m
2019
2018
2017

Nya Seat Leon Cupra R blir din för 399 900 kronor
Tillverkas endast i 799 exemplar

Seat valde att använda bilmässan i Frankfurt som premiärplats för Cupra R - deras mest kraftfulla och exklusiva personbil någonsin. Bilen kommer endast att tillverkas i 799 stycken exemplar och i höst kommer det gå att beställa den. Priset blir 399 900 kronor och för den slanten får du ett 310 hästar starkt litet krutpaket. I Sverige går det att få bilen i färgerna Midnight Black (matt) och Pirineos Grey (matt). Fälgarna är kopparfärgade och fronten är aggressivare än hos den vanliga Cupra-versionen. Bilen får även Brembo-bromsar och ett annat vassare avgassystem. Maskinen är samma som sitter i Volkswagen Golf R. Det innebär en fyra på 2,0 liter med turbo. Effekten är 310 hästar och drivningen sker i detta fall endast på framhjulen. Kraften skickas dit via en sexpetad manuell växellåda. För slanten får man tillvalspaket med bland annat parkeringssensorer fram och bak, BeatsAudio, backkamera, utrustning från Seat Sport, Aero kit Plus, Performance Pack, trötthetsvarnare och stöldlarm med kupéövervakning. Leon CUPRA R är beställningsbar från vecka 45. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2016

Seat ger Leon Cupra 300 hästar
Kombin får fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda

Seat uppdaterade nu i höst modellen Leon med ytterst små utseendedetaljer vilket inte lär få så jättemånga att höja på ögonbrynen. Men nu presenterar de Cupra-versionen av den senaste uppdateringen och den kanske får fler att tända till. Effekten är nu nämligen uppe i Golf R-ligan då den ligger på 300 hästar jämnt. Hatchbacken får brottas med dessa på framhjulen, men kombin erbjuds faktiskt med fyrhjulsdrift. Motorn är Volkswagenskoncernens turbomatade fyra på 2,0 liter. Vridet anges till 380 Newtonmeter vilket tillsammans med hästarna gör den här maskinen till det starkaste som någonsin har stoppats ned i en serietillverkad Seat. Föregångaren gjorde 0-100 km/h på 5,7 sekunder men vad de extra 10 hästarna och 30 Newtonmeter i vridet har gjort här framgår inte. Till motorn går det i kombin nu att få en dubbelkopplingslåda. På tekniksidan får modellen elektronisk handbroms, lane assist, adaptiv farthållare, fotgängarskydd, en pekskärm på åtta tum som kör ett helt nytt infotainmentsystem och möjligheten att ladda sin mobil trådlöst. Bilarna går att beställa nu och de första leveranserna väntas ske i februari nästa år. Vad det står på prislappen är dock oklart, men det är i alla fall mindre än vad Volkswagen ska ha för Golf R. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
2015

Nu kommer Seat Leon Cupra med plats för barnvagnen
Stor och liten på samma gång

Seat har fått till en riktig godbit med sin Leon och den är så klart bäst i Cupra-version. Liten, snabb och inte så fasligt dyr är en bra kombination helt enkelt. Nu kommer bilen i kombiversion och får då tillägget ST. Vad sägs om en bil med ett bagage som är 1470 liter stort och som har 280 hästar under huven och som kostar under 300 000 kronor? Med manuell låda gör den 0 till 100 på 6.1 sekunder, väljer du DSG-lådan så kommer du ner på 6.0 sekunder. Prislappen hamnar på 292 900 kronor med manuell och på 307 400 kronor med DSG. Tumnagel
49.9°
+
Roger Åberg
0
2014

Rykte Skoda Octavia RS kommer med 280 hästar
Dyker upp nästa år

Skoda är inne på sin tredje generation av modellen Octavia RS och nu kommer det rykten om att en ännu värre version är på väg. I dagsläget finns bilen med antingen en 220-hästars bensinsnurra från Golf GTI eller en 184-hästars diesel hämtad från Golf GTD. Den nya som sägs komma bjuder istället på hela 280 hästar. Troligtvis hämtas denna motor från Seat Leon Cupra. Den nya RS-versionen väntas dyka upp nästa år i samband med att Skoda firar rallybilen 130 RS. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Nya Seat Leon Cupra snabbast på Ringen
I kategorin framhjulsdrivna bilar

Innan Seat drog av all maskering på nya Leon Cupra tog de ut bilen på Ringen. Nu har bilen presenterats officiellt och det är dags att avslöja vad tiden blev - 7 minuter, 58 sekunder. Tillräckligt för att sätta ett nytt rekord i kategorin serietillverkade framhjulsdrivna bilar. Och tio sekunder snabbare än det tidigare rekordet. Genomsnittshastigheten på rekordvarvet var 155 km/h och toppfarten noterades till 242 km/h på den del av banan som heter Tiergarten. Körde gjorde den spanska ETCC och WTCC-föraren Jordi Gené. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Seat Leon Cupra nu officiell
Börjar på 269 900 kr

Efter läckan igår kväll har Seat nu presenterat nya Leon Cupra. Bilen blir toppversionen i Leon-serien och går att få med antingen 265 eller 280 hästar och 350 Nm. Jürgen Stackmann som är vd för Seat säger följande om den nya bilen: "Med nya Leon CUPRA tar varumärket SEAT åter ett stort steg framåt. CUPRA är en förfinad högprestandabil som kombinerar uttrycksfull dynamik med avslappnad komfort för långa körningar och en övertygande känsla av hög kvalitatet. Alla Leon har såklart körglädje och fin design, men med nya CUPRA visas SEAT:s kompetens på ett helt nytt sätt. Vi är stolta över den nya varumärkesikonen och är övertygade om att bilen kommer att bli framgångsrik." Motorn är en helt ny TSI på 2.0 liter och går alltså att få med två olika effektlägen. Motorn driver på framhjulen och i standardutförandet kopplas den till en sexpetad manuell låda, DSG finns som tillval. 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder (280 hästar, DSG) och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen anges till 0.66 liter per mil och utsläppen till 154 gram per kilometer. Bilen har dynamisk chassireglering, främre differentialspärr och progressiv styrning som standard. Även full ledbelysning i strålkastarna är standard. Till Sverige kommer bilen i april och på prislappen står det följande: Leon CUPRA TSI 265 (5d) 269 900 kr Leon CUPRA TSI 265 DSG6 (5d) 284 400 kr Leon CUPRA TSI 280 (5d) 282 900 kr Leon CUPRA TSI 280 DSG6 (5d) 297 400 kr Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

280 hästar i nya Seat Leon Cupra
Den lilla bålgetingen har läckt ut

Nästa bil att läcka ut är nya Seat Leon Cupra. Småbilen får en potent turboladdad fyra på 2.0 liter som ger 280 hästar. I vanlig ordning får den sportigare versionen ett tuffare utseende i form av kjolpaket, fetare avgasrör, stora fälgar och vassare interiör. Bilen blir officiell imorgon och då får vi mer information, tills dess får vi nöja oss med dessa bilder. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2012
2010
2009
2008

Seat Leon Cupra tjockar till sig
Men bara i Storbritannien?

Seat Leon Cupra gillar jag just för att den ändå är rätt anonym men tycker man att det är lamt så borde man bli nöjd med special-versionen K1 som kommer att säljas i Storbritannien. Under ytan är bilen densamma som den vanliga Cupran, med andra ord en turboladdad fyra på 240 livliga hästar och 300 Nm. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Seat Leon som miljöbil
Med tillägget Ecomotive

Vi har ju testat Seat Leon Cupra och även fast det var en fantastisk bil så var det knappast en miljökämpe. Nu har man dock släppt en ny version av Leon som kommer att klassas som miljöbil. Med tillägget Ecomotive och Volkswagens 1.9-liters diesel på 105 hk var man på god väg men man har även förändrat utväxlingen och förlängt trean, fyran och femman och sänkt vikten på bilen. Resultatet är 0.39 liter per mil och 119 g/km. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Gissa framlyktan
Vad har vi i Feber-garaget nu?

Seat Leon Cupra (det kommer en till rapport om den) är utbytt mot en ny bil i Feber-garaget. Att gissa mätarna på den skulle vara alldeles för enkelt så vi höjer ribban lite och tittar istället närmare på framlyktan. Vet ni vilken bilen är? Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Febergaraget Från lädersäten till skålade stolar
Vart är den perfekta bilen?

De tre senaste bilarna i Feber-garaget har bjudit på lite kontraster. Om Tiguan var sund och vettig och Touaregen stor och onödig är veckans nykomling låg, stötig och närvarande. Seat Leon Cupra är om man vill göra det enkelt för sig en Golf GTI i spanska kläder. Men så enkelt är det inte. När Golf GTI får ur sig 200 hästar bjuder Cupran på 240 och 40 till känns och är mycket, mycket trevligt att ha. Och hela Cupran är lite, lite mer fart än GTIn. Tricket är att i nypriset så behöver man inte betala för det, Cupran är 5000 kronor billigare än Golfen i bas-varianten - något som tyvärr lär tappas när man väl säljer bilen. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

Feber-garaget: Tiguan vs Touareg

Först måste det erkännas: Jag är ingen SUV-kille. Visst förstår jag människor som köper en Cayenne men samtidigt så är det någonting med biltypen som jag inte riktigt gillar. Så när jag blev så glatt överraskad av Tiguanen och dennas vettighet så var jag så klart tvungen att tillbringa lite tid i storebrodern Touareg. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0
2007
Nästa sida