m

Genomgång av nya Skoda Fabia
Maskerade prototyper har börjat rulla på vägarna

Om inte allt för länge kommer Skoda att lansera en ny Fabia och testerna av prototyper är i full gång. Ett gäng journalister har fått provköra och i videon nedan får vi oss en genomgång av Skoda själva. Nya Fabia baseras på MQB A0-plattformen som även Seat Arona, Skoda Kamiq, Audi A1 och Volkswagen Polo använder sig av. Bilen kommer bli längre, bredare och bjuda på bättre utrymmen både i bagagen och i kupén. Exakt när lanseringen sker är oklart för tillfället. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på nya Skoda Fabia
Har premiär i vår

I den här mycket dunkla bilden döljer sig nya Skoda Fabia. Den lilla kompakta modellen kommer att ha sin världspremiär i vår och det här är tillverkarens sätt att få oss hajpade inför detta. Jej. Det här kommer att bli den fjärde generationen av Fabia och den kommer bygga på MQB A0-plattformen till skillnad från tredje generationen som bygger på PQ26. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2020
2019

Vad finns inuti en Formel 1-växellåda?
Och hur fungerar den?

Växellådan i en Formel 1-bil är inte riktigt samma som den i din Skoda Fabia. Här får vi se hur en sådan ser ut på insidan och reda på mer om hur den fungerar. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2018

Skoda begåvar nya Fabia Combi med Scoutline
Biffigare version men endast framhjulsdrift

När Skoda sätter emblemet Scout på sina bilar innebär det lite högre markfrigång, plast runt hjulhusen och ett överlag mer ruggat utseende. Scoutline är den lite mer försiktiga varianten av detta. Nu har man satt just detta emblem på den senaste generationen av Fabia Combi men om du hade tänkt dig en bil som du ska ut och harva med i skogen bör du nog välja något annat, den här erbjuds nämligen endast med framhjulsdrift. Under huven finns det tre stycken olika trecylindriga snurror på 1,0 liter att välja mellan och dessa går på antingen bensin eller diesel. I Sverige kan du dock bara få den med bensin och det är 95 eller 110 hästar som gäller. Priset börjar på 179.800 kronor. Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Det här är uppdaterade Skoda Fabia
Säkrare och smartare

På bilmässan i Genève kommer Skoda att ställa ut modellen Fabia som de har förändrat på ett par punkter. Den har fått ny design både bak och fram och alla ljus är nu av LED-typ. Fler och bättre säkerhetssystem har hittat dit och bilen har exempelvis döda vinkel-varnare och autobroms vid backning. Inledningsvis finns det fyra olika motoralternativ att välja mellan - oavsett vilken du väljer får du tre cylindrar och 1,0 liter. De svagaste bjuder på 60 respektive 75 hästar. De två andra har turbo och istället 95 eller 110 hästar. Den sistnämnda går att få med sjustegad dubbelkopplingslåda. Lansering blir under andra halvåret i år. Några prisuppgifter har vi inte för tillfället. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Första bilden på nya Skoda Fabia
Har premiär i mars

Den 8 mars öppnar bilmässan i Genève och där kommer Skoda att ställa ut nya Fabia. Den har fått ny design och ska ha blivit både smartare och säkrare. Nu får vi en första skiss på hur den ser ut. Bilen får bland annat LED-strålkastare och för första gången även LED i bakljusen. Mer information lär vi få ju närmare mässan vi kommer. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2017

Sjätte generationen av Volkswagen Polo är här
Går att få med gasdrift

Volkswagen drar nu skynket av den sjätte generationen av modellen Polo. Bilen bygger på plattformen MQB som även delas med Seat Ibiza och nästa Skoda Fabia. Den nya bilen ska ha vuxit upp lite och bland annat bjuda på mer utrymme, mer teknik och roligare köregenskaper. Vassast blir Polo GTI med sina 200 hästar. Bilens mått har ökats på de flesta håll och på längden mäter den åtta centimeter extra jämfört med föregångaren. Bredden har ökat med sex centimeter och höjden har sänkts med en centimeter. Hjulbasen har sträckts ut med nio centimeter vilket de i baksätet lär hurra över. Man har även gjort så att det går in strax över 70 liter mer i bagageutrymmet. Det finns flera olika motoralternativ att välja mellan, sex stycken av dessa går på bensin, två på diesel och en på gas. Alla kommer dock inte att erbjudas i Sverige. Instegsversion på bensinsidan blir 1,0 MPI med 65 hästar och femväxlad manuell låda. För diesel gäller 1,6 TDI med 80 hästar och femväxlad manuell låda. Gas-versionen heter TGI och den har 90 hästar och en femväxlad manuell låda. Starkast blir GTI som får en 2-liters turbomatad fyra på 200 hästar. Föregångaren hade 1,8 liter och gav 190 hästar. Motorn kopplas antingen till en sexpetad manuell växellåda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker som väntat på framhjulen. Sportchassi är standard men det finns även ett tillval som man kallar för Sport Select med adaptiva dämpare. På vanligt GTI-manér får man ett vassare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan och den klassiska GTI-interiören med rutig klädsel. Det finns teknik som adaptiv farthållare med både autobroms och parkeringshjälp. Insidan har en helt ny instrumentpanel och skärmen i mitten går att få från 6,5 till 8 tum. Det går även att få digitala instrument framför ratten precis som i de större syskonen. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt i september. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Alla nyheter finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2015

Opel Zafira snabbast säljande bilmodellen på Blocket
Brukar gå på ett dygn

Köp-och-sälj-sajten Blocket har undersökt hur snabbt bilar som annonseras ut på deras sajt säljs och den modellen som säljs oftast redan första dygnet är Opel Zafira, en modell som Opel började tillverka 1999 skriver Dagens Industri. Blocket vill på grund av konkurrensskäl inte uppge exakt hur många bilar det handlar om men man säger att det rör sig om hundratals som sålts mellan första juli och 15 oktober i år, den tidsperiod som undersökningen genomfördes. Bland andra snabbsäljande bilmodeller på Blocket finns bland annat Toyota Camry, Hyundai Accent, Ford Ka samt Toyota Corolla. Ni hittar en topp-20-lista på de snabbast säljande bilmodellerna under "Läs mer". Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är vad praktikanterna hos Skoda har byggt
En Fabia-pickup som kommer att ställas ut på Wörthersee

Precis som vi har sett tidigare brukar Skoda ta in praktikanter för att bygga något som sedan visas upp på den årliga Wörthersee-träffen. Årets bidrag kallas för FUNstar, och det är en Skoda Fabia som byggts om till pickup av 23 stycken praktikanter i åldrarna 17 och 18 år. Under huven sitter en 1.2-liters TSI-motor på 121 hästar kopplad till en sjustegad DSG-låda. Från början ville man trycka ner en 1.8-litersmotor men denna visade sig vara för stor för att få plats. Förutom ny lack, lite gröna inslag och luftintag på huven har man sportat till interiören med nya stolar och ett ljudsystem på 1 400 watt. Fler bilder på bilen hittas på länken nedan. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0
2014

Nya Skoda Fabia som kombi
Lite större, lite snyggare

De första bilderna på nya Skoda Fabia i kombiutförande finns nu att beskåda. Inga nyheter direkt förutom det uppdaterade utseendet, och precis som sitt mindre syskon kommer bilen att visas upp på bilmässan i Paris. Fortfarande kompakt men med lite mer utrymme för skrot där bak, 530 liter vilket är lite mer än föregångaren. Under huven hittas samma spisar som i femdörrarsversionen. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Ordentliga bilder på nya Skoda Fabia
Och en intervju med designchefen

Skoda delar nu med sig av två bilder på nya Fabia. Man ser helt klart att det är en Skoda det handlar om och utseendet har uppdaterats för att matcha syskonen bättre. Intervjun med designchefen Jozef Kaban hittas i pressmeddelandet. Bilen har premiär på bilmässan i Paris i oktober. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2013

Rallybilar från förr
Härligt!

Det vi ser här är bilder från Rally Legend 2013 som hölls i San Marino, ett race med bara gamla legendariska rallybilar. Här är alla bilar som deltog: Audi Sport Quattro S1 Group B Lancia Delta Integrale 16V Mitsubishi Lancer EVO 8 Group N Skoda Octavia WRC Peugeot 206 WRC BMW 320is E36 Subaru Impreza WRC 1999 Lancia Rally 037 Ford Focus WRC 2007 Lancia Delta S4 Group B Lancia Stratos Ferrari 308 GTS Rally Special Mitsubishi Lancer EVO 3 Group N BMW M3 E30 Rally Special Ford Focus WRC 2003 Porsche 964 RS Rally Special MG Metro Group B VW Polo R WRC 2013 Mitsubishi Lancer EVO 6 Group N Fiat Punto S1600 Subaru Impreza WRC 2004 Toyota Celica GT Four STI 205 Ford RS200 Group B Subaru Impreza STi Group N 2010 Skoda Fabia WRC Renault Clio KIT Peugeot 205 Turbo 16 Group B Toyota Corolla WRC Citroen Xsara WRC Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0
2012
2011

Koncept Skoda Fabia vRS 2000 Concept
Inget vi kommer att få se på vägarna

På mässan i Wörthersee rullade Skoda fram något vi inte har sett förut, Fabia vRS 2000 Concept. Bilen är specialbyggd för eventet och baseras på rallybilen Fabia Super 2000 men har tappat taket. Skärmarna har breddats jämfört med den vanliga RS-modellen och huven har fått luftintag. Både främre och bakre stötfångaren är nya. Fyra personer får plats och som ni kan se är bakdörrarna fortfarande kvar. Vindrutan har en skarpare lutning och sidorutorna följer en sluttande linje bakåt. Vad som försiggår under huven har Skoda dock inte delat med sig av. Och med största sannolikhet lär vi aldrig få se bilen serietillverkas heller, men kul att Skoda vågar busa till det lite. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Världens bästa motor kommer från Italien
Men den är inte från Lamborghini eller Ferrari

Titeln International Engine of the Year 2011 har delats ut och vinnare blev denna gång blev en italienare. Tyskarna som brukar ta hem titeln fick se sig slagna av Fiat som kammade förstaplatsen med sin lilla tvåcylindriga Twin Air-motor. I tretton år har en handfull motorjournalister från världen över fått utse de bästa motorerna i olika kategorier. Allt från bästa miljömotor till bästa prestandamotor utses, men det är utmärkelsen International Engine of the Year som är den mest åtråvärda. Att Fiats motor på 875 kubik skulle vinna var kanske inte helt väntat, då det inte tillhör vanligheterna att en såpass liten motor vinner. Senast var 1999 då Toyota tog hem segern med sin lilla VVT-i-motor. Tvåa blev Volkswagen med sin 1,4 TSI och på tredjeplatsen hittar vi Ferrari med 4,5-litersmotorn som sitter i 458 Italia. Hela listan hittas under "Läs mer". Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2010

Provkörning Skoda Fabia och Roomster
Liten facelift till bilar med stor betydelse

Fabia och Roomster har fått sig varsin ansiktslyftning och lite smånyheter. Jag stack ner till Aten för att klämma och känna lite på bilarna och kan rapportera att det är ett mycket lyckat lyft Skoda gjort, nya Fabia ser för första gången rätt fräck ut. Grön lack och vitt tak känns helrätt, det ackompanjerat av snygga fälgar är precis vad den här lilla krabaten behöver. Roomster är inte dum den heller, speciellt med de smarta rutorna för baksätespassagerarna. Uppdaterad 2010-03-24 Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Nya Skoda Fabia RS
Nu med bensin istället för dieselmotor

Skoda har på senare år skärpt till sig och håller nu relativt hög standard, och närmar sig konkurrenterna med stormsteg när det gäller kvalitet. Nya Fabia är inget undantag, och här ser vi den lite sportigare Fabia RS. RS är den sportigaste varianten i Skoda-familjen och delar plattform, motor, växellåda och en del andra saker med sina sysslingar Polo GTI och Seat Ibiza Cupra. Fast på en punkt skiljer sig Skoda, de erbjuder sina RS-modeller i kombiutförande för de som vill ha en lite sportigare bil, men ändå kunna lasta lite. För att driva fram ekipaget sitter Volkswagengruppens 1,4-liters TSI-motor placerad i nosen, ett lyft då förra generationens Fabia RS endast erbjöds med dieselmotor. Motorn är kopplad till den sjuväxlade DSG-lådan med paddlar på ratten och ger 180 friska hästkrafter. 0-100 km/h går på 7,3 sekunder får både sedan- och kombimodellen och toppfarterna ligger på 225 km/h respektive 227 km/h. Vid blandad körning landar förbrukningen på 6,4 l/100 km. En snyggare frontspoiler med inbyggda LED-ljus, 17-tummare som döljer rödlackade bromsok, tonade rutor och en ny bakspoiler med integrerad diffusor och dubbla pipor är signum för RS. Skoda har även styvat upp fjädringen och satt på biffigare bromsar för att matcha den sportiga framtoningen. De har även monterat den nya elektroniska XDS-diffen som även återfinns i Ibiza Cupra och Polo GTI. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Diskret facelift för Fabia och Roomster
Nu matchar alla modeller bättre

Som så många andra bilar vi skrivit om kommer även faceliftade Skoda Fabia och Roomster att visas på mässan i Genéve. Bilarna får ett litet lyft och bli nu mer lika övriga familjemedlemmar. De största förändringarna är en ny kylargrill och ny design på strålkastarna fram. Det finns även ett nytt fälgutbud och fler lackalternativ. På motorsidan erbjuds nu nya turboladdade TSI-motorer och tre dieslar. Till vissa av motorerna kan man välja till den sjuväxlade DSG-lådan. Senare i mars provkör jag nya Fabia och efter det kommer en full rapport. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0
2009

Skoda Fabia RS
Med rätt bränsle

Förra Skoda Fabia RS var väl inte särskilt charmig som GTI-bil med sitt dieselknatter, men nu har tjeckerna tagit sitt förnuft till fånga och begåvat RS med en bensinmotor. Nästa år lanseras troligtvis nya Fabia RS och rykten säger att den får samma motor som Seat Ibiza Cupra, det vill säga en 1,4-liters turbo och kompressormatad motor på 180 hästar. Den sjuväxlade DSG-lådan tros också vara standardlådan i bilen och 0-100 km/h borde landa på runt sju sekunder. Bilden visar Fabia Sport Design Concept som visades i Genève i våras. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Skoda Fabia alltid redo
Scout-versionen

Skoda Fabia Combi gör honnörstecken och säger "alltid redo" - Scout-versionen är alltså här. Kanske inte den sexigaste bilen man kan dressa upp i offroad-kläder men varför inte? Som andrabil till Land Rovern kanske? Tumnagel
36.9°
+
Roger Åberg
0
2008

BMW, Subaru och Toyotas ägare nöjdast
Årets enkät klar

Motormännen gör varje år en undersökning hos nybilsköpare hur nöjda de är med sitt köp och nu är årets undersökning klar och vinnaren är BMW. Med en förstaplats till 5-serien och en tredjeplats till 3-serien lär man vara nöjda på BMW i dag. Glada i dag är nog också Subaru som kommer tvåa med sin Legacy och Toyota som kniper fjärdeplatsen med Avensis och femteplatsen med Yaris. För Volvo är det inte lika roligt. Bara C30, S60 och S80 kommer över medelbetyget, S40, V70 och V50 hamnar riktigt långt, långt ner på listan. Även Saab lyckas hamna under medelbetyget. Hyundai och Kia anses traditionellt som budgetmärken men de placerar sig alla över medel. Hela listan efter hoppet. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida