m

1 500 drönare bildar reklam
För spelet Princess Connect Re:Dive

Här kan man kolla in en rätt så ambitiös reklamgrej för spelet Princess Connect Re:Dive där 1 500 drönare bildar spelets olika karaktärer. Tumnagel
43.7°
+
Frode Wikesjö
0

Ford Evos är endast för Kina
Kommer inte ersätta Mondeo

I måndags visade Ford upp nya modellen Evos i Shanghai. Att den visas där betyder att den är till för Kina, men det var många som trodde att den även skulle komma till Europa och där ersätta Mondeo. Men så blir det inte, planen är att bara sälja den i just Kina. Tumnagel
33.3°
+
Roger Åberg
0

Nissan presenterar ny generation X-Trail
Qashqais storebror

Nissan passade på att visa nytt på Shanghai-mässan och det blev en ny generation av X-Trail. den nya modellen får ett nytt ansikte i stil med det vi har sett tidigare på Juke och Qashqai. Precis som med Qashqai så kommer den nya modellen också med den lite underliga lösningen som Nissan kallar för e-Power. Med den så drivs bilen helt av en elmotor, men det finns även en bensinare som ser till att batteriet har energi. Det går inte att ladda batteriet med sladd utan det gör bensinmotorn, men det är alltså elmotorn som driver. Mer traditionella drivningar kommer också. X-trail kommer också med ett gäng andra saker som vi såg på nya Qashqai, som bakdörrar som går att öppna 90-grader, bättre assisterad körning med ProPilot och intelligent 4WD-väljare. Kort och gott så är alltså den här generationen av X-trail ännu mer en större version av Qashqai. Förr fanns det ju en Qashqai+2 som hade lite mer plats, men den säljs inte längre utan nu för tiden är det X-trail som gäller för den med större behov. Nedan kan ni titta närmare på Nissan Qashqai som vi kollade in när den hade premiär här i Sverige. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Ford visar upp nya modellen Evos
Ersättaren till Mondeo?

Ford Mondeo var en gång i tiden en riktigt välsäljande bil, men det var länge sedan. Den nuvarande versionen finns fortfarande till försäljningen men man sålde bara 257 bilar under 2020. Den nuvarande generationen släpptes 2012 och Ford har gått ut med att man kommer att sluta tillverka den 2022 och att det inte kommer någon ny generation. Så vad kommer istället? En crossover såklart! Hurra! På bilmässan i Shanghai presenterade Ford i dag modellen Evos, som väntas ta över efter Mondeo. Precis som Citroën C5 är det en fordonstyp som är lite diffus, det är lite crossover men det är inte riktigt en SUV och det finns kombiambitioner. Bilen visas alltså i Shanghai och än så länge har Ford bara berättat om planen för Kina. Bilen är en elbil, så klart, och ska representera en ny designfilosofi som Ford kallar för Progressive Energy In Strength. Vi får än så länge bara se front och sida och där är det muskulöst och lite kaxigt. På insidan hittar vi en väldigt bred skärm som ska mäta 110 centimeter från kant till kant. Man jobbar alltså inte med det skärmupplägg som man introducerade i Ford Mustang Mach-E. Om och när vi får se denna i Europa, och hur den då skiljer sig mot Mustangen, är ännu oklart. Tumnagel
40.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo levererar självkörande bilar till DiDi
Kinesiska Uber-varianten

DiDi är lite som en kinesisk Uber och nu har man skrivit på ett avtal om självkörande fordon tillsammans med Volvo. Men även om Volvo arbetar på sin egen självkörande teknik så levererar man här mest fordon i form av Volvo XC90, sakerna som sitter på utsidan är DiDis egna hårdvara som de kallar för DiDi Gemini. Systemet pratar dock med all den säkerhetsteknik som redan finns i en XC90. DiDi har redan testkört självkörande bilar som gått att boka i appen. Detta test gjordes förra året i Shanghai och då använde man massor av olika bilmodeller, bland annat Volvo XC60. Under testet så fanns det säkerhetsförare i bilen. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0

Snart premiär för VW ID.6
ID.4s fläskigare storebror

Vi har redan visat bilder på VW ID.6, storebrodern till ID.4, men nu visar Volkswagen upp två previewbilder. Bilen kommer att ha premiär på bilmässan i Shanghai som startar 21 april och då får vi reda på mer om den och framförallt kanske om hur planerna ser ut för Europa och Sverige. Klart är i alla fall att bilen byggs på MEB-plattformen precis som ID.4 och att den kommer att vara 29,1 centimeter längre än ID.4. Klart är också att två versioner kommer, ID.6 X och ID.6 Crozz. Tumnagel
44.2°
+
Roger Åberg
0

MG visar konceptet Cyberster
I alla fall några bilder

MG har hoppat på elbilståget och presenterat ett gäng supertråkiga modeller. I Shanghai ska man dock visa upp ett koncept som man kallar för Cyberster och det ska ha massa detaljer och arv från klassikern MGB. Jag vet inte vart man hittar det. Hur som helst är det spexigt och det är ändå lite roligt, så ska bli intressant att se denna i verkligheten och inte bara tecknad i TRON-miljö. Tumnagel
36.1°
+
Roger Åberg
0

Genesis skickade upp 3281 drönare i himlen
Ritade bland annat bilmodeller

Genesis är Hyundais lyxmärke och nu har man börjat sälja bilar i Kina. För att fira det skickade man för några dagar sedan upp 3281 drönare i Shanghais natthimmel. Bland annat använde man drönarna för att rita företagets logotyp, men man gjorde även en hand och två av märkets modeller. Imponerande, och rekord vad det verkar! Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Toyota smygvisar eldriven crossover
Kommer ha premiär på Shanghai Auto Show

På Shanghai Auto Show som kommer gå av stapeln den 19 april ska Toyota ha premiär för en helt ny eldriven crossover. Det är den som står under skynket här och det kan handla om X Prologue som vi har skrivit om tidigare. Modellen kommer att baseras på den nya plattformen e-TNGA som ska kunna göra det möjligt att variera längd, bredd, hjulbaser och höjder beroende på vilket fordon man vill lansera. Plattan gör det även möjligt att köra med fram- bak eller fyrhjulsdrift. Flera olika typer av batteripack ska få plats, precis som elmotorer. X Prologue ska faktiskt ha sin digitala premiär imorgon så det återstår att se om det är den vi ser på smygtitten här eller om det är något helt annat som kommer att visas i Shanghai. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Oppo visar upp Wireless Air Charging
Oppo X 2021 går att ladda i luften

För några veckor sedan visade Xiaomi upp något man kallade för Air Charge, en teknik med vilken det ska bli möjligt att ladda upp en telefon trådlöst på flera meters avstånd, och idag visade Oppo upp något liknande. Det var under Mobile World Congress Shanghai 2021 som Oppo presenterade "Wireless Air Charging", en teknik som ska göra det möjligt att ladda upp deras vikbara konceptmobil Oppo X 2021 även när den befinner sig några centimeter från laddstationen. Oppos använder sig av en magnetisk resonanslösning för att leverera 7,5W medan Xiaomis Air Charge använder sig av millimetervågor för att leverera 5W. Avståndsmässigt så är Oppos lösning inte lika imponerande som Xiaomis lösning men istället är den antagligen lite billigare att producera. När vi eventuellt kan få se Oppos eller Xiaomis lösningar för "riktig" trådlös laddning på marknaden finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

MWC Barcelona ser ut att bli ett fysiskt event
Låter ju rätt dumt

GSMA, gänget bakom mobilmässan MWC, har levererat en uppdatering gällande årets upplagor av mässan. Vanligtvis brukar MWC hållas i Barcelona i slutet av februari och under juni körs en version i Shanghai, men i år har dessa mässor bytt plats. I och med att det fortfarande är lite pandemivarning runt om i världen så har andra mässanordnare bestämt sig för att köra mässorna digitalt, men GSMA verkar vilja tuta och köra med sommarens mobilfest i Barcelona. I stället för att ha över 100.000 besökare på mässan i Barcelona så kommer GSMA endast tillåta 50.000 besökare och för att få tillgång till mässan måste dessa visa att de inte har Covid-19. Mer specifikt ska ett negativt Covid-19-test produceras 72 timmar innan besöket. Det kommer även finnas möjlighet att testa sig på plats. För att skydda besökarna ytterligare kommer det implementeras "touchless environments" för att minska risken för smittspridning. Även MWC i Shanghai kommer få lite besöksrestriktioner. Under 2019-upplagan hade mässan 60.000 besökare, men i år planeras det att endast tillåta 20.000 besökare. Tumnagel
26.9°
+
André Stray
0

Tesla levererar första året med vinst
Hade ett riktigt bra kvartal

Tesla har släppt lite uppdaterade versioner av Model S och X och de verkar riktigt, riktigt grymma. Men storsäljarna hos bolaget är helt klart Model 3 och Y som stod för 161.701 av de 180.667 bilar som man sålde under sista kvartalet förra året. Totalt sålde man nästan en halv miljon bilar under året, vilket är rätt imponerande med tanke på att fabrikerna var stängda under en tid. Men nu börjar det bli riktigt intressant för Tesla eftersom Shanghai-fabriken rullar på i bra takt och kommer att leverera minst 250.000 bilar under året men målet ligger på att tillverka 450.000 bilar per år där. Fabriken i Freemont har kapacitet att leverera 100.000 Model S/X och 500.000 Model 3/Y, vilket gör att man totalt har kapacitet att tillverka över miljonen. Samtidigt har de första maskinerna börjat rulla in i fabriken i Tyskland och när den fabriken och fabriken i Texas rullar kan man växla upp rejält. Men målet är att leverera 750.000 bilar under året vilket i sånt fall skulle göra Tesla större än Volvo. Som jämförelse säljer BMW två miljoner bilar per år. Ekonomiskt var det så där ett tag för Tesla, men nu har man levererat fem kvartal på raken med vinst. En stor del av vinsten är dock utsläppsrätter som man säljer till andra företag som tillverkar skitiga bilar. Bara under det sista kvartalet fick man in fyra miljarder dollar på detta, så man förstår att de andra tillverkarna också vill leverera elbilar. Tumnagel
36.1°
+
Roger Åberg
0

Alibaba och SAIC lanserar elbilsmärket IM
Vill bli de nya ledarna

Alibaba och SAIC har nu slagit sina påsar ihop och lanserat elbilsmärket IM. Man siktar, som alla andra, på att bli de nya ledarna inom eldrivna bilar och först ut är sedanmodellen ni ser på bilderna här och en crossover. Sedanen ska ha två stycken elmotorer under skalet som ser till att driva alla fyra hjulen. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. Batteripacket är på 93 kWh men det finns även ett större på 115 kWh. Det sistnämnda ska enligt NEDC-cykeln ge upp till 87,4 mils räckvidd. Enligt uppgift ska det med bilen lanseras världens första masstillverkade trådlösa laddare. Denna ska kunna ladda med upp till 11 kW vilket skulle kunna ge bilen sju till åtta mils räckvidd på en timme. På insidan sitter en stor skärm som löper längs med hela instrumentpanelen och ytterligare en separat skärm på mittkonsolen. Övrigt på tekniksidan är 15 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar som är till för de självkörande funktionerna. Bilarna använder sig av NVIDIAs DRIVE Orin-plattform. Sedanen ska ställas ut på Shanghai Auto Show i april, crossovern dröjer dock till 2022. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Kinesiskt maglev-tåg kan få en topphastighet på 800 km/h
Kanske börjar köras kommersiellt 2027

Forskare på kinesiska Southwest Jiaotong University har presenterat en ny prototyp på ett så kallat maglev-tåg vilket i framtiden kan komma att transportera passagerare i hastigheter på upp till 800 km/h. Prototypen är dock designad för en maxhastighet på 620 km/h men utvecklarna tror att man framöver skulle kunna öka maxhastigheten till 800 km/h. Prototypen ska dessutom vara designad för att kunna sväva på magnetbanan redan vid start. Flera av de maglev-tåg som finns idag måste accelerera en bit innan de lyfter från rälsen de åker på säger utvecklarna bakom prototypen som nu visats upp. Kinas Shanghai Transrapid är med sin maxhastighet på 430 km/h världens idag snabbaste kommersiella maglev-tåg. 2027 planerar dock Japan att dra igång en linje mellan Tokyo och Nagoya där maglev-tågen kommer att färdas i 500 km/h. Prototypen som nu visats upp i Kina kan eventuellt även den börja rulla (sväva) på kommersiella linjer om cirka sex år skriver South China Morning Post. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största Supercharger-station har öppnat
Bjuder på 72 stycken laddstolpar

Tesla har nu öppnat portarna till sin största Supercharger-station hittills, och den ligger i Shanghai. Där finns inte mindre än 72 stycken stolpar vilket alltså klår den förra rekordhållaren i Kalifornien som "bara" hade 56 stycken. Den nya laddplatsen finns inomhus på Jing’an International Center som är ett stort handelscentrum mitt i stan. Även om det nya stället har fler stolpar handlar det dock bara om V2-versionen som max kan ladda upp till 150 kW. I Kalifornien är alla 56 stycken av versionen V3 som kan ladda upp till 250 kW. Värt att veta är att det bara är Model 3 och Model Y som kan ladda via V3. Hittills har Tesla öppnat 500 stycken Supercharger-stationer runt om i Kina. World’s Largest Tesla Supercharger Station just opened in Shanghai with a whopping 72 Stall. Congrats @elonmusk @teslacn #Tesla #TeslaChina #China #Supercharger #??? #?? $TSLA pic.twitter.com/HMroUdUZSy— Jay in Shanghai ???? (@JayinShanghai) December 31, 2020 Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0
2020

Elon Musk uppger att han ville sälja Tesla till Apple
Men Tim Cook ville inte träffa honom

Teslas vd Elon Musk sa igår på Twitter att han en gång i tiden funderade på att sälja Tesla till Apple. Det hela ledde dock aldrig till något mer än en tanke då Apples vd Tim Cook inte ska ha velat träffa Musk enligt honom själv. Det har tidigare gått rykten om att Tesla skulle kunna säljas till Apple men detta ska vara första gången Musk själv säger något om en sådan potentiell affär. Stämmer det som Musk säger så skulle Apple eventuellt ha kunnat köpa Tesla för en tiondel av vad företaget värderas till idag enligt Musk. Musk kommenterade även ryktet som uppger att Apple ska släppa en bil 2024 och att detta ska förses med ett så kallat monocell-batteri. Enligt Musk skulle det vara "elektrokemiskt omöjligt" då ett sådant batteri inte skulle ha den volt-styrka som krävs för att driva en bil. Istället föreslår Musk att det kanske skulle vara batterier liknande Teslas egna som ryktena handlade om och skriver på Twitter: " Tesla already uses iron-phosphate for medium range cars made in our Shanghai factory.- A monocell is electrochemically impossible, as max voltage is ~100X too low. Maybe they meant cells bonded together, like our structural battery pack?" Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu börjar AutoX självkörande taxibilar rulla i Kina
Blir först i Kina med en förarlös taxiflotta

Den här veckan har det kinesiska företaget AutoX släppt lös sin första flotta av självkörande taxibilar och dessa kommer att trafikera innerstaden i det kinesiska teknik-meckat Shenzhen. Initialt handlar det om 25 stycken självkörande taxibilar som till en början bara kommer att vara tillgängliga för beta-testare av tjänsten. AutoX kommer därmed bli först i Kina att låta självkörande taxibilar köra utan säkerhetschaufförer. För fem månader sedan fick AutoX även tillstånd att börja köra sina förarlösa taxibilar i Kalifornien så det är väl inte helt omöjligt att deras taxitjänst även kommer att dyka upp där någon gång i framtiden. Här ovan kan ni kolla in ett videoklipp från AutoX där man visar upp sina självkörande taxibilar lite närmare. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt Legoland ska byggas i Shanghai
Blir ett av världens största

Nästa år ska en av världens största Legoland-parker börja byggas i Shanghai. Detta Legoland kommer för det mesta fokusera på att visa upp diverse kinesiska platser och framförallt då platser i samt runt Shanghai. Utöver det så kommer det så klart även finnas karuseller av olika slag. Legoand Shanghai kommer placeras i Fengjing och tanken är att parken ska stå klar någon gång under början av 2024. För några år sedan öppna Disney ett Disneyland i området och den parken besöks ungefär av 16 miljoner människor varje år. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo ska tillverka egna elmotorer till sina bilar
Öppnar ett lab för detta i Shanghai

Volvos första elbil C30 Electric hade motor från Siemens. Den senaste som är XC40 Recharge P8 AWD har också det. Men i framtiden ska man tillverka motorerna själva, och en första start är ett nytt lab för detta som man nu har öppnat i Shanghai. Här ska man utveckla och testa elmotorer som ska hamna i kommande modeller. Volvo har dock sedan tidigare även utveckling av elmotorer i Göteborg och man har batterilaboratorier både i Kina och här i Sverige. Det nya labbet ska hjälpa till att snabba på processerna lite och kommer mest att fokusera på SPA2-plattformen. Den kommer bland annat nästa generation av XC90 att använda sig av. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Kolla in när ett femvåningshus promenerar iväg
Så här flyttar man hus i Shanghai

Här kan ni kolla in hur det såg ur när man förra månaden flyttade en skola i Shanghai för att göra plats åt ett nytt kontorskomplex på platsen där skolan brukade stå. Istället för att riva huset från 1935 så flyttade man huset och det kommer framöver att bli ett kulturcenter. För att kunna flytta det fem våningar höga huset använde man sig av en teknik som man döpt till "gångmaskinen". Genom att kila in 198 stycken hydrauliska styltor under huset kunde man sedan förflytta det ett steg i taget. Nu ska huset stå på plats cirka 62 meter från där det ursprungligen byggdes 1935. Innan man kunde låta huset promenera iväg var man tvungen att rotera hela byggnaden 21 grader. Detta och 62-meters-"promenaden" ska totalt ha tagit 18 dagar. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes eldrivna Vision EQXX ska ha längst räckvidd
120 mil på en laddning

Det vi ser här är en första teaser för Mercedes nya eldrivna prototyp Vision EQXX. Den ska ha den längsta räckvidden på elbilsmarknaden och samtidigt vara den mest effektiva elbilen. Under presentationen sa man att bilen skulle kunna färdas från Peking till Shanghai på en laddning, och det är en sträcka på 120 mil. Troligtvis kommer inte Vision EQXX att mynna ut i någon produktionsbil men teknik från prototypen lär hamna i framtida modeller. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

MWC 2021 skjuts upp till sommaren
Och MWC Shanghai drar igång i februari

I år blev det ingen mobilmässa i Barcelona av ganska förklarliga skäl och anordnarna GSMA har jobbat febrilt med att styra upp nästa års upplaga av mässan. Nu har GSMA meddelat att de spikat nya datum för mobilmässan nästa år och mobilmässan kommer hållas under sommaren i stället för i slutet av februari. Mer specifikt kommer MWC 2021 anordnas från 28 juni till 1 juli och förhoppningsvis kommer världen ha återgått till någon form av normalitet tills dess. Även systermässan MWC Shanhai har fått lite nya datum och kommer hållas 23 till 25 februari. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Sammanslagning med Volvo Cars och Geely pausas
På grund av Geelys börsaktiviteter i Kina

I början av året flöt det upp planer på att Volvo Cars skulle slås ihop med Geely Automobile, det kinesiska bilföretaget som ägs av Volvos storägare Zhejiang Geely Holding. Detta är dock något som pausas nu skriver Dagens Industri. Anledningen till att sammanslagningen, åtminstone tillfälligt, lagts på is beror på Geelys börsaktiviteter i Kina. I Kina siktar Geely nu på att dubbelnoteras på Shanghai-börsen för att få in mer kapital till företaget och det verkar ha gjort att sammanslagnings-planerna med Volvo Cars tillfälligt fått stå tillbaka. Kina-kännaren Frededric Cho säger till DI: "Jag tolkar det som att Geely har kapitalbehov och att man vill vända sig till kinesiska investerare för att få del av kinesisk valuta. Geely är numera ett respekterat varumärke och det finns ett stort intresse. När den kinesiska bilmarknaden tagit fart efter coronautbrottet kan man behöva kapital för att öka marknadsaktiviteterna och det kan också behövas för fusionsplanerna med Volvo Cars." DI skriver vidare att tidsplanen för fusionen mellan de båda bilföretagen har fått revideras flera gånger då många frågor som uppstått varit mer komplexa att lösa än vad man hade tänkt sig. Det verkar dock som om sammanslagningen kommer att bli av någon gång i framtiden enligt planerna men när så blir fallet är oklart. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger till DI: "Logiken är fortfarande densamma och den är positiv, men sammanslagningsplanerna har tillfälligt lagts på is." Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jättestor Gundam-staty ska byggas i Kina
Inte bara Japan som gillar sådana

I Japan har det byggts jättelika Gundam-statyer ända sedan i början av 2000-talet och nu rapporteras en sådan även vara på gång att byggas i Kina. Det är spelföretaget Bandai Namco som ska bygga en 18 meter hög Gundam-staty i köpcentret LaLaport Mall i Shanghai rapporterar Engadget. Huruvida den kommer att kunna röra på sig, liknande den versionen som håller på att byggas i japanska Yokohama, är oklart. Men antagligen blir så inte fallet. Kina-varianten av Gundam planeras att stå klar någon gång under nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida