77 som vi dock inte vet något om ännu. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0
2014
2013
2012
2011
2010

Nu är Saab 9-4X äntligen här!
Men den kommer till Europa först i augusti

Saabs GM-besläktade crossover 9-4X visades upp redan 2008 och är nu äntligen på gång på riktigt. Eller äntligen kanske är fel ord, bilen, som är en Cadillac SRX i andra kläder, är en riktig amerikanare i stilen och inte alls speciellt mycket av det nya Saab som jag gillar. Fronten är till exempel lite väl bufflig för min smak. Premiären kommer att bli i USA på Los Angeles Auto Show och enligt pressreleasen är bilen viktig för Saabs renässans som fristående tillverkare. Frågan är om inte bilen kommer att glömmas bort rätt snabbt, säljstart i Nordamerika är först i maj nästa år, säljstart i Europa först i augusti 2011. Tills dess får vi verkligen hoppas att motoralternativen utökas, två sexor på antingen 265 hästar / 3.0 liter eller 300 hästar / 2.8 liter känns inte tokfräscht direkt. Den mindre motorn är utrustad med twinscrollturbo. Pris kommer strax innan säljstarten. Vad säger ni, kommer denna bil att bli betydelsefull för Saab eller kommer vi att förtränga den lika snabbt som vi förträngde 9-7X? Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Cadillac kommer tillbaka till Europa
Startar eget försäljningsbolag

Den tidigare distributören Kroyman slutade att sälja Cadillac i mars 2009. Nu satsar Cadillac på Europa igen, genom de egna försäljningsbolaget "Cadillac Europe." Holländska Kroymans Corporation klarade inte av de dåliga försäljningssiffrorna och bestämde sig förra året för att dra sig ur som försäljare till Cadillac, Hummer och Corvette. Nu ska dock Cadillac försöka återta den europeiska marknaden genom att lansera modeller vi väntat på, CTS:erna och den nya suven SRX. BLS som fanns innan var väl inte alltför upphetsande och var inte mer än en förklädd Saab 9-3. Brian Nesbitt som är chef för Cadillac tror att CTS Coupé kan vara den bil vi kräsna européer väntat på. Under våren finns CTS och CTS-V tillgängliga. Nya CTS Wagon och CTS Coupé kommer först till hösten, och i början på 2011 kommer SRX. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Vad ska Spyker satsa på för att få snurr på Saab?
SUV, småbil eller kanske en sportbil?

Som det ser ut nu är Saabs modellutbud minst sagt skralt, med enbart tre modeller, 9-3, 9-5 och nya 9-5. Gamla 9-5 finns i kombi -och sedanutförande medan nya 9-5 än så länge bara finns som sedan, kombiversion är på gång. 9-3 finns som sedan, kombi och cabriolet. Det saknas ju som sagt en del för att kunna ta åt sig en ordentlig plats i sandlådan, men vad ska Spyker satsa på först? 9-4X som baseras på Cadillac SRX har ju varit på tapeten men är det vad Saab behöver just nu? Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2009

Nya 9-5 och 9-4X
Saabs enda hopp?

Den nya 9-5:an tog över efter en gamling som hängt med i 12 år. Kan den tillsammans med 9-4X vara räddningen för Saab? Saab har på den utländska marknaden spottat ur sig två rent utav märkliga bilar, 9-7X och 9-2X. Bilar som vi här hemma i Svedala knappat har hört talas om. 9-7X är egentligen en förklädd SUV från GM med samma bottenplatta som bland annat Chevrolet Trailblazer. Byggd i USA för USA med "riktig" motor under huven, toppmodellen Aero har från 2008 en V8:a på 6 liter och 390 hästar under huven. Motorn kommer från, ja du gissade rätt, Corvette. 9-2X då? Helt enkelt en förklädd Subaru Impreza, med boxermotor, fyrhjulsdrift och hela köret. Också en bil avsedd för den amerikanska marknaden som levde mellan 2004 och 2007. Två bilar som passerat nästintill obemärkta, kanske beroende på att det från första början inte var Saabs egna bilar. Hur är det med 9-3:an då? Den känns inte direkt purfärsk den heller, men Saab försöker ändå pumpa ut det sista ur modellen med sin plastförsedda "terrängbil" 9-3X, om än lite för sent. 9-4X däremot är en helt ny SUV från Saab, baserad på Cadillac SRX. En viktig bil för Saab som ska komma att konkurrera med BMW X3 och Volvo XC60. Bilen är klar och väntar bara på att få byggas och produceras i Mexico. Nya 9-5:an är dock den bil som känns viktigast för Saab just nu, om nu någon vill förbarma sig över företaget och köpa det vill säga... Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida