m

Rolls-Royce Cullinan i skala 1:8
Lika detaljrik som originalet

Om man skulle ha maskinen Wayne Szalinski har i filmen Älskling, jag krympte barnen skulle man kunna krympa en Rolls-Royce Cullinan till skala 1:8 och ha som modellbil på hyllan eller leksak i sandlådan. Nu har nog inte de flesta en sådan maskin tillgänglig så därför är det ju bra att Rolls-Royce redan har löst biffen åt oss. Här ser vi deras exakta kopia på den lyxiga suven och detaljerna är helt sjuka. Varje bil består av över 1000 delar och kan ta upp till 450 timmar att få ihop, för hand. Bilen lackeras i korrekt färg och poleras sedan för hand för att se så bra och verklighetstrogen ut som möjligt. Som väntat kostar en sån här modellbil en slant och priset börjar på 17.000 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Alpina har nu förädlat BMW X7
Lyx-suven blev precis ännu lyxigare

Den senaste BMW-modellen Alpina har lagt sin hand på är jätte-suven X7. Den här kallar man för XB7 och det är en förfinad version som fått lite extra krydda i varje hörn. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter har piffats upp till 621 hästar och 800 newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,2 sekunder och toppfarten är hela 290 km/h. Vidare har man monterat andra dämpare till luftfjädringen vilket ska ge en ännu behagligare åktur men samtidigt kunna bjuda på sportiga köregenskaper när andan faller på. Beroende på körläge ändras bilens höjd med fyra centimeter. På vanligt Alpina-manér har man förfinat istället för att förfula. Med små men ändå tydliga medel har utseendet lyfts och i hjulhusen sitter givetvis de klassiska fälgarna. Här mäter de 23 tum och antalet ekrar är som sig bör 20. XB7 går bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i december. Prislappen börjar på 155.200 euro. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Dacia har nu funnits i Europa i 15 år
Har sålt 6,4 miljoner bilar här sedan dess

Biltillverkaren Dacia firar nu att de har funnits i Europa i 15 år. Under denna tid har man lyckats sälja 6,4 miljoner bilar. Till Sverige kom man 2009 och sedan dess har det sålts 40.000 stycken Dacia-bilar här. Den mest populära modellen är den lilla suven Duster. Dacia grundades 1966 i Rumänien och man har haft en koppling till Renault sedan start. Den allra första Dacian som hette Dacia 1100 var en Renault 8 med annan logga. 1999 köptes Dacia upp av Groupe Renault. 2004 lanserades modellen Logan och av den har man hittills sålt 1,8 miljoner exemplar. Nästa steg för Dacia är att göra verklighet av den eldrivna konceptbilen Spring Electric Showcar som man visade upp i mars. Den har en räckvidd på 20 mil och när den lanseras nästa år blir den Europas billigaste elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Bjørn Nyland spanar in el-suven Xpeng G3
Fick låna den i fyra dagar

Våren 2018 skrev vi om den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng för första gången. Ett år senare visade de upp suven G3 och nu har norrmannen Bjørn Nyland fått testa just denna under fyra dagars tid. Han ger oss en rejäl genomgång av bilen, testar räckvidd, hur infotainmentsystemet fungerar och hur många banankartonger som ryms i den. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Eldriven SUV på gång från Smart?
Eller blir det bara en höjd version av nya ForTwo?

Hösten 2016 stod det klart att alla Smarts modeller skulle bli eldrivna. Förra våren köpte Geely 50 procent av företaget och tillverkningen flyttades till Kina. Nu kommer nya rykten som säger att en eldriven SUV med Smart-loggan är på gång. Det sägs även att helt nya ForTwo och ForFour kommer att presenteras om några månader. Om det kommer en separat SUV-modell utöver dessa är lite oklart, vilket kan innebära att det kanske bara rör sig om en höjd version av ForTwo eller ForFour. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Toyotas stora SUV kommer till Sverige
Sjusitsiga Highlander lanseras nästa vår

Toyota har en SUV-modell som heter Highlander och med våra ögon mätt är det en ganska stor bil som har plats för sju personer. Nästa vår kommer bilen till Europa och till oss här i Sverige och så här ser den ut. Försäljningen drar igång i höst men vad bilen kostar vet vi tyvärr inte just nu. Enda motoralternativet är en bensinfyra på 2,5 liter som paras ihop med en elmotor bak och en fram. Det här är dock ingen laddhybrid utan systemet jobbar utan din inverkan. Effekten anges till 247 hästar och bränsleförbrukningen till 0,66 liter per mil. Drivningen sker på alla fyra hjulen. Bilen mäter 4,95 meter på längden och i bagagerummet ska det gå in 658 liter. Fäller man andra och tredje raden sväljer utrymmet upp till 1909 liter. Som tillval kommer Apple Carplay och Android Auto att finnas. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Mer information om Skodas eldrivna SUV Enyaq
Två olika batteripack, fyra olika effektlägen

Vi har tidigare berättat att Skodas kommande eldrivna SUV får namnet Enyaq. Nu berättar tillverkaren lite mer om bilen och bland annat får vi reda på att den kommer att erbjudas med två olika batteripack och inte mindre än fyra stycken olika effektlägen. Det här är Skodas första modell som baseras på MEB-plattformen och den mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden och är 1,61 meter hög. Hjulbasen anges till 2,76 meter. I bagagerummet ska det gå in 585 liter. Instegsversionen som man kallar för Enyaq 60 har en elmotor bak som driver bakhjulen. Motorn ger 180 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh. Räckvidden anges till 38 mil. Nästa steg är Enyaq 80 som har 204 hästar, batteripack på 82 kWh och längst räckvidd av alla versioner - 50 mil. Sen har vi 80X som har samma batteripack som 80 men en extra elmotor där fram. Den här bjuder alltså på fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 265 hästar. "Värstingen" blir vRS som har 306 hästar, fyrhjulsdrift och som klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten ligger på 180 km/h. Båda de sistnämnda versionerna ska komma 46 mil på en laddning. Enyaq kan laddas med vanlig växelström från en laddbox upp till 11 kW. Då tar en laddning från tomt till fullt batteri 6-8 timmar. Bilen går att snabbladda med upp till 125 kW och gör man det får man från 10-80 procent på 40 minuter. Den nya modellen har världspremiär i höst och produktionen drar igång strax efter detta. Lansering blir det under första kvartalet nästa år men vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Teknikens Värld har provkört Enyaq och vad deras första tankar är kan du läsa här. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG G63 bränner upp för en kulle
Och har dragkamp med andra biffiga suvar

Här får vi se när två stycken Mercedes-AMG G63:s behandlas på ett sätt som gemene ägare troligtvis inte brukar. Man bränner upp för en kulle i fullt blås, sladdar runt och har dragkamp med en Lexus LX570 och en Volkswagen Touareg. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Kinesiska BYD kommer till Europa i år
Börjar i Norge med eldriven SUV

BYD Auto är Kinas största tillverkare av elbilar. Snart kommer de hit till Europa och man börjar i Norge med SUV-modellen Tang EV600. Lanseringen kommer att ske senare i år men några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället. I Kina bjuder bilen på ett 82,8 kWh batteripack som driver antingen en eller två elmotorer beroende på om man vill ha endast framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Motorn är på 245 hästar och räckvidden enligt NEDC-cykeln ligger på 52 mil. Om allt går bra för BYD i Norge är det inte helt omöjligt att deras modeller även kommer att börja säljas här i Sverige. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

320 mil genom öknen med en Rolls-Royce Cullinan
Hur klarade lyx-suven av den behandlingen?

Rolls-Royce Cullinan må ju vara en SUV men hur pallar den terräng egentligen? Det bestämde sig Emme Hall från Roadshow att ta reda på genom att ställa upp med modellen i förra årets upplaga av Rebelle Rally som är ett rally endast för kvinnor. Det går genom Mojaveöknen under sju dagar och är strax över 320 mil innan man når mållinjen. Karta och kompass är det som gäller, inga andra hjälpmedel för navigation får användas. I det här klippet får vi se hur bilen och de som åkte i den klarade sig. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Harry spanar in världens första SUV
En Jeep Wagoneer Limited

När Harry Metcalfe för ett tag sedan sa att BMW X5 var världens första SUV fick han bassning. Tittarna menade istället att Jeep XJ Cherokee var den första i kategorin Sports Utility Vehicle. Harry lyssnade och bestämde sig för att göra en recension av en extremt fin Jeep Wagoneer Limited och den ser vi här. Och ja, jag vill ha en väldigt mycket. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLC som diesel-laddhybrid börjar säljas
Kostar från 601.900 kronor

I början av året presenterades priserna på Mercedes GLC som laddhybrid, från 559.900 kronor. Nu presenterar man priserna för den version som istället för en bensinmotor kombinerar elmotorn med en dieselsnurra. Suven kostar från 601.900 kronor medan "coupén" kostar från 636.900 kronor. Under skalet sitter en dieselfyra på 194 hästar tillsammans med en elmotor på 122 hästar. Systemeffekten anges till 306 hästar och 700 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. På eldrift ska man kunna ta sig fyra mil och batteripacket är på 13,5 kWh. Att ladda från 10 till 100 procent tar 1,5 timme med 7,4 kW. Bränsleförbrukningen anges till cirka 0,2 liter per mil när förbränningsmotorn är inblandad. CO2-utsläppet ligger på mellan 48-57 gram och siffrorna tillsammans gör att bilen får en preliminär miljöbonus på ca 25.000 kronor. Årsskatten ligger på runt 1230 kronor. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Xpeng P7 lanseras i Kina
En utmanare till Tesla Model 3

För två år sedan skrev vi om den nya kinesiska elbilstillverkaren Xpeng Motors. Precis som så många andra hade de storslagna planer och ville bli landets motsvarighet till Tesla. Förra året visade man upp den lilla suven G3 och nu lanseras sedanen P7 så allt var kanske inte bara snack och konceptskisser. P7 är en direkt konkurrent till Tesla Model 3 och batteripacket är på 80,9 kWh. Vad det handlar om för elmotorer under skalet får vi dock inte reda på. Instegsversionen driver bara på bakhjulen och har en räckvidd på 56,8 mil, dock enligt NEDC-cykeln. Den man kallar för Super-Long Range har istället upp till 70,6 mil enligt NEDC. Sen finns det en prestandaversion med dubbla motorer (och antagligen fyrhjulsdrift) som ska göra 0-100 km/h på 4,3 sekunder men vad den har för räckvidd framgår inte. Att ladda från 30 till 80 procent ska ta under en halvtimme och laddar man tio minuter ska man kunna få upp till tolv mils räckvidd. Bilen ska ha självkörning i nivå 3 och ett system med 14 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar. P7 går att beställa i Kina nu och de första leveranserna ska ske i juni. Priset börjar på motsvarande strax under 30.000 euro och dyrast blir prestanda-versionen som kostar från 45.000 euro. Tumnagel
31.4°
+
Bobby Green
0

Cadillac rullar ut långa versionen av Escalade
Är 5,76 meter lång!

Om du inte trodde att Cadillacs maffigaste modell Escalade kunde bli maffigare gick du bet. Nu presenterar man nämligen den långa versionen med tilläggsnamnet ESV och det här blir herren på täppan för den som vill ha en jätte-SUV. Vanliga Escalade som presenterades i början av februari mäter 5,38 meter på längden vilket knappast är något diskret mått. Men ESV är hela 5,76 meter lång! Hjulbasen har också ökat från 3,07 till 3,4 meter. Den nya längden ger 18,1 procent mer lastutrymme och man ska kunna få in upp till sjuka 3584 liter om man trixar bort sätena. ESV erbjuds med två stycken olika motoralternativ och dessa är en V8:a på 6,2 liter som ger 420 hästar och 620 newtonmeter eller en turbomatad Duramax-dieselsexa på 3,0 liter som bjuder på 280 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Oavsett val är det tiostegad automatlåda som gäller, och modellen erbjuds både med fyrhjulsdrift eller endast bakhjulsdrift. Prislappen börjar på strax över 80.000 dollar. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar Yaris Cross
Går att få med fyrhjulsdrift

Vi har tidigare berättat att Toyota har en ny kompakt SUV baserad på Yaris på gång och idag presenterar man den nya bilen som heter Yaris Cross. Det här blir en modell som storleksmässigt hamnar mellan C-HR och RAV4. Yaris Cross har samma drivlina som Yaris Hybrid vilket innebär trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter och 120 hästar parad med en liten elmotor. Drivningen sker på framhjulen men fyrhjulsdrift ska finnas på tillvalslistan. På längden mäter den 4,18 meter vilket är 24 centimeter längre än vanliga Yaris. Markfrigången har även höjts med tre centimeter. Hjulbasen är dock densamma - 2,56 meter. De första leveranserna väntas ske i början av nästa år. Några priser eller liknande har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Triton Solars eldrivna SUV har 112 mils räckvidd
Siffror är kul

Triton Solar är ett företag från New Jersey som nu presenterar Model H - en helt eldriven SUV som tydligt inspirerats av den senaste versionen av Cadillac Escalade. Bilen har en elmotor vid varje hjul och tillsammans genererar dessa 1500 hästar. De fyra motorerna får sin kraft från ett batteripack på hela 200 kWh. 0-100 km/h ska gå på runt tre sekunder och på en laddning ska man kunna ta sig 112 mil. Vill man dra släp efter bilen är den godkänd för vikter upp till nästan sju ton. Det här låter ju som kanonsiffror! Men det är ju också väldigt enkelt att bara hitta på något som låter bra för att sälja in sin produkt. Triton Solar har ingen tidigare erfarenhet av att bygga bilar men den här ska man kunna förhandsbeställa om man är sugen och villig att släppa från sig 5000 dollar i deposition. De första 100 stycken exemplaren av en så kallad Founderx27s Edition ska redan vara förbokade, och priset på den är 140.000 dollar. Prestanda-versionen som bjuder på 1500 hästar ska kosta 180.000 dollar. Om Model H någonsin kommer att bli verklighet återstår att se. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Första skissen på Volkswagen Tiguan facelift
Modellen har även nått milstolpe

I början av året smygfotades en facelitad Volkswagen Tiguan utan maskering så hur den ska se ut är ingen direkt nyhet. Nu har i alla fall Volkswagen själva börjat teasa bilen och man börjar med den här skissen. Det vi vet nu kring bilen är bland annat att den kommer att erbjudas som laddhybrid. Annat nytt på Tiguan-fronten är att man nått en milstolpe eftersom man tillverkat sex miljoner exemplar. Bara under förra året tillverkades 910.926 stycken. Siffrorna gör bilen till Volkswagens bäst säljande modell och en av Europas bäst säljande suvar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Toyota har nu sålt tio miljoner exemplar av RAV4
Grattis!

Toyota har nu nått en milstolpe och det är att man har sålt fler än tio miljoner exemplar av modellen RAV4. Bilen lanserades i Japan 1994 och vi är nu inne på generation fem. RAV4 blev ganska snabbt en succé och banade väg för bilar som Honda CR-V, Ford Escape, Mazda Tribute och Subaru Forester. Första året såldes 53.080 stycken exemplar och 2004 var den årliga försäljningssiffran hela 239.794 exemplar. Förra året var det bästa året hittills med 965.760 sålda bilar. Detta gjorde RAV4 till världens bäst säljande SUV och den fjärde bäst säljande passagerarbilen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

BMW varumärkesskyddar X8 M
Flaggskepp fyllt med prestanda

För två år sedan skrev vi om att BMW varumärkesskyddat beteckningen X8 - en coupé-version av den stora suven X7 alltså. Än har vi inte sett någon bil men den lär vara på gång. Nu har man även skyddat namnet X8 M vilket lär innebära att en prestandaversion av modellen också är på väg. Räkna dock med att bilen är ett tag bort, runt 2022-2023 kan den tänkas dyka upp. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Förserie-versioner av Byton M-Byte har rullat av bandet
Snart får första kunderna den nya el-suven

Snart ska de första kunderna få sina exemplar av Bytons helt eldrivna SUV M-Byte och nu har de första förserie-bilarna rullar av bandet i fabriken. I höstas fick vi bilder på hur bilen skulle se ut i produktionsform och inget ser ut att ha förändrats sedan dess. Kina är första marknaden att få ta del av bilen och där kommer två stycken versioner av modellen att säljas. En som har en elmotor på 270 hästar under skalet, bakhjulsdrift, batteripack på 72 kWh och en räckvidd på 36 mil enligt WLTP. Den andra versionen har dubbla elmotorer, över 400 hästar, batteripack på 95 kWh och en räckvidd på 43,5 mil. Som vi tidigare har nämnt är det Hedin Bil som kommer att stå för försäljningen här i Sverige och lanseringen kommer att ske någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Maserati Levante Trofeo
Versionen med rätt motor

Våren 2018 presenterade Maserati en Trofeo-version av suven Levante. Det innebar att den under huven hade en Ferrari-byggd V8:a på 3,8 liter som gav 590 hästar. En Maserati ska ju ha en stor motor som låter och har sig i min bok, så receptet känns väl helrätt. Nu har Matt Farah som driver TheSmokingTire kört bilen och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Bentleys första elbil blir en högbyggd sedan
En SUV har för dålig aerodynamik

Vi har tidigare skrivit att Bentleys första elbil ska dyka upp innan 2025 och nu får vi reda på lite mer vad det handlar om för typ. Det blir ingen SUV som är så populärt utan istället en högbyggd sedan som ska fungera som ett nytt flaggskepp. Att man har valt just en sedan sägs vara för att den är mycket mer aerodynamisk än vad en SUV är, och genom att göra den nya bilen högbyggd ska man ändå kunna köra i lite terräng. Något som ingen någonsin kommer att göra, men ändå. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0

Offroad-körning med Tesla Model Y
Väldigt mild dock

Teslas senaste modell Model Y är en Model 3 med en något högre kaross. Det är långt från en SUV eller bil som är byggd för terräng, men den har ändå ett Off Road-läge. Här testar man hur det fungerar i praktiken, om än på väldigt milda off road-ställen. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

En Nissan Juke-R är till salu
GT-R-suven blir din för 649.500 euro

Nissan Juke har alltid varit i kategorin "vettig bil men ful" och 2011 försökte Nissan råda lite bot på detta genom att göra bilen ovettig men fortfarande lika ful. Då presenterade man nämligen projektet Juke-R som var en Juke som fått hela sin drivlina från värstingen GT-R. Man byggde bara fyra stycken och nu finns det en till salu, dock är denna inte byggd av Nissan utan av Severn Valley Motorsport. De har dock sett till att det är samma prylar i bilen vilket innebär en dubbelturbomatad V6:a på 3,8 liter som trimmats till 700 hästar, rejält uppgraderat chassi och stora bromsar. Bilen har bara två mil på mätaren och på prislappen står det smått galna 649.500 euro. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Range Rover fyller 50 år i år!
Första lyx-suven fyller jämnt

Det är i juni i år hela 50 år sedan Range Rover lanserades. Det här var ett nytt grepp från Land Rover där man ville erbjuda en redig offroad-maskin som inte skulle tumma på lyxen. Här fanns fyrhjulsdrift, ABS-bromsar, elektroniskt antispinnsystem och automatisk luftfjädring på de senare versionerna. Bara för att man ville skogsmulla sig skulle man inte behöva studsa fram alltså. I dagsläget är det väl väldigt få som är ute med sina Range Rovers och härjar i leran, men de klarar fortfarande av det om man nu skulle vilja. För att fira jubileet gjorde man ett 260 meter i diameter stort snökonstverk i Arjeplog som ni kan se här nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Bentley har ännu lyxigare SUV på gång
Verkar inte räcka med Bentayga

Bentley Bentayga är en av absolut lyxigaste suvarna du kan köpa i dagsläget. Men det verkar inte räcka för tillverkaren för det finns nämligen planer på att släppa en ännu lyxigare SUV - troligtvis som laddhybrid. Bentley berättade nyligen att de tvingas lägga ned modellen Mulsanne eftersom den säljer för dåligt, och pengarna finns i suvar. Vdn berättar att modellen inte kommer att ersättas av ytterligare en sedan utan man satsar där det finns efterfrågan - i det ultralyxiga SUV-segmentet. Den nya suven väntas börja säljas först efter Bentleys första helt eldrivna modell som ska släppas 2025. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida