m
2019
2018

Volvo XC40 utsedd till Årets bil i Europa
Första gången för en svensktillverkad bil

Nu har för första gången en svensktillverkad bil vunnit utmärkelsen Årets bil i Europa och det var Volvo XC40 som tog hem det. Juryn består av 60 stycken motorjournalister från 23 europeiska länder och Volvon fick överlägset flest röster - 325 stycken. På andra plats kom Seat Ibiza med 242 röster och på tredje hittar vi BMW 5-serien med 226 röster. Tumnagel
76.5°
+
Bobby Green
0

Nya Seat Ibiza Cupra läcker ut
Läcker?

Det är först på bilmässan i Genève som Seat planerar att publikt visa upp nya Ibiza Cupra men som vanligt hinner internet före, så här har vi bilen helt omaskerad. Som ni säkert redan vet har Seat valt att göra Cupra till ett eget märke med en egen logga, och det är den som sitter på bilen här. Bilen delar mycket med nya Volkswagen Polo GTI och får troligtvis samma motor under huven - en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 200 hästar. Till den kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda. Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0
2017

Volvo XC40 kan bli årets bil
Till final tillsammans med sex andra

Volvo XC40 verkar vara en riktigt trevlig bil, så trevlig att den nu kan bli årets bil. Volvo satte upp speciella provkörningar och speciella moment under provkörningen förra veckan så att bilen skulle ha en möjlighet att bli årets bil. Om det blir så är ännu oklart, men bilen är i alla fall i final. Övriga finalister är Alfa Romeo Stelvio, Audi A8, BMW 5-serie, Citroën C3 Aircross, Kia Stinger och Seat Ibiza. Vilken bil tror ni blir vinnaren? Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen pratar om designen på T-Roc
Den nya lilla crossovern

Det sades att Volkswagen skulle presentera sin nya modell T-Roc i maj men så blev det inte. Namnet har hängt med ända sedan 2014 då vi såg bilen i konceptform. Istället är det 23 augusti som gäller. T-Roc är en liten crossover som ska försöka sno åt sig kunder från exempelvis Nissan Juke och den bygger på plattformen MQB A0 som även delas med Polo och Seat Ibiza. Motormässigt kommer den att få både tre- och fyrcylindriga motorer som går på bensin eller diesel. Det kan bli så att den kommer att erbjudas med drivning på alla fyra, men det är fortfarande lite oklart. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Sjätte generationen av Volkswagen Polo är här
Går att få med gasdrift

Volkswagen drar nu skynket av den sjätte generationen av modellen Polo. Bilen bygger på plattformen MQB som även delas med Seat Ibiza och nästa Skoda Fabia. Den nya bilen ska ha vuxit upp lite och bland annat bjuda på mer utrymme, mer teknik och roligare köregenskaper. Vassast blir Polo GTI med sina 200 hästar. Bilens mått har ökats på de flesta håll och på längden mäter den åtta centimeter extra jämfört med föregångaren. Bredden har ökat med sex centimeter och höjden har sänkts med en centimeter. Hjulbasen har sträckts ut med nio centimeter vilket de i baksätet lär hurra över. Man har även gjort så att det går in strax över 70 liter mer i bagageutrymmet. Det finns flera olika motoralternativ att välja mellan, sex stycken av dessa går på bensin, två på diesel och en på gas. Alla kommer dock inte att erbjudas i Sverige. Instegsversion på bensinsidan blir 1,0 MPI med 65 hästar och femväxlad manuell låda. För diesel gäller 1,6 TDI med 80 hästar och femväxlad manuell låda. Gas-versionen heter TGI och den har 90 hästar och en femväxlad manuell låda. Starkast blir GTI som får en 2-liters turbomatad fyra på 200 hästar. Föregångaren hade 1,8 liter och gav 190 hästar. Motorn kopplas antingen till en sexpetad manuell växellåda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker som väntat på framhjulen. Sportchassi är standard men det finns även ett tillval som man kallar för Sport Select med adaptiva dämpare. På vanligt GTI-manér får man ett vassare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan och den klassiska GTI-interiören med rutig klädsel. Det finns teknik som adaptiv farthållare med både autobroms och parkeringshjälp. Insidan har en helt ny instrumentpanel och skärmen i mitten går att få från 6,5 till 8 tum. Det går även att få digitala instrument framför ratten precis som i de större syskonen. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i september. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Alla nyheter finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen teasar den nya kompaktsuven T-Roc
Presenteras nästa månad

Volkswagen känner att de behöver ytterligare en SUV i sitt utbud och en modell som på riktigt kan utmana bilar som Nissan Juke, Renault Captur och Jeep Renegade. Det är där T-Roc kommer in, och nu får vi en första teaser på den kompakta suven. Bilen baseras på den nya MQB A0-plattformen som även delas med nya Seat Ibiza och kommande Polo. Motormässigt kommer den att få en trecylindrig 1-literssnurra, en 1,5-liters turbofyra och dieslar på 1,6 och 2,0 liter att välja mellan. De kraftigare motorerna kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift. Det kommer även att finnas en dubbelkopplingslåda på tillvalslistan. Någon gång nästa månad kommer T-Roc att presenteras i sin helhet. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Seat visar upp nya Ibiza
Bygger på ny plattform

Det är dags för nya Seat Ibiza att göra entré och som vi kan se sportas bilen till lite och får ett utseende som gör att den passar bättre in bland sina syskon. Men det handlar faktiskt inte bara om ett ansiktslyft, det här är en helt ny bil som bygger på Volkswagens nya plattform MQB A0. Jämfört med föregångaren är bilen kortare och lägre än föregångaren, men bredare och har ett längre axelavstånd. Utrymmet ska vara bättre på insidan och i bagagen får man in 63 liter mer än tidigare, totalt 335 liter. Endast femdörrarsversion finns att tillgå. Under huven sitter bensinare och dieselar men även ett alternativ som går på gas. Den sistnämnda har en turboladdad motor på 1,0 liter som ger 90 hästar. Beroende på vilken motor man väljer kopplas denna till antingen en fem- eller sexväxlad låda. På tillvalslistan finns även en sjustegad DSG-variant. Säkerhetsprylar från suven Ateca hittar in nya Ibiza och det finns saker som exempelvis adaptiv farthållare, dödavinkel-varnare och autobroms. Premiär blir det på bilmässan i Genève. När lansering kommer att ske och vad det då kommer att stå på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2016
2015
2014

Seat överraskade Spaniens kung med att renovera hans första bil
En Seat Ibiza från 1986

Spaniens kung, Felipe VI, fick på sin 18-årsdag en guldig Seat Ibiza årsmodell 1986 av sin far Juan Carlos. Det har som bekant gått några år sedan dess och när mätarställningen slog över 15 000 mil blev bilen stående. Nu har Seat själva renoverat och startat upp den för första gången på 16 år, och när kungen nyligen var på besök på Seats fabrik i Martorell fick han återigen återförenas med sin första bil. Bilen kommer nu att ställas ut i en kollektion tillsammans med 250 stycken andra historiska Seat-bilar. Tumnagel
50.1°
+
Bobby Green
0

Skiss på nästa Seat Ibiza
Kommer 2016

Seat Ibiza fyller som jag tidigare har nämnt 30 år i år och under ett av bilens firande visade tillverkaren upp modellens framtid - bland annat den här skissen som hintar lite om linjerna. Designspråket sägs bli både djärvare och aggressivare än den nuvarande generationen. Nya Ibiza dyker upp någon gång 2016. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Seat Ibiza Cupster
Tyvärr bara ett showbygge

Seat visar nu upp ett ganska så roligt koncept lagom till sommaren - Ibiza Cupster. Bygget är enbart en showoffbil och inget som kommer att serietillverkas, utan bara något som firar att Ibiza i år fyller 30 år. Grunden är en Ibiza Cupra med 180 hästar och DSG-låda. Vindrutan har kapats ordentligt och tillsammans med de låga sidorutorna skapas en riktigt slimmad bil som ser kaxig ut. Bilen är strikt tvåsitsig och som vi kan se finns det heller inget tak att fälla på om det skulle börja regna. Låt oss därför hoppas att det inte regnar på årets Wörthersee-träff där bilen gör sin debut, så att det här inte blir ett rullande badkar. Tumnagel
16.5°
+
Bobby Green
0

Tut i luren Seat Ibiza fyller 30!
Firas med specialversion

Den 27 april 1984 lanserade Seat modellen Ibiza, så igår fyllde alltså bilen hela 30 år. Detta ska givetvis firas, och Seat gör det genom att släppa en specialversion av den allra senaste Ibizan. Under de 30 år som har gått har modellen sålts i nästan fem miljoner exemplar och den är nu inne på sin fjärde generation. Modellen är Seats absolut bäst säljande och sedan 2001 har den sålt bäst inom segmentet i Spanien. Specialversionen utmärker sig med lite emblem, svarta fälgar och en speciellt framtagen lack. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2012

Nya Seat Ibiza Cupra presenterad
Ser som väntat ut som konceptet

För ett tag sedan fick vi se nya Seat Ibiza Cupra som koncept, men nu har det projektet övergått till en produktionsfärdig vagn. Under locket där fram sitter en liten, men ettrig, 1.4-liters TSI-snurra på 180 hästar och 250 Nm. Den tar den lilla kojan från stillastående till 100 km/h på 6.9 sekunder och ger en toppfart på 228 km/h. Som en jämförelse kan jag nämna att föregångaren gjorde 0-100 på 7.2 sekunder så dessa siffror har alltså putsats en del. Förutom krut under huven får bilen övrig Cupra-behandling som sportigare kjolpaket, större fälgar och ett kaxigt avgasrör placerat i mitten bak. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Sex koncept från Seat
Visas just nu i Wörthersee

Som sagt har Wörthersee dragit igång och i och med det presenteras det en hel del konceptbilar som någon gång kanske kan hitta ut i bilhallarna i någon form. Nu är det Seats tur och de visar upp hela sex konceptbilar på träffen. Förutom Seat Ibiza Cupra Concept, som i princip är helt klar och nästa Ibiza Cupra, visas en sportigare version av minstingen Mii upp kallad FR. Den har fått sig ett skönt kjolpaket och skulle mycket väl kunna visa hur en kommande GTI-modell av bilen skulle kunna se ut. Tyvärr inga uppgifter kring motor eller prestanda. Bredvid dessa två bilar står även Ibiza FR och Leon Cupra R utrustade med paketen "Individual Design" vilket innebär lite godis som biffigare fälgar, annan inredning, lackade ok och plastdetaljer för att nämna några saker. Sist ut är de två trackdaybilarna Leon Super Copa och Ibiza SC Trophy. Dessa är helt och hållet tänkta för banan och har fullbur, större bromsar, annan fjädring och allt annat man behöver för att klara sig på banan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Nya Seat Ibiza Cupra som koncept
Produktionsfärdig bil förklädd i konceptskyltar

Faceliften för Seat Ibiza Cupra kan du beskåda redan nu genom den här "konceptbilen" som Seat just nu har utställd på bilmässan i Peking. Konceptet har alla attribut som Cupra-modellen har med sitt fetare kjolpaket, annat avgassystem och 17-tummare i hjulhusen. Drivningen sker på framhjulen och som motivator till detta sitter det en 1.4-liters fyrcylindrig bensinare med både turbo och kompressor som lämnar 180 hästar. Effekten får hjälp att sansa sig tack vara en elektronisk XDS-diffspärr. Till detta kopplas en sjustegad DSG-låda. När Seat väljer att plocka bort koncept-stämpeln och släppa lös bilen på riktigt är oklart. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2011

Världens bästa motor kommer från Italien
Men den är inte från Lamborghini eller Ferrari

Titeln International Engine of the Year 2011 har delats ut och vinnare blev denna gång blev en italienare. Tyskarna som brukar ta hem titeln fick se sig slagna av Fiat som kammade förstaplatsen med sin lilla tvåcylindriga Twin Air-motor. I tretton år har en handfull motorjournalister från världen över fått utse de bästa motorerna i olika kategorier. Allt från bästa miljömotor till bästa prestandamotor utses, men det är utmärkelsen International Engine of the Year som är den mest åtråvärda. Att Fiats motor på 875 kubik skulle vinna var kanske inte helt väntat, då det inte tillhör vanligheterna att en såpass liten motor vinner. Senast var 1999 då Toyota tog hem segern med sin lilla VVT-i-motor. Tvåa blev Volkswagen med sin 1,4 TSI och på tredjeplatsen hittar vi Ferrari med 4,5-litersmotorn som sitter i 458 Italia. Hela listan hittas under "Läs mer". Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2010
Nästa sida