m

Aston Martin börjar vägtesta V12 Speedster
Hjälm på!

I mars visade Aston Martin upp den taklösa modellen V12 Speedster. Nu har man varit ute och kört med en mattsvart prototyp och det är dags för nästa steg i utvecklingen - vägtesterna. Den här är väldigt lik konceptet som visades upp tidigare i år och det är bara småsaker som skiljer. Under skalet är det en blandning av Vantage och DBS Superleggera. Motorn är en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter som ger 700 hästar och 752 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska dra igång i början av nästa år. Prislappen börjar (!) på 765.000 pund. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini har taklös superbil på gång
Konkurrent till McLaren Elva och Ferrari Monza

Av någon anledning har biltillverkarna i den högre skalan börjat trycka ur sig bilar utan tak. Inte cabbar utan såna som helt saknar både tak och vindruta, där du behöver integralhjälm på dig när du kör för att inte bli mätt på luftrussin. Hösten 2018 rullade Ferrari ut Monza, för ett år sedan dök McLaren Elva upp och i mars visade Aston Martin upp V12 Speedster som följer samma koncept. Då kan ju såklart inte Lamborghini stå med brallorna nere och titta på, så de har också en liknande superbil på gång. Bilden ovan är det enda vi får se för tillfället och eftersom den har samma foliering som Essenza SCV12 kan det röra sig om en taklös version av denna. Den får man bara köra på banan, men om detsamma kommer gälla versionen utan tak återstår att se. Det här är faktiskt inte första gången Lamborghini ger sig på något liknande. Redan 2005 presenterades konceptbilen Concept S som var en Gallardo utan tak och vindruta. 2012 var det dags igen med Aventador J Speedster. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster förklädd till 356 Speedster
Bra eller anus?

En Porsche 356 Speedster hade ju varit trevligt att ratta runt i men ska du ha en äkta får du hosta upp väldigt mycket stålar. En del bygger därför replikor baserade på Volkswagen Bubbla men vill du ändå att det ska vara en Porsche undertill fixar företaget Total Headturners detta genom att erbjuda denna ombyggda Porsche Boxster (987). Visst, man ser ju att den skiljer sig en hel del från originalet men formerna finns ändå där, och resultatet ser ganska så ballt ut i mina ögon. Att det dessutom är en ganska mysig boxersexa monterad i mitten istället för en ganska trött boxerfyra i baken gör ju inte saken sämre. 240 hästar, manuell sexpetad låda och givetvis bakhjulsdrift - kul sak! Bilen vi ser här är till salu och blir din för 69.995 pund. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

McLaren kapar produktion av Elva från 399 till 249 exemplar
Inte lika het som man först trodde?

I november förra året presenterade McLaren den nya taklösa modellen Elva. En mycket exklusiv vagn som bara skulle tillverkas i 399 stycken exemplar där alla hade en prislapp på 1,69 miljoner dollar. Nu meddelar man att det istället blir 249 bilar och att anledningen är för att kunderna har hört av sig och sagt att de vill att modellen ska vara ännu exklusivare än vad den redan var. Men är det verkligen så? Världen ser annorlunda ut nu än den gjorde för sex månader sedan och det kanske inte finns lika många kunder just nu. Dessutom erbjuder även Ferrari och Aston Martin liknande modeller med sina SP1/SP2 och V12 Speedster så marknaden kanske är mättad med denna typ av bil? Elva kommer att börja tillverkas när alla Speedtail är byggda vilket ska vara i slutet av detta år. Byggslottar finns fortfarande kvar för den som är intresserad. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Aston Martin V12 Speedster
Exklusiv sportbil för dig som vill köra med hjälm

Aston Martins Q-avdelning presenterar nu deras senaste skapelse - V12 Speedster. Det är en taklös sportbil med plats för två framtagen för den som har lite för mycket pengar och som gärna vill ha en speciell bil i sin samling. För pengarna får du förutom slank och snygg design även en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter under den långa huven. Den ger 700 hästar och har 752 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ge bilen möjlighet att ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,5 sekunder. Toppfarten är satt till 300 km/h. Karossen är helt i kolfiber och som bas har man utgått från en blandning av DBS Superleggera och Vantage som båda bygger på en aluminiumplattform. Runt om finns adaptiva dämpare och det finns tre stycken olika körlägen att välja mellan. Fälgarna som är 21 tum har centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 765.000 pund. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martin ska bygga en Speedster med V12:a
Trevligt!

2013 visade Aston Martin upp en konceptbil som var en nytolkning av tävlingsbilen DBR1. Sen har det dock varit tyst kring bilen, fram tills nu. Idag får vi följande teaserbild som visar att den, eller i alla fall en uppdaterad version av den, kommer att tillverkas. Endast 88 stycken exemplar kommer erbjudas och det köparna får är alltså en helt öppen bil utan vindruta med en mumsig dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter med 700 hästar under huven. Något att parkera bredvid din Ferrari Monza SP2? Alla bilar byggs för hand av specialavdelningen Q och de första leveranserna ska ske under första kvartalet nästa år. Vad man får betala framgår inte just nu. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2019

Sista Porsche 991:an lämnar bandet
En 911 Speedster

Det har nu blivit dags att säga farväl till generation 991 av Porsche 911 då det sista exemplaret har rullat av bandet. Efterträdaren 992 presenterades för över ett år sedan men fabriken kunde alltså klämma ur sig några till av 991. I grunden har den varit den mest vidareutvecklade generationen av 911 hittills och den mest framgångsrika eftersom den har tillverkats i hela 233.540 exemplar sedan lanseringen 2011. Sista bilen är en 911 Speedster och det är den vi ser på bilderna här. Den kommer nu att bli en ambassadör för Porsche Museum on Wheels. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom nya Porsche 911 Speedster
Den taklösa GT3:an

I våras rullade Porsche ut nya 911 Speedster. 911:an för dig som vill ha GT3-prestanda utan massa vingar och möjligheten att kunna köra taklöst. Nu har Doug spanat in modellen och så här såg det ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Eldriven handbyggd motorcykel från Sydafrika
Det här är Blackstone Tek HyperTek E-Moto

Blackstone Tek, eller bara BST, är ett företag från Sydafrika som är kända för sina kolfiberfälgar för både bilar och motorcyklar. Nu visar de upp sin senaste produkt som är en eldriven naken motorcykel som fått namnet HyperTek E-Moto. Designat har Pierre Terblanche gjort och han ligger bland annat bakom linjerna på Ducati 749, 888, 999, Hypermotard och Confederates feta hoj X132 Hellcat Speedster. Hojen bygger på en kolfiberram i ett stycke sammanlänkad med en fräst enkelsving bak. I ramen sitter en DHX Hawk-motor som ger 106 hästar och som har ett vrid på 120 newtonmeter. Den får i sin tur kraft från ett batteripack på 4,75 kWh och det är det som sitter där en vanlig motor brukar sitta. Räckvidden anges till 30 mil och man ska kunna snabbladda på 30 minuter. På vissa av bilderna ser ni att det även sitter en extra klump under batteriet, och det är en version som har ytterligare ett batteri. Om siffrorna här gäller för den versionen eller den med bara ett batteri är oklart för tillfället. Hojens vikt ligger på 204 kilo. Som vi kan se finns det inga instrument att glutta på. Tanken är istället att man använder sig av den tillhörande Cross X1-hjälmen som har head-up-display i sig. På den ska man kunna se allt man behöver gällande hojen. I hjälmen finns även en kamera som ser bakåt, så därför behövs inga backspeglar. En sak som dock finns är ett kopplingshandtag och detta ska faktiskt fungera som ett vanligt kopplingshandtag trots att det inte finns någon växellåda. Du ska alltså kunna använda detta för att dra igång en burnout eller exempelvis köra lite på bakhjulet. Vidare ska det finnas farthållare, hill-climb-assist och en ljudgenerator som kan skapa fräsiga ljud när du susar förbi. HyperTek E-Moto kommer att handbyggas i en begränsad upplaga och ni vet ju vad det brukar innebära - en salt prislapp. Så är även fallet här och för att bli ägare till en sån här får man hosta upp 80.000 euro. Planen är att börja tillverka om 18 månader. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

TheStraightPipes testar nya Porsche 911 Speedster
En av de mer sällsynta

Speedster är ett namn som har hängt med i Porsche-kretsar i väldigt många år. I april presenterades den senaste upplagan och det är i princip en GT3 utan massa vingar och med ett manuellt tygtak du kan häkta på när solen inte lyser. Nu har TheStraightPipes testat modellen och så här såg det ut. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Emory Motorsports har byggt en Porsche 356 Speedster
Började sitt liv som coupé

Emory Motorsports har nu custombyggt ytterligare en Porsche 356. Den här kallar man för Transitional och det är en Speedster som började sitt liv som coupé. När man började på bilen var den i princip ett vrak som räddades från skroten och taket var det som var värst drabbat. Nu är den alltså räddad även om det inte blev en strikt originalrenovering. För att det inte bara ska vara show utan även lite go sitter det en boxerfyra på 2,4 liter med dubbla Webrar som ger strax över 200 hästar där bak. Motorn är kopplad till en fyrpetad manuell låda och eftersom bilen bara väger 839 kilo lär den röra på sig om man spakar rätt. Chassimässigt har den justerbara Koni-dämpare, bättre fjädring och kraftigare krängningshämmare. Bromsarna är hämtade från en 911 och fälgarna som mäter 15 tum är klädda med R15 Dunlop SP 5000-däck i dimensionen 195/65. Vad tycks? Tumnagel
49.0°
+
Bobby Green
0

En komplett köpguide till Porsches alla modeller
Har du koll?

När man tänker på Porsche tänker man på 911, men det var länge sedan man enkelt kunde förstå hela Porsche-sortimentet. I dag finns 718, 911, Panamera, Macan och Cayenne och så långt är det väl lugnt. Men sen blir det lite klurigare eftersom det (just i detta nu) finns åtta varianter av 718, tio av 911, tolv av Panamera, två av Macan och sju av Cayenne. Och då är vi mitt i generationsbyte så det saknas en hel hög. Och så kommer snart Taycan. Gear Patrol har gjort en rätt bra guide om du går i köptankar. Eller bara vill ha koll på Porsche. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Henry Catchpole tar en sväng med nya Porsche 911 Speedster
Trevlig bil

Nu har Henry Catchpole från Carfection rattat nya Porsche 911 Speedster och det verkar ha varit en angenäm upplevelse. Som tur är kan vi dela den genom att titta på följande klipp. Jag hade gärna haft ett exemplar, om det inte vore för att den kostar nästan tre miljoner... Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Snart avslutas Bilwebauctions vårauktion
137 stycken samlarfordon ska säljas

I mitten av april presenterades 137 stycken samlarfordon på Bilwebauctions hemsida. Idag och imorgon är de sista dagarna för buden och klockan 10.00 idag börjar man nedräkningen på den första bilen. I utbudet hittar vi bland annat en mycket vacker Mercedes 280 SL Pagoda från 1968, en Audi Urquattro från 1982 och en BMW-Glas 1600 GT från 1968. Här finns även Leif Tufvessons uppmärksammade Volvo Caresto V8 Speedster 4,4 från 2008. Hoppa in på länken nedan för att se alla bilarna, kanske finns det något som lockar som du kan slänga in ett bud på? Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa nya Porsche 911 Speedster
Blir din för 2.850.000 kronor

Nu drar Porsche igång tillverkningen av nya 911 Speedster och från och med idag kan du beställa den. Det svenska priset börjar på 2.850.000 kronor och för den slanten får du en tvåsitsig öppen sportbil där man har blandat in det bästa från 911 R och 911 GT3. Motorn är en boxersexa på fyra liter utan överladdning som ger hela 510 hästar. Till den kopplas en sexpetad manuell låda. En svårslagen kombination alltså. 0-100 km/h går på fyra sekunder blankt och toppfarten anges till 310 km/h. Produktionsversionen skippar den enkla tyg-biten konceptet hade och får ett tak som man kan fälla bort med en knapp. Det är fortfarande i tyg men något mer ordentligt. Vindrutan är lägre än i vanliga 911 och ger en ännu sportigare profil. Den främre huven och framskärmarna (från 911 R) är i kolfiber och kjolen fram har man hämtat från GT3. Kjolen bak och vingen har man tagit från GT3 Touring. Den silvriga bilen på bilderna har vad man kallar för Heritage-paket. Där får man inredningsfärger i svart och konjak, yttre dekaler, vita detaljer och om man vill sitt egna nummer på dörrarna. 20-tummare och keramiska bromsar är standard. 1948 stycken exemplar kommer att tillverkas och siffran kommer från att man tillverkade 356 "Nr 1" Roadster just år 1948. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Vantage V12 Zagato är tillbaka
Kommer även som Speedster

2011 presenterade Aston Martin tillsammans med Zagato en hyllning till ikoniska DB4 GT Zagato från 60-talet. Det var en Vantage V12 som fått sig ett lite annat utseende och inte helt oväntat en mycket högre prislapp. Endast 150 stycken tillverkades och alla gick åt rätt så omgående, trots att de kostade från 330.000 pund styck. Nu gör versionen comeback tillsammans med en Speedster-version och så här ser de båda bilarna ut. Vill man ha en får man nog vara ännu snabbare denna gång än sist, för nu ska bara 38 stycken bilar tillverkas totalt. De kommer att byggas av företaget AF Racing AG som är partner till Aston Martin inom motorsporten. Namnet blir Aston Martin Vantage V12 Zagato Heritage Twins by R-Reforged och de första leveranserna ska ske under årets fjärde kvartal. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Porsche presenterar nya 911 Speedster
Baseras på GT3

I somras visade Porsche upp 911 Speedster Concept. I oktober hade man plockat bort koncept-stämpeln och visade återigen upp bilen, då nästan helt klar för produktion. Nu är den det och därmed får vi en officiell presentation av vad som erbjuds. Bilen baseras på GT3 och kommer endast att tillverkas i 1 948 stycken exemplar. Den blir din för 274.500 dollar och för den slanten får du något som inte alla andra har. Det finns bara två sittplatser och när man tycker att det blir lite för blåsigt finns det en tygsufflett att fälla över kupén. Baktill hittar vi boxersexan på 4,0 liter utan överladdning. Den har här fått dubbla trottelhus från 911 GT3 R och effekten anges till hela 509 hästar och 469 newtonmeter. Varvstoppet ligger på 9 000. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell (!) låda som driver bakhjulen och är man snabb med den kan man ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 309 km/h. Bilen har bakhjulsstyrning och keramiska bromsar som standard. För att hålla vikten nere har man skippat AC och servot som styr suffletten. Sen är även motorluckan, framskärmarna och den främre luckan i kolfiberarmerad plast. Tomvikten anges till 1 460 kilo vilket bara är 45 kilo mer än en GT3. Orderböckerna öppnar den 7 maj. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Jerry Seinfeld stäms för att ha sålt oäkta Porsche
Säger att han är oskyldig

Jerry Seinfeld har många fina bilar. I början av 2016 kände han dock att han ville göra sig av med ett par i samlingen, och några Porschar fick byta ägare. Nu bubblar det upp att en av bilarna - en Carrera Speedster från 1958 som klubbades iväg för 1,54 miljoner dollar, var en kopia och inte äkta vara. Nu stäms Jerry av företaget Fica Frio som köpte bilen. Han hävdar dock att han är oskyldig och att han trodde att bilen var äkta när han köpte den. I juni förra året ska Jerry ha kontaktat företaget, bett om ursäkt och sagt att han skulle köpa tillbaka Porschen efter att ha fått reda på de nya uppgifterna. Detta har fortfarande inte hänt så därför skickade Fica Frio i fredags följande stämningsansökan. Orin Snyder som är Jerrys advokat i detta har bett om bevis på att bilen inte är äkta men ska inte ha fått ta del av något sådant ännu. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0
2018

Ny trailer för The Flash
Femte säsongen drar igång idag

Nu är det än en gång dags för DC Comics Barry Allen att dra på sig spandexkostymen och förvandlas till världens snabbaste man The Flash. Idag drar femte säsongen av The Flash igång på amerikanska CW. Jag antar att det som vanligt kommer att hoppas runt i parallella universum och att vår hjälte en gång kommer att stöta på alternativa kopior av sig själv och andra speedsters. Seriöst, jag har inte en aning om vad femte säsongen av The Flash kommer att handla om men av trailern att döma så har han nu i alla fall en dotter. Från framtiden. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya Porsche 911 Speedster kommer att gå i produktion
Nästan produktionsklar bil visad i Paris

I somras visade Porsche upp en ny 911 Speedster för att fira att företaget fyller 70 år. Konceptet är typ en GT3:a utan tak och nu meddelar man att bilen kommer att tillverkas i en begränsad upplaga. Just nu ställer man ut en uppdaterad version av konceptet som ska vara nära så som produktionsversionen kommer att bli. Bilen är utvecklad av Porsche Motorsport tillsammans med Style Porsche och Porsche Exclusive Manufaktur. I första halvan av nästa år kommer tillverkningen att dra igång och man kommer att bygga exakt 1.948 stycken exemplar. Siffran är samma år som man fick tillstånd att producera det första exemplaret av modellen 356 vilket skedde den 8 juni 1948. Trots att det är en ny 911:a runt hörnet kommer den här att baseras på den nuvarande 991-generationen. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0

Epic och Porsche visar upp snygg film
Visar hur bra Unreal Engine är

På SIGGRAPH 2018 visade Epic, Nvidia och Porsche igår upp den här filmsnutten. Eller film, det är renderat i realtid på Nvidias kort. Riktigt imponerande! Epic har tidigare visat upp vad motorn kan göra med ett Star Wars-klipp som är larvigt vackert. Läs mer om det och 911:an här nedan. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Eldriven Porsche 356 Speedster på gång?
Electra Meccanica har i alla fall byggt en

Vi har tidigare skrivit om elbilstillverkaren Electra Meccanica när de presenterade modellerna Solo och Tofino. Deras senaste liknar dock inte någon utav dem, utan istället en klassisk Porsche 356. Den här kallar man för eRoadster och det är alltså en replika av en av Porsches mest kända modeller. Dock är det enda vi får för tillfället denna teaservideo, och inte en endaste gnutta information om bilen. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Porsche visar upp 911 Speedster Concept
Homage till 356 roadster

När Porsche slog upp dörrarna till specialutställningen för att fira 70 år passande man inte bara på att berätta om Taycan. Man visade också upp ett helt nytt koncept som man kallar för 911 Speedster Concept, en homage till Porsche 356 roadster och ännu mer specifik till den första tillverkade 356:an som fick sitt körtillstånd 8 juni, 1948. Grunden i konceptet är en 911 Carrera 4 Cabriolet men här är vingen, huv i fronten och bubblorna i kolfiber. Det finns heller inget tak i traditionell mening att fälla upp, istället finns ett enklare skydd när man har bilen parkerad. Vindrutan är kortare och har en annan vinkel och sidofönstrena är kortare. Fälgarna är 21 tum och i Fuchs-stil, om än rätt krystad sådan, för första gången med centerbult. Man har slitit ut navigation, aircon och radio och sätena är av kolfiber. Backspeglarna och vissa andra detaljer är fantastiska, men varför har man lagt till en röd ljusramp med Porsche-loggan? Motorn är en sexa som levererar 500 hästar och når 9000 varv. Till den finns en sexpetad manuell låda. Tumnagel
46.8°
+
Roger Åberg
0
2017

Zagato visar Aston Martin Vanquish S som Shooting Brake
Habegär

I maj förra året visade Zagato upp vad de gjort med nya Aston Martin Zagato. I augusti visade man upp en Speedster-version och nu är det dags för den fjärde och sista att göra entré i familjen - en shooting brake-version som man hintat lite om tidigare i år. Nu har man alltså fyra stycken Zagato-designade Aston-åk att välja mellan - vilken faller du mest för? Den nya bilen kommer att byggas i en begränsad upplaga om 99 stycken exemplar och alla är redan sålda. Det gäller även de 99 coupéer, 99 cabbar och 28 stycken Speedsters man byggt. Shooting braken baseras precis som de tidigare på Vanquish S vilket innebär att det under skalet sitter en V12:a på 5,0 liter som ger 600 hästar. Den kopplas till den åttastegade automatlådan Touchtronic III. Precis som de andra tre bilarna är den här strikt tvåsitsig. Det innebär alltså att man i den här får ett ganska så gediget bagageutrymme. Vill man kan man givetvis få en uppsättning med specialsydda väskor som passar perfekt i utrymmet. Dessa lyfter man sedan ur när man ska köra ris till ÅVC eller långa plankor till bastubygget. De som köpt bilen vi ser här sägs ha spenderat minst 650 000 pund var. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Stärke bygger om din Porsche Boxster till en Speedster
Hyfsat modern teknik i retro-förpackning

Om du har en gammal Porsche Boxster tillverkad mellan 1998 och 2012 och har ledsnat på dess design lite kanske det är till Stärke du ska vända dig. De kan nämligen ta in bilen och bygga om den till en kopia av Porsche Speedster. Eller ja, något som ser hyfsat likadant ut i alla fall. Företaget som finns i Arizona strippar ner Boxstern helt och hållet och monterar sedan specialbyggda karosspaneler och en helt ny interiör. Bilen uppdateras med moderna strålkastare fram och bakljus med LED-teknik. För en Speedster CS får man betala från 59 950 dollar, och då måste man alltså ha med sig en egen bil att utgå från. Vill man ha något vassare väljer man Speedster Outlaw eller Speedster Carbon Fiber Outlaw som utrustas med ett annat avgassystem och ställbara coilovers från Bilstein. Motormässigt får man här 375 hästar ur en boxersexa på 3,7 liter. Outlaw kostar från 79 950 dollar medan Carbon Fiber Outlaw går loss på hela 149 950 dollar. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar upp Vanquish Zagato Speedster
Och teasar en kombi!

Aston Martins samarbete med Zagato runt modellen Vanquish har redan gett oss två versioner och snart kommer två versioner till. Den första är Speedster (underst på bilden ovan) som är just en speedster. Om det regnar får du åka in i garaget, något tak finns inte. Den andra versionen är en kombi, eller en shooting brake som det så fint heter. Denna har man inte riktigt visat upp, bilden överst där den står under täcke är officiell från Aston Martin, bilden i mitten är faktiskt lite oklart om den är helt officiell. Båda bilarna har samma teknik i botten som de två tidigare versionerna. Det betyder en V12:a på 6 liter som ger 592 hästar och som tar bilen till 100 på 3,5 sekunder. Eller mindre. Och lär låta fantastiskt. Alla versionerna kommer att tillverkas i 99 exemplar, förutom Speedster som bara kommer att göras i 28 exemplar. Priset lär ligga på runt 1,3 miljoner dollar vilket är en del, men alla bilar är sålda och kommer att levereras under nästa år. Tumnagel
48.9°
+
Roger Åberg
0
2016

Jetovator används som Star Wars-speeder
I ett fan-inspelat Star Wars-klipp

Här är ett fan-inspelat Star Wars-klipp där man har fått till en någorlunda realistisk fajt mellan två personer på speeders. Det intressanta är att man har använt sig av lite okonventionell teknik. Istället för att förlita sig på CGI har man byggt om två stycken vattendrivna jetpacks från Jetovator så att dessa påminner om de speedsters vi i vanliga fall brukar se i ewok-skogen. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Eagle breddar utbudet med Spyder GT
Ytterligare en ny Jaguar E-Type

Eagle bygger nya bilar med utseendet av Jaguar E-Type och nu breddar de utbudet med modellen Spyder GT. Precis som sina syskon Speedster och Low Drag GT får den här en kaross i handbyggd aluminum och modern teknik undertill. Det som skiljer den från Speedstern är att denna har en något högre vindruta och ett tygtak man kan fälla över sittbrunnen. Kanske inte lika vacker som syskonet, men något mer praktisk. Under huven sitter en rak sexa med isprutning på 4,7 liter hämtad från E-Type och denna ger ifrån sig 346 hästar. Bilen väger in på strax över ett ton och till 100 km/h tar man sig på omkring fem sekunder. Några priser har inte presenterats än men det lär inte bli billigt. De första kunderna får sina bilar nu i sommar. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2015

Mazdas nya Miata-koncept
Spyder och Speedster är nu uppvisade

Årets SEMA Show i Las Vegas är i full gång vilket betyder att vi som nu inte är på plats ändå får ta del av lite av det som visas upp. Mazdas två konceptversioner på nya Miata finns där, och nu får vi bilder på hur de ser ut på utsidan. De heter Spyder och Speedster och fokus har legat på låg vikt och avskalade detaljer. Speedstern är den mer extrema av de två och den saknar helt och hållet tak. Det är något som gör mycket för vikten, den här är nämligen hela 104 kilo lättare än standardbilen, vilket ger en totalvikt på bara 943 kilo. Förutom avsaknaden av tak och vindruta har man även byggt både stolarna och dörrarna i kolfiber för att få ner vikten. I övrigt är bilens interiör klädd i Alcantara. Undertill sitter ställbara dämpare från K&W som bland annat sänker bilen med 30 millimeter. Motorn är fyran på 2.0 liter och den ger 158 hästar. Spydern får ett nytt kjolpaket runt om men det som sticker ut mest är den bruna tygbiten som täcker sittbrunnen. Den här får också ställbar fjädring runt om, nya hjul och en specialsydd inredning. Även här har man sparat vikt och bilen väger nu in på 1 043 kilo. Vilken gillar du bäst av de två? Tumnagel
57.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida