m

Re:volt är en liten budbil med solcells-laddning
Svenska Clean Motion visar upp eldrivet fordon

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion har presenterat en lite eldriven budbil som fått namnet Re:Volt. Den trehjuliga budbilen är försedd med solcellspaneler vilket Clean Motion själva säger kan göra fordonet självförsörjande på el. I ett pressmeddelande säger företagets vd Göran Folkesson: "Vi är inte ensamma om att integrera solpaneler i fordon. Det som är unikt är våra fordons energieffektivitet, som innebär att soltaket kan göra dem självförsörjande på energi. Det innebär också att vi med bara 40 kg batterier kan erbjuda en räckvidd på 280 km vilket kommer att passa nordliga breddgrader där solen inte är en tillförlitlig energikälla." Re:Volt kommer levereras med batterier som ger fordonet en räckvidd på 70 - 280 kilometer. De integrerade solpanelerna ska kunna ge en maximal räckvidd från solenergi på 130 km/dag. Detta är beroende av var man planerar att använda fordonet. Lastutrymmet tar 2500 liter och fordonet kan som max lastas med sammanlagt 450 kilo. Clean Motion planerar att börja sälja Re:volt under hösten 2022 och priserna sägs då starta på 9000 euro. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Site Zero blir världens största anläggning för plaståtervinning
Ska byggas i Motala

Svensk Plaståtervinning meddelade idag att man planerar att bygga världens största anläggning för plaståtervinning i Motala. Anläggningen kommer att heta Site Zero och uppta en yta på 60.000 kvadrameter. Anläggningen kommer att ha möjlighet att urskilja tolv olika typer av plast och ha en mottagningskapacitet på 200.000 ton plastförpackningar per år. I ett pressmeddelande skriver Svensk Plaståtervinning om Site Zero: "Site Zero kommer att vara helt klimatneutral med noll utsläpp. Anläggningen drivs av förnybar energi och den lilla del plast och övrigt avfall som inte kan återvinnas kommer att kunna skickas till energiutvinning utan klimatutsläpp, så kallad CCS, Carbon Capture Storage. Det finns även planer på att producera egen förnybar energi med solceller på byggnadens stora platta tak." Site Zero beräknas stå klar runt 2023 och kommer att kosta cirka 1 miljard kronor att bygga. Den nya anläggningen tros också innebära att runt ett hundratal nya arbetstillfällen skapas på Svensk Plaståtervinning när Site Zero tas i drift. Här nedanför hittas en informationsfilm om Site Zero från Svensk Plaståtervinning. Tumnagel
77.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

IKEA börjar sälja miljövänlig el
Ger sig in i ytterligare en bransch

IKEA kommer snart att börja sälja miljövänlig el via den nya tjänsten STRÖMMA och Sverige kommer att bli den första marknaden där tjänsten lanseras. STRÖMMA är ett samarbete mellan IKEA Sverige och Svea Solar, ett företag som specialiserat sig på solcells-lösningar. Försäljningen riktar sig till privatkunder och dessa kommer att kunna följa sina elköp via en tillhörande app. Kunder som redan köpt solcells-paket från IKEA kommer dessutom att få möjligheten att följa sin produktion och sälja tillbaka den el de själva inte använder via appen. STRÖMMA kommer att kosta 39 kronor i månaden i en fast kostnad och sedan tillkommer en rörlig kostnad som baseras på hur mycket el kunden förbrukar. Exakt när IKEA kommer att börja sälja el via STRÖMMA framgår inte förutom att det blir "snart". Tumnagel
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

BeBot är en städrobot avsedd för stränder
Måste dock fjärrstyras av en människa

BeBot är ett nytt robotfordon som är framtaget för att åka runt och städa stränder från skräp. Roboten är framtagen av det italienska företaget Poralu Marine, ett företag som även utvecklar olika marinor runt om i världen. BeBot är i dagsläget inte autonom utan kan fjärrstyras av en operatör på upp till 300 meters avstånd. I dagsläget anser Poralu Marine att roboten skulle kunna vara allt för farlig för att få rulla runt på egen hand bland strandbesökare, sköldpaddor och annat som kan komma i dess väg. Den eldrivna roboten har ett batteri som går att ladda upp via robotens inbyggda solcellspaneler och roboten har kapacitet att städa cirka 3000 kvadratmeter strand i timmen. I dagsläget har Poralu Marine tillverkat 30 stycken BeBots och ser primärt hotellresorts och andra anläggningar med egna stränder som sina kunder. Vad en BeBot kostar har vi inte hittat några uppgifter om. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Squad är en liten eldriven mopedbil
Laddas upp med inbyggda solceller

Det nederländska företaget Squad Mobility har tagit fram en liten mopedbil vars batteri går att ladda upp via fordonets inbyggda solcellspaneler. Bilen kallas för Squad och har plats för två personer. Den har en topphastighet på 45 km/h och en räckvidd på 100 km. Enligt Squad Mobility så kan de inbyggda solcellspanelerna ladda upp bilen så att den kan ta sig cirka 20 km om dagen enbart med hjälp av solkraft. Skulle man behöva färdas längre så kan batteriet laddas upp via ett traditionellt eluttag. Squad är tänkt att att börja säljas nästa år och priserna börjar på 5750 euro exklusive moms. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
61.5°
+
Rasmus Åberg
0

Finska Valmet Automotive ska börja bygga Lightyear One
Vid fabriken i Nystad

Valmet Automotives fabrik i finska Nystad ska snart börja tillverka elbilen Lightyear One som har tagits fram av det nederländska start up-företaget Lightyear. Dessa bilar har solceller på hela ovansida som ska kunna generera upp till 1,2 mil extra per timme. Lightyears Lex Hoefsloot säger i ett pressmeddelande att de hittat en utmärkt samarbetspartner för att tillverka deras bilar med Valmet Automotive då de har tillverkat elbilar i över tio års tid. Tydligen ska de också dela samma och en liknande företagskultur vilket ju brukar underlätta samarbeten. När de första modellerna av Lightyear One kommer rulla ut ur fabriken återstår dock att se. Men om alla papper skrivs på rätt så kommer de första bilarna börja tillverkas där under första halvåret 2022. Lightyear har lyckats köra dryga 700 km på en enda laddning med sin prototypmodell. Tumnagel
42.7°
+
Frode Wikesjö
0

Tibber börjar använda solenergi smartare
När du ska ladda bilen

Tibber har länge sett till att du laddar din elbil då det är billigast. Om du säger till att den ska vara fullt laddad klockan 09.00 i morgon så ser man helt enkelt till att fylla bilen med el när det är som billigast. Nu släpper man även en uppdatering för de som har solceller med stöd för Tibber. Det hela går ut på att man helt enkelt laddar bilen med den egna solenergin när man vet att det kommer att finnas mer energi att tillgå än vad man gör av med. Man håller nämligen koll på förbrukningen och vet hur du vanligen beter dig. Samtidigt håller man koll på vädret och synkar det med data från solcellerna så att man på så sätt kan gissa hur mycket energi som solcellerna kommer att producera. Sedan ser man till att bilen laddas vid rätt tillfälle. Det här betyder så klart att bilen måste vara hemma, så inget för dig som tar bilen till jobbet varje dag. Men ändå en trevlig lösning för semester och helger och sånt! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

I dag börjar nya lagar att gälla
En hel hög med saker

I dag är det första juli och traditionsenligt så börjar en hög med nya lagar att gälla i dag. Till mångas besvikelse, i alla fall bilbranschens, så höjs i dag förmånsvärdet för bilförmån, det som kallas tjänstebil i folkmun. Glädjande är dock att fler som producerar sin egen el inte behöver skatta för detta, till exempel större företag med solcellsfarmar. Tullverket får även större befogenheter att stoppa post som de misstänker innehåller dåliga saker som vapen, ammunition, sprängmedel eller narkotika. Åldersgränsen för att flyga drönare sänks från 16 till 15 år. Regeringen får möjlighet att sätta olika start- och landningsavgifter beroende på den miljöpåverkan som luftfartyget har. Älskar för övrigt ordet luftfartyg, behöver användas oftare. En person kan numera förbjudas tillträde till en butik, det blir förbjudet att utsätta barn för våld- och sexualbrott, tillsynen över fastighetsmäklare förstärks, månggiften som har skett utomlands erkänns inte längre av Sverige och en häktad får bara vara häktad i nio månader. Polisen får från och med i dag även utföra böter till den som spelar störande hög musik och buskör med vattenskoter. Rent tekniskt är det första ett förargelseväckande beteende och boten för det är 1000 kronor. Det andra klassas som "störande och onödig körning med fartyg" och ger 1500 kronor i böter. Förarbevis för vattenskoter kommer att införas från 1 maj nästa år, men från och med i dag är det möjligt att gå den utbildning som krävs. Nedan finns en länk till en PDF med alla nya lagar. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.5°
+
Roger Åberg
0

Helsingborg kan få Sveriges största solenergianläggning
Om Länsstyrelsen tillåter det

European Energy vill gärna bygga Sveriges största solenergianläggning i Svedberga utanför Helsingborg. Nyligen lämnade de över både en grundlig miljökonsekvensbeskrivning och skötselplan till Länsstyrelsen Skåne som nu ska fatta beslut i ärendet. Denna solcellsanläggning ska ha 147 MWp installerad effekt och bedöms kunna producera ungefär 175 GWh per år, vilket motsvarar omkring 8 750 villors årsförbrukning av el. Anläggningens yta är på cirka 232,5 hektar, varav 76 hektar kommer täckas av solpaneler Om Länsstyrelsen godkänner bygget kommer byggtiden vara mellan 12 till 16 månader. Bygget kommer vara på jordbruksmark men jordbruk ska fortsätta kunna bedrivas mellan och runt panelerna under den tid som anläggningen är i drift. Tumnagel
51.5°
+
Frode Wikesjö
0

Tesla höjer priset på sina soltak ordentligt
Även för de som redan beställt sådana

Det har nu gått snart fem år sedan Tesla och deras dotterföretag Solar City presenterade sina så kallade soltak, tak tillverkade av solcellspaneler. Utrullningen av dessa har dock gått extremt långsamt och nu rapporterar Elektrek att Tesla beslutat sig för att höja priset ordentligt på soltaken, även för de kunder som sedan tidigare beställt sådana. I ett mail till kunder som tidigare beställt soltak från Tesla så uppger Tesla att man kommer att skicka ut ett nytt kontrakt med ett nytt pris som kunden måste underteckna för att få sitt soltak installerat. Kunden kan även välja att helt avbeställa taket. Ni hittar mailet i sin helhet här nedanför. Det sista stycket kanske kan ses som ett förtäckt hot om att godkänna det nya priset snabbast möjligt om man inte vill hamna sist i kön för soltaks-installationer. "We have increased the price of Solar Roof and have added adjustments for individual roof complexity. Learn MoreYou will receive an email in the next 1-2 days when your new agreement is ready for your review and acceptance before moving forward. If you are no longer interested in moving forward with Solar Roof, you can cancel your order by logging into your Tesla Account and your deposit will automatically be refunded.We will be prioritizing customers based on the order in which they accept their updated agreements." Det handlar inte om några små prishöjningar, The Verge har varit i kontakt med en kund som uppger att priset på installationen av soltaket gått upp från 35.000 dollar till 75.000 dollar medan priset för batterierna gått upp från 30.000 dollar till 35.000 dollar. Tesla uppger att prishöjningen beror på takens komplexitet men Elektrek skriver att prishöjningarna verkar ha skett oavsett hur komplext eller enkelt ett tak anses vara. Tesla har än så länge inte kommenterat prishöjningarna av soltaken publikt, något som kanske beror på att Tesla förra året lade ner hela sin pr-division och inte har svarat på förfrågningar från media på över ett år enligt The Verge. Tumnagel
-11.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snubbe monterar solpaneler på taket på sin Tesla Model 3
Funkar, men de ger inte så värst mycket

Det finns en del elbilar som har solceller på sig och dessa kan exempelvis ta hand om kraften din klimatanläggning drar. Men varför har inte alla bilar det? Anledningen är troligtvis för att det inte är så effektivt som man kanske kan tro. Panelerna kan helt enkelt inte generera effekt tillräckligt snabbt för att det ska göra någon vidare skillnad. Här får vi se när en snubbe monterade paneler över hela taket på sin Tesla Model 3 för att se hur mycket extra räckvidd han kunde få. När panelerna hade laddats av solen i en och en halv timme gav dessa 1,1 mil i extra räckvidd. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Daymak har världens snabbaste eldrivna trehjuling på gång
Ska göra 0-100 km/h på strax över 1,8 sekunder

Ibland har man bråttom och då kan det vara läge att ha världens snabbaste eldrivna trehjuling till hands. Det är precis vad Daymak Spiritus Ultimate är. Den är som sagt svinsnabb och för detta vill man ha 149.000 dollar. Men den finns inte än, utan en crowdfunding-kampanj har dragits igång där man tigger pengar för att kunna göra verklighet av den. Man hoppas att 50.000 stycken personer ska lägga en förhandsbeställning á 100 dollar styck. Trehjulingen ska ta sig upp till 48 mil på en laddning och den har både solceller för att ta vara på solens strålar och man ska kunna ladda den trådlöst. För den som tycker att 149.000 dollar för en sån här sak är lite för mycket pengar, vilket det är, finns det även en snikigare version kallad Deluxe. Den tar sig 30 mil och ska kosta från 19.995 dollar. Lite skillnad i pris alltså. Insamlingskampanjen ska sluta den 23 juli och planen är att börja tillverkningen någon gång 2023. Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

En liten genomgång av Hyundai Ioniq 5
Dock ingen provkörning än

Motorgraph World tar här en liten titt på Hyundais Ioniq 5 vilket är Hyundais första eldrivna modell under Ioniq-namnet. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik vilket ju är rätt så tufft. En annan tuff sak är att man kan få bilen med solcellstak dock är det oklart vad det ska ge för strömstyrka. Tumnagel
46.1°
+
Frode Wikesjö
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Hjälmen som laddas av allt som lyser
Ny svensk hjälm med svenskt laddande material

Här och var vill vi ha teknologi som går på ström, men vi vill inte hålla på och ladda. Det svenska företaget Exeger har tagit fram ett material som de kallar för Powerfoyle som verkar lösa detta. Funktionen är densamma som en solcell men så mycket flexiblare. Dels så är materialet mjukt och kan därmed installeras på en massa produkter, som i det här fallet en hjälm. Dels laddas materialet inte bara av solljus utan även av LED-belysning, en vanlig lampa eller till och med ett stearinljus. Första produkten skulle bli ett par lurar som de tog fram tillsammans med JBL, men det verkar ha kommit av sig lite på grund av pandemi. Istället blir första produkten är en hjälm tillsammans med POC som man döpt till Omne Eternal. Bak på hjälmen finns en lampa som gör så att man syns bättre och på toppen finns Powerfoyle-materialet som gör att lampan alltid har ström. För normalt användande behöver den se ljus under en timme per dag. I hjälmen finns sensorer som känner av att man sätter på sig hjälmen, så du behöver alltså varken ladda eller slå på ljuset. Hjälmen kommer i sommar och är den första produkten med materialet som når konsumenter. Det ska verkligen bli spännande att se vilka andra tillämpningar man kan göra med detta. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0

Tysk stad testar kojor för hemlösa
Ska skydda dem från väder och attacker

Här kan ni kolla in slags koja som testas i den tyska staden Ulm och som är tänkt att ge hemlösa skydd för natten. Den rymdskeppsliknanden skapelsen låses upp automatiskt fram emot kvällningen och rymmer en person. Den är försedd med solcellspaneler som driver kojans belysning men den verkar inte vara försedd med någon slags värmeanläggning. Förutom att skydda mot väder så är kojan även utvecklad för att skydda hemlösa från nattliga attacker medan de sover. Vad varje "Ulmer nest" kostar och hur många som finns utplacerade i Ulm har vi inte hittat några uppgifter om. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från Reuters om kojan för hemlösa. Tumnagel
58.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen börjar samarbeta med Silent-Yachts
Cupra har designat en elbåt som ska använda MEB-batteripack

Silent-Yachts bygger eldrivna solcellsbeprydda lyx-katamaraner och nu har de och Volkswagen slagit sina påsar ihop. Prestandamärket Cupra som finns i koncernen ska tillsammans med Silent-Yachts ta fram en fräsig båt. Målet är att denna ska vara färdig att presentera någon gång 2022 och designen ser ni här ovan. Båtarna sägs utrustas med batteripacken som finns till MEB-plattformen. För Volkswagens del verkar det handla om att man vill öka på entusiasmen kring eldrivna fordon och använda detta lite som en reklampelare. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Wien satsar på solpaneler
Mängder ska placeras ut på stadens hustak

TT rapporterar att Österrikes huvudstad Wien kommer satsa stort på solpaneler de närmsta tio åren. En stor del av utbyggnaden kommer ske på stadens hustak. Men de ska också bygga en stor anläggning på Schafflerhofstraße i östra Wien som ska fånga solkraft på en yta motsvarande 15 fotbollsplaner. Planen är att bygga ut solkraften så kapaciteten ökar från dagens 60 megawatt till 600 megawatt. Det skulle innebära att Solenergin ska räcka till ungefär 250 000 hushåll. Tumnagel
59.9°
+
Frode Wikesjö
0

Samsung presenterar årets QLED-TV
Och lite annat smått och gott

CES 2021 rullar inte som vanligt i år, men det betyder inte att företagen latar sig med produktnyheter. Samsung höll lite låda igår eftermiddag och presenterade en drös nyheter på TV-fronten som en fjärrkontroll som går att ladda via solceller och en app som kan hjälpa dig med färgkalibreringen på din nya Samsung-TV. Givetvis visade gänget upp lite nya TV-apparater vi kommer kunna lägga vantarna på under årets gång. QLED kan tydligen dra något gammalt över sig, för i år är det Neo QLED som gäller. Den nya skärmtekniken kommer användas i flagskeppsmodellerna 8K QN900A och 4K QN90A och kort sagt handlar det om nya tätt packade Mini LED:s som ska förse panelerna med ljus utan någon som helst blooming-effekt. Neo QLED ska ha en limenskapa på 12 bit och 4096 steg och detta ska göra mörka nyanser riktigt mörka och ljusare nyanser ljusare, vilket bland annat ska ge en förbättrad HDR-upplevelse. Neo QLED-modellerna kommer även med en ny Neo Quantum-processor som ska förbättra uppskalning upp till 8K-upplösning med hjälp av AI. Neo QLED 8K kommer med en ny Infinity One-design med ännu tunnare kanter jämfört med förra årets modeller. För att hålla storleken nere kommer även med en ny Slim One Connect-box som kan fästas på TV:ns fot, vilket gör det lätt för dig att koppla in nya grejer i TV:n samt hjälper dig att gömma undan kabelhärvan. De nya Neo QLED-enheterna kommer även med lite ny mjukvara som Super Ultrawide GameView, som låter PC-spelare koppla in sina datorer för att lira i 32:9-format. På spelfunktionsfronten kommer det även erbjudas en Game Bar med lite spelrelaterade TV-inställningar samt Freesync Premium Pro. Utöver detta kommer TV:n med Google Duo inbyggt samt att att möjligheten att koppla en PC till TV:n ska vara lättare än tidigare. Samsungs nya Neo QLED-enheter kommer börja säljas senare i år och prislappen lär i vanlig ordning vara dyr, dyrare och dyrast beroende på storlek. Hela Samsungs TV-show kan ni se ovan. Nedan har ni lite förhandstittar på de nya apparaterna från CNET och Engadget. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Samsung presenterar fjärrkontroll med solcellsladdning
Går även att ladda upp via USB-C

Samsung har börjar visa upp lite grejer som vi antagligen kommer att få kolla in lite närmare på CES-mässan som snart drar igång. Bland annat har företaget släppte lite information om fjärrkontrollen Eco Remote Control vars inbyggda batteri går att ladda upp med hjälp av solen. Det innebär att användare av fjärrkontrollen inte kommer att behöva byta batterier till fjärrkontrollen vilket kanske resulterar i någon slags vinst för miljön. Skulle sol saknas så kommer det även gå att ladda Eco Remote Control via USB-C. Samsung uppger att fjärrkontrollens inbyggda batteri ska räcka i runt sju år, samma tid som Samsung räknar med att användare vanligtvis använder en tv-apparat innan denna byts ut. Eco Remote Control kommer att leveras med de 4K- och 8K-QLED-modeller som Samsung planerar att släppa i år. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Specifikationerna för Hyundai Ioniq 5 läcker ut
Elbilen får 45 mil som räckvidd

Hyundais kommande elbil heter Ioniq 5 och nu har en hel del specifikationer kring denna läckt ut på nätet. Bland annat får vi reda på att den kommer ha fyrhjulsdrift, bjuda på 313 hästar, göra 0-100 km/h på 5,2 sekunder och ta sig 45 mil på en laddning. Den får även en 800-voltsteknik som ska göra att man kan ladda från 20 till 80 procent på bara 15 minuter. För att ge batterierna lite extra juice ska det även finnas solceller på taket. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Colin Furze gör sol- och vinddriven torktumlare
Nästa hemmaprojekt?

Colin Furze bestämde sig nyligen för att ta fram en torktumlare som är lite snällare mot miljön genom att dra energi från vind och sol och det rätt intressanta resultatet kan ni kika på ovan. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Alphabet och SoftBank testar flygande mobilmaster
Flygande drönare ska förse japan med internet i framtiden

Alphabets ballongföretag Loon har tillsammans med japanska SoftBanks experimentella mobiloperatörer HAPSMobile nu för första gången testat en av sina flygande mobilmaster. Den flygande mobilmasten är en solcellsdriven drönare som från nästan 20.000 meters höjd kunde beama ner en stabil LTE-uppkoppling till jorden där den användes för att bland annat genomföra ett videosamtal. Ekipaget kallades tidigare för HAWK30 men har nu fått det lite mer tilltalande namnet Sunglider. LTE-basstationen som används är utvecklad av Loon, som vanligtvis använder dessa i sina ballonger, och drönaren är utvecklad av HAPSMobile. HAPSMobiles framtida planer inkluderar att förse Sunglider med 4G- och 5G-teknik. Varje Sunglider ska kunna täcka in ett område med en diameter på 200 kilometer, något som gör att man skulle kunna täcka in hela Japan med 40 stycken Sungliders. Här nedanför hittas ett kort klipp på Sungliders första test som flygande mobilmast. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Scania testar släp med solceller på sig
Ska hjälpa till att få ner förbrukningen

För att få ned utsläppen i sina lastbilar testar Scania just nu ett specialbyggt släp fullproppat med solceller - 140 kvadratmeter totalt. Dessa ger i sin tur ström till lastbilen som har laddhybridteknik i sig. Exakt hur mycket panelerna ger får vi dock inte reda på men man säger att förbrukningen sänks med mellan 5-10 procent här i Sverige. Skulle man köra på ställen som typ Spanien skulle man istället kunna få ut en sänkning på mellan 10-20 procent. Här i Sverige kommer tester med släpet att utföras av transportföretaget Ernst Express. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Första svenska flygturen med elflyg har gjorts
Velis Electro tog en tur runt Säve flygplats

Under gårdagen så gjorde elflygplanet Pipistrel Velis Electro sin första svenska flygtur från Säve flygplats. Detta elflygplan är det första som den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa har typcertifierat och så sent som förra veckan fick det tillstånd att flyga i svenskt luftrum. Detta flygplanet är helt koldioxidneutralt och laddas med ström från en solcellspark som finns på flygplatsen. Planet är tänkt att användas som ett skolflygplan framöver. Ett kort videoklipp på flygturen kan ses via länken nedan. Tumnagel
49.1°
+
Frode Wikesjö
0

Elon Musk ser en framtid där Tesla gör klimatanläggningar
Som filtrerar luften med HEPA-filter

I framtiden är det kanske inte helt omöjligt att vi köper klimatanläggningar till våra hem från Tesla om Elon Musks framtida planer går i lås. Detta är något det nu spekuleras om efter det att Musk i en tweet skrev att Tesla kommer att sälja HVAC-anläggningar (värme, ventilation och luftkonditionering) som ska filtrera luften i huset med så kallade HEPA-filter. Tesla började experimentera med HEPA-filter i sina bilar redan 2016 när man introducerade luftrenings-systemet "Bioweapon Defense Mode". Om detta skrev Tesla då: "Not only did the vehicle system completely scrub the cabin air, but in the ensuing minutes, it began to vacuum the air outside the car as well, reducing PM2.5 levels by 40%. In other words, Bioweapon Defense Mode is not a marketing statement, it is real. You can literally survive a military grade bio attack by sitting in your car." Tesla säljer redan idag batteripaket och solcellspaneler, via Solar City. Att Tesla i framtiden kanske förser våra hem även med klimatanläggningar är antagligen inte helt omöjligt givet Musks senaste uttalande. När så kan bli fallet finns det dock inga uppgifter om. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kan ett solcellsplan flyga en hel dag?
Yes sir!

Här får vi följa med rctestflight när han testar om hans rc-plan går att drivas en hel del dag på bara solen. Under tiden får vi lära oss lite om varför planet ser ut som det gör. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida