m

Hej då Alfa Romeo Giulietta!
Kommer att ersättas av en SUV

Elva år är en evighet i bilvärlden, men så lång tid är det sedan Alfa Romeos Giulietta började säljas. Bilen var efterföljaren till Alfa Romeo 147 som också var en långkörare, den levde i tio år. Giulietta har trots det underliga namnet sålts en bit över 400.000 exemplar, men här i Sverige har det bara sålts dryga 1200 bilar genom åren. Efterföljaren blir inte en ny hatchback utan en liten SUV med namn Tonale. Vi har sett den som koncept och tanken var att den skulle komma i år, men den blev uppskjuten eftersom nya Alfa-bossen inte tyckte att plugin-hybriderna höll måttet. Så vi får ge oss till tåls helt enkelt. Ovan ser ni första reklamfilmen för bilen. Tumnagel
27.5°
+
Roger Åberg
0

Hyundai släpper N-version av Kona
Liten SUV med 290 hästar

Hyundai vill att förarens ska le oavsett drivlineteknik eller karrosstyp så därför tycker man att även Kona är värd N-behandling. Man kallar det för en "hot SUV" med tydlig koppling till "hot hatch" och säger att "Kona N kan verkligen skära kurvor på banan och addera spänning till vardagskörning". Hyundai är ju verkligen på gång när det gäller elbilar, men Kona N drivs av en bensinmotor på två liter som ger 280 hästar och ett vrid på 392 Nm. Med ett läge som Hyundai kallar för N Grin Shift får man ut 290 hästar istället, fast bara under 20 sekunder. Det läget får man genom en knapptryckning på ratten och efter de 20 sekunderna får man vänta 40 sekunder innan man kan få extra push igen. En annan funktion kallas för N Power Shift och detta kickar in när man ger mer än 90 procents gaspådrag. Då reduceras minskningen av vridmomentet vid uppväxling så att man får ut mer effekt till hjulen. Det ska ge en extra känsla av knuff och det ska även låta lite extra ur avgasröret. Skoj! N Track Sense Shift gör att bilen känner av att man håller på och leker på bana och ser till att rätt växel ligger i vid rätt tidpunkt och växlingstiden minskas. Växellådan är förresten en åttaväxlad våt dubbelkopplingslåda som man kan stänga av Creep på. När man ligger i D-läget och står still och inte bromsar så börjar ju bilen i vanliga fall att rulla sakta framåt, detta försvinner när man stänger av Creep. Bilen har launch control och med det aktiverat klarar man 0 till 100 på 5,5 sekunder. Standard är också variabelt avgassystem och en elektronisk differentialbroms. Förstärka lättviktsfälgar på 19 tum är också standard liksom prestandabromsar och prestandadäck. Kona N kommer att lanseras efter sommaren och priser kommer framöver. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Honda visar prototyp av elektrisk SUV
SUV e:prototype

Hondas lilla sötnos Honda e var helt enkelt magisk som koncept men bara riktigt bra i produktionsform. Jag är fortfarande lite, lite arg på att den tappade så mycket, trots att slutresultatet blev riktigt fint. Nu har man visat upp ett nytt koncept och den här gången är det ett säkrare kort, nämligen en SUV. Namnet är helt enkelt Honda SUV e:prototype. Honda säger att man kommer att lansera tio olika elbilar de närmsta fem åren i Kina och den här rackaren ska bli den första och komma 2022. Så mycket mer än så vet vi inte just nu. Tumnagel
43.7°
+
Roger Åberg
0

Toyota presenterar bZ4x Concept
Den första i deras elektriska bZ-serie

Toyota har verkligen inte varit först på bollen när det gäller elbilar men nu är deras bZ-serie på gång. bZ står för Beyond Zero och man ska visa upp totalt 15 elbilar fram till 2025 och sju av dessa ska vara i nya bZ-serien. Först ut är konceptet bZ4x där 4x helt enkelt står för fyrhjulsdrivet. Det handlar alltså om en liten SUV. Bilen bygger på nya plattformen e-TNGA som är en plattform enbart för elbilar, skapad tillsammans med Subaru. På utsidan och i stora delar av inredningen ser vi en helt vanlig bil även om Toyota i pressreleasen drar på med meningar om att bilen ska vara en hub för alla som vill spendera tid med familj och vänner. Jag vet inte hur folket på Toyotas sällskapsliv ser ut, men det känns som att man drar på lite för stora växlar kring detta. För föraren är det rätt mycket nytt och en helt ny "ratt" och förarmiljö syns. Den udda skapelsen gör att man kan placera instrumenten högt utan ratten är i vägen och föraren behöver därför inte kolla ner så mycket. Behovet av en heads-up-display lär vara minimalt. Man har även tagit fram ett nytt styrsystem som Toyota säger ska vara världens första i en produktionsbil som kombinerar styrok med steer-by-wire. Det ska ge bättre känsla samtidigt som ojämnheter från dåliga vägar eller hastiga inbromsningar ska tas bort. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Mercedes visar upp nya EQB
Elektrisk version av GLB

Mercedes fortsätter att presentera elbilar, förra veckan var det dags för EQS, tidigare i år fick vi EQA och nu är det EQB. Det är som ni ser den elektriska varianten av GLB, en relativt kompakt SUV med plats för sju, något som även EQB har vilket gör det till en få elektriska alternativ för den stora familjen. Modellen som presenteras nu är specificerad för Kina, en europeisk version kommer senare under året. Bilen kommer att tillverkas i Ungeska Kecskemét. En tredje sätesrad finns alltså och den andra går att justera rejält, hela 14 centimeter faktiskt. Ett gäng olika motor och batterialternativ kommer, men det är ingen sportbil för i Kina kommer den snabbaste varianten att ha 268 hästar. Batterier kommer att finnas i storlekar från 66,5 kWh, en version med lång räckvidd ska komma. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Ford visar upp nya modellen Evos
Ersättaren till Mondeo?

Ford Mondeo var en gång i tiden en riktigt välsäljande bil, men det var länge sedan. Den nuvarande versionen finns fortfarande till försäljningen men man sålde bara 257 bilar under 2020. Den nuvarande generationen släpptes 2012 och Ford har gått ut med att man kommer att sluta tillverka den 2022 och att det inte kommer någon ny generation. Så vad kommer istället? En crossover såklart! Hurra! På bilmässan i Shanghai presenterade Ford i dag modellen Evos, som väntas ta över efter Mondeo. Precis som Citroën C5 är det en fordonstyp som är lite diffus, det är lite crossover men det är inte riktigt en SUV och det finns kombiambitioner. Bilen visas alltså i Shanghai och än så länge har Ford bara berättat om planen för Kina. Bilen är en elbil, så klart, och ska representera en ny designfilosofi som Ford kallar för Progressive Energy In Strength. Vi får än så länge bara se front och sida och där är det muskulöst och lite kaxigt. På insidan hittar vi en väldigt bred skärm som ska mäta 110 centimeter från kant till kant. Man jobbar alltså inte med det skärmupplägg som man introducerade i Ford Mustang Mach-E. Om och när vi får se denna i Europa, och hur den då skiljer sig mot Mustangen, är ännu oklart. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

NFT visar upp sin flygande bil Aska
Ska börja levereras 2026

Det amerikanska företaget NFT har visat upp sin första modell av de flygande bilarna man utvecklar, flygbilar vilka man hoppas ha både på vägar och i luften om några år. Modellen heter Aska vilket betyder "flygande fågel" på japanska. Den eldrivna Aska ska, med vingarna ihopfällda som på bilden nedan, vara ungefär lika stor som en SUV och kan lyfta från marken som ett så kallat VTOL-flygplan (Vertical Take-Off and Landing). Aska är primärt utvecklad för privatpersoner som vill bo på lite mera lantliga belägna platser men kanske behöver pendla in till städer då och då. Räckvidden uppges ligga på runt 400 kilometer. NFT har börjat ta emot förbeställningar på de första 150 exemplaren av Aska som man planerar att bygga. Dessa säger man ska börja levereras 2026 och de kostar 789.000 dollar styck, motsvarande nästan 6,7 miljoner svenska kronor. Här nedanför hittas ett klipp på hur det ser ut när Aska transformeras från bil- till flygläge. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai släpper pickupen Santa Cruz
Variant av Tucson

För i tiden fanns det en kategori bilar som var hälften personbil, hälften pickup. Kategorin har varit död rätt länge nu men nu gör Hyundai ett nytt, modernt försök där hälften är SUV och hälften är pickis. Låter ju som en helt vanlig pickis tänker du, men nä, det här är lite mer vanlig bil i sin form ändå eftersom SUV-delen egentligen är en Tucson och det inte är någon Land Cruiser direkt utan snarare en crossover. Modellen kallar man för Santa Cruz och här i Europa lär vi inte se den. Faktum är att det nog bara blir USA som den kommer att säljas i. Modellen har fyra dörrar och så klart en pickisbädd och drivs av en bensinfyra på antingen 190 eller 275 hästar. Frågan är om den här bilen kommer att träffa helt rätt i USA eller om de tycker att den är alldeles för liten. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Seat ansiktslyfter även Arona
Lite mer förändring på utsidan

Arona är inte alls en klassiker som Ibiza, men även små bilar måste finnas i SUV-form. Precis som Ibiza får nu Arona en ansiktslyftning och här syns det lite mer på utsidan. Bilen har helt enkelt fått ett nytt ansikte som är lite kaxigare. På insidan är det precis som hos Ibiza rejält omgjort och även här är det ny ratt, annan instrumentbräda, ljus vid luftblåsen och ny skärm som antingen är 8,25 och 9,2 tum och som har trådlös CarPlay och Android Auto. Bilen kommer tredje kvartalet i år med ett gäng bensinare och gas-alternativ. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi Q4 e-tron!
Med Sonoshögtalare på insidan

Efter många smygtittar släppte Audi i kväll skynket för deras elektriska SUV Q4 e-tron. Bilen bygger på MEB-plattformen och är syskon med VW ID.4 och Skoda Enyaq. Två versioner kommer, Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback som har lite mer sluttande taklinje. Vad det verkar har koncernen låtit bli att lycka till VW och Skoda-versionerna och låter Audi vara först med fyrhjulsdrift och lite starkare motor. Tre versioner kommer att finnas. Minstingen kallas för Q4 35 e-tron och har ett batteri på 52 kWh och en räckvidd på 34,1 mil enligt WLTP. Denna har 170 hästar och gör 0-100 på 9 sekunder. Mellanversionen kallas för Q4 40 e-tron och har ett större batteri på 72 kWh vilket ger en räckvidd på 52 mil enligt WLTP. Denna har 204 hästar och gör 0-100 på 8,5 sekunder. Båda dessa versioner är bakhjulsdrivna. Men en Audi måste så klart ha quattro och det har tjockaste versionen Q4 50 e-tron. Denna har samma batteri som mellanmodellen men alltså två motorer och 299 hästar och gör 0-100 på 6,2 sekunder. Jag har kört ID.4 med 204 hästar och den duger men är inte snabb, så vill du ha en pigg version ska du välja 50-versionen. Men priserna då? Q4 35 e-tron kostar 475.000 kronor. Q4 40 e-tron med Proline-paket (som innehåller värmepump) kostar 564.700 kronor och stora Q4 50 e-tron med Proline-paketet kostar 641.900 kronor. Alla dessa kommer i juni. Det finns även en Sportback-version och för den får man betala 22.700 kronor mer och vänta lite längre, senare under sommaren ska den komma men vi vet inte exakt när. Det bisarra är att Sportback faktiskt har större bagage, 535 liter (1460 liter) jämfört med den vanliga versionen som har plats för 520 liter (1490 liter). Anledningen är att man mäter upp till "skynket" och upp dit så spelar slutande tak ingen roll. Q4 e-tron 35 och 40 får dra 1000 kilo och Q4 50 e-tron får dra 1200 kilo. Q4 e-tron är första bilen som erbjuder Sonos-stereo. Japp, Sonos har också hoppat på det lukrativa bil-tåget. Vi vet just nu inte så mycket mer än att bilen kommer att ha tio högtalare inklusive mitthögtalare och subwoofer. Kolla in vår tidigare genomgång av insidan. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Ha drinkbord eller arbetshörna bak i Rollsen
Rimliga tillägg till drömbilen

Rolls Royce SUV Cullinan har nu fått möjligheten till en "rekreationsmodul" att ha i skuffen. Det är helt enkelt en del av bagaget som på beställning åker ut och presenterar det man väljer att ha där. Man kan typ ha lite vad man vill, har man stålar så får man som bekant som man vill, men Rolls Royce har haft den goda smaken att föreslå lite alternativ. Ovan ser ni allt man behöver för att blanda till en god drink, här finns glas och tillbehör i mängder. Man måste ju alltid vara redo att blanda till sig en gin & tonic eller vad man nu vill ha. Nedan ser ni det perfekta paketet för den som alltid vill vara redo för ja, jag vet faktiskt inte riktigt. Här har man en tröja, en termos, en drönare, en Macbook och så en gammal iPad med hemknapp. Till Rolls försvar så gjordes den här modulen till fotografen Mark Riccioni redan 2019, men de kunde ju ha uppdaterat den lite kan man tycka. Det sista alternativet är en klassiker, nämligen två stolar som fälls ut lite snyggt så att man kan vila lite när man har skjutit sig ett djur. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Skoda uppdaterar Kodiaq
RS-versionen slänger ut dieseln

Skoda har precis släppt en lite uppdaterad Kodiaq. Och det är verkligen en facelift, man har jobbat lite på lysena fram (som nu erbjuder Matrix-lysen) och bak och grillen har fått lite ny look. Man har även lagt till en liten svart spoiler ovanför bakrutan och det går att välja 20-tummare på fälgarna. På insidan har stolarna fram fått möjlighet till ventilation och massage, man har lagt till lite nya sömmare och ljudsystemet har fått två högtalare till. Inget världsomvälvande med andra ord. En ny RS-version kom dock och här har man slängt ut diesel och slängt in bensin (tyvärr inte laddhybrid). Bensinaren ger 245 hästar vilket är fem mer än dieseln, men den är också 60 kilo lättare än dieseln. Den får även en ny DSG-låda med sju växlar som också är lättare, 5,2 kilo för att vara exakt. Man släpper även en Laurin & Klement-version för den som vill ha lite lyxigare känsla. Någon laddhybrid syns dock inte till. Antagligen litar man på att elbilen Enyaq ska bli valet för de som vill köra på el. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Citroën presenterar C5 X
Mix mellan tre typer av bilar

Citroën har nu presenterat C5 X, en bil som är lite svår att placera. Själva säger de att det är en "unique combination of the elegance of a saloon, the dynamism of a station wagon and the elevated stance of an SUV". Eller helt enkelt en lite biffigare och slankare kombi med lite skogsmulleambitioner. Bilen är märkets nya flaggskepp och man är stolt över de nya aktiva dämparna och bilens nya säten som ska ge en riktigt skön åktur. Man har också lagt lite energi på att styra upp tekniken, bättre heads-up-display och en stor skärm på 12 tolv hittas i framsätet. Säljpremiär blir det under andra halvan av 2021 och då kommer man att kunna välja mellan bensin och plugin-hybrid. Någon diesel verkar inte komma. Hybriden ger 225 hästar och ska kunna köra fem mil på bara el. Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Bildspecial: Hummer som SUV
Och en del ny fakta

I helgen skrev vi om att nya Hummer kommer som SUV, men det var lite fattigt med bilder och text då. Så här kommer 49 bilder till och så har vi även fått lite mer information. SUVen har kortare hjulbas än pickisen, allt för att man ska kunna köra den i civilisationen. Skillnaden är hela 23 centimeter och det tillsammans med fyrhjulsstyrningen gör att vändradien är på 10,8 meter vilket är grymt för en så här stor bil. Man berättar även att batteriet kan packas i dubbla lager, att man på den feta skärmen kan hämta satellitinformation och på så sätt hitta grymma vägar att köra offroad på. Bilen har även en generator så att man kan driva lite vad man vill på bilens batteri och även ladda andra elbilar. Mäktigt. På länken nedan finns massor av mått och sånt för den som vill gotta sig i det. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Hummer kommer även som SUV
Så klart!

Varumärket Hummer är på väg tillbaka och är helt elektrisk. Vi har fått se pickupen sedan tidigare men i helgen presenterade GM även en SUV-version av bilen. Den verkar inte ha fler sittplatser utan har helt enkelt ett bagageutrymme istället för pickupbädd. I den flådiga reklamfilmen nedan får vi se att den kan höja sig 15 centimeter om man behöver åka runt i vildmarken eller i en stad förstörd av superhjältar och så kan den köra på snedden tack vare kraftig fyrhjulsstyrning. Coolt! Men vill du ha en får du vänta. En 1st edition kommer att börja säljas om två år, alltså våren 2023, och bjuder på tre elmotorer, upp till 830 hästar, 0-100 km/h på 3,5 sekunder och en prislapp på 105.595 dollar. En version med två motorer och 625 hästar kommer att säljas för 90.000 dollar. En budgetversion för 80.000 dollar kommer året efter, alltså 2024. Om och när den kommer hit även väldigt oklart, men innan 2024 lär vi inte se den här. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Hyundai Tucson som laddhybrid kostar från 414.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

Hyundai öppnar nu upp försäljningen för nya Tucson som laddhybrid och därmed får vi även reda på priset - från 414.900 kronor kostar den. För pengarna får du en SUV som bland annat tar sig 5,2 mil på bara el. Drivlinan består av en bensinfyra på 1,6 liter som är parad med en elmotor på 66,9 kW som får sin kraft från ett batteripack på 13,8 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 265 hästar och 350 newtonmeter. Till paketet sitter en sexstegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

En första titt på ansiktslyftna Skoda Kodiaq
Har premiär den 13 april

2016 lanserade Skoda suven Kodiaq och nu är det snart dags att den får sig ett lyft. De här skisserna är det första vi får se av just detta och den 13 april kommer täcket att falla. Förutom uppdaterad design kommer bilen även med mer teknik och smartare lösningar på olika saker. Nya Kodiaq kommer börja säljas vecka 20. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen visar skisser på ytterligare en crossover
Det här är Taigo

Ni trodde kanske att vi inte behövde fler crossovers? Men där trodde ni baskemej fel, för det är precis vad Volkswagen har på gång. Den här heter Taigo och det här är de första skisserna vi får se på den. Modellen beskrivs som en sportig CUV (Crossover Utility Vehicle) och den är i den mindre storleksklassen. Den baseras på modellen Nivus som säljs i Brasilien och tillverkningen kommer att ske i Pamplona, Spanien. Kommer till Sverige i början av nästa år och under huven sitter det då turboladdade bensinmotorer med olika effektval. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Exakt hur lyxig är Mercedes-Maybach GLS?
Doug ger oss en genomgång

En av de flådigaste suvarna du kan köpa är Mercedes-Maybach GLS som släpptes i november 2019. Den här beskrivs som en förhöjd S-Klass och på insidan kan du vältra dig i lyx. Helst hänger du i baksätet där du har alla bekvämligheter du kan tänka dig nära till hands. Här visar Doug oss vad man får för pengarna om man köper en. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Två stycken nya elbilar från MG
En SUV och en kombi

Marvel R Electric och MG5 Electric är två stycken eldrivna nyheter från biltillverkaren MG. Den förstnämnda är en SUV medan den andra är en kombi. Om vi börjar med Marvel R Electric så har den inte mindre än tre stycken elmotorer under skalet. Två av dessa sitter på bakaxeln och en på framaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 288 hästar och 655 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 200 km/h. En viktig faktor är såklart räckvidden och den ska vara 40 mil. Man kan få modellen med dragkrok men man får bara hänga upp till 750 kilo där. 357 liter ska gå in i bagagen, 1396 om man fäller baksätet. Lanseras här i Sverige nu i maj men till vilket pris vet vi inte än tyvärr. MG5 Electric bjuder på 184 hästar och 280 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,3 sekunder. Inga jätteimponerande siffror kanske men något som bjuder på fina siffror är bagagerummet där du ska få in 578 liter med baksätet uppfällt. Detta ökar till 1456 liter om man fäller ryggarna. Lansering sker i oktober. Man ska kunna ladda bilarna från 0-80 procent på en halvtimme. Mer information ska komma när det börjar närma sig lansering. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.8°
+
Bobby Green
0

Det blir inga eldrivna Lagondor från Aston Martin
Namnet ska dock användas på flådiga modeller i framtiden

I mars 2018 visade Aston Martin upp ett eldrivet sedan-koncept. Då sa man att bilen skulle börja tillverkas 2021. Ett år senare följde man upp denna med en SUV som fått låna det gamla anrika namnet Lagonda och som skulle ingå i samma eldrivna familj som sedanen. Kort efter detta sattes det dock käppar i alla hjul som fanns. Företaget svajade ordentligt men i början av förra året såg det ljust ut igen eftersom en miljardär gått in med massa kosing. Men trots detta står det nu klart att det inte blir några eldrivna Lagondor. Namnet kommer man dock använda igen men då bara på de allra flådigaste Aston Martin-modellerna. Aston Martin ska i framtiden erbjuda eldrivna modeller, men alltså inte under Lagonda-namnet. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Toyota smygvisar X Prologue
En eldriven SUV?

Den 17 mars kommer Toyota att köra ett event live på nätet där de ska visa upp den nya konceptbilen X Prologue. Den här bilden är det första vi får se av den och det ryktas att det handlar om en SUV som ska vara den första modellen ut i en ny elbilsfamilj från Toyota. Den kan vara byggd på plattformen e-TNGA som tagits fram tillsammans med Subaru. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Hyundai Kona N
Första sportiga suven

Vi har tidigare fått bilder på en maskerad version av Hyundai Kona N men nu bjuds vi på ett gäng avklädda bilder, om än dunkla sådana. Det här är den första suven som får den sportigare N-behandlingen och förutom lite fräsigare utseende har den alltså en motor med lite mer knuff. Hyundai ska komma med mer information kring versionen inom kort. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Seat Tarroco är en snygg Tiguan
Lite mer karaktär

Har du fastnat för en Volkswagen Tiguan, men tycker att den är lite väl trist? Då kan en Seat Tarraco vara något för dig. Det är nämligen Seats syster till Tiguanen men som är några steg snyggare. Grunden är Tiguan på alla sätt och vis, speciellt i rumpan. Volkswagengruppen är duktig på det som ibland kallas för badge engineering, alltså att man tar en bil och sätter på annan logga och på så sätt har skapat en ny bil. Samma bil finns ofta hos VW och Skoda, Seat och ibland är det exakt samma bil och ibland är det faktiskt rätt mycket skillnad i karaktären på dem. Så bland annat med Golf och Cupra Leon som har en hel del saker gemensamt, men som inte alls känns som samma bil. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida