m

20 år sedan Apple släppte Mac OS X
Tut i luren!

Igår var det 20 år sedan Apple släppte operativsystemet Mac OS X, det som vi idag kallar för macOS. Mac OS X var den tionde versionen av Apples operativsystem till Mac-datorer och fick därför prefixet "X". Det var ett prefix som fick hänga med ända till 2016. I samband med att Apple då släppte macOS 10.12 Sierra så döpte Apple om operativsystemet till "macOS" för att det bättre skulle följa namnkonventionerna på deras andra operativsystem. Här ovan kan ni kolla in när Steve Jobs presenterade Mac OS X på Macworld i januari 2000. Där sägs det att Mac OS X skulle börja levereras i januari 2001 men det dröjde till 24 mars 2001 innan Mac OS X till slut började rullas ut till Mac-datorer. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA flyttar fram val av månlandare
Allt mindre troligt att USA landar människor på månen igen 2024

2024 är det sagt att USA ska landa en man och en kvinna på månen men många har ställt sig rätt skeptiska till om NASA kommer att fixa det. Tidsplanen har ända sedan den presenterats ansetts väldigt snäv. Raketen som ska användas till uppdraget, Space Launch System, har till exempel än så länge aldrig lyft från jorden. Den här månaden var det tänkt att NASA skulle utse de företag som gick vidare med att få bygga förslag på månlandare till USA:s månlandarprogram Artemis. Nu uppger dock The Verge att detta är framflyttat till att som senast ske sista april, något som innebär ytterligare förseningar i en viktig del av uppdraget. I dagsläget är det SpaceX, Blue Origin och Dynetics tillsammans med Sierra Nevada Corp. som tävlar om kontraktet att bygga månlandaren som ska landa människor på månen igen 2024. Det har tidigare sagts att två av dessa företag kan komma att få gå vidare i en första omgång med att fortsätta utveckla sina månlandare. Om det är samma förutsättningar som gäller även framöver framgår inte. Förutom den här förseningen så kanske det även kan bli en pengafråga om huruvida USA kommer att landa människor på månen igen 2024. NASA uppgav att man behövde 3,2 miljarder dollar för att utveckla "Human Landing System" får månfärden 2024 men i dagsläget har man bara beviljats 850 miljoner dollar, något som givetvis ytterligare kan försena projektet. Dessutom avgick NASA:s chef Jim Bridenstine, som handplockats till posten av Donald Trump, samma dag som Joe Biden blev vald till president. Som vi skrivit om tidigare så kanske det inte är helt omöjligt att Biden har en helt annan agenda när det gäller månlandningar än vad Trump hade, det finns ju trots allt en del grejer här på jorden som Biden kanske känner är lite mer akuta att lösa. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nokia ska utveckla mobilnätverk som ska byggas på månen
NASA pröjsar

2018 började Nokia och Vodafone snacka om att bygga ett mobilnätverk på månen och nu ser detta ut att kanske kunna förverkligas. I veckan som gick meddelade NASA vilka företag som kommer att få dela på 370 miljoner dollar för att förse rymdorganisationen med olika tjänster på månen. Nokias amerikanska dotterföretag kommer att få 14,1 miljoner dollar, motsvarande cirka 125 miljoner kronor, för att utveckla ett LTE/4G-nätverk för mobiltelefoni som skulle kunna tas i drift på månen. NASA skriver lite kort i ett blogginlägg om detta: "Inspired by terrestrial technology, Nokia proposes to deploy the first LTE/4G communications system in space. The system could support lunar surface communications at greater distances, increased speeds, and provide more reliability than current standards." Förutom Nokia kommer cirka ett dussin företag få dela på de 370 miljoner dollarna för olika typer av tjänster som ska kunna göra att astronauter ska kunna bo och arbeta på månen i framtiden. NASA har som ambition att ha astronauter permanent boende på en månbas redan 2028 vilket är en rätt så optimistisk men spännande tidsplan. På länken nedan hittas mer information om de andra företagen, bland andra SpaceX, ULA, Lockheed Martin och Sierra Nevada, som får dela på NASA:s senaste mån-pengar och vad de ska använda dessa pengar till. Tumnagel
50.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dream Chaser ska åka till ISS nästa år
Sierra Nevadas första rymdfärja kommer att heta Tenacity

Sierra Nevada Corporation (SNC) har nu börjat förbereda sin lilla rymdfärja Dream Chaser för att denna ska börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS nästa år. Den första Dream Chasern som ska bege sig till ISS har fått namnet "Tenacity", vilket kan översättas till "orubblig" eller "envishet" på svenska, och är tänkt att göra sin första leveransrunda till ISS i slutet av nästa år. Till skillnad från andra farkoster som fraktar saker till och från ISS så har Dream Chaser-farkosterna möjlighet att landa på en traditionell landningsbana när de återvänder till jorden, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. När Dream Chaser började utvecklas hade Sierra Nevada Corporation som mål att denna skulle börja frakta astronauter till ISS redan 2017. Så blev inte fallet och till slut blev SNC snuvade på kontraktet för att flyga astronauter till ISS, dessa gick istället till SpaceX och Boeing. Då riktade SNC istället in sig på att börja använda Dream Chaser som transportfarkost till ISS. Huruvida Dream Chaser någon gång i framtiden kommer att användas för att skicka astronauter till och från ISS finns det i dagsläget inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in en konceptvideo om Dream Chaser från när denna presenterades för första gången 2014. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

WWDC Hej då Mac OS X, hej macOS 11
Big Sur är inte en vanlig uppdatering

Apple har ju sedan man släppte första versionen av Mac OS X haft olika namn på sina operativsystem utöver versionsnumren. Det började med olika kattdjur (Cheetah, Puma, Panther, Tiger, Leopard, Snow Leopard, Lion och Mountain Lion) för att sedan bli olika platser runt Kalifornien (Mavericks, Yosemite, El Capitan, Sierra, High Sierra, Mojave, Catalina och nu alltså Big Sur). Till en början hade versionsnumren en tydlig plats, men på senare år har de blivit så höga (senaste var 10.15) och man har pratat om dem så sällan att jag nästan glömt bort vilken version vi är på. Man har också genom åren bytt namn på operativet, till en början var det Mac OS X, vid 10.8 kapade man ner det till OS X och vid 10.12 blev det macOS så att det synkade med resten av Apples operativsystem. Mac OS X var en av de där stora skiftena för Apple tillsammans med övergångarna till PowerPC och Intel. För mig som var körde Mac OS 9 var X gigantiskt viktigt, OS 9 var på den tiden riktigt tröttsamt faktiskt. Nu gör man alltså ett stort byte igen då man börjar med sina egna chip och växlar till ARM och självklart följer macOS med. Det stora bytet, tillsammans med ett nytt gränssnitt, måste så klart också visas i versionsnumren, så nu tar Apple klivet över till 11. macOS Big Sur blir alltså version 11.0. Frågan är om elvan kommer att leva längre än tian, det är ändå 20 år snart sedan första publika betan av Mac OS X släpptes. Tror ni macOS kommer att finnas i 20 år till? Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

GMC:s nya pickupbädd tål en orkan
Är tillverkad i kolfiber

Amerikanerna älskar verkligen sina pickuper och vill att man ska köra med dem överallt och hela tiden. Då måste man kunna lita på sin bil, och inte minst flaket där man förvarar sina grejer. Som tur är klarar bädden i nya GMC Sierra CarbonPro Edition att stå emot en orkan om man skulle råka befinna sig i en sådan. Bädden är i kolfiber och här får vi se när man utsätter den för diverse prylar som kan komma flygande om det blåser upp rejält. Som jämförelse har man konkurrenternas flak som då givetvis inte är lika motståndskraftiga. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Försäkringsbolag börjar backa från kol-industrin
Klimatförstörare får svårare att försäkra sina investeringar

The Guardian rapporterar att allt fler av världens stora försäkringsbolag har börjat backa från att försäkra och återförsäkra investeringar i kolbranschen, något som på sikt kanske gör det omöjligt att dra igång nya anläggningar inom den klimatfientliga kolindustrin. Sammanlagt ska 35 stora försäkringsbolag i Europa, USA och Australien nu beslutat att inte försäkra investeringar i kolkraftverk och kolindustrin. Dessa företag försäkrar tillsammans värden för 8,9 biljoner dollar vilket motsvarar 37 procent av marknaden. Peter Bosshard, en representerat från kampanjen "Unfriend Coal", säger till The Guardian: "We hope within two to three years it will be so difficult to obtain insurance that most coal projects won’t be able to go forward.We’ve seen the acceleration [in firms pulling out of coal] for a good reason – people are freaking out." Den brittiska konglomeratet Lloyds, som räknas som världens största försäkringsmarknad, kommer dock fortsatt att försäkra och återförsäkra investeringar inom kolindustrin. De säger i ett uttalande: "We take climate change extremely seriously and recognise the important role insurance can play in supporting, accelerating and de-risking the transition to a low carbon economy.Whilst Lloyd’s Corporation does not set underwriting policy in the market, except if there is a specific legal or regulatory requirement to do so, we are nevertheless committed to building consensus across the 90-plus syndicates that operate at Lloyd’s about how we make this transition." "Unfriend Coal" är en kampanj som 13 olika miljöorganisationer står bakom, bland andra Greenpeace, Sierra Club och Rainforest Action Network. Kampanjens syfte är att försöka få försäkringsbolag att inte försäkra kolinvesteringar och de skriver på sin hemsida: "The Unfriend Coal network is a global coalition of NGO’s and social movements that is pressuring insurance companies to get out of the coal business and support the transition to clean energy. Comprised of some of the most effective corporate campaigning groups in the world, we will hold insurers to account for enabling further coal projects, and will expose corporate climate champions and villains to their customers and the broader public." Tumnagel
69.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Dream Chaser
Den lilla rymdfärjan som ska transportera grejer till ISS

Det har nu snart gått sex år sedan det privata rymdföretaget Sierra Nevada Corporation (SNC) presenterade sin lilla rymdfärja Dream Chaser och i det här klippet kan ni kolla in den lite närmare. Dream Chaser utvecklades ursprungligen för att transportera astronauter till och från den internationella rymdstationen ISS. SNC blev dock inte ett av de företag som fick NASA:s förtroende att genomföra de transporterna och då byggde man om Dream Chaser till ett transportskepp. Detta var NASA mer intresserade av och 2016 skrev SNC kontrakt med NASA gällande framtida frakttransporter till ISS. Fördelen med Dream Chaser jämfört med alla andra materialtransporter till ISS är att rymdfärjan även kan användas för att transportera grejer tillbaka till jorden från ISS. Förutom det så går den att återanvända flera gånger vilket inte heller det är möjligt med någon av de andra rymdfarkosterna som skickas till ISS. Ursprungligen var det tänkt att Dream Chaser skulle lyfta mot ISS redan i år men som så många gånger förr när det gäller rymduppdrag så har detta flyttats fram. Förhoppningen är nu istället att Dream Chaser ska kunna börja användas för att transportera grejer till och från ISS någon gång under nästa år. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA anlitar fler företag som ska ta USA till månen igen
Bland annat SpaceX och Blue Origin

NASA meddelade igår att man nu kommer inkludera ytterligare fem stycken amerikanska företag som ska få möjlighet att hjälpa NASA att skicka material till månen inför den kommande amerikanska månlandningen av en man och den första kvinnan på månen. Det handlar om de välkända rymdföretagen SpaceX, som grundats av Elon Musk, och Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin samt de inte riktigt lika kända rymdföretagen Ceres Robotics, Sierra Nevada Corporation och Tyvak Nano-Satellite Systems. Dessa fem företag kommer nu tillsammans med de tre företag som NASA valt ut tidigare, Astrobotic, Intuitive Machines samt Orbit Beyond, få möjlighet att komma med förslag och finansiella planer på hur de tänker sig skicka material till månen inför nästa månlandning av människor där. Det hela kommer att bli en del av USA:s månlandarprogram "Artemis" och NASA har redan skrivit kontrakt med två av de tidigare utvalda leverantörerna om att göra 14 transporter av material till månen under 2021. NASA har siktet inställt på att återigen landa människor på månen någon gång under 2024. Här nedan för hittas ett gäng med illustrationer på månlandar-koncept från de företag som nu blivit utsedda till att eventuellt ta fram sådana till NASA. Här nedan hittas även ett videoklipp där NASA presenterat de utvalda företagen plus korta kommentarer från respektive företag. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

De återskapar klassiska Mac-bakgrunder
Fint äventyr till oerhört vackra platser!

För några år sedan började Apple döpa sina operativsystem till olika mäktiga platser runt om i Kalifornien. Apple ville berätta om miljön runt omkring dem, men det blev enligt mig rätt tråkiga namn. Men platserna är mäktiga som tusan så Andrew Levitt tog med sig två polare för att besöka platserna som i tur och ordning är Mojave, Sierra, High Sierra, El Capitan, Yosemite och Maverick. Catalina, som årets macOS heter, har man inte hunnit med att besöka. Vill du ladda ner bilderna finns de på länken nedan! Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Sierra Nevada visar upp uppblåsbar rymdbostad
Är det så här vi ska bo i rymden i framtiden?

Det amerikanska rymdföretaget Sierra Nevada visade i veckan upp en uppblåsbar modul som skulle kunna gå att använda som bostad på framtida rymdresor till månen och Mars. Den skulle även kunna användas som en rymdstation som ligger i omloppsbana runt jorden eller någon annan himlakropp vilket ni kan se på illustrationen här nedanför. Den uppblåsbara modulen är inte helt olik BEAM (Bigelow Expandable Activity Module), den uppblåsbara modul som NASA skickade upp till den internationella rymdstationen ISS för tre år sedan. Sierra Nevadas uppblåsbara modul är dock betydligt mycket större än BEAM. Intuti BEAM finns det runt 16 kubikmeter där astronauterna kan vistas medan Sierra Nevadas variant har en volym på runt 300 kubikmeter. Prototypen som syns på bilden ovan har Sierra Nevada byggt tillsammans med Boeing, Lockheed Martin, Northrop Grumman samt Bigelow Aerospace, företaget som även byggt BEAM. Det finns i dagsläget inga planerade projekt där Sierra Nevadas jätteballong ska användas som rymdbostad men det är väl inte helt omöjligt att så kan bli fallet den dagen vi landar på månen igen. Här nedanför kan ni kolla in en genomskärningsskiss samt lite interiör- och exteriörbilder på den uppblåsbara rymdbostaden från Sierra Nevada. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sierra Nevadas rymdfärja ska använda Vulcan-raketer
Dream Chaser ska börja leverera grejer till ISS nästa årtionde

Det amerikanska rymdföretaget Sierra Nevada meddelade igår att man kommer att använda Vulcan-raketer från United Launch Alliance (ULA) för att skjuta upp sin lilla rymdfärja Dream Chaser till rymden. Sierra Nevada har utvecklat den återanvändbara rymdfärjan Dream Chaser sedan 2004 och 2017 testflög man farkosten för första gången. Sierra Nevada skrev redan 2016 kontrakt med NASA om att börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS och dessa leveranser kommer att dra igång 2021. Sierra Nevadas ursprungliga plan var att även använda Dream Chaser för att transportera astronauter till och från ISS men det kontraktet gick som bekant istället till SpaceX och Boeing. Sierra Nevada säger dock att Dream Chaser har ett visst stöd för att göra bemannade rymdresor och skulle eventuellt kunna användas i en nödsituation om man behöver evakuera personal från ISS. John Curry chefar över Dream Chasers fraktuppdrag med Dream Chaser till ISS och han sa under gårdagens presentation: "You could actually, in an emergency even today, bring people down If you had to. I’m not saying that NASA has asked us to do that. I’m just saying that the capability is there. So the bridge to a crewed vehicle is not that far." Till skillnad från alla andra rymdfarkoster som levererat material och personal till ISS de senaste åren så kommer Dream Chaser att landa på en landingsbana när den återvänder till jorden, precis som USA:s numera skrotade rymdfärjor gjorde en gång i tiden. Dream Chaser har kapacitet att flyga cirka 5500 kilo material till ISS och har i dagsläget kontrakt med NASA om att göra sex stycken fraktflygningar mellan jorden och ISS fram till 2024. Här nedan kan ni kolla in en skiss från United Launch Alliance som visar hur Vulcan-raketen och Dream Chaser lirar ihop. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fast-filmen med bara kvinnor kanske kretsar kring Cipher
Karaktären som Charlize Theron spelar

I början av året skrev vi att det är en Fast & Furious-film på gång med bara kvinnliga huvudrollsinnehavare. Nu snackades det om att filmen kommer att kretsa kring karaktären Cipher som Charlize Theron tidigare har gestaltat. Manuset skrivs av Nicole Perlman, Lindsey Beer och Geneva Robertson-Dworet. Nicole har tidigare arbetat med filmer som Thor, Guardians of the Galaxy, Captain Marvel och Detective Pikachu. Lindsey har jobbat med Netflix-filmen Sierra Burgess Is a Loser och skriver för närvarande en ny Teenage Mutant Ninja Turtles-film. Geneva är inblandad i den senaste Tomb Raider-filmen och Captain Marvel. Den kvinnliga Fast-filmen kommer att dyka upp efter Fast & Furious 9. Tumnagel
27.8°
+
Bobby Green
0

Nya GMC Sierra HD har 15 stycken kameror
Kan bland annat se igenom släpet

GMC presenterar nu nästa generation av modellen Sierra Heavy Duty och det är som väntat en riktig bamsing till pickup. Bilen har uppdateras på alla fronter, blivit smartare och fått ett avancerat hjälpmedel för den som ofta drar släp efter sig - ProGrade Trailering System. Det innehåller bland annat 15 stycken kameror som kan göra släpet "osynligt" så att du ser vad som händer bakom det. På kroken får du hänga över 13,5 ton vilket kan vara bra om du exempelvis behöver flytta på ett berg eller Willes plånbok. Andra saker som finns på tekniklistan är Auto Electric Park Brake, Park Grade Hold Assist, Integrated trailer brake controller, Hill Start Assist, Hill Descent Control, Trailer Sway Control, Auto Grade Braking, Diesel Exhaust Braking och ett Tow/Haul-läge. Motorn i Heavy Duty-versionerna är en dieseldriven Duramax-V8:a med turbo på 6,6 liter som ger 450 hästar och ett vrid på hela 1.233 newtonmeter. Maskinen kopplas till en ny tiostegad automatlåda från Allison. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2018

USA har återigen världens snabbaste superdator
Hugger andraplatsen med

Nu har det släppts ny statistik över världens superdatorer och nu är hela fem av superdatorerna på topp-tio-listan datorer som driftas av amerikanska US Department of Energy (DOE). Deras två kraftfullaste datorer, med teknik från IBM och Nvidia, tar dessutom över de två översta platserna på listan. Världens snabbaste superdator är nu DOE:s Summit som efter lite uppgraderingar nu har en hastighet på 143,5 petaflops. Tvåa på listan kommer DOE:s Sierra som har en hastighet på 94,6 petaflops. Bland de övriga superdatorerna på topp-tio-listan så kommer ytterligare tre från USA, två stycken från Kina, en från Japan, en från Schweiz samt en från Tyskland. Den första svenska superdatorn på topp-500-listan är KTH:s Beskow som har en hastighet på 1,8 petaflops vilket ger den plats nummer 110 bland världens 500 snabbaste superdatorer. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple fixar nedklockningsproblem med nya MacBook Pro
Patch gör dator snabbare

Apple har bekräftat att man har haft problem med hastigheten på den nya versionen av MacBook Pro på grund av att datorn ibland blivit för varm och då automatiskt strypt processorns hastighet. I ett uttalande skriver Apple att problemet beror på en bugg och man har nu släppt en fix till macOS High Sierra 10.13.6 som rättar till problemet. Här nedan följer hela Apples uttalande angående buggen som påverkar processorns hastighet i nya MacBook Pro. "Following extensive performance testing under numerous workloads, we’ve identified that there is a missing digital key in the firmware that impacts the thermal management system and could drive clock speeds down under heavy thermal loads on the new MacBook Pro. A bug fix is included in today’s macOS High Sierra 10.13.6 Supplemental Update and is recommended. We apologize to any customer who has experienced less than optimal performance on their new systems. Customers can expect the new 15-inch MacBook Pro to be up to 70% faster, and the 13-inch MacBook Pro with Touch Bar to be up to 2X faster, as shown in the performance results on our website." I videon ovan ser vi Dave2D, som var en av de som upptäckte problemet, när han berättar om hur patchen fungerar. För honom verkar den fungera ypperligt och den dator han köpte är nu betydligt snabbare än hans gamla. Som det borde ha varit från start. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Testa nya Safari redan nu
Även om du kör High Sierra

Nyheterna i Safari 12 är inte så tokigt många men det kan vara intressant att testa ändå. Den mest synliga nyheten är att man äntligen kan få favicons i tabbar. Man har även arbetat på att skapa riktigt svåra lösenord när man loggar in på nya tjänster och så ska de nya funktionerna för att hindra företag att spåra dig över flera webbsidor finnas där. Man behöver alltså inte köra Mojave för att testa Safari. Man behöver inte heller vara utvecklare. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Ebola har brutit ut i Kongo-Kinshasa igen
En person bekräftas ha dött i sjukdomen

Det centralafrikanska landet Kongo-Kinshasa ser ut att än en gång ha drabbats av den fruktade blodsjukdomen ebola. I landets nordvästra del rapporteras att minst elva personer insjuknat i sjukdomen och att en person än så länge har dött av sjukdomen. Bland de som har insjuknat i sjukdomen finns bland annat personal som arbetar inom vården. Landets hälsominister Oly Ilunga säger i ett uttalande: "One of the defining features of this epidemic is the fact that three health professionals have been affected. This situation worries us and requires an immediate and energetic response." Kongo-Kinshasa drabbades av ebola-utbrott även förra året men ebola-utbrotten i landet anses inte vara sammankopplade med den ebola-epidemi som startade i de västafrikanska länderna Guinea, Liberia och Sierra Leone 2014 och som skördade cirka 11.300 människors liv. Tumnagel
16.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bjud på den första Ford Sierra Cosworth RS500:an
Nu till salu

Står det Cosworth efter modellnamnet på en Ford vet man att det är en rolig maskin man har att göra med. Den första tillverkade av Sierra Cosworth RS500 ska nu auktioneras ut av Silverstone Auctions. Modellen presenterades 1987 och tillverkades endast i 500 stycken exemplar. Motorn ger 225 hästar och på sedvanligt Cosworth-vis sitter det inte en utan två vingar på bakluckan. Auktionen äger rum den 19 maj och bilen väntas gå för en rekordsumma - mellan 90 000 till 120 000 pund. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

32-bitarsappar slutar snart fungera i macOS
Apple börjar varna

Den nuvarande versionen av macOS (High Sierra aka 10.13) är den sista versionen av macOS som kommer att låta 32-bitarsappar starta. Därför börjar redan nu Apple uppmärksamma om detta. Om en användare drar igång en 32-bitarsapp så kommer man att få en varning om att stödet kommer att försvinna så småningom. Det är ingen anledning till panik dock, man börjar bara fasa ut stödet. Man har ännu inte sagt något datum för när stödet inte längre kommer att finnas där. Troligt är att nästa version av macOS, alltså 10.14, inte kommer att vara lika förlåtande som 10.13. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Senaste macOS-versionen pajjar stöd för Duet Display
Undvik att uppdatera om du behöver iPad som extraskärm

LifeHacker rapporterar att den senaste versionen av macOS innehåller någon slags bugg som gör att stödet för Duet Display inte längre fungerar. Duet Display är en programvara till macOS och Windows som gör att man kan använda en iPad som en extraskärm till sin dator. Apple släppte macOS High Sierra 10.13.4 igår och nu har det börjat komma rapporter om att Duet Display inte längre fungerar för dem som installerat Apples senaste uppdatering av macOS. Duet Display har än så länge ingen egen lösning på den eventuella buggen som gör att programvaran inte fungerar på macOS High Sierra 10.13.4. I ett blogginlägg skriver företaget att man har påpekat det hela för Apple och rekommenderar användare som vill fortsätta använda Duet Display med macOS att inte uppdatera till 10.13.4 tillsvidare. Tumnagel
29.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

macOS får stöd för externa grafikkort
Fixa en eGPU till din Mac-dator

Apple har släppt version 10.13.4 av macOS High Sierra och med den kommer även stöd för externa grafikkort enligt dokumentationen. Det innebär att macOS-användare kan ansluta ett externt grafikkort, en såkallad eGPU, till sin dator. Detta är något som varit möjligt med Windows-maskiner sen tidigare men nu ser det alltså ut som om även mac-användare får den möjligheten. Att ansluta en extern GPU kan framför allt vara intressant om man till exempel vill rendera video snabbare, fixa bättre spelupplevelser samt liknande grafiktunga uppgifter som kräver mycket processorkraft. Det kan även vara ett alternativ till de som vill snabba upp sin dator istället för att köpa en helt ny. Med macOS High Sierra 10.13.4 blir det möjligt att ansluta externa grafikkort på Macbook Pro från 2016 och senare, iMac från 2017 och senare samt iMac Pro. Tumnagel
48.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Dream Chaser åker till ISS 2020
Ännu ett privat rymdföretag ska leverera grejer till rymdstationen

Det privata rymdföretaget Sierra Nevada Corporation har meddelat att man nu har fått ett så kallat "launch window" av NASA vilket innebär att man år 2020 kommer att skicka sin rymdfarkost Dream Chaser till den internationella rymdstationen ISS. Dream Chaser är ett återanvändningsbart och obemannat transportskepp som är tänkt att leverera material som behövs på ISS. Tanken är att Dream Chaser ska bege sig till ISS för första gången någon gång i slutet av 2020. Sierra Nevada Corporation är tillsammans med SpaceX och Orbital ATK de tre privata rymdföretag som har kontrakt med NASA om att leverera grejer till ISS. Precis som sina konkurrenter kräver Dream Chaser en raket för att skjutas upp till rymden men till skillnad från SpaceX och Orbital ATK:s farkoster kan Dream Chaser landa på en vanlig landningsbana efter att uppdragen i rymden klarats av. Detta gör att man snabbare kan lasta av material och få upp skeppet i rymden igen. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple råkar ut för ännu en lösenordsbugg
Fix är redan på gång

macOS High Sierra är kanske en av de klantigaste uppdateringarna från Apple någonsin. Tidigare dök det upp en bugg där man kunde göra admin-saker med vilket lösenord som helst och nu dyker samma sak upp igen, om än i mindre skala. Det är App Store-delen av Systeminställningarna som går att ändra med hjälp av vilket lösenord som helst. Nu är standard att den inställningen inte är lösenordsskyddad och en fix är redan gjord i betaversionen av 10.13.1. Men hur som helst är det pinsamt av Apple att inte ha koll på detaljerna. Tumnagel
26.0°
+
Roger Åberg
0
2017

macOS-användare fick problem med att ansluta till servrar efter buggfix
Går dock att fixa hyfsat enkelt

Efter det att Apple under gårdagen skickade ut en kritisk buggfix som tätade till ett allvarligt säkerhetsproblem i macOS High Sierra har det kommit rapporter om att en del användare haft svår att ansluta till delade filvolymer. Detta ska dock vara något som man enkelt kan fixa själv om man inte orkar invänta ännu en buggfix från Apple. Enligt Apple så ändras det hela via systemets terminal: 1. Open the Terminal app, which is in the Utilities folder of your Applications folder. 2. Type sudo /usr/libexec/configureLocalKDC and press Return. 3. Enter your administrator password and press Return. 4. Quit the Terminal app. Det är oklart om den här buggen har drabbat alla eller bara ett fåtal användare skriver Apple Insider. Tumnagel
32.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida