LIVE 17:00 NASA presenterar upptäckt på månen
m

Priserna klara för Kia Sorento som laddhybrid
Kostar från 579.900 kronor

Nu är hela den svenska prislistan för nya Kia Sorento klar. Suven kostar från 469.900 kronor (kampanjpris, ordinarie 490.200 kronor) och för den slanten får du versionen som heter 2.2 CRDi DCT AWD Action. Hetast kanske laddhybriden blir och för den får man betala från 579.900 kronor. Då är det också utrustningsnivån Action som gäller. Vidare finns Advance (609.800 kronor), Advance Plus (639.700 kronor) och Advance Plus Panorama (654.600 kronor). Laddhybriden kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor och den sammanlagda systemeffekten ligger på 265 hästar och 350 newtonmeter. Batteripacket är på 13,8 kWh och på en full laddning ska man kunna köra 5,3 mil på bara el. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Nya Sorento börjar säljas snart och de första kunderna ska få sina bilar nästa vår. Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes-Maybach GLS kostar från 1.620.000 kronor
Inte mer?

1.620.000 kronor är sjukt mycket pengar. Kanske inte om man ska köpa ett hus, men om man ska köpa en ny bil är det en ansenlig summa. För de flesta. Mercedes-Maybach GLS lanseras i USA just nu och därför har vad den kostar där börjat snurra runt på nätet, det svenska priset har varit klart ett bra tag men vi har aldrig skrivit om det så här kommer det alltså. Och det är väl inte så extremt eller? Det var i november förra året som Mercedes-Maybach GLS presenterades och det här är alltså crème de la crème när det kommer till lyx från den tyska tillverkaren. Som Maybach alltid har varit. Men när Mercedes återupplivade epitetet och 2002 lanserade modellerna Maybach 57 och Maybach 62 hade de helt sjuka prislappar. I princip handlade det om ordentligt uppsnofsade Mercedes S-Klass-versioner som kostade från 341.750 euro respektive 392.750 euro i sina billigaste utföranden. Slog du till på specialaren Maybach Landaulet som var en semi-cabriolet fick du punga ut med hiskeliga 900.000 euro! 2012 la man ner sina satsningar på namnet, men 2015 återuppstod det igen med en liten annan approach. Temat var fortfarande überlyx men utförandet var lite mer diskret och prislappen var lite mer "rimlig". Först ut var Mercedes-Maybach S 500 och den kostade från 1.369.000 kronor. Galet mycket pengar men ingen hade väl väntat sig att en fullsmetad S-Klass skulle vara billig. Men den kostade i alla fall inte över tre miljoner som tidigare. Åren har gått och för ett år sedan presenterade man alltså suven GLS med Maybach-behandling. Och en sådan får du för 1.620.000 kronor vilket i mina öron inte låter så extremt farligt för vad man får? Vanliga GLS har ett startpris på 862.900 kronor så Maybach-versionen är ju dubbelt så dyr, men jämfört med britterna (Rolls-Royce Cullinan och Bentley Bentayga känns den "billig". Du hittar den kompletta prislistan på länken nedan. Vilken lyx-SUV i detta segment skulle du välja om du hade möjlighet? Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Det här är Foxconns elbilsplattform
Solid-state-batteripack är också på väg

I början av året skrev vi att företaget Foxconn hade planer på att bygga elbilar och visst stämde detta. Nu får vi se hur den kommande plattformen ser ut. Man vill bistå med komponenter och annat elbilsrelaterat till olika tillverkare och målet är att man ska göra detta för tio procent av all världens elbilar mellan 2025 och 2027. Med den nya plattan vill man kunna erbjuda något för alla - sedaner, suvar, transportbilar och annat. 2024 sägs det även att Foxconn planerar att släppa ett solid-state-batteripack för elbilar. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på uppdaterade Hyundai Santa Fe
Och en jämförelse med föregångaren

I somras rullade Hyundai ut en uppdaterad version av modellen Santa Fe. Här får vi oss en lite närmare titt på suven och en jämförelse med föregångaren för att se vad som skiljer dessa åt. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Rory kör Peugeots eldrivna lilla SUV e-2008
Mycket för pengarna

Peugeots lilla SUV 2008 finns med bara eldrift och då heter den kort och gott e-2008. En sådan har nu Rory Reid från Autotrader provkört för att se om det är denna elbil man ska ha. Batteripacket är på 50 kWh och på en laddning tar du dig 33,2 mil. I Sverige kostar bilen 399.900 kronor. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

En trailer för John Bronco
Med Walton Goggins i huvudrollen

Här har vi trailern för mockumentären John Bronco med Walton Goggins i huvudrollen. Han spelar den fiktiva legendariska säljaren John Bronco som en dag bara försvann. Some have said that if you were famous before the internet, you might as well never have existed. Such is the case for John Bronco, the greatest pitchman who ever lived. In 1966, Ford tapped him to race their new prototype SUV at the Baja 500 in Mexico. Not only did he win, but he gave a rousing speech that rallied a nation. Legend has it that Ford named the new car “Bronco” after John, made him the face of their campaign and skyrocketed him to stardom. His commercials were on every channel and his jingle went triple platinum. John launched his own cologne, breakfast cereal, video game, action figure, you name it. He was the very embodiment of the American dream, that is, until it all came crashing down. Filmen är regisserad av Jake Szymanski (7 Days in Hell, Tour de Pharmacy) och har premiär på Hulu den 15 oktober. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Volvo XC20 blir helt eldriven
Ny SUV på SEA-plattformen på gång

I flera år har det snackats om Volvo XC20 - tillverkarens minsta SUV. Nu kommer det rykten om den igen och dessa säger att den kommer att baseras på SEA-plattformen och bli helt eldriven. SEA (Sustainable Experience Architecture) är framtagen av Geely och helt anpassad för eldrift. Den visades nyligen upp på bilmässan i Peking och ska alltså vara grunden för framtida Volvo-modeller i den mindre skalan. Volvos vd Håkan Samuelsson säger följande: "We will also use SEA. We’ll use it for a smaller car, where I think it’s very practical and smart for us to share that, so we can have a cost structure for a smaller car that’s very competitive. It’s difficult to push the CMA platform, which is a combination platform for EVs and combustion-engined cars, further down. So if you want to do a smaller car than XC40 then SEA can do it. We will use it for that." Volvo lanserade nyligen sin första elbil XC40 Recharge. Nästa elbil kommer nästa år och även den är i 40-serien. Det kan handla om en uppföljare till V40. När XC20, eller vad den nu kommer att heta, dyker upp är oklart för tillfället. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Lotus drar igång tillverkningen av suven i år
Kanske får namnet Lambda

Lotus har, precis som så många andra, snart en SUV i sitt utbud. Nu kommer rykten som säger att den kommer att börja tillverkas i den kinesiska staden Wuhan innan året är slut. Det sägs även att den kanske kommer att bära namnet Lambda. Bilen kommer att baseras på Volvos SPA-plattform och motormässigt väntas turboladdade fyror och någon form av laddhybrid-historia. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Offroad-egenskaperna hos populära suvar testas
Volvo XC90 och Lexus RX imponerade inte

De allra flesta som kör suvar kommer troligtvis knappt ens komma i kontakt med en grusväg. Tillverkarna skryter dock ofta om att bilarna är väldigt kapabla offroad om man nu skulle vilja ut och härja lite. Här får vi se ett jämförelsetest med ett gäng populära suvar i den övre klassen för att se hur de klarar underlag som inte är asfalt. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Aznom Palladium presenteras denna månad
Världens första "hyper-limousine"

I somras skrev vi om Aznom Palladium som är blandning mellan en sedan och en SUV. Bilen beskrivs som världens första "hyper-limousine" och det ska vara lyx i överflöd som gäller här. Bilen är utvecklad av Aznom Automotive och Camal Studio och på Milano Monza Open Air Motor Show som pågår mellan den 29 oktober och 2 november ska den visas upp för första gången. Palladium mäter sex meter på längden och nästan två meter på höjden. Under huven sitter en dubbelturbomatad motor med okänt antal cylindrar, effekten anges till 680 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Vad åbäket kommer att kosta och när tanken är att det ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Honda visar eldrivna SUV e:concept
Tillverkarens första elbil som lanseras i Kina

Nästa elbil från Honda är den här modellen med det finurliga namnet SUV e:concept. Det är som sagt ett koncept och när den väl lanseras kommer det att bli Hondas första elbil i Kina. Tyvärr får vi inte se några bilder från insidan, inte får vi någon information kring vad som döljer sig under skalet heller. Om den här kommer att spinna vidare till något eldrivet vi kommer få ta del av här återstår att se. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nu kommer även Audi Q5 som Sportback
Fler coupé-suvar till folket!

Audi tyckte tydligen att världen behövde fler suvar med sluttande taklinje så här har vi Q5 Sportback. Det här blir en utmanare till bilar som BMW X4 och Mercedes GLC Coupé. Utseendemässigt har bilen fått en ny grill och en helt ny bakdel som ser aningen avhuggen ut. Designen gör inte helt oväntat att utrymmet där bak minskar och jämfört med vanliga Q5 får man inte 40 liter mindre i Sportbacken. Fäller man baksätet ska man kunna lasta upp till 1480 liter vilket är 70 liter mindre. Modellen kommer börja säljas i december och i början av nästa år lanseras den som laddhybrid. De första leveranserna ska ske nästa sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
25.3°
+
Bobby Green
0

Det kinesiska bilmärket DFSK börjar säljas i Sverige
Suvar med biogas och eldrift

DFSK (Dongfeng SOKON) grundades 2003 och är en av de tre största biltillverkarna i Kina. Företaget har 150.000 anställda och tillverkar 3,8 miljoner bilar per år i sju stycken olika fabriker utspridda i Kina, USA och Indonesien. Utvecklings- och forskningscenter finns i USA, Kina, Japan, Tyskland och här i Sverige. Nu ska tre stycken SUV-modeller börja säljas här. Två av dem konverteras till biogasdrift hos Konvegas Sweden AB i Växjö och sedan saluförs dessa som biogas-hybrider. Konverteringen säger man kommer sänka bilens utsläpp med upp till 95 procent jämfört med bensindrift. Biogasen gör också att man får en klimatbonus på 10.000 kronor och en lägre vägskatt första året. Den tredje modellen går helt och hållet på el och har ett batteripack på 53,6 kWh. Ytterligare två stycken elbilar kommer att lanseras längre fram. Tyvärr får vi inte reda på mer för tillfället. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Infiniti visar konceptet QX60 Monograph
Dags att fräscha upp QX60

Infinitis modell QX60 har nästan hunnit bli tio år gammal och en uppfräschning är på sin plats. Det är här den nya konceptbilen QX60 Monograph kommer in i bilden. Här har designen fräschats upp en hel del och man lovar att inte jättemycket ska förändras när väl produktionsversionen är här någon gång nästa år. Tyvärr får vi inga bilder på insidan eller några tekniska detaljer kring drivlinor och liknande. Det enda man säger nu är att modellen fortsatt kommer att erbjudas med tre sätesrader. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Audi e-tron S och e-tron S Sportback
Kostar runt 1,1 miljon kronor styck

S i Audi-sammanhang innebär lite sportigare doningar. I början av året fick vi en första skymt av tillverkarens elbil e-tron i detta utförande och nu drar försäljningen av den vassare suven igång i vanligt utförande och som Sportback. Den förstnämnda kostar från 1.100.000 kronor och för den andra får man betala från 1.128.000 kronor. För pengarna får man suvar med tre stycken elmotorer - två på bakaxeln och en på framaxeln. Dessa ger tillsammans 496 hästar och 973 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Drivningen sker självfallet på alla fyra hjulen. Bilarna har även aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln - så kallad elektrisk torque vectoring. Batteripacket är på 95 kWh varav 91 procent används vilket innebär en nettokapacitet på 86 kWh. Räckvidden enligt WLTP anges till 36 mil. Den blandade elförbrukningen för e-tron S anges till 26,8-28,4 kWh/100 km och för tron S Sportback till 26,4-28,1 kWh/100 km . S-versionerna skiljer sig från övriga e-trons genom annat kjolpaket runt om, bredare skärmar fram och bak, större fälgar, silverlackade detaljer och backspegelkåpor i aluminium. Insidan får sportstolar med läder och Alcantara, växelväljare med S-logga och dekorinlägg i borstad aluminium. Lansering sker senare i höst. Läs allt om modellerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Ford Puma nu i hetare ST-version
Har turbomatad trea som ger 200 hästar

Precis som utlovat rullar Ford nu ut Puma i tillkryddad ST-version. Det här innebär att den kompakta suven får lite biffigare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan, sportigare interiör och en turbomatad trecylindrig EcoBoost-motor på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Bilen är utrustad med diffbroms, har 25 procent snabbare styrning och 17 procent större bromsar. Trots den lilla storleken på motorn finns cylinderdeaktivering som stänger av en av de tre burkarna om belastningen är låg, allt för att ytterligare spara några droppar bränsle. Förbrukningen vid blandad körning anges till 0,69 liter och utsläppen till 155 gram per kilometer. Vad Puma ST kommer att kosta och när den lanseras här är tyvärr oklart för tillfället. I Storbritannien börjar priset på 28.495 pund. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

