m

Solexperiment i Kiruna blir inte av
SSC backar ur omstritt projekt

TT rapporterar att det experiment för att undersöka så kallad "solar engineering", solstrålningsmodifiering, som skulle utföras i Kiruna inte kommer att bli av. Det amerikanska universitetet Harvard planerade att skicka upp en ballong för att ta mätningar relaterade till solar engineering från Swedish Space Corporations (SSC) anläggning Esrange i Kiruna. Att det hela nu inte blir av beror enligt SSC att man varit i samtal med svenska myndigheter och ledande expertis kring frågan och konstaterar att det saknas internationella överenskommelser rörande forskning om solar engineering. SSC skriver i ett pressmeddelande: "Det finns även starka röster både för och emot forskning inom området. Ingen tydlig internationell linje finns heller kring huruvida denna typ av forskning är lämplig." Så sent som förra veckan protesterade Samerådet med att experimentet skulle genomföras på samiska områden. Även andra har ställt sig kritiska till så kallad solstrålningsmodifiering, en term för tekniker som går ut på att blockera solens strålar från att nå jorden i syfte att minska uppvärmningen av vår planet. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Alien on Stage
Dokumentär om busschaufförer som gör teater av Alien

Här är trailern för dokumentärfilmen Alien on Stage, en film där vi får följa ett gäng med brittiska busschaufförer som sätter upp den klassiska rymdskräckisen Alien som amatörteater. Det hela ska ha floppat rätt rejält men trots det, eller kanske tack vare det, så får busschaffisarna chansen att sätta upp sin föreställning under en kväll på den anrika London-teatern West End. Dokumentärfilmarna skriver på sin Facebook-sida om filmen: "Why do Panto when you can do Alien? An absurd and joyful story about creativity and community, following a group of Dorset bus drivers who hand made a Xenomorph and made it to the Westend!" Alien on Stage har precis visats på den digitala musik-, film- och techfestivalen SXSW. Om den kommer att visas någon annanstans och i så fall var finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samerådet kritiska till tester för att blockera solen
Vill inte att tester ska ske i samiska områden

Förra året blev det känt att det amerikanska universitetet Harvard ska börja utföra tester för att utvärdera så kallad solstrålningsmodifiering, tester som skulle utföras vid Svenska rymdaktiebolaget (SSC) anläggningar i Kiruna. Syftet med testerna är att undersöka hur solstrålningsmodifiering, även kallat "solar engineering", eventuellt skulle kunna fungera. Solstrålningsmodifiering är en kontroversiell idé som går ut på att man med hjälp av partiklar som släpps ut i atmosfären ska blockera en del av solens strålar, något som man på sikt hoppas skulle kunna sänka jordens medeltemperatur och förhindra den globala uppvärmningen. Samerådet ställer sig dock kritiska till solstrålningsmodifiering och har nu skickat ett brev till Harvard-universitetet där man uppger att man inte vill att testet ska ske i samiskt område. Åsa Larsson-Blind, vice president i Samerådet, säger till Vetenskapsradion angående solstrålningsmodifiering: "Nu är det dags att ta ett steg tillbaka och ställa tillbaka till ett hållbart samhälle som är på naturens premisser, säger hon och pekar på behoven av att i stället minska utsläppen av växthusgaser." Harvards experiment med solstrålningsmodifiering i Kiruna är planerade att börja någon gång i år. I ett första steg kommer forskarna att släppa upp en testballong i Kiruna som ska lyfta till 20 kilometers höjd. Vid detta test kommer det inte att släppas ut några partiklar utan då är det tänkt att forskarna bara ska genomföra olika mätningar. Skulle det hela falla väl ut så kanske man fortsätter i ett andra steg av experimentet där man planera att släppa ut två kilo icke skadligt kalciumkarbonat från väderballonger. Detta skulle eventuellt kunna ske någon gång under hösten 2021 eller våren 2022. Tumnagel
34.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren! Idag är det bussförarens dag!
Tack för att ni kör oss

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det nämligen bussförarnas alldeles egna dag vilket givetvis är värt en tut i luren. Varje dag ser dessa till att vi kommer till jobb, kompisar, släkt, familj, affären och annat. Dagen är framtagen för att man ska visa extra uppskattning för sin bussförare, så åker du buss idag kan du väl säga något trevligt. Eller i alla fall hejja när du kliver på, vilket många verkar skita i. Pinga en chaufför som förtjänar en ?? på bussförarnas dag!OBS - bild tagen innan corona ??#bussförarnasdag #lokaltrafik #busschaufför #busschaufförensdag pic.twitter.com/hMBJZjIAN2— Tekniska museet (@Tekniskamuseet) March 18, 2021 Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Avatar har dragit in mer kosing än Avengers: Endgame
Tack vare den kinesiska nypremiären

Under 2019 stod det klart att Avengers: Endgame var filmen som dragit in absolut med kosing på bio runt om i världen. Filmen lyckades slå den tidigare rekordhållaren Avatar genom att ge filmen en nypremiär som innehöll någon bonusscen. Men Avatar kände väl att två kunde spela det spelet. Avatar hade nämligen nyligen nypremiär på kinesiska biografer vilket gav filmen en masa nya biointäkter. Detta gjorde att Avatar numera är filmen som dragit in mest pengar på bio. Oberoende av vilken av dessa filmer som "vinner" är ju den stora vinnaren här Disney som numera bekant äger både Avatar och Avengers. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Gammalt säsongsinnehåll ska återanvändas i Division 2
Vi får favoriter i repris tills nästa stora uppdatering släpps

Förra månaden blev det känt att The Division 2 kommer få mer innehåll under årets, men vi fick inte reda på vad det hela kommer handla om. Nu har det levererats lite mer info vad som kommer erbjudas i spelet under året och det är en blandad kompott en skvätt nytt innehåll, men mest återanvänt material. Massive avslöjar inte vad det nya materialet kommer bestå av, men hintar om att det kommer läggas till ett nytt spelläge som är helt nytt för Division-världen och att detta kommer bli tillgängligt mot slutet av 2021 som tidigast. Bland annat skrivs detta: In the next major update, we are looking to bring a game mode that is entirely new to the franchise. Along with the game mode, we are investigating new ways to progress your agent with an emphasis on increasing build variety and viability. We will be revealing more about what lies ahead as the update gets closer. Tills vi får ta del av nymodigheterna så har säsongsschemat för spelet spikats och det kommer bli en repris av År 2-släppet. Säsong 5, som borde dra igång inom kort, kommer ge oss tillgång till samma kosmetiska prylar och events som första säsongen i År 2, vilket betyder att du får en andra chans att lägga vantarna på prylar du missade första gången. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Kolla in öppningsscenen till Earwig and the Witch
Studio Ghiblis första film sedan 2016

Här kan ni kolla in de första minutrarna av Studio Ghiblis senaste film Earwig and the Witch (Âya to majo). Filmen handlar om den lilla tjejen Earwig som adopteras av en häxa och i hennes magiska hus får uppleva diverse äventyr. I scenen ovan kan ni kolla in när Earwigs mamma lämnar henne på barnhemmet som hon sedan adopteras från. Earwig and the Witch går upp på amerikanska biografer 3 februari och börjar även sändas på HBO Max 5 februari. När, var eller hur vi här i Sverige kan komma att få ta del av Studio Ghiblis nya film finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC Tuatara ska nu vara världens snabbaste produktionsbil
Men man missade 300 mph-gränsen

Soppan kring SSC North Americas superbil Tuatara började i oktober förra året när man hävdade att man toppat 532,9 km/h med bilen och därmed satt ett nytt rekord för produktionsbilar. Det hela visade sig vara knas och företaget lovade att återkomma med en ordentlig rekordkörning där inget skulle vara felaktigt. Nu säger man sig ha klått rekordet för snabbaste produktionsbilen i världen genom att snitta 455,2 km/h (282,9 mph) under körningar på Kennedy Space Center. Målet var ju såklart 300 mph (482,8 km/h) men det räckte inte den 3,7 kilometer långa raksträckan till. Det tidigare rekordet hålls av Koenigsegg som 2017 fick upp en Agera RS i 447,2 km/h. Grundaren Jerod Shelby säger följande: "We had Racelogic there with their VBOX equipment, we had Life Racing, we had Garmin, and we had IMRA, which is the International Mile Racing Association. We used equipment from all four groups and had staff there from three of those groups. But when it came down to it, it seems that everyone in the car community looks at Racelogic and VBOX as the most respected measurement tool, so they had multiple redundant systems in the car, and they had a gentleman named Jim Lau, their American representative, present for all the tests." Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0

Diagram på 5G-chip i Covid-19-vaccin sprids på nätet
Är i själva verket ett kretsschema till en gitarrpedal

Anti-vaxxare och andra konspirationssteoretiker har i sin kamp för att desinformera samhället nu börjat sprida vad de säger är bevis på att det finns 5G-chip i vaccin mot covid-19. "Beviset" ifråga är en bild på ett kretsschema som är märkt "COVID-19 5G CHIP DIAGRAM" vilket ni kan se ovan. Flera personer har dock uppmärksammat att det så kallade "diagrammet" i själva verket är ett kretsschema för en gitarrpedal som tillverkas av företaget BOSS. Boss Metal Zone släpptes 1991 och ska vara en av företagets mest sålda pedaler. Att den innehåller kretsar som antagligen är betydligt mycket mer omoderna än de som finns i dagens 5G-chip verkar inte ha bekymrat personen som ursprungligen började sprida desinformationen på nätet. Tumnagel
54.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

SSC fick problem under nytt toppfartstest med Tuatara
Men YouTuber på plats tror ändå att de kan spränga 500-gränsen

I början av november lovade SSC att man skulle köra ett nytt toppfartstest med Tuatara för att reda ut alla tveksamheter kring "rekordet" man presenterade i oktober. I mitten av december testade man igen men det gick inte vägen eftersom bilen bland annat överhettades. Till det nya rekordförsöket bjöds Shmee150, Robert Mitchell och Misha Charoudin in men det var bara Robert som kunde närvara. I det här klippet berättar han om upplevelsen och säger att bilen nådde 404 km/h trots att den inte hade all effekt tillgänglig och att två tändstift var rökta. Fortfarande långt från den magiska 500-gränsen man säger att bilen ska klara, men Robert tror att det faktiskt går om man bara får ordning på allt. Ett tredje försök kommer givetvis att göras så fort bilen är redo. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Ljusscenen från Ett päron till farsa firar jul återskapad
Chevy Chase och Beverly D'Angelo spelar i Ford-reklam

Ett päron till farsa firar jul (National Lampoonx27s Christmas Vacation) är en film från 1989 som de flesta brukar veva igång under julhelgen. En scen i filmen, den nedan, är en riktig klassiker. Där försöker pappan i familjen dra igång julbelysningen och det går sådär. Denna scen har nu Ford återskapat med skådespelarna från då och nyheten Mustang Mach-E. Tipsa gärna om filmer man "måste" se nu under julhelgen, jag håller på att göra en lista. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Projekt som ska blockera solen testas i Sverige
Kanske kan minska den globala uppvärmningen

Forskare från det amerikanska universitetet Harvard har fått godkänt av Svenska rymdaktiebolaget (SSC) att testa teknik som skulle kunna användas för att blockera solens strålar från att nå jorden i framtiden. Syftet med att blockera solstrålarna är för att man tror att det kanske skulle kunna sakta ner den pågående globala uppvärmingen av jorden. Det hela kallas för solstrålningsmodifiering, eller "solar engineering", och tanken är att man ska släppa ut partiklar i atmosfären för att på så sätt förhindra att solstrålarna når jordens yta. Under nästa år kommer forskarna i ett första steg släppa upp en testballong i Kiruna som ska lyfta till 20 kilometers höjd. Vid detta test kommer det inte att släppas ut några partiklar utan då är det tänkt att forskarna bara ska genomföra olika mätningar. Skulle det hela falla väl ut så kanske man fortsätter i ett andra steg av experimentet. Det skulle innebära att man kommer att släpp ut uppemot två kilo icke skadligt kalciumkarbonat som ska spridas i atmosfären skriver TT. Detta skulle eventuellt kunna ske någon gång under hösten 2021 eller våren 2022. Här nedanför kan ni kolla in hur Mr. Burns blockerade solen i Springfield i ett avsnitt med The Simpsons från 1995. Mr. Burns gjorde dock detta av en annan anledning än att minska den globala uppvärmningen. Mr. Burns plan var istället att blockeringen av solen skulle tvinga invånarna att använda mer elektricitet från hans kraftverk om staden befann sig i konstant mörker. Tumnagel
21.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Jason tror att Tuatara "bara" toppade 391 km/h
Inte 532,9 km/h som man hävdade

Enligt SSC toppade superbilen Tuatara 532,9 km/h och klockade en genomsnittlig toppfart på 508,73 km/h. Men det är fortfarande oklart om det här faktiskt stämmer. Jason som kör Engineering Explained har räknat lite och enligt honom kom man "bara" upp i 391 km/h som mest. SSC har lovat att köra en ny repa för att råda bot på alla tveksamheter. När detta ska ske är dock oklart för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

KO:s tålamod med SAS har tagit slut
Flygbolaget har varit uselt på att betala tillbaka för inställda resor

Flygbolaget SAS har sedan pandemins början varit väldigt dåliga på att betala tillbaka biljettkostnaderna för inställda flygningar till sina kunder. Detta är något som har påpekats åtskilliga gånger och nu sätter Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell ner foten och säger bland annat: "Både konsumenternas och mitt tålamod är slut." Sedan pandemin drog igång ska hundratusentals av SAS kunder ha drabbats och väldigt många av dessa har inte sett röken av några återbetalningar från SAS. SAS-chefen Rickard Gustafson har åtskilliga gånger bett kunderna om ursäkt för de extrema förseningarna men trots det har företaget valt att inte återbetala biljettkostnader. Nu hotar KO med ett vite på en miljon kronor i månaden om inte SAS omgående börjar betala tillbaka biljettpengarna till sina kunder. Tisell säger: "I pandemins spår är det mycket som inte fungerar som vanligt. Det får vi ha förståelse för – till en viss gräns. När tiotusentals resenärer efter många månader fortfarande väntar på sina pengar från SAS och andra flygbolag tar både konsumenternas och mitt tålamod slut." Det finns tydliga regler när det gäller återbetalningar för inställda flyg och dessa säger att återbetalningen ska ske inom sju dagar efter resan ställts in. Då det nu har gått så lång tid för SAS att betala tillbaka kan det även handla om att kunderna har rätt till ränta på pengarna som ska betalas tillbaka. KO anser vidare att det ekonomiskt krisande SAS har låtit sina kunder agera bank åt företaget och Tisell säger: "Det är inte acceptabelt att konsumenterna ska tvingas agera kreditgivare och låna ut sina pengar till företagen. Många drabbade väntar på tusentals kronor, pengar som de har betalt för en tjänst som inte har levererats." SAS presschef Freja Annamatz uppger att man betalat tillbaka 1,3 miljoner kunder mer än 2,5 miljarder kronor. SAS medger dock samtidigt att det fortfarande är 100.000-tals kunder som väntar på att få pengar tillbaka. När dessa kunder kan få tillbaka sina pengar är inget Freja Annamatz kan svara på skriver Dina Pengar. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC lovar att göra ett nytt rekordförsök med Tuatara
Så att det inte blir några tveksamheter

Efter SSC North Americas rekordkörning med superbilen Tuatara dök det upp mängder med frågetecken och Internet började säga att det hela bara var uppgjort och inte äkta. SSC svarade med att videoklipp hade blivit förväxlade och att man skulle rätta till detta. Men förtroendet kring rekordkörningen är redan borta och det enda rätta är att bara göra om hela grejen igen, vilket man nu säger att man ska göra. Grundaren Jerod Shelby säger i följande videoklipp att han inte vill att det ska vara några tveksamheter kring vad hans bil klarar av och att det nya försöket ska göras med mer GPS-utrustning och fler kontrollanter på plats. Han bjuder även in de YouTubers som fått mest spridning på sina klipp om att det var något skumt med körningen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

SSC North America uttalar sig om hastighetsrekordet
"Videoklippen har blivit förväxlade"

För tio dagar sedan växlade SSC North America upp hastighetsrekordkriget då man lyckades köra hela 532,9 km/h med superbilen Tuatara. Men något stämde inte och flera frågetecken dök upp. YouTubern Shmee150 började gräva i det hela och fick fram att det var fysiskt omöjligt att bilen kan ha nått de hastigheterna, i alla fall av videomaterialet att döma. Antingen så hade SSC mixtrat med något eller så var det inte rätt videomaterial som visades i rekordklippet. Nu uttalar sig företaget och säger att de som redigerade klippet förväxlade några klipp och att det därför blev som det blev. Bilen ska visst ha kommit upp i de hastigheter man hävdar. Hur man kan vara så naiva och inte tro att Internet skulle sätta tänderna i det man skickade ut är dock oklart. I pressmeddelandet som ni kan läsa på länken nedan säger grundaren Jerod Shelby bland annat att det ska finnas två stycken olika klipp från cockpiten och att man nu jobbar med mediaföretaget som klippt för att kunna släppa den korrekta versionen av rekordkörningen. Man säger även i ett tidigare pressmeddelande att rekordet validerats av den österrikiska mätinstrument-tillverkaren Dewetron som hade sin GPS-utrustning monterad i bilen. Men Dewetron själva säger att de inte ens var på plats och att de inte har validerat någon data alls från varken tidigare test eller under rekordförsöket. Något luktar riktigt surt här och det ska bli intressant att se hur den här soppan utvecklar sig. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Fejkade SSC North America hastighetsrekordet med Tuatara?
Shmee150 gräver

För en vecka sedan la SSC North America upp en video där de hävdade att de hade satt ett nytt hastighetsrekord för produktionsbilar med modellen Tuatara. Man toppade hela 532,7 km/h och klockade sedan en genomsnittshastighet på 508,7 km/h efter att ha kört åt båda hållen. Därmed krossade Tuatara alla tidigare rekord och benämns nu som världens snabbaste produktionsbil. Men är rekordkörningen helt korrekt? Givetvis bubblar det alltid upp tankar och funderingar i dessa banor efter såna här sjuka siffror, men Shmee150 har grävt lite i det hela och det kanske ligger en hund begraven där någonstans. I den här videon snackar han bland annat om instrumentpanelen i bilen som inte synkar, tiden det tar att passera vägmarkeringar utanför bilen och lagget mellan växlingarna i mätdatan jämfört med det som visas i instrumentet. Siffrorna stämmer helt enkelt inte överens med matematiken. Titta på videon och gör själva er bedömning. Tror ni att rekordet är fejkat? Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Justice League: Snyder Cut verkar få med Deathstroke
Tjoho!

Zack Snyder håller för tillfället på att spela in extrascener till sin version av Justice League och originalsskådisarna kommer återvända till filmen. Den senaste tiden har det dykt upp nyheter om andra tillskott till filmen som möjligtvis Jared Letos tolkning av Jokern och nu har det blivit känt att även Joe Manganiellos Deathstroke kan få lite mer skärmtid i Snyders version. Enligt Collider kommer Joe Manganiello medverka i den nya versionen, men i vilken omfattning är för tillfället oklart. I den första versionen av filmen får vi se väldigt lite av Deathstroke då karaktären endast dyker upp i en bonusscen i eftertexterna, men det verkar som att Deathstroke kan komma att få lite mer skärmtid i den nya versionen. Justice League: Snyder Cut kommer ha premiär nästa år på HBO Max. Tumnagel
41.9°
+
André Stray
0

SSC Tuatara är nu världens snabbaste produktionsbil
Toppade 532,9 km/h och snittade 508,7 km/h

SSC North America som tillverkar superbilen Tuatara har sedan start sagt att denna kommer att bli världens snabbaste produktionsbil. För att lyckas med denna bedrift var man tvungen att klå Bugatti Chiron Super Sport 300+ toppade 490 km/h för lite mer än ett år sedan. Dock sattes det rekordet inte genom att köra åt två håll och sedan räkna ut genomsnittet som man bör. En sådan körning genomförde Koenigsegg med en Agera RS 2017 vilket gjorde att den bilen utsågs till världens snabbaste produktionsbil. Det har bubblat den senaste tiden om att SSC hyrt en vägsnutt i Nevada (samma som Koenigsegg hyrde) för att köra toppfartstester med Tuatara och visst var det så. Och visst höll man vad man lovade, och lite där till. Man lyckades nämligen att komma upp i hela 331,15 mph (532,9 km/h) och när man körde åt två håll och tog genomsnittet landade den siffran på 316.11 mph (508,7 km/h). Detta innebär alltså att vi har en ny herre på täppan och det är Tuatara. Bakom ratten under rekordkörningen satt den brittiska racerföraren Oliver Webb. "There was definitely more in there. And with better conditions, I know we could have gone faster, as I approached 331 mph, the Tuatara climbed almost 20mph within the last five seconds. The car wasn’t running out of steam yet. The crosswinds are all that prevented us from realising the car’s limit." Grattis! Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida