34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

WayRay visar samåkningsbilen Holograktor
"The very first Metaverse device on Wheels"

Företaget WayRay som pysslar med holografisk AR-teknik presenterar nu Holograktor som ska vara det första Metaverse-fordonet på hjul. Konceptbilen är designad för samåkning och man ska kunna köra den själv eller fjärrstyra den. Allt är anpassat för hur vi lever idag och i framtiden och ska sömlöst blanda den virtuella världen med den verkliga. Allt för att öka komforten, säkerheten, servicen och underhållningen när vi tar oss från punkt a till punkt b. Designat har Sasha Selipanov (Head Of Design hos Koenigsegg) gjort. De kantiga och yxiga formerna är inspirerade av rysk formgivning. Vitaly Ponomarev som är vd för WayRay och Sasha är båda från Ryssland. Vitaly säger följande: "The idea is that you can choose Uber Black, Uber SUV, or Uber Holograktor. And if you choose the Holograktor, your ride will be subsidized by sponsored content so that the price will be much lower." Interiören bjuder på tre stycken säten, varav bara ett i baksätet. Detta kommer från att över 80 procent av Ubers resor sker med bara en kund, som då sitter i baksätet. Alla platser har en egen skärm, hologramsystem och joysticks som man styr grejerna med. Framtill finns en ratt för när man vill köra själv, men den fälls in i instrumentpanelen när bilen istället tar över jobbet. Holograktor är helt eldriven och ska ha en räckvidd på nästan 60 mil. Elmotorerna är på okänd effekt men de ska räcka för att klara 0-100 km/h på 3,9 sekunder och toppa 200 km/h. Bilen är framtagen för att visa upp företagets teknik, som kanske kan hitta in i någon produktionsbil i framtiden. Investerare i bolaget är bland annat Porsche, Hyundai och Alibaba. Tumnagel
36.1°
0
2020

Koenigsegg och Polestar pratar bilar
Det här är vad som inspirerar dem

I början av juni hajpade Koenigsegg och Polestar upp hela Internet i brygga då de båda skickade ut bilder på en Koenigsegg Gemera och Polestar Precept som myste på en parkeringsplats. "Alla" trodde då att de båda svenska företagen hade kokat ihop en bil tillsammans eller liknande och förväntningarna var enorma. Nu får vi reda på vad det hela handlade om eftersom denna videon nyligen skickades ut. I den får vi se Christian von Koenigsegg och Sasha Selipanov från Koenigsegg snacka med Thomas Ingenlath och Maximilian Missoni från Polestar om hur de tänker kring det här med bilar och var inspirationen kommer från. Tumnagel
39.3°
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
0

Koenigsegg-designern delar med sig av Gemera-förslag
De som bara stannade på pappret

I augusti förra året anställdes Sasha Selipanov som ny chefsdesigner på Koenigsegg. Det är han som ligger bakom linjerna på den nya modellen Gemera. Nu har han delat med sig av ett gäng förslag som aldrig nådde riktigt ända fram på sitt Instagramkonto. Som ni kanske redan vet är en del av Gemeras linjer inspirerade av den allra första Koenigsegg CC-prototypen som togs fram 1994. I en intervju säger Sasha så här om Gemerans design: "It was vital to capture the essence of the megacar such as its stance, drama and athleticism, and to leave out the fact that it’s a four-seater. That aspect should be experienced as a complete surprise. So, when you see the Gemera driving down a road, the first thought that comes to mind is, ah – that’s an extreme mid-engine performance car – with two seats. Then as the Gemera pulls up, its massive B-pillar-less doors fly open – just then and not before it becomes apparent that it’s actually a true four-seater for four fully grown individuals. That’s the surprise factor. It’s a have-your-cake-and-eat-it kind of car." Tumnagel
44.5°
0
2019

Sasha Selipanov ny chefsdesigner hos Koenigsegg
Har bland annat ritat Bugatti Chiron

Koenigsegg har anställt Alexander "Sasha" Selipanov som ny chefsdesigner. Han drog igång sin karriär hos Volkswagen 2005 och 2010 var han en stund hos Lamborghini där han var med och tog fram formerna på modellen Huracán. 2014 fick han jobb hos Bugatti och det är han som ligger bakom hur Chiron och Vision Gran Turismo ser ut. 2017 fick han rollen som Head of Global Advanced Design hos Genesis och tillsammans med sitt team ritade han konceptbilarna Essentia och Mint. Så här säger han om sitt nya jobb: "This is a dream come true. I have followed Koenigsegg’s path for years and have been a huge fan of the company’s free spirit and commitment to innovation. In today’s world, Koenigsegg’s story and achievements are unparalleled; I am honored to offer my professional expertise as well as my lifelong passion for sports cars to Koenigsegg." Christian von Koenigsegg säger så här: "It shows how far Koenigsegg has progressed that we can attract talent like Sasha. I look forward to fusing the Koenigsegg way of developing and designing cars with Sasha’s experience and radical methods. I expect spectacular results." Sasha börjar sin nya tjänst i oktober. Tumnagel
61.3°
0
2010

Läckert koncept från rysk designer
Ferrari 612 GTO

Nätet kryllar av duktiga designers som tar saken i egna händer och presenterar koncept som vi, och biltillverkarna, bara kunnat drömma om. Med datorns hjälp kan man skapa helgalna konceptbilar som nog aldrig kommer i produktion, men som ändå visar hur det kan se ut i framtiden. Ryske designern Sasha har skapat just ett sånt koncept. Sashas koncept är en Ferrari 612 GTO, en framtida version av 612 Scaglietti. När man studerar bilderna ser man att Sasha hämtat inspiration från flera olika superbilar som Aston Martin One-77, nya 458 Italia och även gamla klassiska 250 GTO. Jag ser även lite linjer från Nissan GT-R. Nu är Sasha inte någon designer hos Ferrari men har onekligen talang för det här, eller vad tycker ni? Tumnagel
42.6°
0
Slut på artiklar...