MG presenterar laddhybriden HS
Lanseras i december

MG är idag inte vad det en gång var men märket lever i alla fall vidare och erbjuder ett gäng olika modeller. Den senaste är suven HS som är en laddhybrid. Man har sedan tidigare även den helt eldrivna suven ZS EV i utbudet. Den nya laddhybriden kombinerar en turbomatad bensinmotor på 1,5 liter med en elmotor på 90 kW. På bara el ska man kunna ta sig upp till 5,1 mil. Den officiella lanseringen sker i december och i samband med detta kommer mer information att släppas. Målet är att lansering ska ske under nästa års första kvartal. Priset ska börja på 29.995 pund. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Presentationen av Mercedes EQA skjuts upp till nästa år
Vi får vänta på den eldrivna suven ett tag till

Planen var att Mercedes skulle presentera den helt eldrivna suven EQA innan året var slut men på grund av pandemin blir det inte på detta viset. Andra saker som en omorganisation inom elbilsproduktionen och batteritillgång sägs också vara orsaker till förseningen. Planen var att den kommande modellen EQB skulle tillverkas i den franska kommunen Hambach men detta har ändrats till Rastatt i Tyskland istället. Det är också här som EQA kommer att bli till när man väl drar igång. Enligt uppgift kommer EQA börja säljas under andra halvan av 2021 och man kommer kunna få den i tre olika utföranden - med 201, 268 eller 335 hästar. Det snackas om att batteripacken är på mellan 60 och 110 kWh och att instegsversionen ska ta sig 40 mil på en laddning. En AMG-version ska också finnas med i planerna. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Rivian har börjat bygga förserie-versioner av R1T
Lansering ska ske i juni nästa år

Rivian har fortfarande som mål att lansera den eldrivna pickupen R1T i juni nästa år. Nu ska tillverkningen av förserie-versioner av den dragit igång. Just nu är det mycket människor som monterar ihop bilarna, i framtiden kommer dock robotar ta över mycket av arbetet. Suven R1S ska lanseras i augusti nästa år. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Kia har sju stycken nya elbilar på gång
Alla ska lanseras innan 2027

Kia presenterade i början av året "Plan S" - en strategi för hur deras eldrivna framtid kommer att se ut. Man sa då att man skulle ha elva stycken elektrifierade modeller innan 2025. Nu säger man att innan 2027 kommer sju av dessa vara helt eldrivna. Den första att lanseras går än så länge under kodnamnet CV och den kommer att släppas någon gång nästa år. Det här är en helt ny modell som inte baseras på någon befintlig Kia. Det ryktas att fyra av de nya elbilarna är suvar, en är en sportbil och de två resterande hatchbacks av något slag. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Jaguar lyfter F-Pace
Första Jaggan som erbjuds som laddhybrid

Hösten 2015 presenterade Jaguar deras allra första SUV F-Pace och nu har det blivit dags för modellen att få sig en facelift. Detta innebär lite uppdaterat utseende här och där samtidigt som man har tryckt in mer teknik i bilen. Det tillkommer även en del nya motoralternativ, däribland en laddhybrid. Insidan får en ny kurvad pekskärm på 11,4 tum och den stödjer både Apple CarPlay och Android Auto. Den här kör Jaguars senaste infotainmentsystem Pivi Pro. På tillvalslistan finns även en 12,3 tum stor skärm för instrumenten framför den nydesignade ratten. Interiören överlag ska ha förbättrats på många punkter. Bland annat ska det här finnas aktiv brusreducering, mjukare materialval och en luft-jonisator som ska göra det trevligare att vistas inne i bilen. Alla sex stycken motoralternativ får en åttastegad automatlåda från ZF och alla driver på alla fyra hjulen. Insteget är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 250 hästar och 365 newtonmeter i vrid. Nästa steg är en sexa på 3,0 liter med mildhybrid-teknik. Den här ger 335 hästar och 480 newtonmeter. Sen finns det även en sexa som ger 395 hästar och 550 newtonmeter. Laddhybriden kallas för P400e och den kombinerar en turbomatad fyra på 2,0 liter med en elmotor. Den sammanlagda effekten anges till 404 hästar och 640 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder och på bara el ska man kunna ta sig 5,3 mil. En SVR-version lär också komma men den presenteras inte nu. Uppdaterade F-Pace börjar skeppas till de första kunderna i december och på prislappen står det från 40.860 pund. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida