43 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Snapchat ska börja ge färre kontaktförslag Tonåringar kommer endast se vänners vänner Snapchat inför nu en nyhet som innebär att tonåringar kommer att se färre kontaktförslag i appen. Tonåringar mellan 13 och 17 år ska nämligen nu endast få förslag på kontakter som har "ett visst antal vänner gemensamt" genom Snapchats vänförslagsfunktion, som kallas för Quick Add. Det är dock oklart hur många vänner som kontona behöver ha gemensamt. Plattformen ska också snart börja med fler föräldrakontroller som ska ge föräldrar mer insikt över vilka sina barn har kontakt med, samtidigt som tonåringarna fortfarande ska få behålla sin känsla av integritet. Tumnagel
42.7°
0
2021
Bäst i test-gif har visats en miljard gånger Tackar tackar! Bäst i test är ett succé-program på SVT, men det är inte bara själva programmet som gått bra. SVT har postat ett antal giffar, bland annat på programledaren David Sundin, och några av dem har gått otroligt bra. Allra bäst har giffen ovan gått, möjligen för att den också fått snurr i det stora landet i väster där man gillar cowboysare. Giffarna är inte skapade av glada fans utan SVT har faktiskt ett konto på Giphy där man lägger upp en hel del. Det hela började som ett experiment i april förra året, helt enkelt för att nå ut till plattformar dit SVT inte har någon stark närvaro. Efter några veckor så hade man flera hundra miljoner visningar och experimentet fick fortsätta. Man lägger inte upp saker från alla program. Fokus är på barn- och familjeprogram där man vill nå ut på plattformar som använder mycket giffar, som Snapchat och TikTok. Man använder giffarna själva på sina egna plattformar, men vill så klart också att användarna själva gör det. Vilket de gör. Och alltså inte bara svenskar. via GIPHY Förutom giffen på David är Lasse Åberg-giffen ovan en stor succé med över 426 miljoner visningar. Man har ytterligare tio stycken som har nått över 100 miljoner och totalt har man 5,2 miljarder visningar på Giphy. Rätt imponerande. Tumnagel
62.5°
0
Det här är apparna som vi laddade ner mest på iOS i år Apple har släppt listan för 2021 När Apple summerar året, så här en månad för tidigt, så noterar jag att Facebook inte längre ens finns på topp 10 mest nerladdade apparna i Sverige. Tidens tecken? Istället är den mest nerladdade gratis-appen Microsoft Teams, följt av BankID och Swish. På betalsidan är det körkort, föräldraskap och Procreate som gäller. På spelsidan är det inte oväntat Among us! som leder, en otroligt stark trend som redan känns förra året. Att Minecraft håller ställningarna och fortfarande är så starka är imponerande, det är alltså det mest nerladdade betalspelet i år. Tumnagel
37.5°
0
Spotify 2021 Wrapped är här Detta streamade vi mest i år Nu släpper Spotify äntligen sin årliga Wrapped. En summering av de mest streamade artisterna, låtarna, albumen och poddarna globalt och i Sverige. Vi ser bland annat att 7 av 10 av de mest streamade artisterna i Sverige faktiskt är svenska och att Olivia Rodrigos ”drivers licence” är världens mest streamade låt i år. Årets Wrapped speglar hur över 381 miljoner människor världen över har lyssnat under 2021. Vi får ta del av trender och händelser som utmärkt sig under året, både för Sverige och globalt. Jenny Hermanson, Nordenchef på Spotify säger så här: “Spotifys 2021 Wrapped ger tillfälle att stanna upp och reflektera, inte bara över all fantastisk musik och alla poddar som har förgyllt året, utan även de omvärldshändelser som så uppenbart gjort avtryck i kulturen och lyssningen. Det har varit ett år utöver det normala och de kreatörer som har haft störst genomslagskraft under året är också de som definierar det, även om ingens personliga Wrapped är den andra lik såklart" Idag släpps också den personaliserade varianten av Wrapped, som låter användare se vilken musik och poddar de själva lyssnat mest på under året. Årets Wrapped innehåller även nya funktioner som användares ljudaura, ens unika “aura” visualiserad baserat på sin Wrapped. Det finns även ett interaktivt kortspel om ens egen lyssning som går att spela och dela med vänner. Med Wrapped Blend går det att jämföra sin och ens vänners Wrapped. I år kan användare även dela sin Wrapped direkt på TikTok, något som tidigare även fungerat via Instagram, Snapchat, Twitter och Facebook. Tumnagel
37.5°
0
Snapchats kamera kan nu känna igen matvaror Kan även leverera recept där matvaran används Snap har lagt till en ny kamerafunktion i deras sociala medie-app Snapchat vilken kan användas för att identifiera olika matvaror med mobilens kamera. Skulle Snapchat känna igen matvaran som kameran pekas mot kan appen även hämta in recept där matvaran ingår. Snapchats "Food Scan" ska kunna känna igen över 1200 olika matvaror och kan ge användaren över 4500 förslag på recept, recept som levereras från tjänsten AllRecipes.com som Snap inlett ett samarbete med. Förutom det så kan användaren läsa mer om matvaran genom information som hämtas från Wikipedia om den igenkända matvaran. Food Scan-funktionen i Snapchat har börjat rulla ut nu. Det ska observeras att funktionen än så länge inte kan känna igen paketerad mat som till exempel ligger i burkar eller andra förpackningar. Tumnagel
35.2°
0
En närmare titt på Ray-Ban Stories Facebook och Ray-Bans kameraglasögon Nu har Ray-Ban börjar leverera sina "Facebook-glasögon" Ray-Ban Stories och i det här klippet tar sig Engadget en nämare titt på dem. Det går att foto och filma med Ray-Ban Stories och rent funktionsmässigt så är kameraglasögonen förhållandevis lika Snaps så kallade Spectacles-glasögon. Engadget använder Spectacles som en jämförelse med Ray-Ban Stories och verkar i dagsläget föredra dessa rent funktionsmässigt. Recensenten säger dock att hon inte känner sig särskilt bekväm med att ha en kamera kopplad till Facebook på sig. Ray-Ban Stories finns ute till försäljning nu och kostar 329 eller 359 euro beroende på vilken av de tre modellerna man vill ha. Tumnagel
24.0°
0
Appar spårar användare i iOS även om de sagt nej Facebook säger dock att det fortfarande påverkar deras omsättning Med iOS 14.5 lanserade Apple en funktion som skulle göra det svårare för företag att spåra användare utanför deras egna appar. Exempelvis spårar företag som Snapchat, Instagram och Facebook användare på diverse sätt även utanför deras appar. Alternativet som lades till i iOS 14.5 gav användare alternativet att tacka nej till "tillåt att appar begär att få spåra". Framförallt var Facebook väldigt högljudda när funktionen lanserades, då de ansåg att detta förhindrade dem att samla in data för riktad reklam. Vid en tidpunkt ska företaget till och med ha övervägt att stämma Apple. Facebook sade i ett blogginlägg så sent som i förrgår att deras affärsmodell fortfarande påverkas av den nya funktionen i iOS. De allra flesta som presenteras med valet att bli spårad eller inte tackar inte helt oväntat nej. Vissa appar, som till exempel Subway Surfers, har dock kommit på smidiga sätt att undvika de nya reglerna. Just den appen började istället skicka information som en enhets internetadress, hur mycket minne som är ledigt, volymnivå och batterinivå till ett utomstående reklamföretag (Chartboost 29). Detta är information som kan användas för att identifiera en användares iPhone och kan tillåta Subway Surfers att se vilka andra appar du som användare använder. Vilket kan användas för att rikta reklam eller dylikt. Tumnagel
1.1°
0
Instagram är inte bra för psykiska hälsan Det visar Facebooks egna studier Facebook är igång och designar ett Instagram för barn, men hur bra är Instagram egentligen för yngre användare? Inte jättebra om man läser detta reportage från Wall Street Journal som undersökt saken. Här listas några av resultaten från Facebooks studier - En studie av Facebook visade att över 40 procent av användare i USA och Storbritannien som kände sig "oattraktiva" fick denna känsla först efter att de började använda Instagram - Forskning visade också att Instagram till en högre grad än appar som TikTok och Snapchat är designat för "social jämförelse". TikToks fokus ligger oftast på själva innehållet, på Snapchat handlar det ofta om filter och dylikt, Instagram å andra sidan sätter ofta fokus på användares kroppar och livsstilar. - Tonåringar känner sig beroende av appen men har enligt dem själva inte tillräcklig självkontroll för att minska användandet. - "Tonåringar skyller på Instagram för ökningen av ångest och depression" enligt en studie som Facebook själva genomförde 2019. Detta ska ha gällt för alla grupper tonåringar. - 13 respektive 6 procent av användare i Storbritannien och USA med självmordstankar säger att källan för detta kan vara Instagram. Instagram har försökt att lösa dessa problem genom att bland annat gömma hur många gilla-markeringar inlägg får, men enligt företaget ska detta inte gett särskilt mycket effekt. Instagram-chefen Adam Mosseri sa detta "It turned out that it didn’t actually change nearly as much about … how people felt, or how much they used the experience as we thought it would.". Ändringen var en aning kontroversiell då många användare fortfarande ville se gilla-markeringar, så nu är det synligt som standard och frivilligt att stänga av. Tumnagel
33.7°
0
Facebook och Ray-Bans smarta solglasögon officiella Filma och ta samtal från dina solglasögon Efter att bilder på solglasögonen läckt på nätet är nu Facebook och Ray-Bans smarta solglasögon Stories officiella. Det handlar alltså om ett par solglasögon med kamera, som tillåter användare att spela in videor och ta bilder direkt från solglasögonen. De har också mikrofon och högtalare, så du kan ta samtal och lyssna på musik utan ett par hörlurar. De dubbla 5-megapixel kamerorna är direkt kopplade till en LED-lampa som visar för omgivningen att personen filmar. Facebook har utvecklat en app för solglasögonen, de säger: "Ray-Ban Stories pairs with the new Facebook View app, so you can share your stories and memories seamlessly with friends and social media followers. The Facebook View app on iOS and Android makes it easy to import, edit and share content captured on the smart glasses to apps on your phone: Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Twitter, TikTok, Snapchat and more." Solglasögonen kostar 299 dollar och kommer i 20 olika stilar online och hos vissa återförsäljare i USA, Australien, Kanada, Irland, Italien och Storbritannien. Snap har sedan 2017 sålt sina solglasögon Spectacles, som användare kan ta bilder, filma och skapa AR-upplevelser med. Tumnagel
18.4°
0
Snap uppdaterar Scan-funktionen Deras version av Google Lens Snapchat introducerar nu nästa version av funktionen Scan i sin app. Det nya Scan ska bland annat kunna identifiera kläder, hundraser, växter och bilar. Funktionen liknar Google Lens som också kan skanna objekt i omgivningen. Ovan är ett klipp från The Verge som fick ta sig en exklusiv förhandstitt på nya Scan, som nu ska vara tillgänglig i appen. Snapchat är en av de populäraste kamerorna i hela världen (beroende på vad man räknar som kamera förstås), 5 miljarder bildmeddelanden skickas varje dag med kameran. Tumnagel
39.3°
0
Nästa sida