m

Anthem-regissör hoppar av BioWare
Jonathan Warner lämnar bygget efter tio år

Bioware har tappat ännu ett stort namn. Jonathan Warner har jobbat på spelstudion i närmare tio år och det har nu blivit känt att han lämnat bygget. Warner har tidigare jobbat med spel som Dragon Age, Mass Effect, Star Wars: The Old Republic samt var regissör för Anthem. Det sistnämnda spelet hade som känt en lite brokig release, men det verkade som att utvecklarna skulle få möjlighet att styra upp skutan, men dessa planer lades ner för ungefär en månad sedan. Vad Warner kommer göra i framtiden är för tillfället okänt, men troligtvis lär han stanna i spelbranschen. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Assassin's Creed-medskaparen Jade Raymond startar Haven
Har börjat jobba med nytt IP för Playstation

Jade Raymond verkar ha haft det lite körigt de senaste åren, men nu verkar spelproducenten hittat ett ordentligt hem i nya Haven Entertainment Studios. Raymonds nya studio kommer vara fristående, men den första titeln gänget kommer jobba på är ett helt nytt IP för Playstation. Vad det hela handlar om är för tillfället okänt, men vi håller tummarna att Raymond i alla fall får färdigställa sin vision. I ett inlägg på Playstation-bloggen skriver hon detta: "Today Ix27m announcing Haven, an independent studio where many of the talented game developers I have worked with for years (and love dearly!) are coming together to do what we are most passionate about. Itx27s time for us to refocus on GAMES in a place where we can practice our crafts without any barriers or impediments." Jade Raymond har jobbat i spelbranschen i 25 år och har bland annat varit med och skapat Assassinx27s Creed-serien samt jobbat på bland annat Splinter Cell: Blacklist, Watch Dogs och Far Cry 4 hos Ubisoft. Raymond lämnade Ubisoft och hoppade över till EA där hon startade Motive Studios och fick jobba på ett nytt Star Wars-spel tillsammans med Uncharted-skribenten Amy Hennig. Projektet lades ner och några år senare lämnade Raymond för att leda en av Googles interna Stadia-spelstudior, men även här fick Raymond inte visa vad hon gick för. Tumnagel
41.6°
+
André Stray
0

Tim Schafer snackar Double Fine-historia
Går igenom 20 år av spel

Tim Schafers utvecklarstudio Double Fine firade 20 år förra året och för att fira detta tog NoClip ett snack med Schafer för att prata om utvecklarens karriär i spelbranschen och studions historia. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0
2020

Ta en titt på dokumentär om Isamu Kamikokuryo
Art director för Final Fantasy-spel

YouTube-kanalen Aarchipel är en väldigt trevlig kanal vars senaste Caravan-serie fokuserat på diverse porträtt av japanska personligheter inom spelbranschen. I detta senaste avsnitt pratar de med Isamu Kamikokuryo som jobbade för Square Enix och Final Fantasy-spelen i 18 år. I avsnittet pratar han bland annat om hur det är att vara en art director i den japanska spelindustrin och följa med till några platser som inspirerat honom under sin karriär. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Hur lämpade är årets spel för folk med funktionsnedsättning?
Utvecklingen går framåt!

Mark Brown på Youtube-kanalen Game Makerx27s Toolkit har släppt sin årliga video där han pratar om årets spel sett ut från ett handikappsanpassningsperspektiv och denna kan ni kika på ovan. Och som underrubriken redan avslöjat så har utvecklingen gått framåt. Vi har fått ett par nya spelkonsoler som ger användare möjlighet att anpassa upplevelsen efter sina behov och extra cred går till Microsoft som varit riktigt duktiga med att erbjuda massvis med användbara inställningar på Series S/X. När det kommer till spelen så har det skett en rejäl ökning av spel som låter dig mappa om knappar på handkontrollen samt möjligheten att stänga av quick time events och sådant. Bra jobbat, spelbranschen! Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Idag drar Streamhjälpen 2020 igång
Webhallens spelfest drar igång 20:00

Sveriges Radios årliga event Musikhjälpen drar igång ikväll, men vid sidan av det kommer även Webhallen köra sin semi-årliga Streamhjälpen. Under Streamhjälpen 2020 kommer vi få se tre programledare spela spel, snacka spel, prata med profiler inom spelbranschen samt köra lite andra aktiviteter. Det hela kommer starta ikväll och avslutas söndag kväll. Programledarna för den här gången är Michaela x27MissMikkaax27, Jessica Zhicx27 och Leo x27Wulfx27. Temat för i år är "Ingen människa ska gå utan vård" och Webhallen skriver detta om saken: Hälsa är en mänsklig rättighet. Ändå saknar minst halva världens befolkning tillgång till grundläggande hälso- och sjukvård. Var med oss i kampen för att alla ska åtnjuta rättigheten och möjligheten till vård. Streamhjälpen rullade 2017 och 2018 och totalt lyckades gänget samla in över 600.000 kronor som gick oavkortat till Musikhjälpen och även i år kommer samtliga insamlade pengar gå in till välgörenhetsfesten. Streamhjälpen 2020 kommer dra igång 20:00 och länk till festligheterna har ni här: Streaminghjälpen på Twitch. Tumnagel
45.9°
+
André Stray
0

Mass Effect- och Dragon Age-chefer lämnar Bioware
Fler veteraner lämnar bygget

Bioware har förlorat ytterligare två stora namn. Biowares General Manager Casey Hudson och Mark Darrah, som varit executive producer för Dragon Age, har meddelat att de kommer lämna sina poster på spelstudion. Casey Hudson har jobbat med Bioware i nästan 20 år och var game director för Mass Effect-trilogin. Casey lämnade Bioware 2014 för att jobba som creative director för Microsofts speldivision, men återvände till Bioware 2017 när han erbjöds general manager-rollen. Hudson och Darrah har levererat varsitt blogginlägg gällande det hela och bland annat skriver Hudson detta: It’s not an easy decision to make, and big changes like this always come with a certain degree of sadness. I will miss being able to work every day with our inspiring developers on the biggest and most exciting projects I can imagine. But I also know that this is a good time for a change, for both myself and BioWare. Vad Hudson och Darrah kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men troligtvis lär de stanna kvar i spelbranschen. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Ta en titt på dokumentär om Shinji Mikami
Lite helgnörderi

Shinji Mikami är lite utav en legend i spelbranschen. Mikami har jobbat med spel sedan 1990 och arbetat på Capcom, Platinum Games och hänger nu på Tango Gameworks och har under sin karriär skapat titlar som Resident Evil, God Hand, Vanquish och The Evil Within. Nu har en dokumentär om Mikami släppts och denna kan ni ta en titt på precis här. Första delen har ni ovan och i den får vi reda på hur det var att börja på Capcom och skapa klassiker som Resident Evil samt vilka influenser Mikami haft under sin karriär. Andra delen hittar ni nedan och i den får vi följa Mikamis karriär efter han lämnade Capcom för att jobba med bland annat Platinum Games. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Michel Ancel lämnar spelbranschen
För att satsa på att bevara djurlivet i Montpellier

Spelveteranen Michel Ancel har bestämt sig för att lägga hatten på hyllan samt lämna spelbranschen helt och hållet efter 30 år. Ancel är sannolikt mest känd för en herrans massa Rayman-spel och så klart Beyond Good & Evil. Han ska istället jobba med ett naturreservat för vilda djur i Montpellier-området i Frankrike. Skyddandet av vilda djur har länge varit en passion för honom och eftersom naturreservatet växer vill han satsa helhjärtat på detta istället för spelbranschen. Ancel jobbade med både Beyond Good and Evil 2 och Wild. Utvecklingen av båda dessa spel säger han är i goda händer och kommer inte påverkas av att han nu ska ta hand om riktiga djur istället för digitala sådana. Tumnagel
52.6°
+
Frode Wikesjö
0

Netflix sänder High Score
Dokumentärserie om datorspelens historia

Här kan ni kolla in trailern för den kommande miniserien High Score som kommer att börja sändas på Netflix nästa vecka. I dokumentärserien kommer filmmakarna ta sig en närmare titt på spelföretag och spel som utvecklades när spelbranschen fortfarande befann sig i sin linda. Därefter får tittarna följa med på en resa och kolla in hur spelbranschen och datorspelen har utvecklats de senaste fyrtio åren. High Score börjar sändas på Netflix 19 augusti och kommer att sändas i sex delar. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gameplaytrailer för Halo Infinite
Änterhake!

Det är ett vedertaget knep i spelbranschen att lägga till änterhake i spel för att göra spelet 128901 gånger roligare. Och det är 343 Industries har gjort med Halo Infinite. Skämt åsido så inleddes Microsofts spelshow med gameplay från det kommande spelet och det ser ut att bli lite livligare gameplay än tidigare med större kartor vi får utforska och sådant. Utöver att visa lite nytt gameplay berättade 343 att spelet kommer rulla i 60 fps, vilket alltid är trevligt att höra. Halo Infinite släpps i jul till Xbox One, Xbox Series X och PC. Spelet kommer vara en del av Xbox Game Pass. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Fler Ubisoft-anställda får lämna i samband med utredning
Verkar vara en del misskötsel i bygget

Den senaste tiden har det dykt upp en hel del rapporter om trakasserier från flera håll i spelbranschen. Bland annat har Ubisoft fått ta emot flera anklagelser om sexuella trakasserier, överfall och annan misskötsel. Detta har lett till att Ubisoft tagit kontakt med externa konsulter för att undersöka anklagelserna, vilket lett till att två seniora chefer samt flera andra anställda fått lämna bygget medan utredningarna pågår. Bonusvideo nedan från Jim Sterling som pratar om spelbranschen och nämner bland annat Ubisoft. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Blizzard skjuter upp WOW: Shadowlands-ström
Nytt datum presenteras inom kort

Att leverera nyheter just nu verkar inte vara något som spelbranschen vill göra. Blizzard har meddelat att den ström som skulle hållas under morgondagen kommer att skjutas upp på obestämd tid. Strömmen skulle fokusera på Shadowlands, den åttonde expansionen av World of Warcraft, och vi skulle få en närmare titt på nyheterna, vilket inkluderar nya roguelike-grottan Torghast och det nya området. När Shadowlands-strömmen kommer hållas är för tillfället okänt, men troligtvis lär det ske inom några veckor. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Guerrilla Collective skjuter upp spelfest
Kommer hållas nästa helg i stället

Indiespelfesten Guerilla Collective skulle egentligen skulle hållas i helgen med start i morgon, men anordnarna har nu bestämt sig för att skjuta upp eventet på grund av protesterna i USA. I stället kommer eventet dra igång 13 juni och avslutas 15 juni. Upplägget verkar vara detsamma och spel och andra trevligheter kommer levereras från bland annat Larian, Funcom, Raw Fury och Thunderful. Även om det stora eventet kommer ske nästa helg i stället, så kommer man ändå ta tillfället i akt och köra en annan livestream på söndag som kommer vara tillägnad svarta i spelbranschen. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Jason Schreier lämnar Kotaku efter åtta år
Kommer dock stanna kvar i branschen

Jason Schreier har jobbat på spelsajten Kotaku i över åtta och har nu bestämt sig för att det är dags att lämna bygget. Schreier har under sin tid på Kotaku levererat mängder med intressanta reportage och artiklar som bland annat handlat om vad som gick fel med Anthem, Rockstars crunchkultur, hur Rockstar börjat lämna crunchkulturen och har under samma tid skrivit boken Blood, Sweat, and Pixels som visar hur kämpig spelutvecklarvärlden kan vara. I ett sista inlägg på Kotaku, som ni kan läsa i sin helhet nedan, tackar han för sig och meddelar att han kommer fortfarande täcka spelbranschen och jobbar för tillfället på att färdigställa sin andra bok. Varför Schreier lämnar bygget går han inte in på, men pekar på Kotakus ägare är mer måna om att tjäna pengar än att leverera kvalitetsinnehåll. Var Schreier kommer hamna efter detta är för tillfället okänt, men detta är definitivt inte det sista vi kommer höra från honom. Ovan har ni en video med Jason Schreier och Youtubern YongYea som pratar om spelbranschen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Svenska spelutvecklare planerar att massanställa
Paradox och Avalanche ska anställa hundratals personer

I en tid då många företag planerar att dra ner på personal så ser det ut som om en del av spelbranschen har lite roligare planer. DI Digital rapporterar att de båda svenska spelutvecklarna Paradox Interactive och Avalanche Studios planerar att anställda hundratals personer den kommande tiden. För Paradox ska det handla om cirka 200 nyanställningar medan det för Avalanche handlar om cirka 100 personer. Exakt var dessa personer ska anställas verkar vara lite oklart och Avalanches vd vd Pim Holfve säger till DI Digital: "Vi räknar med att rekrytera drygt 100 personer i år och det är svårt att göra i Sverige eller New York. Vi tittar på andra marknader som passar vår bolagskultur. Vi har några dialoger igång. Det blir någonstans i Europa är allt jag kan säga. Det är stökigt nu med coronakrisen, men jag är ivrig och vill få till det här nu i vår." Paradox Interactive har redan rekryterat 50 av de cirka 200 personer de planerar att anställa. Deras vd Ebba Ljungerud säger att man fortsätter rekryteringsprocessen någorlunda som planerat trots den pågående pandemin: "Vi är ju ett bolag i tillväxtfas och har varit det länge. Det kommer många utmaningar i och med att man inte kan träffas fysiskt men vi fortsätter i planerad takt." Paradox Interactive har idag cirka 400 anställda och hade en omsättning på 1289 miljoner kronor 2019. Avalanche Studios har cirka 350 anställda och hade 2019 en omsättning på 518 miljoner kronor. Tumnagel
51.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

WHO inleder samarbete med spelbranschen
Vill att vi ska hålla avståndet när vi spelar

På grund av det pågående virusutbrottet har nu världshälsoorganisationen WHO inlett ett samarbete med en lång rad spelutvecklare och spelstudios. Syftet med samarbetet är att minska smittspridningen bland gamers som kanske tillbringar sin frivilliga eller ofrivilliga isolering med att spela spel. WHO och spelföretagen har dragit igång en kampanj som man kallar för "Play Apart Together" som man hoppas kunna göra gamers lite mera medvetna om hur man ska hantera det nya coronaviruset för att inte smittas. Det är 18 stycken spelföretag som nu kommer att fokusera på att upplysa spelare av deras spel hur de ska bete sig för att själva inte smittas och för att inte riskera att smitta någon annan. Activision Blizzard är ett av de deltagande företaget och deras vd Bobby Kotick säger om "Play Apart Together": "It’s never been more critical to ensure people stay safely connected to one another. Games are the perfect platform because they connect people through the lens of joy, purpose and meaning. We are proud to participate in such a worthwhile and necessary initiative." För att uppmärksamma kampanjen kommer nu de deltagande spelföretaget att arrangera olika typer av aktiviteter i sina spel och sociala mediekanaler för att uppmärksamma smittspridningen. Exakt hur detta kommer att se ut kommer antagligen att skilja sig från respektive företag och deras olika spel. I faktarutan nedan hittar ni vilka företag som samarbetar med WHO i "Play Apart Together"-kampanjen. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Overwatchs huvudförfattare lämnar Blizzard efter 20 år
Michael Chu går vidare

Michael Chu har jobbat på Blizzard i 20 år och har bland annat jobbat med med Diablo och World of Warcraft, men har de senaste åren jobbat med att bygga ut karaktärerna i Overwatch-världen. Nu är det dags för Chu att gå vidare och kommer lämna Blizzard. Vad han kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men Chu meddelar att han kommer stanna kvar i spelbranschen. I ett blogginlägg skriver Chu detta: “Overwatch has been a life-changing experience. I have always felt that games and the stories they tell have the unique ability to bring people closer together, and that the empathy you feel from stepping into someone else’s shoes, even virtually, can bridge the gap between miles, cultures, and nations. Overwatch and its consistently generous and inspiring community have only reinforced that belief. I’ve heard stories of people learning a new language after hearing a line of dialogue, people feeling inspired to take a trip to a new place after ‘visiting’ it in-game, and people meeting teammates across languages and borders to take up the cause of making our world a better place. But most of all: again and again, of people empathizing with a story about someone who is not the same as them.” Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Mythic Quest: Raven’s Banquet är Silicon Valley fast för spelbranschen
Ny tv-serie som kommer till Apple TV+

Mythic Quest: Raven’s Banquet är namnet på en ny tv-serie som startar 7 februari på Apple TV+. Grundförutsättningarna är mycket bra, tänk er Silicon Valley fast för tv-spelsbranschen av skaparna till Itx27s always sunny in Philadelphia. Låter det lovande? Trailern hittar ni nedan. Vad tror ni om denna? Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

DOOM Eternal känns som en fullvärdig uppföljare
Vi har provspelat nya DOOM Eternal

DOOM fick väldigt mycket nytt liv när serien fick en mjuk reboot 2016. I stället för att leverera en omfattande och stabil berättelse bestämde sig id Software att leverera ett spel där all fokus låg på att slakta demoner på Mars. Och herrejävlar vilket spel det var. Eller är, rättare sagt. Det var verkligen full patte från start till slut och levererade en av årtiondets bästa fps-upplevelser. Det fanns en skvätt story för de som var intresserade av sånt, men fokusen låg verkligen på action. Ösig, köttig och brutal action som fick pulsen att höjas ordentligt. Tumnagel
48.7°
+
André Stray
0

Fortnite drog in 17 miljarder under 2019
Rekord för ett enskilt spel

Att Fortnite hade ett fantastiskt 2019 är det ingen tvekan om. Nu har SuperData kollat närmare på intäkterna och man uppskattar att spelet drog in 1,8 miljarder dollar eller knappt 17 miljarder kronor till Epic Games under året. Det är rekord, inget enskilt spel har dragit in så mycket under ett år tidigare. Totalt drog spelbranschen enligt SuperData in 120 miljarder dollar, en ökning med fyra procent mot året innan. Mobilt är störst med 64,4 miljarder, PC står för 29,6 miljarder och konsol för 15,4 miljarder dollar. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0
2019

IGN listar årets största besvikelser i spelbranschen
Uppskjutningar, risiga spel och trista händelser

2019 har onekligen varit ett riktigt bra spelår med upplevelser som bland annat Sekiro, Death Stranding, Control och, något förvånande, Call of Duty: Modern Warfare, men spelåret har även genererat ett par trista händelser. IGN har blickat tillbaka för att skapa en lista med årets största besvikelser och hur den listan ser ut kan ni skåda ovan. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Playstation fyller 25 idag
Tut i luren!

Idag är det 25 år sedan Sony lanserade sin spelkonsol Playstation på den japanska marknaden. Året efter släpptes enheten i resten av världen och sedan dess har Playstation varit ett massivt namn i spelbranschen. Sedan dess har företaget hunnit släppa tre uppföljare till originalkonsolen, och ett par sidospår med Playstation Portable och Playstation Vita, och totalt har företaget sålt över en halv miljard spelkonsoler av olika slag och PS2 toppar säljlistan i hela världen med 155 miljoner sålda exemplar. Under denna tid har hutlösa mängder spel till Playstation-konsoler släppts och vi har fått njuta av spelserier som Metal Gear Solid, Uncharted, Final Fantasy, God of War och så vidare. Listan kan göras evighetslång och vi kan endast konstatera att få andra företag levererat så mycket spelglädje som Sony Playstation. När hoppade ni på Playstation-tåget och vilka har varit era favoritspel till konsolerna? Tydligen firar Playstation-gänget årsdagen genom att köra en prisutdelning och denna kan ni följa i videon nedan. Nedan hittar ni även en bonusvideo med en minidokumentär om Playstation från Polygon. Tumnagel
46.5°
+
André Stray
0

Vi har testat Apple Arcade!
Apples prenumerationstjänst har premiär på torsdag

På torsdag är äntligen Apple Arcade här, något jag faktiskt har längtat rätt mycket efter. När iPhone kom för 12 år sedan, eller snarare när App Store kom, var det starten för en flod av spel till mobilen. Dessa var ofta riktigt trevliga, de var billiga och bjöd helt enkelt på en ok upplevelse. I takt med att tiden har gått har även telefonerna blivit kraftfullare och i dag finns det tillräckligt med kraft i en flaggskeppstelefon för att driva riktigt avancerade spel utan problem. Mängder av sensorer gör också att spelupplevelsen blir rätt rolig med uppfinningsrika utvecklare. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Svenska spelbranschen går fortsatt bra
Nästan 8000 personer arbetar med spelutveckling för svenska företag

Sveriges Radios Ekot rapporterar att den svenska datorspelsbranschen ser ut att rulla på i bra takt och att tillväxten är hög. Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck säger till Ekot: "Faktum är att vi aldrig haft så här mycket tillväxt. Framför allt är det fler bolag som driver tillväxten. Det är inte bara tillfälliga hits utan branschen som helhet." Under förra året växte antalet anställda inom den svenska datorspelsbranschen till nästan 8000 anställda vilket ska vara en ökning med 48 procent jämfört med föregående år. Den kraftiga tillväxten förklaras främst med att svenska datorspelsföretag köpt upp utländska dataspelsföretag, något som man inte gjort i lika stor utsträckning tidigare år. Här i Sverige fanns det 382 spelutvecklingsföretag med lite över 5300 personer anställda förra året. Förra året omsatte den svenska datorspelsbranschen 19,2 miljarder kronor vilket är en ökning med 42 procent. Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten, säger: "Dataspelsbranschen har vuxit stabilt det senaste decenniet. En majoritet av bolagen går med vinst, och de 20 största bolagen har bidragit med över två miljarder till statskassan. Dataspel är en exportbransch som är viktig för svensk ekonomi." Det verkar dock finnas utrymme för att branschen ska bli ännu större i Sverige, om man bara hittar folk som har rätt kompetens. Per Strömbäck från Dataspelsbranschen säger: "Tidigare har bristen varit kapitalförsörjningen, nu är det kompetensförsörjningen." Här nedanför kan ni kolla in en sammanställning med lite, inte helt dagsaktuella, svenskutvecklade spel och på länken nedan kan ni kolla in rapporten "Spelutvecklarindex2019" från Dataspelsbranschen. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ben Irving lämnar Bioware efter åtta år
Var lead producer för Anthem

Ben Irving har hängt hos Bioware sedan 2011 och har arbetat med Star Wars: The Old Republic samt varit lead producer för Anthem. Det verkar som att det sistnämnda spelet tog knäcken på honom då han valt att lämna utvecklarstudion och anta nya utmaningar. Vad Irving kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men han kommer vara kvar i spelbranschen, vilket meddelas i en Twitter-tråd om avhoppet. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Trump skyller nya masskjutningar på TV-spel
Rimligt.

Donald Trump, USA:s president och mannen som enligt sig själv räddade A$AP Rocky från Sverige, har hållit tal om de tragiska masskjutningarna i El Paso, Texas och Dayton, Ohio där sammanlagt 31 individer miste livet. I stället för att ta ansvar för en rasistisk retorik och bristande vapenpolitik berättade Trump i sitt tal att det var dags att sluta glorifiera våld i dagens samhälle. Mer specifikt sades detta: “We must stop the glorification of violence in our society. This includes the gruesome and grisly video games that are now commonplace. It is too easy today for troubled youth to surround themselves with a culture that celebrates violence. We must stop or substantially reduce this, and it has to begin immediately." Hela talet finns transkriberat här. Det har hittills inte hittats någon koppling mellan skjutningarna och TV-spel, men i vanlig ordning verkar det inte spela någon roll. Och vi har sett detta flera gånger tidigare hos amerikanska politiker. Bara förra året i samband med skolskjutningen i Parkland, Florida pekades TV-spel ut som den stora boven i dramat och Trump höll ett privat möte med spelbranschen för att prata om situationen och det visades ett klipp med diverse digitalt våld. De amerikanska spelorganisationerna IGDA och IGDAF lämnat ett uttalande i samband med de nya skjutningarna som känns betydligt mer tidsenligt och rimligt än presidentens ord: “Our deepest condolences and hearts go out to the victims and families affected by the tragic events in Dayton, Ohio and El Paso, Texas. Society has endured too many senseless acts of violence and horrific mass shootings. Blaming video games distracts from the broader issues at hand. There is an overwhelming amount of research that finds there is no evidence linking video games to violence. Video games do not cause violence, and we support efforts to discontinue this misguided information.” Tumnagel
-29.8°
+
André Stray
0

Hasan Minhaj pratar om hur spelbranschen utnyttjar arbetskraft
I senaste avsnittet av Patriot Act with Hasan Minhaj

I det senaste avsnittet av Patriot Act with Hasan Minhaj tittar Hasan lite närmare på hur spelindustrin med jämna mellanum utnyttjar arbetskraft. Tv-spel är populärare än någonsin, men de som skapar spelen tvingas ofta jobba under orättvisa förhållanden. Hasan tittar närmare på spelindustrins mörka baksida. Du hittar avsnittet via länken nedan (Netflix-konto krävs). Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Paradox-ordförande anser att Steam tar för mycket kosing
"I think the platform holders are taking too much money"

Förra veckan anordnade GamesIndustry.biz utvecklarevenemanget Gamelab och flera kändisar inom spelbranschen medverkade i diverse spelrelaterade paneler. I en av panelerna medverkade Fredrik Wester, ordförande och före detta VD för Paradox, som pratade lite om Valve och deras avgifter på Steam. Mer specifikt tycker Wester att det är helt orimligt att Valve tar 30 procent av intäkterna för spel som säljs via Steam. Wester menar att 30 procents-gränsen är förlegad och går att datera till 70-talet när distribution av videokassetter var populärt. I och med att distributionen gått mer från fysiskt till digitalt sedan dess känner inte Wester att 30 procent är lika motiverat nu som det var då: "That was physical. It cost a lot of money. This doesnx27t cost anything. So Epic has done a great job for the whole industry, because you get 88 percent. Fantastic move. Thank you very much." Tumnagel
48.3°
+
André Stray
0
Nästa sida