m

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2020

Sono Motors har fått in ytterligare 450 miljoner kronor
Kommer Sion att bli verklighet nu?

Senast vi skrev om elbilsstartupen Sono Motors var när de för ett år sedan hade problem med pengar och behövde få in kosing akut. Det gick faktiskt vägen, och nu har de fått in ännu mer pengar. Efter en ny finansieringsrunda har de nämligen fått in ytterligare 450 miljoner kronor i bolaget. Nu får vi väl ändå hoppas att den degen räcker för att få igång tillverkningen av modellen Sion som man säger sig ha fått in 12.600 stycken förhandsbokningar av. Sion ska bli till i Saabs gamla fabriker i Trollhättan. Just nu sägs det att man håller på med en ny prototyp som ska visas upp på den digitala CES-mässan som äger rum mellan den 11 och 14 januari nästa år. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Sono Motors har nu nått målet
Har fått in över 50 miljoner euro på 50 dagar

I början av december skrev vi att elbilsstartupen Sono Motors hade problem. Som vanligt handlade det om pengar och fick man inte in 50 miljoner euro innan året var slut skulle det inte bli några bilar. Ambitiöst mål såklart men kampanjen fick stor uppmärksamhet och pengarna började rulla in. När månaden började ticka mot sitt slut bestämde man sig för att förlänga tiden eftersom inte alla pengar hade kommit in än och målet blev istället 50 miljoner euro på 50 dagar. I skrivande stund är det 14 timmar kvar och man har lyckats få in över 51 miljoner euro. Målet är nu att med de nya pengarnas hjälp kunna dra igång produktionen av modellen Sion i september 2021. Tillverkningen kommer att ske i NEVS fabriker i Trollhättan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

Elbilsstartupen Sono Motors har trubbel
Måste få in 50 miljoner euro innan året är slut

Hösten 2016 var första gången vi skrev om elbilsstartupen Sono Motors och en hel del har hänt sedan dess. I mars i år gick man ut och visade upp produktionsversionen och meddelade vad bilen skulle kosta. Man skulle bygga den i Saabs gamla fabriker i Trollhättan och det hela skulle dra igång nästa höst. Nu får vi reda på att detta skjuts upp ett år och att man har startat en crowdfunding-kampanj eftersom företaget behöver få in 50 miljoner euro innan året är slut. Det är en slant det. På hemsidan har man lagt upp en video där man snackar pengar och att man inte tänker ta in pengar från investerare utan istället satsa på crowdfunding. I skrivande stund har man fått ihop strax över 2,8 miljoner euro. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Sono Motors ska bygga sin elbil i Sverige
Hos NEVS i Trollhättan

Första gången vi skrev om tyska Sono Motors och deras elbil med solpaneler var hösten 2016. En hel del har hänt sedan dess och nu är man snart redo att dra igång produktionen, och det kommer att ske i SAAB:s gamla fabriker i Trollhättan. Där huserar som väntat NEVS så de är de som kommer att sätta ihop bilen som heter Sion. Över en åttaårsperiod räknar man med att 260.000 stycken exemplar ska rulla av bandet och planen är att produktionen ska dra igång under andra halvan av 2020. 43.000 stycken exemplar ska tillverkas om året av ett arbetslag som jobbar i två skift. Thomas Hausch som är Chief Operating Officer hos Sono Motors säger följande: "In NEVS, we found the perfect partner for us. Together, we share a vision of intelligent and resource-conserving mobility. We also value our partnerx27s specific expertise based on their many years of experience in traditional automobile development and production in combination with proven expertise in the area of electromobility." En Sion kommer 25 mil på en laddning och kan via sina solpaneler få upp till 3,4 mil extra räckvidd. Priset för ett exemplar kommer att ligga på 25.500 euro. Hittills har omkring 9 800 stycken förhandsbokningar kommit in. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0

Så här ser produktionsversionen av Sono Motors Sion ut
Elbilen blir din för 25.500 euro

Hösten 2016 var första gången vi hörde något kring Sono Motors och deras eldrivna bil Sion. För en månad delade Fully Charged ett klipp när de körde en prototyp av modellen och nu får vi se hur den kommer att se ut i produktionskläder. Man säger att Sion kommer att bli den första masstillverkade elbilen som kan ladda sitt batteri med hjälp av solkraft. Solceller sitter nämligen på taket, där bak och på huven fram. Hela karossen ska vara tillverkad i Polykarbonat. Räckvidden enligt WLTP anges till 25 mil. Förhandsbokningarna är öppna nu och bilen blir din för 25.500 euro. Läs mer om Sion på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Test av den solcellsprydda elbilen Sion
Ska lanseras nästa år

Det är många tillverkare där ute som bygger elbilar. Sono Motors som vi skrev om 2016 är en av dem. Deras första modell heter Sion och den har Fully Charged fått provköra vilket vi får ta del av här. Sedan videon spelades in står det klart att bilen blir framhjulsdriven och att elmotorn kommer från Continental. Batteripacket som är på 35 kWh kommer från tyska ElringKlinger. Bilen kommer att kosta från 16.000 euro men det är utan batteri. Det kan man hyra för en månadskostnad eller så köper man det med bilen men då är totalpriset istället 25.000 euro. På en laddning ska man komma 25 mil och solcellerna som är utplacerade över hela bilen ska kunna ge ytterligare tre mil. Planen är att man ska dra igång tillverkningen i slutet av året och sen lansera nästa år. Hittills har 9.319 stycken personer reserverat ett exemplar. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2016

Elbil med solceller och räckvidd på 25 mil
För under 16 000 euro

När det kommer till elbilar är det räckvidden som sätter käppar i hjulet, och prislappen. De "billiga" elbilarna går för kort, och de dyra kostar för mycket. Bägge dessa faktorer vill man ändra på med Sion - en eldriven liten bil som får upp till tre mil extra räckvidd tack vare solceller. Den tar sig 25 mil på en laddning och ska kosta under 16 000 euro när den väl lanseras. Prototyper ska börja testas tidigt nästa år. Det hela är ett lyckat Indiegogo-projekt som hittills samlat in 227 000 Euro. Kommer Sono Motors som ligger bakom att ro skeppet i land och få ut en helt ny bil på marknaden tror ni? Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0
2014
2013
2011