m

SuperCharge - racing med eldrivna crossovers
Ny elmotorsportserie där man kör i stadsmiljö

Fler och fler motorsportserier med eldrivna fordon dyker upp. Den senaste kallas för SuperCharge och där ska man köra med eldrivna crossovers på korta och snabba banor i stan. Sporten lanseras 2022 och målet är då att hålla åtta stycken deltävlingar i städer i USA, Europa, Kina, Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen. Banorna ska vara en kilometer långa och innehålla sladdzoner och hopp. Bilarna man tävlar med heter SC01 och under skalet finns en elmotor fram och en bak som tillsammans genererar 680 hästar. Dessa får i sin tur kraft från ett batteripack på 40 kWh. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Antispinn och antisladd finns inte. Bakom SuperCharge står Rob Armstrong som tidigare varit motorsportchef på marknadsföringsföretaget IMG och Max Welti som tidigare varit chef för Porsche Motorsport och Sauber F1:s lag. All logistik kring tävlingarna ska ske med med båt istället för flyg. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2019

John byggde sig en egen Sauber C9
Laglig för gatan

1989 vann Mercedes Le Mans med racerbilen Sauber C9. John Ackermann älskar verkligen den här bilen, så han bestämde sig för att bygga en egen som han kunde köra på gatan med. Allt är byggt från grunden och upp och det hela började 2011. Chassiet är egentillverkat i stål och karossen är i glasfiber. Motorn är en V6:a på 3,2 liter som fått dubbla turbo och effekten i maskin ligger på omkring 320 hästar. Bilen väger in på runt ett ton och toppfarten sägs ligga på 300 km/h. Originalet har en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som ger över 800 hästar och som låter bilen toppa 400 km/h, så där fegade John ur lite men man kan ju inte få allt. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Sauber byter namn till Alfa Romeo Racing
Sponsorskapet förlängs

I november 2017 stod det klart att Alfa Romeo skulle börja tävla i Formel 1 igen tillsammans med Sauber. Nu har man förlängt samarbetet med Alfa som huvudsponsor och i samma veva byter man namn på hela rasket till Alfa Romeo Racing. Teamet ägs fortfarande av Islero Investments. New name, same game! ? Wex27re excited to announce Sauber and Alfa Romeo to keep fighting for ambitious results in 2019 @F1 World Championship as Alfa Romeo Racing. ?? + info: https://t.co/1RUddkPMpj #AlfaRomeoRacing #SauberMotorsport #Bwoah pic.twitter.com/0gzgwgpl66— Alfa Romeo Racing (@SauberF1Team) 1 februari 2019 Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2018

Marcus Ericsson blir tredjechaufför i Formel 1
Petas från förstauppställningen i Sauber

Den svenske F1-chauffören Marcus Ericsson petas nu från förstauppställningen i Sauber efter att de har meddelat att Antonio Giovinazzi blir andrechaufför i teamet. Det var sedan tidigare klart att Kimi Räikkönen skulle bli förstechaufför i Sauber och efter dagens besked från Sauber blir Marcus Ericsson nu alltså tredjechaufför för Sauber. Han kommer även att fungera som en slags ambassadör för Sauber. Det här innebär även att Sverige inte längre har någon representant i något F1-teams förstauppställning. Tumnagel
23.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kimi Räikkönen börjar köra för Sauber igen
Har skrivit på ett tvåårskontrakt

Formel 1-förarna Kimi Räikkönen och Charles Leclerc byter båda två gäng. Charles kommer gå från Sauber till Ferrari och Kimi gör tvärtom. Det innebär att han återvänder till Sauber som han tävlat för tidigare. Om han kommer att köra tillsammans med Marcus Ericsson är oklart för tillfället. Visa det här inlägget på Instagram Guess who’s back?! Next two years with @sauberf1team ahead! Feels extremely good to go back where it all began! Ett inlägg delat av Kimi Räikkönen (@kimimatiasraikkonen) 11 Sep 2018 kl. 1:13 PDT Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Här är Marcus Ericssons nya tjänstebil
Alfa Romeo Sauber C37

Idag presenterades den nya Formel 1-bilen som kommer att rattas av Marcus Ericsson och Charles Leclerc. Som vi skrivit tidigare kommer den från stallet Alfa Romeo Sauber och så här ser den och killarna alltså ut. Bilen får som väntat en skyddsbåge över sittbrunnen och under skalet sitter en turbomatad V6:a på 1,6 liter byggd av Ferrari. Tumnagel
55.6°
+
Bobby Green
0
2017

Marcus Ericsson kommer köra för Alfa Romeo Sauber F1
Rattar den här

Förra veckan stod det klart att Alfa Romeo återvänder till Formel 1 tillsammans med Sauber. Vem som skulle köra bilen var då lite oklart, men nu är det desto klarare. Marcus Ericsson är en av dem, den andra Charles Leclerc. I samband med att detta presenterades visades även den nya bilen upp. Alfa Romeo kommer dock inte att återvända till sporten vare sig som konstruktör eller motorleverantör, utan endast som titelsponsor och teknisk partner åt Saubers nuvarande F1-team. På länken nedan hittar ni en intervju med Marcus. Tumnagel
55.3°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo är tillbaka i Formel 1
Tillsammans med Sauber

Det var mer än 30 år sedan sist men i dag meddelar Alfa Romeo att de är tillbaka i Formel 1. Man gör comebacken tillsammans med Sauber och drar igång teamet Alfa Romeo Sauber F1 Team. Ett mångårigt kontrakt är tecknat och man börjar köra nästa säsong. Vilka förare som kommer att köra bilarna är oklart för tillfället. Saubers ägare ser gärna att Marcus Ericsson som är en del av teamet blir kvar. Tumnagel
53.5°
+
Bobby Green
0

Blocket Motortoppen listar de populäraste bilarna just nu
Samlade på ett ställe

Blocket har släppt en ny sida som de kallar för Motortoppen och på den ska du kunna hitta de populäraste bilarna som finns till salu på sajten just nu. Över en halv miljon besökare kikar efter begagnade bilar på Blocket varje dag så man kände att man ville samla de hetaste objekten på ett och samma ställe. En av kärrorna i samlingen är denna BMW M1 Sauber F1 som ligger ute för den nätta prislappen 9 miljoner. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Gustav Malja är klar för sitt första Formel 1-test
En viktig milstolpe

Gustav Malja är 21 år gammal och han tävlar för närvarande i FIA Formula 2 Championship (Formel 2). I höst kommer han dock att köra för Sauber F1 Team vid det officiella Formel 1-testet på ungerska Hungaroring. Där kommer han att hoppa ned i cockpiten på en Sauber C36-Ferrari av årsmodell 2017 och genomföra sitt allra först F1-test. Det hela sker alltså på racerbanan Hungaroring och datumen är 1-2 augusti. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0
2015

Billistan för Project CARS
Runt 70 bilar

Om man är sugen på att veta vilka bilar man kommer kunna ratta runt i kommande Project CARS så kan man spana in den kompletta billistan efter hoppet. Beroende på vilken utgåva av spelet man köper så finns det runt 70 bilar tillgängliga när spelet väl släpps den 7 maj. Tumnagel
42.4°
+
Frode Wikesjö
0
2014

Marcus Ericsson byter F1-stall
Ska nu köra för Sauber

Det är nu klart att Marcus Ericsson byter F1-stall från Caterham till Sauber. Marcus börjar i det nya stallet nästa säsong. Vad som nu kommer att hända med Caterham är oklart. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
87.9°
+
Bobby Green
0
2013

Weber FasterOne är tillbaka
1 200 hästar, 1 250 kilo

Nej, det är inte grilltillverkaren som har fått fnatt och byggt en superbil. Weber F1 FasterOne är påhitt framtaget av ingenjörer från BMW-Saubers F1-lag. Och den har helt galen prestanda. Under skalet ska det sitta en dubbelturbomatad V10:a på 5.6 liter som ska ge 1 200 hästar och som ska ha ett vrid på 1 250 Nm. Eftersom bilen bara väger 1 250 kilo ska man kunna ta sig till 100 km/h på bara 2.5 sekunder. 300 km/h når man efter bara 16.2 sekunder och toppfarten anges till över 400 km/h. Det här gör den till världens snabbaste gatlegala fyrhjulsdrivna bil. Håriga siffror som för närvarande endast finns på papper. Bilen visades upp redan 2007 men då bestod den endast av lite skisser på ett papper. Den är dock fortfarande inte presenterad i fysisk form utan det vi får här är fler renderingar, men tillverkarna lovar att det är så här bilen kommer att se ut i produktionsform och att den kommer att visas upp nästa månad. Bilen byggs endast på beställning men vad den kommer att kosta vet vi inte än. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2012

F1-bil till salu på Blocket
Din för 9 miljoner kronor

Förenade bil i Malmö säljer just nu en BMW M1 Sauber F1 från 2006 om någon är intresserad. På utrustningslistan hittar vi sekventiell växellåda, antispinn, färddator, LM-fälgar, multifunktionsratt, spoiler bak och sportstolar. "Nyskick" påstår man, och det får man väl hoppas med den prislappen. Egen bana rekommenderas. Tumnagel
50.6°
+
Roger Åberg
0

Så här ser en F1-bil ut om man delar den på mitten
Rätt tufft

Vad händer om man delar en F1-bil på mitten? Det har Sauber-teamet tagit reda på för oss och även filmat hela förloppet. Tydligen tog det hela två år att färdigställa delningen. Visst ser det lite tufft ut? Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0
2009

Certina DS Action Chrono
Robert Kubica Limited Edition

Certina har gjort en Robert Kubica Limited Edition klocka för att fira samarbetet Certina har med F1 stallet BMW Sauber. Klockan har en diameter på 42,5 mm, är i rostfritt stål och är vattenresistant till 200 meter. Uret är ett Swiss quartz ETA caliber G10.211 och på baksidan finns Robert Kubicas namnteckning ingraverat tillsammans med serienumret. Priset på klockan ligger på ca. 4999 kr. Tumnagel
38.1°
+
Daniel Troyse

CERTINA - DS Podium BMW Sauber F1 Team

Certina samarbetar med BMW Sauber F1 Team och gör den nya DS Podium BMW Sauber F1 Team Limited Edition klockan i de officiella teamfärgerna. DS Podium har en sportig karaktär i klassisk stil med ett borstat rostfritt stål, limiterad till 4000 klockor som är numrerade och försedda med Valjoux uret. Har du ett stort hjärta för F1 och Sauber-teamet så är det här klockan för dig. Tumnagel
38.0°
+
Daniel Troyse
2007

Frakta ungarna med stil
F1-säte från BMW

Barnstolar är trista saker. De är rätt fula, jobbiga att sätta in och ta ur och jobbiga att få in ungen i. Sa jag att de var fula? BMW drar nu sitt strå till stacken med BMW Sauber F1 Junior Seat. Säkert på alla sätt och vis, passar ungar som väger mellan 15 och 36 kg och har egentligen bara ett problem. Man måste ha en tjock BMW för att kunna ha det, allt annat är pinsamt. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

BMW-dagarna på Nurburgring
Första F1-bilen runt ringen på 31 år

Över 45 000 åskådare hade samlats för att se BMW-Saubers F1-förare Nick Heidfeld lägga några varv runt tyska Nürburgring i sin F1.06 F1-bil. Redan under slutet av förra veckan kunde vi rapportera att quick-Nick inte riktigt hade de rätta förutsättningarna för att köra ett rekordvarv. Istället för mjuka racedäck från Bridgestone så valde man att köra med demonstrationsdäck, bilen var lågt växlad vilket gjorde att toppfarten var begränsad till 275 km/h och han fick inte heller köra ner i karusellen. Hur som helst så tror jag att de flesta av oss, och de 45 000 åskådarna hade trott på en bättre varvtid än 8 minuter och 34 sekunder. F1-bilen får faktiskt se sig slagen av ett gäng vanliga BMW-modeller. Men upplevelsen för dom som var på plats var helt säkert fantastisk. Det finns nästan inget mer imponerande än att se en F1:a i full fart. Kolla in klippen nedan. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0

BMW-Sauber kör på Nordschleife
I helgen smäller det

Vi har tidigare rapporterat som att F1-stallet BMW-Sauber med Nick Heidfeld bakom ratten ska attackera klassiska Nordschleife med en F1-bil. Det är mer än 30 år sedan man senast körde F1 på ringen, och det har länge spekulerats hur snabbt en modern F1-bil skulle kunna köra? Vissa har påstått att banan är allt för ojämn för att en F1-bil överhuvudtaget ska kunna köra ett varv, medan andra har hävdat att alla rekord kommer flyga den dagen man kör en riktigt F1-bil. Tyvärr så är det här försöket mer ett Pr-Jippo än ett riktigt försök, vilket man å andra sidan påpekat från första början. Men det är först nu när vi fått förutsättningarna som vi verkligen kan förstå att det inte är en F1-bil i racetrim som kommer köra. Nick Heidfeld har uttryckt sin besvikelse över att stallet valt att köra med Bridgestones demonstrationsdäck, och inte riktigt racedäck. Bilen kommer dessutom att köra med extremt hög markfrigång och Nick får inte heller köra ner i karusellen. Däremot lovas farter över 300 km/h. Man räknar med över 30 000 åskådare på plats. Tumnagel
37.5°
+
James Hunt
0

Nya M3 V8:an i detalj
BMW förklarar

Vi brukar inte publicera hela pressreleaser, men det fanns så mycket godis i den här från BMW att vi inte kan låta bli. Om man ska plocka några russin ur kakan så kan vi nämna att den nya V8:an är 15 kg lättare än den raka sexan som den ersätter. Man plockar ut över 100 hästkrafter per liter, som sig bör hos en M-motor. Motorblocket i den nya åttacylindriga motorn kommer från BMWs lättmetallgjuteri i Landshut nära München där BMW även tillverkar motorblocken som sitter i företagets Formel 1-motorer. Dubbla oljepumpar och optimerad våtsumpssmörjning ser till att motorn ständigt får rätt smörjning. Jag kan hålla på hur länge som helst. Läs allt om nya M3 V8:an under "läs mer". Vill man höra hur motorn låter i testbädd har Pistonheads 2 mummiga ljudfiler på länken nedan. Utan avgasmuller så kommer ljudet inte riktigt till sin rätt. Tumnagel
37.5°
+
James Hunt
0

Heidfeld attackerar gamla Nurburgring i F1-bil
Äntligen får vi svar på den eviga frågan

Äntligen! Det har länge, länge spekulerats kring vilken varvtid en modern F1-bil skulle få runt klassiska Nordschleife. Snart har vi svaret. Det var över 30 år sedan det senaste kördes F1 på världens mest mytomspunna racingbana. Den 28 april kommer BMW Sauber och Nick Heidfeld åter köra en F1-bil runt det gröna helvetet. Nürburgring är BMWs andra hem, förutom att man har sitt Performance Center ett stenkast från banan, så kör man också BMW Driver Training, BMW Adventure World och "Ring Taxi" på ringen. Man poängterar att varvet inte kommer att handla om att sätta några rekord, utan ska ses som en hyllning till fansen, banan och BMW Motorsport. Låt vadslagningen börja. Tumnagel
37.9°
+
James Hunt
0