m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Jabra Elite 75t kostar nu bara 1490 kr (tidigare 1983 kr)

Nu börjar Skoda Octavia som laddhybrid att säljas
Blir din för 409.900 kronor

För snart ett år sedan rullade Skoda ut nya Octavia. En av modellens höjdpunkter är att den kommer som laddhybrid och nu drar försäljningen av denna igång. Prislappen börjar på 409.900 kronor (414.900 kronor för kombin) och för det får du en bil som tar sig 5,5 mil på bara el. Laddar gör man via en laddbox och har man 3,6 kW tar det 3 timmar och 33 minuter att ladda fullt. Vill man hellre köra på gas går det nu också bra att beställa versionen G-Tec som kostar från 300.000 kronor. Den har en räckvidd på 50 mil på gas och ytterligare 19 mil på bensin. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Skodas eldrivna Citigo läggs ned
Fick leva i lite mer än ett år

I maj förra året rullade Skoda ut sin första helt eldrivna modell. Det var en version av lilla Citigo som fått sig en elmotor och en räckvidd på 26,5 mil. Nu läggs modellen ned och det kommer ingen ersättare. Även om bilen har sålt bra så kommer man istället att lägga fullt fokus på Enyaq som är mer av en riktig elbil än den här Citigon var. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Nu är Skoda Enyaq här
Kostar från 452.500 kronor

En bil som troligtvis många har väntat på i år är Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu är den här. Eller i alla fall presenterad. I början av oktober drar försäljningen igång och de första leveranserna ska äga rum under första halvåret nästa år. Det absolut viktigaste kring denna bil är troligtvis priset, sen räckvidden. Först ut bland versionerna som lanseras här i Sverige är Enyaq iV 60 och Enyaq iV 80. Sen finns även Enyaq 80x iV, Enyaq vRS iV och Enyaq Founders Edition som tillverkas i 1895 exemplar som en hyllning till företagets 125-åriga historia. Enyaq iV 60 kostar från 452.500 kronor. Den har ett batteripack på 60 kWh som ger dig en räckvidd på 39 mil. Elmotorn ger 180 hästar och 310 newtonmeter i vrid, drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder och toppfarten ligger på 160 km/h. Enyaq iV 80 kostar från 551.100 kronor och för de extra pengarna får du istället 80 kWh batteripack, 204 hästar, 0-100 på 8,5 sekunder och en räckvidd på 51 mil. Det är denna version som tar sig längst av alla. Enyaq 80x iV har fyrhjulsdrift, 265 hästar, gör 0-100 på 6,9 och tar sig 46 mil på en laddning. "Värstingen" blir som alltid RS och den bjuder på 306 hästar, gör 0-100 på 6,2, toppar 180 km/h och har också 46 mil som räckvidd. Även här är det fyrhjulsdrift som gäller. Laddar gör du exempelvis på Ionitys stationer om du är ute på vägarna, hemma finns det tre stycken olika varianter av laddbox att välja mellan. Har man en snabbladdningskabel ska det även gå att tanka bilen på snabbladdningsstationer. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden, 1,61 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. På dragkroken får man hänga upp till 1,4 ton. Founders Edition och RS har belyst frontgrill med 130 stycken LED-lampor som standard, något som finns som tillval till 80 och 80x. I Sverige har redan 4500 stycken förbokningar skett. En enklare bilkonfigurator kommer att öppnas för Enyaq på skoda.se imorgon kväll. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen Passat får leva vidare!
Det tackar nog svenskarna för

I kombilandet Sverige kan det verka märkligt att Volkswagen ens har funderat på om man ska låta Passat leva vidare, men alla är inte lika kombivänliga som vi svenskar. Och om du jämför sedanversionen av Passat med den mycket snyggare Arteon så är frågeställningen betydligt rimligare. När man dessutom kollar in helt eldrivna ID. Vizzion och ID. Space Vizzion så blir det återigen rimligt att undra om Passat ska få leva vidare. Men nu är det bestämt, Passat kommer att komma i en ny version 2023 som kommer att bygga på en ny version av MQB-plattformen som även Skoda Superb kommer att byggas på. Det ryktas om mildhybrider, pluginhybrider och helt eldrivna versioner. Eftersom Arteon finns så har Volkswagen bestämt sig för att fokusera på utrymmen och praktikalitet, något som vi svenskar nog kommer att gilla. Men förvänta dig inte en revolution. Senaste generationen av Golf är en riktigt tråkig uppdatering när allt fokus ligger på ID.3 och det lär bli samma sak här, även om vi ju kan hoppas på annat. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Skiss på Skoda Enyaqs Matrix LED-strålkastare
Snart premiär

Skodas kommande elbil Enyaq kommer gå att få med Matrix LED-strålkastare och dessa visar man nu upp lite närmare på en ny skiss. Petr Nevrela som är chief of exterior lighting design hos Skoda säger följande: "The design of the Enyaq iV’s lights is alluring and friendly. The precise lines, geometric arrangement and especially shining glass surfaces will charm the eye, and new details become apparent from every different angle of observation and under changing light conditions." Vi får även en skiss på hur baklamporna ser ut och precis som hos övriga Skoda-modeller får de en rak och skarp design. Den färdiga produkten visas upp den 1 september. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Skoda visar exteriören på Enyaq
Några skisser i alla fall

Det börjar närma sig premiären av Skodas eldrivna SUV Enyaq men några teasers till hinner man såklart med. Nu får vi se skisser på hur exteriören kommer att se ut. Som väntat blir den färdiga produkten något mer nedtonad, i synnerhet på fälgfronten. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Head up-displayen i nya Mercedes S-Klass har AR-teknik
Så här kommer den att fungera

Det senaste bland biltillverkarna är att man tryckt in augmented reality i head up-displayen. Skodas elbil Enyaq kommer att få det, precis som Mercedes nya S-Klass vilket vi får en demonstration av här. I denna kommer man få guidning av pilar, tydligare markeringar av vägens kantlinjer och en målflagga som kommer att dansa på platsen när man väl har kommit fram till sin destination. Nya S-Klass kommer att visas upp den 2 september. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Så här ser Enyaq ut på insidan
Skoda delar med sig av två skisser

Den 1 september är det premiär för Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu får vi se hur interiören kommer att se ut tack vare dessa skisser. Som vi kan se får bilen en ratt med två ekrar, ett digitalt instrumentkluster framför denna och en skärm på instrumentpanelen. Den sistnämnda mäter 13 tum. Vidare kommer det att finnas en head up-display med Augmented Reality-teknik i sig. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Skoda Enyaq har premiär den 1 september
Ännu en eldriven SUV

Vi har tidigare delat med oss av information kring Skodas kommande eldrivna SUV Enyaq och nu får vi reda på när den presenteras - den 1 september. Bilen som bygger på MEB-plattformen kommer att erbjudas med tre stycken olika batteristorlekar, fem olika effektnivåer och med bak- eller fyrhjulsdrift. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nya Skoda Octavia RS med traditionella motoralternativ
Alltså inte som laddhybrid

I mars rullade Skoda ut nya Octavia RS. Det som var nytt förutom designen var att bilen hade laddhybrid-teknik. Nu presenteras RS-versionen även med traditionell bensin- och dieselmotor helt utan elektrifiering inblandat. Om vi börjar med bensinaren så får den en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 245 hästar. Precis samma effekt som i laddhybrid-versionen alltså. Maxvridet som man får mellan 1600 och 4300 varv är 370 newtonmeter. Sexpetad manuell växellåda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda finns som tillval. Drivningen sker endast på framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder vilket är 0,6 snabbare än för laddhybriden. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Dieselsnurran är på 2,0 liter och ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Den här går bara att få med den sjustegade dubbelkopplingslådan och är också endast den version av alla RS som går att få med fyrhjulsdrift. Med detta gör den 0-100 km/h på 6,8 sekunder. Någon prislista har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Skoda visar upp nya Octavia Scout
Ut på tur, aldrig sur!

I november förra året rullade Skoda ut nya Octavia. I mars presenterades bilen i RS-utförande och nu är det dags för det man kallar för Scout. Den här versionen bjuder på lite högre markfrigång, fyrhjulsdrift, plast runt hjulhusen, hasplåtar och är tänkt för körning där det är lite terräng. Även om det som vanligt är på asfalten i en trång bilkö vi kommer att få se den. Som tillval finns faktiskt framhjulsdrift för den som bara vill ha looken och inte funktionen bilen annars bjuder på. Under huven sitter en ny turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som ger 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. På dragkroken får man hänga upp till två ton. Sen finns det en effektsvagare diesel på 115 hästar, en bensinare på 1,5 liter med 150 hästar och en e-TEC-version som har mildhybrid-teknik. Vidare erbjuds en diesel på 150 hästar och ytterligare en bensinare på 190 hästar. Modellversionen har premiär nästa månad, men vad den kommer att kosta vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsches vd ersätter Volkswagens vd?
Dieselgate, lanseringsstrul och rasismanklagelser gör att det stormar

