37 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Imove ska öka från 100 till 1000 stycken bilar Hedin bil ökar sin ägarandel i elbilstjänsten I början av året skrev vi att den norska elbilstjänsten Imove där man kan prenumerera på elbil 30 dagar i taget lanserats i Sverige. Hedin bil ökar nu sin ägarandel i en nyligen avslutad kapitalrunda och därmed kan man öka antalet tillgängliga bilar - från dagens 100 till 1000 stycken nästa år. Volkswagen ID.3 och 4, Polestar 2, MG ZS, Kia E-Niro, BMW i3, Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Skoda Citigo iV och Mini Cooper electric är några av modellerna man kan låna här i Sverige. Nästa steg är att expandera vidare i Europa. Tumnagel
39.5°
0
Bilprenumerationstjänsten Imove kommer till Sverige Jämför sig själva med Netflix och Spotify Igår lanserades den norska bilprenumerationstjänsten Imove här i Sverige. De säger sig erbjuda ett brett utbud med bilar och grejen ska vara att man slipper bindningstid. Företaget jämför sig själva med Spotify och Netflix och precis som alla andra leasingtjänster ingår service och försäkring. Det finns ingen milbegränsning utan du får köra hur mycket du vill för den fasta månadskostnaden. Imove erbjuder bara elbilar och i utbudet finns för närvarande Skoda Citigo e, Volkswagen e-up! och Volkswagen ID.3 (tydligen ersatt av Tesla Model 3) så det där med brett utbud verkar inte gälla här i Sverige, inte än i alla fall. Både Skodan och e-up! är också nedlagda av tillverkaren, så Imove verkar ha fått tag på bilar som inte har blivit sålda och erbjuder nu dessa i denna leasingform istället. Men det kostar. För Skodan och e-up! vill man ha 3990 kronor i månaden, och för Model 3 vill man ha hela 11.990 kronor i månaden. Lanseringen i Sverige sker först i Stockholm och Uppsala. Målet är att ha 500 stycken prenumeranter i slutet av året. Målgruppen är unga personer som inte riktigt vet hur deras bilbehov kommer att se ut de närmaste månaderna och därför kanske inte vill binda upp sig på något långsiktigt. Tumnagel
30.9°
0
2020
Skodas eldrivna Citigo läggs ned Fick leva i lite mer än ett år I maj förra året rullade Skoda ut sin första helt eldrivna modell. Det var en version av lilla Citigo som fått sig en elmotor och en räckvidd på 26,5 mil. Nu läggs modellen ned och det kommer ingen ersättare. Även om bilen har sålt bra så kommer man istället att lägga fullt fokus på Enyaq som är mer av en riktig elbil än den här Citigon var. Tumnagel
33.7°
0
Mer information om Skodas eldrivna SUV Enyaq Två olika batteripack, fyra olika effektlägen Vi har tidigare berättat att Skodas kommande eldrivna SUV får namnet Enyaq. Nu berättar tillverkaren lite mer om bilen och bland annat får vi reda på att den kommer att erbjudas med två olika batteripack och inte mindre än fyra stycken olika effektlägen. Det här är Skodas första modell som baseras på MEB-plattformen och den mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden och är 1,61 meter hög. Hjulbasen anges till 2,76 meter. I bagagerummet ska det gå in 585 liter. Instegsversionen som man kallar för Enyaq 60 har en elmotor bak som driver bakhjulen. Motorn ger 180 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh. Räckvidden anges till 38 mil. Nästa steg är Enyaq 80 som har 204 hästar, batteripack på 82 kWh och längst räckvidd av alla versioner - 50 mil. Sen har vi 80X som har samma batteripack som 80 men en extra elmotor där fram. Den här bjuder alltså på fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 265 hästar. "Värstingen" blir vRS som har 306 hästar, fyrhjulsdrift och som klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten ligger på 180 km/h. Båda de sistnämnda versionerna ska komma 46 mil på en laddning. Enyaq kan laddas med vanlig växelström från en laddbox upp till 11 kW. Då tar en laddning från tomt till fullt batteri 6-8 timmar. Bilen går att snabbladda med upp till 125 kW och gör man det får man från 10-80 procent på 40 minuter. Den nya modellen har världspremiär i höst och produktionen drar igång strax efter detta. Lansering blir det under första kvartalet nästa år men vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Teknikens Värld har provkört Enyaq och vad deras första tankar är kan du läsa här. Tumnagel
43.9°
0
Skodas eldrivna Citigo säljer för bra i Storbritannien Försäljningen stoppas tillfälligt För ett år sedan presenterade Skoda modellen Citigo med elmotor. Nu stoppas försäljningen av bilen tillfälligt i Storbritannien, men inte på grund av några tråkigheter utan eftersom den säljer för bra och man inte hinner med den höga efterfrågan. Landets tilldelade 400 bilar såldes slut på under 60 dagar och eftersom pandemin stoppat fabriken finns det just nu inte fler att skeppa ut. Därför får den som är sugen på ett exemplar snällt vänta till produktionen drar igång igen eftersom det helt enkelt inte finns några bilar. Eldrivna Citigo kostar från 17.455 pund i Storbritannien. Tumnagel
40.9°
0
Renault rullar ut Twingo som elbil Tar sig bara 18 mil på en laddning Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
0
På fredag kan du boka Skodas första eldrivna modell En suv som tar sig 50 mil på en laddning Klart även Skoda kommer att erbjuda en helt eldriven modell och nu får vi reda på att denna går att förhandsboka från och med den 24 januari, nu på fredag alltså. Vi vet ännu inte hur modellen ser ut och projektnamnet just nu är A-SUVe. Det handlar som ni säkert kan förstå om en SUV. Bilden visar konceptet Vision iV och lite av designen har man säkert hämtat därifrån till den nya bilen. Den bygger på MEB-plattformen, har plats för fem personer och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil (WLTP). Man ska kunna snabbladda med över 100 kW. Försäljningen drar igång i mitten av maj och de första kunderna ska få sina bilar under första kvartalet nästa år. Vad prislappen kommer att ligga på är oklart för tillfället. Att förboka kostar inget och man behöver inte beställa en bil bara för att man gör det. Det hela görs på Skodas hemsida, men funktionen har inte lanserats än. Tumnagel
50.4°
0
2019
Seats första elbil är snart här Modellen Mii får sladd Volkswagen har i ett par år nu sålt eldrivna e-Up! och för några veckor sedan rullade Skoda ut sin Citigo-e som baseras på samma bil. Men det finns en till, och det är Seat Mii. Snart kommer även den i helt eldrivet utförande och denna bild är en första teaser. Bilen kommer att ha premiär i Oslo under Seat on Tour och i september ska man kunna beställa en, de första leveranserna kommer att ske innan året är slut. Några specifikationer kring bilen har vi tyvärr inte för tillfället men siffrorna lär likna de syskonen har. Tumnagel
38.9°
0
Skodas första elbil är här Citigo med ny motor Förra veckan fick vi reda på att Skodas lilla modell Citigo skulle presenteras med det allra vettigaste motoralternativet för den här biltypen - en elmotor. Nu är den här och den blir faktiskt Skodas första elbil någonsin. Citigo e är namnet och på en laddning ska man kunna ta sig 26,5 mil enligt WLTP-cykeln. Utseendemässigt skiljer sig denna bara genom en igenlagd grill, en lite mjukare frontspoiler och mer aerodynamiska hjul. Laddkontakten är inte helt oväntat placerad där man stoppade in bensinslangen tidigare. Elmotorn är hämtad från Volkswagen e-up! och den ger 82 hästar och ser till att driva framhjulen. Batteripacket är dock större och istället på 36.8 kWh vilket förklarar den längre räckvidden - en e-up! kommer bara 16 mil. Vridet ligger på 210 newtonmeter och 0-100 km/h ska gå på 7,6 sekunder. Toppfarten anges till 130 km/h. Att ladda batteriet upp till 80 procent tar en halvtimme om man använder snabbladdare, via en laddbox på 7,2 kWh tar det istället strax över fyra timmar att nå samma procent. Laddkontakten är av CCS-typ. Tillverkningen av bilen ska dra igång i höst och försäljningen någon gång i början av nästa år. Bilen ska kosta under 20.000 euro. Tumnagel
48.5°
0
Skoda Citigo snart här som ren elbil Presenteras den 23 maj Skodas minsta modell Citigo kommer snart som ren elbil. Den 23 maj kommer den tillsammans med uppdaterade Superb att presenteras på ett event i Bratislava. Nu får vi en första skiss på hur bilen kommer att se ut och det är väl inga direkta överraskningar. Laddhålet är placerat där vanliga tankhålet brukade vara men i övrigt ser väl bilen ut som väntat. Under skalet finns samma teknik som Volkswagen har stoppat i modellen e-up!. Den tar sig 13,4 mil på en laddning, om Skodan kommer att bli vassare på den fronten återstår att se. Tumnagel
39.0°
0
Nästa sida