m

Dacia hoppar på elbilståget när de måste
Fokuserar på prisvärda modeller först

Dacia har visserligen en helt eldriven modell - Spring. Och nyligen presenterade Jogger kommer att erbjudas som hybrid. Men deras fokus just nu ligger inte på att ta fram massa elektrifierade modeller utan på att erbjuda prisvärda bilar som "alla" har råd med. Och elbilar kostar fortfarande en slant oavsett vilket märke det står i grillen. Dacia kan erbjuda flera el-alternativ nu om de skulle vilja eftersom de har tillgång till tekniken som Renault har, men de kommer att vänta med en ordentlig elbilssatsning först när de verkligen måste göra det. Xavier Martinet som är Dacias head of sales and marketing säger följande: "The question is not technical, we can put that technology on our cars, we have this [hybrid] technology on the [Renault] Clio and the [Renault] Captur, we can put them on the Jogger or Sandero tomorrow. I don’t think our customers are actually asking for a specific technology – maybe it’s different to electric for part of the population, but otherwise, if you look at the masses, people aren’t really asking for a specific technology. They want a car that fills their needs and allows them to go wherever they want to go at the right price. We’ll have it in our cars when we need to for customers to enter a city center and not have to pay a penalty, but it’s really a question of economics." Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Dacia använder din smartphone som infotainmentsystem
Inte helt dumt

Dacia Sandero är en billig bil och för att hålla ner kostnaderna har man inte tryckt in något flådigt infotainmentsystem i den. Istället har man fixat så att du enkelt kan använda din smarta telefon till ändamålet, och det hela verkar ganska så smidigt. Man kallar systemet för Media Control. Du laddar hem en app där du bland annat kan skapa olika genvägar till det du använder mest. Sen parar du bilen med telefonen via blåtand och ställer den sedan i hållaren som finns på instrumentpanelen. Din telefon fungerar nu som ett vanligt infotainmentsystem och även knapparna på ratten fungerar med den så att du kan höja, sänka, byta låt och ändra radiostation samt svara på inkommande samtal. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Nya Dacia Sandero och Sandero Stepway lanseras i Sverige
Kostar 116.900 respektive 126.900 kronor

I september förra året presenterade Dacia nya Sandero och Sandero Stepway. Nu är det dags att öppna orderböckerna för modellerna och därmed får vi prislappen. Sandero kommer att kosta från 116.900 kronor medan den lite mer ruggade versionen Sandero Stepway kommer att börja på 126.900 kronor. Det här är tredje generationen Sandero och de båda versionerna baseras på en helt ny plattform. De har också mer teknik än tidigare, modernare design och nya LED-strålkastare. Bilen har blivit 19 millimeter längre, 21 millimeter bredare och 20 millimeter lägre. Benutrymmet har ökat 42 millimeter i baksätet och nu går det in 328 liter i bagagerummet mot tidigare 320. Stolarna är helt nya och ska ge bättre stöd och bättre ergonomi överlag. Det finns även ett helt nytt mediasystem som kan parkopplas med en smart telefon. Motormässigt är det en turbomatad bensintrea med 90 hästar som gäller. Den kan fås med manuell eller automatisk växellåda och drivningen sker på framhjulen. Lansering sker vecka 9. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Bigster Concept är Dacias kommande flaggskepps-SUV
Ska lanseras 2025

Dacia presenterar nu Bigster Concept som är en SUV som de ska lansera i produktionsutförande först 2025. Den här kommer att bli deras flaggskepp inom segmentet och den mäter 4,6 meter på längden. Alla yttre skyddspaneler är bland annat i återvunnen plast och den kan komma med el- och hybridmotorer när det väl är dags för lansering. Vad som finns under skalet nu är dock oklart. Bilen bygger på CMF-B-plattformen som även delas med senaste Logan och Sandero. Alejandro Mesonero-Romanos som är designchef för Dacia säger så här: "Dacia Bigster Concept är en symbol för utvecklingen av varumärket. Viktig och lite coolare som andas utomhusliv. Konceptet visar att vara tillgänglig inte är i motsats till att vara attraktiv. Den här bilen är beviset på det." Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0
2020

Dacia uppdaterar Sandero
Baseras på ny plattform

Dacia skickar nu ut ett gäng bilder på den uppdaterade versionen av modellen Sandero. Full presentation kommer att äga rum den 29 september men innan dess får vi alltså se hur bilen ser ut både i vanligt utförande och som Stepway. Nyheterna förutom utseendet ska vara att modellen blivit mer modern, mångsidigare och utrustad med mer teknik. Exakt vad allt innebär är dock oklart för tillfället. Insidan ska ha fått en ny instrumentbräda som bland annat har en fristående skärm för infotainmentsystemet i mitten. Den största nyheten är att modellen nu baseras på plattformen CMF-B som även är grund för Renaults modeller Clio och Captur. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2018

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2014

Dacias rekordökning
845 % upp i januari

Dacia introducerades på den svenska marknaden 2009. Förra året såldes det 42 stycken bilar i januari men i år hände något nästan ofattbart. Försäljningen i januari uppgick till 397 stycken bilar, vilket är en ökning med hela 845 %! De finfina siffrorna kan Dacia tacka modellerna Duster och Sandero för. Joakim Jöhncke som är varumärkesansvarig för Dacia i Sverige säger följande: ”Det känns väldigt roligt att våra insatser nu äntligen börjar ge frukt. Tack var ökad marknadskommunikation, fokus hos Daciaåterförsäljarna och nya produkter börjar nu försäljningen ta fart ordentligt. En stor bidragande orsak till att Dacia har ökat sin kännedom är också de befintliga kunder som är ambassadörer för märket, samt satsningen på motorsporten med Dacia Dealer Team i STCC". Den billigaste Dacian börjar idag på 99 900 kronor. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2012

Triss i nyheter från Dacia
Sandero, Sandero Stepway och Logan uppdateras

Nere i Paris har Dacia presenterat tre nya bilar, nya Logan, nya Sandero och nya Sandero Stepway. Om vi börjar med Sandero så är det en kompakt kombi byggd i Rumänien med plats för 320 liter bagage med baksätet uppfällt. Under huven sitter snåla motorer, bland annat en diesel på 1.5 liter med 75 hästar som ska dra 0.38 liter per mil och släppa ut 99 gram per kilometer. Stepway är den vanliga Sanderons crossover-syskon som fått sig ett lite mer robust utseende. Den sitter 40 millimeter högre från marken och har både hasplåtar och tåliga plastdetaljer runt skärmarna. Logan har efter åtta år fått ett nytt utseende på både insidan och utsidan. Den ska även ha blivit rymligare och sväljer numera 510 liter bagage. Under skalet sitter det samma motorer och samma teknik som i Sandero. Några priser eller när bilarna kommer får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Parkeringsförsök spårar ur
Vad är det som är så svårt?

Personligen förstår jag inte hur man kan ta fel på gas och broms. Eller jag kan kanske förstå det vissa gånger om det är tajt mellan pedalerna, men om man nu har råkat trycka på gasen istället för bromsen upptäcker man väl det ganska snabbt? Och då kan man väl stampa på bromsen innan det händer något? Tydligen inte om man tittar på det här klippet där det verkligen inte går som personerna tänkt från början. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0
2010

Sandero Stepway Concept
Lite smink kan göra underverk

Den här skapelsen har Renaults brasilianska designavdelning tagit fram. Den är baserad på Sandero Stepway och är mer show än go. Med lite blåaktigt ljus i strålkastare och front, samt lite dekaler på sidorna ser bilen ganska piffig ut. Kjolpaketet är också speciellt framtaget och innehåller det vanliga, ny front, bak, kjolar och grill. Några bilder på insidan har vi dock inte fått tag på än. Under huven ska det sitta en 1,6-liters Hi-Flexsnurra på 112 hästar som drivs på etanol. Namnet Sandero kanske ni känner igen sen tidigare, fast då sittandes på bakluckan på Dacia. Likadan bil, olika märken. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Dacia - genuint hantverk
En liten film från insidan fabriken

I Rumänien byggs bilmärket Dacia, som kanske inte är världskänt för sin otroliga kvalitet och lyxkänsla. Här är ett litet klipp från fabriken i ryska Mioveni därr en montör fixar till en dörr som inte vill hamna rätt, både med hammare och sig själv som hävstång. Glöm avancerade robotar och sådant larvigt, här är det äkta genuint hantverk som gäller... Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2009

Dacia Sandero Stepway
Med höjd markfrigång och skyddsplast

Renaults lågprismärke Dacia har nu visat sin Sandero Stepway vilket i stort är en tilltuffsad version med skyddsplast, hasplåtar och höjd markfrigång. Huruvida det handlar om fyr- eller framhjulsdrift framkommer inte av pressmaterialet men man kan nog gissa på sistnämnda. I standardutrustningen skickar man med mycket - om man talar i Dacia-mått mätt. Centrallås, sidokrockkuddar och servostyrning ingår men nått som är värt att notera är att antisladd inte hittas vare sig som standard eller i tillvalslistan. Motoralternativen är två till antal och bensinaren är en 1,6-liters på 90 hk medan dieseln får nöja sig med 70 hk. Svensk premiär i september. Tumnagel
36.6°
+
Erik Svensson
0
2008

Dacia introduceras i Sverige
Ny bil för under 100 000 kr

Vid årsskiftet ska Dacia introduceras på den svenska marknaden men redan nu har en smygpremiär inletts. Sandero och Logan MCV är modellerna som kommer från start där den förstnämnda är i storlek med VW Golf och kostar från 89 000 kr. Inte mycket för en ny bil och tack vare att motorn konverterats till E85 kan man skriva ner det priset med ytterliggare 10 000 kr om man tillgodoräknar sig miljöbilspremien. Logan MCV är i sin tur i storlek av en Opel Zafira och kostar från 94 000 kr. Motorn är densamma som i Sandero men finns i nuläget bara med bensindrift. Krockkuddar fram ingår som standard, liksom ABS. Om man sedan vill ta del av utrustning såsom sidokrockkuddar, servostyrning eller centrallås får man titta i tillvalslistan. Antisladd är inte tillgängligt och man kan sammanfatta det med att man får vad man betalar för. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0

Dacia snyggar till sig
Men kommer den sälja i Sverige?

Lågbudgetmärket Dacia, som snart komer till Sverige, har inte gjort sig kända på att göra vackra bilar. Men med nya modellen Sandero tar man i alla fall ett steg framåt och, tycker jag, presenterar en bil som är helt ok. Kan man dessutom stanna kvar på samma prisnivåer som tidigare kan man inte ogilla vad de gör. Bilen säljs faktiskt i Brasilien med en Renault-logga men det är så klart inte aktuellt att göra i Europa. Två bensinare och två dieslar går att välja mellan vid säljstarten, som beräknas ske i juni. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0