Våren 2018 blev Herbert Diess utsedd till vd för Volkswagen efter att Matthias Müller fått kicken med anledning av dieselgate. Dock fortsätter det att storma hos företaget, och nu ryktas det om att Porsches vd Oliver Blume istället ska ta över rodret hos Volkswagen. Olivers tjänst sägs tas över av Skodas vd Bernhard Maier. Anledningen till att man återigen vill röra om i grytan är fortfarande sviter av dieselgate men även de många problem man har haft med lanseringen av ID.3 och nya Golf. Den sistnämnda blev även nyligen anklagad för en rasistisk reklam (se klippet nedan) och det kanske var detta som fick bägaren att rinna över. Jochen Sengpiehl ansvarade för denna reklamsnutt som publicerades på Instagram, och det sägs att han nu får sparken. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Skoda presenterar liten sparkcykel
Fälls ihop och göms i bagagegolvet

Skoda presenterar nu en sparkcykel som blir väldigt liten när man fäller ihop den. Det här är alltså en sån där gammaldags där du själv får hjälpa till för att få fart på grejerna, men det kanske går bra ändå. Sparken är speciellt utformad för att få plats i bagagegolvet där reservhjulet sitter på modellerna Scala och Kamiq. Den klarar vikter på upp till 100 kilo och väger bara fem kilo. Åkdonet blir ditt för 120 pund. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Mer information om Skodas eldrivna SUV Enyaq
Två olika batteripack, fyra olika effektlägen

Vi har tidigare berättat att Skodas kommande eldrivna SUV får namnet Enyaq. Nu berättar tillverkaren lite mer om bilen och bland annat får vi reda på att den kommer att erbjudas med två olika batteripack och inte mindre än fyra stycken olika effektlägen. Det här är Skodas första modell som baseras på MEB-plattformen och den mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden och är 1,61 meter hög. Hjulbasen anges till 2,76 meter. I bagagerummet ska det gå in 585 liter. Instegsversionen som man kallar för Enyaq 60 har en elmotor bak som driver bakhjulen. Motorn ger 180 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh. Räckvidden anges till 38 mil. Nästa steg är Enyaq 80 som har 204 hästar, batteripack på 82 kWh och längst räckvidd av alla versioner - 50 mil. Sen har vi 80X som har samma batteripack som 80 men en extra elmotor där fram. Den här bjuder alltså på fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 265 hästar. "Värstingen" blir vRS som har 306 hästar, fyrhjulsdrift och som klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten ligger på 180 km/h. Båda de sistnämnda versionerna ska komma 46 mil på en laddning. Enyaq kan laddas med vanlig växelström från en laddbox upp till 11 kW. Då tar en laddning från tomt till fullt batteri 6-8 timmar. Bilen går att snabbladda med upp till 125 kW och gör man det får man från 10-80 procent på 40 minuter. Den nya modellen har världspremiär i höst och produktionen drar igång strax efter detta. Lansering blir det under första kvartalet nästa år men vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Teknikens Värld har provkört Enyaq och vad deras första tankar är kan du läsa här. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Skodas eldrivna Citigo säljer för bra i Storbritannien
Försäljningen stoppas tillfälligt

För ett år sedan presenterade Skoda modellen Citigo med elmotor. Nu stoppas försäljningen av bilen tillfälligt i Storbritannien, men inte på grund av några tråkigheter utan eftersom den säljer för bra och man inte hinner med den höga efterfrågan. Landets tilldelade 400 bilar såldes slut på under 60 dagar och eftersom pandemin stoppat fabriken finns det just nu inte fler att skeppa ut. Därför får den som är sugen på ett exemplar snällt vänta till produktionen drar igång igen eftersom det helt enkelt inte finns några bilar. Eldrivna Citigo kostar från 17.455 pund i Storbritannien. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Skoda Scala som cabriolet
Koncept byggt av studenter

Har du funderat på om Skoda inte skulle ta och bygge en cabbad version av modellen Scala? Inte det? Nej, ingen annan heller. Jo, ett gäng finns det faktiskt - designstudenterna hos Skoda. Det är nämligen deras senaste projekt och den sjunde konceptbilen man bygger. Nu får vi se skisser på projektet som kommer att presenteras i juni. Vad tycks? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen slutar utveckla gasbilar
Lägger pengarna på elbilar istället

Nu stoppar Volkswagens vd Herbert Diess all utveckling av gasbilar och istället kommer resurserna att läggas på utveckling av elbilar. Det är nämligen där man tror framtiden kommer att ligga, inte i gasdrift. Volkswagen ska satsa 500 miljarder kronor på att ta fram omkring 70 stycken nya eldrivna modeller och då behövs kosingen där istället. Utfasningen av gasbilar kommer såklart att ta en stund och nya Caddy CNG som går på gas kommer fortsätta att säljas. För två år sedan visade Skoda en konceptbil som gick på gas, men den kommer troligtvis inte att bli verklighet som det ser ut nu. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Skoda Octavia RS
Nu som laddhybrid

För 19 år sedan klev Skoda in i sitt nya RS-träsk med Octavia RS (vRS). I november visades den senaste generationen av Octavia upp och nu är det alltså dags att presentera den i RS-kostym. Nytt är, som vi tidigare har meddelat, att RS nu har gått och blivit laddhybrid. Under huven sitter en bensinfyra på 1,4 liter som tillsammans med en elmotor levererar 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 7,3 sekunder och toppfarten ligger på 225 km/h. Drivningen sker endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket som är på 13 kWh gör att man kan köra upp till sex mil på bara el. Utseendemässigt får sedanen och kombin lite fräsigare kjolpaket, större fälgar, rödmålade bromsok och liten vinge på bakluckan. Insidan går i svart och har en treekrad ratt, växelpaddlar bakom den, sportstolar och aluminiumpedaler. Vad de nya RS-versionerna kommer att kosta och när de lanseras är oklart just nu. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Skoda Octavia RS iV
Snart premiär

Det är bara dagar kvar innan Skoda kommer att presentera nya Octavia RS iV i Genève men en sista teaser hinns ju såklart med. Som vi tidigare har berättat blir bilen laddhybrid och det skyltar man gärna extra mycket med här. En turbomatad fyra på 1,4 liter kombineras med en elmotor och tillsammans bjuder dessa på 245 hästar och 400 newtonmeter. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 5,5 mil. Bekanta siffror? Hej nya Golf GTE. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Renault rullar ut Twingo som elbil
Tar sig bara 18 mil på en laddning

Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Enyaq - namnet på Skodas helt eldrivna SUV
Rejvigt

Skoda har ju som vi tidigare har berättat också en helt eldriven SUV på gång som kommer att baseras på Volkswagengruppens MEB-plattform. Nu får vi reda på vad den kommer att heta och namnet är Enyaq. Det härstämmar från det irländska namnet Enya som betyder livskälla. Enyaq är produktionsversionen av konceptet Vision iV som vi har sett tidigare och den ska börja säljas någon gång nästa år. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Skoda och Mitsubishi får skäll av Konsumentverket
Säger att deras bilar är grönare än vad de är

Anledningen till att många elbilar i dag har en blå färg i någon form på sina logotyper har sin början i att biltillverkarna började använda grönt och på olika sätt fick skit för det. Det började redan elbilarna, så fort tillverkarna gjorde något som skulle kunna ses som miljövänligt blev det grönt. Hur som helst har de flesta tillverkare blivit förståndigare och insett att en bil inte är miljövänlig bara för att den inte skitar ner jättemycket. Men nu avslöjar Vi Bilägare att både Skoda och Mitsubishi får bakläxa av Konsumentverket för att man har använt ordalag som inte är så korrekta. Skoda har använt formuleringen "Kör grönt" kring flera av deras bilmodeller. – Alla fordon oavsett drivmedel innebär en belastning på miljön. Vi har omgående efter uppmaningen från Konsumentverket ändrat rubriken till ”El/Hybrid”, vilket är en mer tekniskt korrekt beskrivning av våra elektrifierande och gasdrivna modeller, säger Stefan Nygren, marknads- och produktchef på Skoda i Sverige till Vi Bilägare. Mitsubishi har använt formuleringen "du vill åka bekvämt, känna dig trygg och värna om miljön" om sin modell Outlander PHEV. Detta har man nu ändrat till "När du vill åka bekvämt, känna dig trygg och köra vardagsresorna på el". – Vi nåddes idag av denna information från Konsumentverket, och eftersom vi givetvis inte vill riskera att förvirra eller vilseleda konsumenter kommer vi att ändra eller precisera formuleringen i de marknadsföringskanaler där den används, säger Fanny Hellgren, pr-chef på svenska Mitsubishi Motors, till Vi Bilägare. Bra jobbat Konsumentverket! Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är troligtvis nya Skoda Octavia RS
Och Octavia Scout

Vi har tidigare skrivit om att Skoda Octavia i RS-kostym kommer att visas upp på bilmässan i Genève och nu verkar det som att bilder på just denna har läckt ut på nätet. Vi får se bilen både i sedan- och kombiutförande och bland bilderna hittar vi även skogsmulle-versionen Scout. Mer information kommer när bilarna väl är officiellt presenterade. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Nya Skoda Octavia RS visas i Genève
Kommer också som laddhybrid

Med följande bild bekräftar Skoda att nya Octavia RS iV kommer till bilmässan i Genève i mars. Nytt är att det här blir den första RS-modellen från Skoda som kommer att erbjudas som laddhybrid. Man har kombinerat en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter med en elmotor och den totala effekten landar på 245 hästar och 400 newtonmeter. På bara el ska man kunna köra upp till 5,5 mil. Vill man inte slabba med sladd kommer Octavia RS även att erbjudas som vanlig bensinare och som vanlig diesel, precis som tidigare. Vad dessa alternativ kommer att bjuda på för prestanda är fortfarande oklart. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Årets bilmässa i Genève får testbana inomhus
456 meter lång

I mars är det dags för bilmässa i Genève igen och en av nyheterna är att det kommer att finnas en testbana inomhus. Den är 456 meter lång och där ska man kunna testköra 48 olika modeller från 15 olika tillverkare för att få en lite bättre känsla än att bara titta på grejerna i en monter. Man kommer att få köra tre varv och med sig i bilen har man en expert från varje tillverkare som kan svara på frågor. Tillverkarna som kommer att ställa upp är Aiways, Audi, BMW, DS Automobiles, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Smart, Toyota och Volkswagen. Mässan väntas få 600.000 stycken besökare i år men alla dessa kommer inte kunna provköra så man behöver reservera en plats på banan och detta gör man via Geneva International Motor Shows egna mobilapp. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Skoda Vision In Concept
Har upplyst grill

För ett tag sedan visade vi upp skisser på Skoda Vision In Concept som förhandsvisar en liten crossover som ska säljas i Indien. Nu får vi ett kort teaserklipp som visar upp lite mer av konceptet och bland annat får vi se att det har en upplyst grill. Varför man nu skulle vilja ha det? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nu är Tesla värt mer än Volkswagen
Bara Toyota kvar...

Tesla fortsätter att öka i värde på börsen och har gått upp över 35 procent i värde bara i år, gick upp över fyra procent igår och ytterligare 2 procent efter stängning. Marknadsvärdet ligger nu för första gången över 100 miljarder dollar. Det betyder att man numera är värt mer än Volkswagen-gruppen som har ett börsvärde på 90 miljarder dollar. Volkswagen-gruppen är alltså inte bara Volkswagen utan även Audi, Skoda, Porsche, Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti, MAN, Scania och Ducati. Det betyder också att man är världens näst högst värderade tillverkare efter Toyota. Till dem är det dock en bit kvar, de är värderade till 200 miljarder dollar. Anledningen till den höga värderingen är att man levererade mycket bilar de senaste två kvartalen och att fabriken i Kina blev klar tidigare än beräknat och nu har börjat leverera bilar. Model Y är också på gång ut vilket gör att man tror att antalet sålda bilar kommer att öka kraftigt. Tumnagel
35.5°
+
Roger Åberg
0

På fredag kan du boka Skodas första eldrivna modell
En suv som tar sig 50 mil på en laddning

Klart även Skoda kommer att erbjuda en helt eldriven modell och nu får vi reda på att denna går att förhandsboka från och med den 24 januari, nu på fredag alltså. Vi vet ännu inte hur modellen ser ut och projektnamnet just nu är A-SUVe. Det handlar som ni säkert kan förstå om en SUV. Bilden visar konceptet Vision iV och lite av designen har man säkert hämtat därifrån till den nya bilen. Den bygger på MEB-plattformen, har plats för fem personer och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil (WLTP). Man ska kunna snabbladda med över 100 kW. Försäljningen drar igång i mitten av maj och de första kunderna ska få sina bilar under första kvartalet nästa år. Vad prislappen kommer att ligga på är oklart för tillfället. Att förboka kostar inget och man behöver inte beställa en bil bara för att man gör det. Det hela görs på Skodas hemsida, men funktionen har inte lanserats än. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida