m

SSC Tuatara ska nu vara världens snabbaste produktionsbil
Men man missade 300 mph-gränsen

Soppan kring SSC North Americas superbil Tuatara började i oktober förra året när man hävdade att man toppat 532,9 km/h med bilen och därmed satt ett nytt rekord för produktionsbilar. Det hela visade sig vara knas och företaget lovade att återkomma med en ordentlig rekordkörning där inget skulle vara felaktigt. Nu säger man sig ha klått rekordet för snabbaste produktionsbilen i världen genom att snitta 455,2 km/h (282,9 mph) under körningar på Kennedy Space Center. Målet var ju såklart 300 mph (482,8 km/h) men det räckte inte den 3,7 kilometer långa raksträckan till. Det tidigare rekordet hålls av Koenigsegg som 2017 fick upp en Agera RS i 447,2 km/h. Grundaren Jerod Shelby säger följande: "We had Racelogic there with their VBOX equipment, we had Life Racing, we had Garmin, and we had IMRA, which is the International Mile Racing Association. We used equipment from all four groups and had staff there from three of those groups. But when it came down to it, it seems that everyone in the car community looks at Racelogic and VBOX as the most respected measurement tool, so they had multiple redundant systems in the car, and they had a gentleman named Jim Lau, their American representative, present for all the tests." Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0
2020

SSC fick problem under nytt toppfartstest med Tuatara
Men YouTuber på plats tror ändå att de kan spränga 500-gränsen

I början av november lovade SSC att man skulle köra ett nytt toppfartstest med Tuatara för att reda ut alla tveksamheter kring "rekordet" man presenterade i oktober. I mitten av december testade man igen men det gick inte vägen eftersom bilen bland annat överhettades. Till det nya rekordförsöket bjöds Shmee150, Robert Mitchell och Misha Charoudin in men det var bara Robert som kunde närvara. I det här klippet berättar han om upplevelsen och säger att bilen nådde 404 km/h trots att den inte hade all effekt tillgänglig och att två tändstift var rökta. Fortfarande långt från den magiska 500-gränsen man säger att bilen ska klara, men Robert tror att det faktiskt går om man bara får ordning på allt. Ett tredje försök kommer givetvis att göras så fort bilen är redo. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Jason tror att Tuatara "bara" toppade 391 km/h
Inte 532,9 km/h som man hävdade

Enligt SSC toppade superbilen Tuatara 532,9 km/h och klockade en genomsnittlig toppfart på 508,73 km/h. Men det är fortfarande oklart om det här faktiskt stämmer. Jason som kör Engineering Explained har räknat lite och enligt honom kom man "bara" upp i 391 km/h som mest. SSC har lovat att köra en ny repa för att råda bot på alla tveksamheter. När detta ska ske är dock oklart för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

SSC lovar att göra ett nytt rekordförsök med Tuatara
Så att det inte blir några tveksamheter

Efter SSC North Americas rekordkörning med superbilen Tuatara dök det upp mängder med frågetecken och Internet började säga att det hela bara var uppgjort och inte äkta. SSC svarade med att videoklipp hade blivit förväxlade och att man skulle rätta till detta. Men förtroendet kring rekordkörningen är redan borta och det enda rätta är att bara göra om hela grejen igen, vilket man nu säger att man ska göra. Grundaren Jerod Shelby säger i följande videoklipp att han inte vill att det ska vara några tveksamheter kring vad hans bil klarar av och att det nya försöket ska göras med mer GPS-utrustning och fler kontrollanter på plats. Han bjuder även in de YouTubers som fått mest spridning på sina klipp om att det var något skumt med körningen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

SSC North America uttalar sig om hastighetsrekordet
"Videoklippen har blivit förväxlade"

För tio dagar sedan växlade SSC North America upp hastighetsrekordkriget då man lyckades köra hela 532,9 km/h med superbilen Tuatara. Men något stämde inte och flera frågetecken dök upp. YouTubern Shmee150 började gräva i det hela och fick fram att det var fysiskt omöjligt att bilen kan ha nått de hastigheterna, i alla fall av videomaterialet att döma. Antingen så hade SSC mixtrat med något eller så var det inte rätt videomaterial som visades i rekordklippet. Nu uttalar sig företaget och säger att de som redigerade klippet förväxlade några klipp och att det därför blev som det blev. Bilen ska visst ha kommit upp i de hastigheter man hävdar. Hur man kan vara så naiva och inte tro att Internet skulle sätta tänderna i det man skickade ut är dock oklart. I pressmeddelandet som ni kan läsa på länken nedan säger grundaren Jerod Shelby bland annat att det ska finnas två stycken olika klipp från cockpiten och att man nu jobbar med mediaföretaget som klippt för att kunna släppa den korrekta versionen av rekordkörningen. Man säger även i ett tidigare pressmeddelande att rekordet validerats av den österrikiska mätinstrument-tillverkaren Dewetron som hade sin GPS-utrustning monterad i bilen. Men Dewetron själva säger att de inte ens var på plats och att de inte har validerat någon data alls från varken tidigare test eller under rekordförsöket. Något luktar riktigt surt här och det ska bli intressant att se hur den här soppan utvecklar sig. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Fejkade SSC North America hastighetsrekordet med Tuatara?
Shmee150 gräver

För en vecka sedan la SSC North America upp en video där de hävdade att de hade satt ett nytt hastighetsrekord för produktionsbilar med modellen Tuatara. Man toppade hela 532,7 km/h och klockade sedan en genomsnittshastighet på 508,7 km/h efter att ha kört åt båda hållen. Därmed krossade Tuatara alla tidigare rekord och benämns nu som världens snabbaste produktionsbil. Men är rekordkörningen helt korrekt? Givetvis bubblar det alltid upp tankar och funderingar i dessa banor efter såna här sjuka siffror, men Shmee150 har grävt lite i det hela och det kanske ligger en hund begraven där någonstans. I den här videon snackar han bland annat om instrumentpanelen i bilen som inte synkar, tiden det tar att passera vägmarkeringar utanför bilen och lagget mellan växlingarna i mätdatan jämfört med det som visas i instrumentet. Siffrorna stämmer helt enkelt inte överens med matematiken. Titta på videon och gör själva er bedömning. Tror ni att rekordet är fejkat? Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,9 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Acceleration med SSC Tuatara
Håll hårt i ratten!

Man kan tycka vad man vill om SSC Tuatara men snabb verkar den amerikanska superbilen i alla fall vara. Här får vi se när den accelererar från 96 till 193 km/h - något som bara tar 2,5 sekunder. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Kommer SSC Tuatara att nå 300 mph?
2020 kanske är året det händer

Ett av SSC:s mål med den nya superbilen Tuatara är att nå den magiska 300 mph-gränsen (482 km/h). Man säger att man kommer att klara det och tillsammans med det här klippet som nyss lades upp taggades #lifebeginsat300 och #yearofthetuatara. Om det innebär att man i år ska försöka sig på ett rejält rekordförsök återstår att se, men det verkar ju onekligen så. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Det här är första produktionsversionen av SSC Tuatara
Nu uppvisad

Precis som utlovat har SSC nu visat upp den allra första produktionsversionen av Tuatara och det hela skedde på Philadelphia Auto Show. Bilen som är designad av Jason Castriota som bland annat ritat Ferrari 599 och Maserati GranTurismo utgår från en monocoque och har kaross i kolfiber. Bakom sittbrunnen sitter en "flat-plane crank"-V8:a på 5,9 liter med dubbla turbo. Tanka E85 och du får ut 1775 hästar. Företaget tror att man ska kunna spräcka 300 mph (483 km/h) men inga bevis för detta finns än. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Första kunden av SSC Tuatara fick sin bil i augusti
Kommer visas upp publikt nästa månad

Vi har tidigare skrivit om företaget SSC North America ett par gånger och deras superbil Tuatara. Den senaste artikeln från förra året sa att det första exemplaret skulle levereras i augusti samma år. Tydligen gjordes detta, men på Internet har det varit tyst om det fram tills nu. Dr. Larry Caplin från Philadelphia heter den första kunden och han har hållit sin bil lite hemlig sedan han fick den. Planen är att han ska ställa ut den på Philadelphia Auto Show den 7 februari som en del av en utställning för hans välgörenhetsorganisation CF Charities. Larrys bil är svart med röda inslag. Precis som andra Tuatara är den utrustad med en egenutvecklad dubbelturbomatad V8:a på 5,9 liter som ger 1360 hästar. Men tankar man istället E85 ska man få ut hela 1760 hästar. Till maskinen kopplas en sjustegad robotiserad automatlåda som driver bakhjulen. I klippet nedan går Supercar Blondie genom Tuatara tillsammans med grundaren och får sedan ta sig en provtur med bilen. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

SSC North America visar upp Tuatara på film
I augusti ska den börja levereras

Turerna kring SSC North Americas superbil Tuatara har varit många men i maj ska alla tester vara klara, och de första kunderna ska få sina bilar levererade i augusti. Det återstår som vanligt att se om så blir fallet men man kan ju alltid hoppas. Två nya reklamfilmer för modellen har man dock lyckats snickra ihop och dessa ser du här. Förvänta er inga bevis på att den har grym prestanda dock. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Så här låter SSC Tuatara
Påminner om en Ford Fiesta

SSC Tuatara är inte redo att börja tillverkas än men dyker ändå upp här och där. Nyligen stod ett exemplar utställt hos Miller Motorcars och det passade man på att backa ut från lokalen och torrgasa lite med. Kul såklart, för då får man ju höra hur denna superbil låter. Men, det lär inte vara rätt motor i för tillfället, för bilen låter som en symaskin. Produktionsversionen ska ha en dubbelturbomatad "flat-plane crank"-V8:a på 5,9 liter som ska leverera hela 1.750 hästar när den får dricka E85. Kombinationen av motorn och bilens övriga egenskaper ska göra så att den kommer att toppa över 300 mp/h (482 km/h). Det återstår att se hur det blir med den saken såklart. Och se till att släppa loss motorljudet när den här väl går i produktion! Tumnagel
34.4°
+
Bobby Green
0
2018

SSC tog med sig Tuatara till Pebble Beach
Kommer "enkelt" att slå världsrekordet

Pebble Beach Concours d’Elegance är platsen för många biltillverkare att visa upp sina skapelser. SSC North America var på plats och med sig hade de modellen Tuatara i sitt senaste utförande. Nytt är bland annat en del designuppdateringar samt att motorn har fått ännu mer effekt. Bilen mäter 4,42 meter på längden, 1,91 på bredden, strax över en meter på höjden och har en hjulbas på 2,67 meter. Torrvikten ska ligga på 1.247 kilo. Maskinen som är placerad i mitten är en dubbelturbomatad V8:a på 5,9 liter som lämnar hela 1.774 hästar om man tankar bilen med E85. Kör man på lägre oktan ger den "bara" 1.368 hästar. Motorn kopplas till en sjustegad datoriserad manuell låda som ska ha ett "robotic shift system". Man är dock lite hemliga kring hur detta fungerar. Bilen ska i alla fall enkelt kunna klå världsrekordet i topphastighet som för tillfället innehas av Koenigsegg Agera RS (457.94 km/h). När SSC planerar att slå detta och var återstår att se. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är motorn till SSC Tuatara
Har mer effekt än man först räknade med

SSC North America som tidigare hette Shelby SuperCars släppte i början av veckan en teaserbild på produktionsversionen av den kommande superbilen Tuatara. Nu får vi ta del av hur dess hjärta ser ut, och det är en rätt så trevlig pjäs. Motorn är en dubbelturbomatad V8:a men man utelämnar resten av detaljerna. Man säger dock att prestandan blir vassare än den man först hade planerat att uppnå. 2013 sa man att V8:an skulle vara på 7,0 liter och vara god för 1.370 hästar och 1.735 newtonmeter i vrid. Det skulle räcka för att ta sig från 0-100 km/h på 2,6 sekunder, klara kvartsmilen på 9,75 sekunder och toppa 444 km/h. Allt detta ska alltså ha vässats till ytterligare. Nästa vecka den 24 augusti på Monterey Car Week ska bilen visas upp i sin helhet. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

SSC teasar produktionsversionen av superbilen Tuatara
Ska ha den högsta toppfarten i världen

Det är nu hela sju år sedan som SSC North America (tidigare Shelby SuperCars Inc) visade upp konceptbilen Tuatara. Man lovade att den skulle bli den snabbaste gatlegala serietillverkade bilen i världen med en toppfart på 422 km/h. Det är som sagt några år sedan nu och fortfarande har vi inte sett någon bil på vägarna. Men företaget finns kvar och på Monterey Car Week den 24:e augusti ska man visa upp produktionsversionen av det extrema konceptet. Den ska fortfarande bli den snabbaste i världen, och alltså klå 447 km/h som satts av Koenigsegg Agera RS. Vad som kommer att finnas under huven för att lyckas med detta återstår att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

SSC lever fortfarande
Ny teaser på superbilen Tuatara släppt

Hösten 2011 var första gången vi fick se Tuatara - en superbil tillverkad av Shelby SuperCars, numera SSC. Två år senare fick vi reda på hur mycket effekt bilen hade men sedan dess har det varit ganska tyst. Men, företaget lever fortfarande och nu har vi fått en ny teaserbild som antagligen visar produktionsversionen. Tyvärr är det också det enda vi får för tillfället, så vad detta handlar om återstår att se. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2013

SSC Tuatara har 1 350 hästar

Shelby Supercars (SSC) hävdade att deras Tuatara skulle få en motor med hela 1 350 hästar. Det är 150 hästar mer än i Bugatti Veyron Supersports och 106 fler än i Hennessey Venom GT. Nu har motorn bänkats och körts i en dyno, och visst blev det som SSC lovade. 1 350 hästar och 1 733 Nm i vrid. Men det slutar inte där. Motorn står tydligen pall för hela 1 700 hästar om det nu skulle vara så. När bilen väl sätts i produktion ska den göra omkring 440 km/h. och blir då alltså världens snabbaste bil. När det här sker är dock oklart för tillfället, men det verkar ju inte som att projektet har dött i alla fall. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2012
2011

Interiören i SSC Tuatara
Så här kommer den att se ut

USA:s Veyron-"dödare" Tuatara från tillverkaren SSC är en av höjdpunkterna på Dubai Motor Show. För oss som inte är där har SSC nu släppt en, förvisso renderad, film på hur interiören kommer att se ut. Visst ser det spejsat ut? Förutom massa skärmar och andra tuffa saker kan vi se den sjuväxlade manuella lådans H-mönster för som ni kanske minns kommer det att erbjudas ett manuellt alternativ till denna superbil. För den som vill finns det självklart en sjustegad paddellåda att välja mellan också. Bilen är fortfarande på konceptstadiet så vissa saker kan komma att ändras. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0