m

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Nya Dacia Sandero och Sandero Stepway lanseras i Sverige
Kostar 116.900 respektive 126.900 kronor

I september förra året presenterade Dacia nya Sandero och Sandero Stepway. Nu är det dags att öppna orderböckerna för modellerna och därmed får vi prislappen. Sandero kommer att kosta från 116.900 kronor medan den lite mer ruggade versionen Sandero Stepway kommer att börja på 126.900 kronor. Det här är tredje generationen Sandero och de båda versionerna baseras på en helt ny plattform. De har också mer teknik än tidigare, modernare design och nya LED-strålkastare. Bilen har blivit 19 millimeter längre, 21 millimeter bredare och 20 millimeter lägre. Benutrymmet har ökat 42 millimeter i baksätet och nu går det in 328 liter i bagagerummet mot tidigare 320. Stolarna är helt nya och ska ge bättre stöd och bättre ergonomi överlag. Det finns även ett helt nytt mediasystem som kan parkopplas med en smart telefon. Motormässigt är det en turbomatad bensintrea med 90 hästar som gäller. Den kan fås med manuell eller automatisk växellåda och drivningen sker på framhjulen. Lansering sker vecka 9. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2020
2012

Triss i nyheter från Dacia
Sandero, Sandero Stepway och Logan uppdateras

Nere i Paris har Dacia presenterat tre nya bilar, nya Logan, nya Sandero och nya Sandero Stepway. Om vi börjar med Sandero så är det en kompakt kombi byggd i Rumänien med plats för 320 liter bagage med baksätet uppfällt. Under huven sitter snåla motorer, bland annat en diesel på 1.5 liter med 75 hästar som ska dra 0.38 liter per mil och släppa ut 99 gram per kilometer. Stepway är den vanliga Sanderons crossover-syskon som fått sig ett lite mer robust utseende. Den sitter 40 millimeter högre från marken och har både hasplåtar och tåliga plastdetaljer runt skärmarna. Logan har efter åtta år fått ett nytt utseende på både insidan och utsidan. Den ska även ha blivit rymligare och sväljer numera 510 liter bagage. Under skalet sitter det samma motorer och samma teknik som i Sandero. Några priser eller när bilarna kommer får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2010

Sandero Stepway Concept
Lite smink kan göra underverk

Den här skapelsen har Renaults brasilianska designavdelning tagit fram. Den är baserad på Sandero Stepway och är mer show än go. Med lite blåaktigt ljus i strålkastare och front, samt lite dekaler på sidorna ser bilen ganska piffig ut. Kjolpaketet är också speciellt framtaget och innehåller det vanliga, ny front, bak, kjolar och grill. Några bilder på insidan har vi dock inte fått tag på än. Under huven ska det sitta en 1,6-liters Hi-Flexsnurra på 112 hästar som drivs på etanol. Namnet Sandero kanske ni känner igen sen tidigare, fast då sittandes på bakluckan på Dacia. Likadan bil, olika märken. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2009

Dacia Sandero Stepway
Med höjd markfrigång och skyddsplast

Renaults lågprismärke Dacia har nu visat sin Sandero Stepway vilket i stort är en tilltuffsad version med skyddsplast, hasplåtar och höjd markfrigång. Huruvida det handlar om fyr- eller framhjulsdrift framkommer inte av pressmaterialet men man kan nog gissa på sistnämnda. I standardutrustningen skickar man med mycket - om man talar i Dacia-mått mätt. Centrallås, sidokrockkuddar och servostyrning ingår men nått som är värt att notera är att antisladd inte hittas vare sig som standard eller i tillvalslistan. Motoralternativen är två till antal och bensinaren är en 1,6-liters på 90 hk medan dieseln får nöja sig med 70 hk. Svensk premiär i september. Tumnagel
36.6°
+
Erik Svensson
0