m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

Bioware-veteranen Mike Laidlaw startar Yellow Brick Games
Med andra veteraner från Bioware och Ubisoft

Mike Laidlaw jobbade en herrans massa år på Bioware och var bland annat lead designer för Dragon Age, Mass Effect och Jade Empire. För några år sedan lämnade han bygget och hoppade över till Ubisoft där han fick jobba med Assassinx27s Creed: Odyssey-utvecklarna för att ta fram ett spel baserat på King Arthur-berättelsen, vilket skrotades av en av Ubisoft-cheferna som i somras fick lämna bygget. Nu har det blivit känt vad Laidlaw ska göra i stället och inte helt oväntat är det mer spelutveckling som gäller. Men något oväntat är att han startat en ny spelstudio vid namn Yellow Brick Road tillsammans med veteraner från både Bioware och Ubisoft. I ett uttalande till Gamesindustry.biz säger Jeff Skalski, en av medgrundarna, detta om den nya studion: "We have learned a lot from working on world-class, multi-year projects with thousands of colleagues and we want to take a different approach. Leveraging a smaller talented team where people come first, we will create amazing worlds and experiences for all others to enjoy. The market is moving fast, and we have no desire to play catchup and chase it when we can influence where it goes. These goals drove us to found Yellow Brick Games." Den nya spelstudion är baserad i Quebec City och vill man ansluta sig till studion på något sätt så kan ni klicka på länken här nere till vänster och skicka iväg ett mail med intresseanmälan. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Game Maker's Toolkit pratar om spel som designar sig själva
Follow the fun

När det kommer till spelutveckling så är det alltid en bra idé för utvecklarna att leverera roliga och underhållande spel, men vad som är roligt och underhållande är kanske inte så klart och tydligt i början av processen. Vi har hört massvis med historier om utvecklingsprocesser som startat om år in i utvecklingen och andra som återgår till ritbordet år efter spelets release. I den senaste Game Makerx27s Toolkit pratas det om hur utvecklingen förändras med tiden och spelen i sig kan vara en bra fingervisning för hur ett spel ska vara i slutändan. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Spelutvecklings-plattformen Pixel Vision 8 släpps gratis
Bygg dina egna retrospel

Skulle du vilja tillbringa din tid i karantän med att utveckla retrospel så släpper nu Pixel Vision 8 sin plattform för att göra det gratis. Pixel Vision 8 är en plattform där spelutvecklare kan göra 8-bitspel utan att koda särskilt mycket själva om jag förstått det hela rätt. Det handlar om ett gränssnitt där utvecklaren kan drag-and-droppa objekt, spelkaraktärer och olika spelmoment till sitt spel. Pixel Vision 8 skriver själva om sin plattform: "Pixel Vision 8 is the first customizable 8-bit fantasy console. Donx27t just make games, design your fantasy console specs to match actual hardware, or create something new. Itx27s perfect for game jams, prototyping ideas, and having fun!" Ni hittar basversionen av Pixel Vision 8 till Windows, macOS och Linux på länken nedan. Det finns även en pro-version av plattformen som kostar 15 dollar. Den ger köparen tillgång till mer grafiska element att använda i sina spel samt mer ingående manualer till hur man utvecklar spel med Pixel Vision 8. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Unity bjussar på spelutbildning
Gör nästa Cuphead när du sitter i karantän

Skulle du vilja bli lite skarpare på speltuveckling och har lite tid över så släpper Unity nu lite gratislektioner för att utveckla spel som använder deras spelmotor, en av de mest använda på marknaden. Fram till 20 juni kommer användare att kunna ta del av flera kurser, både i programmering och speldesign, samt live-lektioner från teamet på Unity helt gratis. Många av dagens populära spel är utvecklade i Unity, till exempel Cuphead, Monument Valley 2, Ori and the Blind Forest, Hearthstone och Cities: Skylines. Har du aldrig utvecklat för Unity tidigare så kan det vara en bra idé att starta med "Getting Started with Unity" innan du ger dig på gratislektionerna som hittas på länken nedan. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Resident Evil 3: Nemesis jämförs
1999 vs. 2020

Snart släpper Capcom äntligen sin remake av Resident Evil 3: Nemesis. Det är mer än 20 år sedan originalet släpptes och det har ju hänt en hel del inom spelutvecklingen sedan dess. Folket från PlayStation Underground ville jämföra ändringarna så, tillsammans med Peter Fabiano från Capcom, gjorde de det. Resident Evil 3 släpps den 3 april till PlayStation 4, Windows och Xbox One. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Core siktar på att bli YouTube för spelutvecklare
Spelutvecklare kan göra och dela med sig av spel på ny plattform

Spelstudion Manticore Games har tagit fram en plattform för spelutvecklare som man hoppas ska kunna fungera som en slags kombination av YouTube och Github i framtiden. Tanken bakom plattformen är att spelutvecklare både ska kunna bygga, visa upp, dela med sig av och sälja sina spel eller speltillägg på plattformen. Med Core kommer spelutvecklare att kunna dela med sig av funktioner, grafiskt material och annat som används inom spelutveckling för att sedan låta andra användare bygga egna spel med det, antingen helt gratis eller mot betalning. Det kommer bland annat att bli möjligt för spelutvecklare att bygga upp kompletta spel med saker som finns på Core. Dessa spel kan de sedan modifiera, antingen med nya grafiska element, nya funktioner eller förändringar i själva spellogiken. Core rullar för tillfället i en sluten alfaversion men kommer snart att att öppna upp denna. För att ta del av Core Open Alpha måste man ansöka om att få en inbjudan vilket man kan göra på länken nedan. The Verge har gjort ett lite längre reportage om Core där man beskriver plattformen mer ingående vilket ni kan läsa här om intresse finnes. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

GDC flyttas till sommaren
Inte helt oväntat kanske

I går skrev vi att ännu fler spelföretag valt att skippa spelutvecklarmässan Game Developers Conference som skulle dragit igång om två veckor. Stora företag som EA, Kojima Productions, PlayStation, Facebook, Microsoft, Unity och Epic Games hade alla valt att skippa mässan på grund av coronaviruset. Nu har arrangörerna bestämt sig för att flytta mässan till sommaren istället i hopp om att situationen med viruset är bättre då. Exakt när under sommaren det kommer ske är oklart men då en massa saker måste planeras om lär det väl ta några veckor innan de kan spika ett nytt datum. Hur folk ska göra med sina bokningar och andra spörsmål försöker arrangörerna reda ut via en FAQ som kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0
2019

En dag i en japansk spelutvecklares liv
Hur är livet som programmerare i Tokyo?

YouTube-kanalen Paolo fromTOKYO följer här än en gång en japan för en dag för att se hur arbetslivet ser ut för den personen. Den här gången följer han en 23-årig spelutvecklare som jobbar för Bandai Namco i Tokyo. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

Lästips Historien bakom Niantic
Företaget som kartlägger världen genom mobilspel

Sedan mobilspelet Pokémon Go släpptes för lite drygt tre år sedan har spelutvecklaren Niantic blivit ett hushållsnamn. Den amerikanska spelsajten Kotaku har nu gjort ett omfattande reportage om hur Niantic blev världsledande i AR- och postionsbaserade spel och vad man ser för framtidsplaner för sådana spel och appar, både för sin egen skull och för andra utvecklare. Jobbar du med spelutveckling eller inom kartbranschen så borde Kotakus reportage vara mer eller mindre obligatoriskt att läsa. Även de som är intresserad av integritets- och övervakningsfrågor kan nog finna reportaget intressant och jag misstänker att även andra kan ha rätt mycket behållning av reportaget med. Personligen tyckte jag det var jätteintressant. Men jag är lite av en kart-nörd med. Och jag spelar Pokémon Go. Och jag skriver om sådant här. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Giphy lanserar speltjänst för minispel
Där man även kan göra egna spel

Gif-animationsjänsten Giphy har dragit igång en speltjänst som man kallar för Giphy Arcade där användare kan spela olika minispel direkt i sin webbläsare. Det handlar om enklare spel som påminner om hur spel på webben kunde se ut när Shockwave och Flash var som störst i webbutvecklings-världen. Det går även att göra "egna" spel på Giphy Arcade där man kan inkludera diverse förvald grafik, ljudeffekter och musik. Man kan göra enklare spel på under en minut på Giphy Arcade och här kan ni testa Flappy Birds-klonen "Feberspelet" som jag "gjorde" nyss. Det var lätt att göra men inte så lätt att spela igenom. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska spelbranschen går fortsatt bra
Nästan 8000 personer arbetar med spelutveckling för svenska företag

Sveriges Radios Ekot rapporterar att den svenska datorspelsbranschen ser ut att rulla på i bra takt och att tillväxten är hög. Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck säger till Ekot: "Faktum är att vi aldrig haft så här mycket tillväxt. Framför allt är det fler bolag som driver tillväxten. Det är inte bara tillfälliga hits utan branschen som helhet." Under förra året växte antalet anställda inom den svenska datorspelsbranschen till nästan 8000 anställda vilket ska vara en ökning med 48 procent jämfört med föregående år. Den kraftiga tillväxten förklaras främst med att svenska datorspelsföretag köpt upp utländska dataspelsföretag, något som man inte gjort i lika stor utsträckning tidigare år. Här i Sverige fanns det 382 spelutvecklingsföretag med lite över 5300 personer anställda förra året. Förra året omsatte den svenska datorspelsbranschen 19,2 miljarder kronor vilket är en ökning med 42 procent. Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten, säger: "Dataspelsbranschen har vuxit stabilt det senaste decenniet. En majoritet av bolagen går med vinst, och de 20 största bolagen har bidragit med över två miljarder till statskassan. Dataspel är en exportbransch som är viktig för svensk ekonomi." Det verkar dock finnas utrymme för att branschen ska bli ännu större i Sverige, om man bara hittar folk som har rätt kompetens. Per Strömbäck från Dataspelsbranschen säger: "Tidigare har bristen varit kapitalförsörjningen, nu är det kompetensförsörjningen." Här nedanför kan ni kolla in en sammanställning med lite, inte helt dagsaktuella, svenskutvecklade spel och på länken nedan kan ni kolla in rapporten "Spelutvecklarindex2019" från Dataspelsbranschen. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze får förlängd rekonstruktionsperiod
Och höjer styrelsearvodena

Den krisdrabbade svenska spelstudion Starbreeze får nu ytterligare lite tid på sig att rekonstruera företaget efter det att Stockholms tingsrätt har beviljat dem förlängd rekonstruktionstid. Nu har företaget tills den 3 september på sig att få lite ordning på verksamheten och dess ekonomi. Det var andra gången Starbreeze begärde och fick godkänt förlängning av rekonstruktionstiden sedan man i slutet av förra året meddelade om att företaget skulle rekonstrueras. Sedan dess har företaget försökt göra sig av med verksamheter som inte inkluderas i deras kärnverksamhet, spelutveckling och förlagsverksamhet åt andra spelstudios. Starbreeze meddelade även förra veckan att man skulle säga upp runt 60 personer av sin arbetsstyrka vilket motsvarar cirka en fjärdedel av företagets anställda. Trots det så beslutade man även att höja styrelsearvoden med 30 procent skriver DI Digital. Tumnagel
18.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Hazelight visar fint resultat
Josef Fares spelstudio gjorde 173 miljoner i vinst

Breakit rapporterar att den svenska spelstudion Hazelight går som tåget. Förra året omsatte företaget 211 miljoner kronor och av dessa var 173 miljoner ren vinst. Hazelight startades av den svenske filmregissören Josef Fares i slutet av 2014 och förra året släppte man sitt första, och än så länge enda, spel A Way Out. Det handlar om ett fängelsespel vilket mottogs mycket väl av marknaden och redan en månad efter att spelet släpptes hade det sålts i över en miljon exemplar. Spelets distributör EA hade tidigare uppskattat att spelet skulle säljas i cirka 900.000 exemplar under hela sin livscykel. Av Hazelights årsredovisning framgår att ägarna, det vill säga Josef Fares, plockar ut 25 miljoner i vinst från företaget medan resterande del av vinsten tillsvidare stannar kvar i företaget för framtida spelutveckling. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze begär förlängd rekonstruktionstid
Andra gången man gör det

Den ekonomiskt krisdrabbade svenska spelstudion Starbreeze ansöker nu om förlängd rekonstruktionstid efter det att man i slutet av förra året beslöt sig för att rekonstruera företaget. Det är andra gången man begär förlängd rekonstruktionstid efter det att man ansökt och beviljats en sådan tidigare i år. Den tidigare beviljade förlängningen av Starbreeze rekonstruktionstid löper fram till och med 3 juni men nu begär företaget att denna period ska förlängas med 3 månader. I ett pressmeddelande skriver Starbreeze att konstruktörerna stödjer det nya förslaget om förlängning av rekonstruktionsperioden för företaget. Sedan tidigare har Starbreeze uppgett att det rekonstruerade företaget ska fokusera på sin kärnverksamhet, spelutveckling och förlagsverksamhet för spelutgivning, medan man antagligen kommer avyttra eller lägga ner andra verksamheter, till exempel sina VR-satsningar Star VR och Enterspace. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boktips: Skuggan i spelkoden
Fantasybok om spelutveckling

I veckan släppte författaren Eira A. Ekre boken Skuggan i spelkoden vilket är en fantasyberättelse som utspelar sig i spelvärlden. Boken handlar om den 12-åriga Afia vars mamma arbetar som spelutvecklare. För att komma närmare sin mamma så börjar Afia testa spelet mamman utvecklar och därefter börjar den riktiga världen och det som händer i spelet att glida ihop. Boken rekommenderas för barn från 9 år. Författaren Eira A. Ekre har själv arbetat som designer, lärare och föreläsare inom spelbranschen i närmare tio år. Hon har bland annat varit inblandad i spelproduktioner som Magicka 2, Sengoku, Crusader Kings 2 samt Runemaster. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelfeber på Tekniska Museet i Stockholm i helgen
Megahelg med Super Smash Bros, cosplay, lightsaber combat och annat

I morgon drar Tekniska Museet igång ytterligare en av sina "megahelger" och den här gången är det än en dags för ännu en megahelg med fokus på spelande. Besökarna kommer bland annat att kunna spela Nintendos senaste hit Super Smash Bros. Ultimate på en enormt stor skärm, testa på lasersvärdsfäktning-sporten Sporting LightSaberCombat, träffa och snacka med gänget som arrangerar Cosplay-SM, modellera rymdmiljöer i 3D-programmer Blender, diskutera spelutveckling med studenter från spelutvecklar-skolan Future Games och en hel del annat. Tekniska Museets Megahelg drar igång i morgon 16 februari och håller på till 17 februari. Biljetterna kostar 150 kronor styck för alla som är sju år eller äldre. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

King lämnar USA
Efter Activision Blizzards nedskärningar

Activision Blizzards nedskärningar på personalsidan, något som vi skrev om tidigare idag, ser ut att drabba deras svenska dotterbolag King som nu stänger ner sina amerikanska kontor rapporterar Breakit. King bekräftar att man kommer att stänga ner sina kontor i Seattle samt San Francisco och företagets kommunikationschef Charley Tesch säger till Breakit: "Vi bedömde att rätt sak för King att göra är att driva ett studionätverk i Europa, för att ge oss mycket större fokus i vår spelutveckling. Teamen i USA har fantastiskt kreativa och begåvade människor som arbetar hos dem, men vi tror att det här beslutet är det rätta för att uppfylla vår långsiktiga strategi." Hur många som kommer att drabbas av Kings nedläggningar i USA är än så länge okänt. King drog igång sin verksamhet 2003 och köptes upp av Activision Blizzard 2016 för 5,9 miljarder dollar. Man hade fram tills idag 13 kontor och över 2000 anställda. Företaget är framför allt kända för succespelet Candy Crush Saga. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze säljer förlagsrättigheterna för System Shock 3
Tillbaka till Otherside Entertainment

Starbreeze har inte precis ett toppenår och jobbar för tillfället på att bygga upp en någorlunda stabil bas. Detta genom att göra sig av med diverse tveksamma verksamheter och fokusera på kärnverksamheten, nämligen spelutveckling och distribution. På distibutionsfronten verkar det dock också ske lite ändringar. Starbreeze har haft förlagsrättigheterna till System Shock 3, som för tillfället utvecklas av OtherSide Entertainment med Warren Spector i spetsen, men Starbreeze meddelar nu att de sålt tillbaka rättigheterna för spelet till OtherSide. I ett pressmeddelande skriver Mikael Nermark, tillförordnad VD på Starbreeze, detta: “Att sälja tillbaka förlagsrättigheterna för System Shock 3 är den bästa lösningen för oss, men givetvis är det tråkigt att vi inte kan slutföra projektet med OtherSide. System Shock 3 är en fantastisk titel utvecklad i samarbete med branchlegenden Warren Spector och jag ser fram emot att få se spelet när det släpps” Starbreeze köpte upp rättigheterna för spelet 2017 och har stöttat utvecklarstudion ekonomiskt. Starbreeze har fortfarande kvar förlagsrättigheterna till Psychonauts 2 och Ten Crowns. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Starbreeze var medvetna om att The Walking Dead skulle floppa
"No matter how much you polish a turd, it's still a turd."

Eurogamer har gjort ett omfattande reportage om Starbreezes förfall och ger oss en liten inblick i vad som faktiskt hände. Det hela cirkulerar primärt kring Overkills The Walking Dead, men tar också upp Bo Anderssons hybris och hur företaget hamnade där det var när allt började falla samman. Eurogamer har pratat med anonyma utvecklare på Starbreeze som berättar att alla på bygget visste att The Walking Dead skulle floppa, trots att utvecklarna hade gett allt till spelet. Mer specifikt sägs detta: "No matter how much you polish a turd, itx27s still a turd. It was never going to get any better than where it was. It was always hacked. Everything that was done there was - letx27s hack it and put it together. There wasnx27t much hope for most people, and what little hope there was was dead by the end of it." Strulet bygger mycket på att spelet började utvecklas en herrans massa år tillbaka och då använde spelet motorn Valhalla, som Starbreeze köpt för 73 miljoner kronor. Motorn sades vara praktiskt taget helt oanvändbar och i augusti 2017 bytte gänget spelmotor till Unreal Engine. Två års arbete kastades åt fanders och utvecklarna hade 18 månader på sig att färdigställa spelet för att få ut det under 2018. Eurogamer berättar om att Bo Andersson skickade ett mail till samtliga anställda på Starbreeze samma dag som han slutade där han skrev att strulet påverkat honom ordentligt på ett personligt plan. Och kastar samtidigt en känga mot sina utvecklare: "Personally though I lost all my money, my family in divorce and my kids custody through the toil over the last 2-3 years working 100 hour weeks for Starbreeze and keeping you devs paid and in the game. With less and less developers willing to put in the extra care in a product it clearly limits the possible result of enough quality in time. This is a new era and I did not leave the old one and adapt in time - my fault. Its ok - its new times." Hur framtiden ser ut för Starbreeze är ytterst oklar, men gänget jobbar på att fokusera på att landa på fötterna igen och kommer i framtiden endast fokusera på spelutvecklingen och inte mycket annat. Hela reportaget hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Metroid Prime 4-utvecklingen tas över av Retro Studios
Börjar om från början

Metroid Prime 4 är en av de mest eftertraktade titlarna Nintendo jobbar på för tillfället. Nintendo levererade en riktigt kort teaser för spelet i juni 2017, men därefter har vi inte fått se en glimt från produktionen. Det verkar dock som att det varit en rätt problematisk process och Nintendo meddelar nu att utvecklingen av spelet har tagits över av Retro Studios, vilket är gänget som jobbade på originalserien. Metroid Prime 4 har fortfarande inget releasedatum och då Retro Studios börjar om spelutvecklingen helt från början så kommer det troligtvis dröja ett bra tag innan vi får lira det fjärde spelet i serien. Tumnagel
44.7°
+
André Stray
0
2018

IO Interactive intar Malmö
Hitmans utvecklare flyttar in i spelhuset DevHub

Sydsvenskan rapporterar att den danska spelutvecklaren IO Interactive kommer att öppna upp en division för spelutveckling i Malmö. I Malmö är tanken att företaget ska sitta i det så kallade spelhuset DevHub där ett 15-tal företag som arbetar med spelutveckling huserar sedan tidigare. IO Interactive är främst kända för att ha producerat de populära Hitman-spelen och har haft lite olika ägare genom åren. Sedan 2017 står företaget dock återigen på egna ben. Bland andra spelutvecklare som etablerat sig i Malmö kan nämnas Paradox Interactive, Avalanche och King. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nordisk Film köper Star Stable-aktier för 100 miljoner kronor
Äger nu 40 procent av aktierna

Nordisk Film fortsätter stödja svensk spelutveckling. Det senaste åren har Nordisk Films speldivision Games investerat i Avalanche, Raw Fury samt Star Stable och nu har den sistnämnda fått lite extra kosing från filmjätten. Nordisk Film Games investerade 160 miljoner kronor i maj och nu har de lagt till ytterligare 100 miljoner i Star Stable och ökat aktieägandet med 15 procent, vilket betyder att Nordisk Film Games sitter på 40 procent av aktierna. Martin Walfisz, Senior Partner på Nordisk Film Games, säger detta om investeringen i ett pressmeddelande: "Vi gillar verkligen företaget. Teamet presterar väldigt bra och efter att vi nu varit ombord i ett halvår fanns det ingen tvekan för oss om att vi, när möjligheten gavs, ville stärka bandet ytterligare till Star Stable. Vi tror att Star Stable Online har en potential att nå nya marknader för att ge ännu fler barn och unga människor runt om i världen ett fantastiskt hästäventyr." Star Stable värderas nu till 650 miljoner kronor. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Starbreeze ska fokusera på spelutveckling
Annat får stå tillbaka för kärnverksamheten

Det krisdrabbade svenska spelstudion Starbreeze uppger i ett pressmeddelande att man framöver kommer att fokusera på sin kärnverksamhet, det vill säga spelutveckling och förlagsverksamhet för spelutgivning. Områden som anses falla utanför kärnverksamheten ska Starbreeze försöka hitta andra ägare eller intressenter till så att dessa kan drivas vidare. Man skriver inte exakt vad det handlar om för verksamheter man nu drar sig ur. Man kan väl dock misstänka att det handlar om StarVR, VR-företaget som Starbreeze äger tillsammans med Acer, samt sin VR-center-satsning Enterspace som öppnades upp i Stockholm i våras. I pressmeddelandet skriver Starbreeze att man ska återkomma med närmare information om sin framtida verksamhet innan årsskiftet och man planerar att verksamhetsförändringarna ska ha genomförts till halvårsskiftet 2019. Aktiemarknaden verkar ha uppskattat Starbreeze framtidsplaner och aktien har idag stigit med hela 50 procent skriver Dagens Industri. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cliff Bleszinski kommer "aldrig" mer göra spel
Hårda bud!

Tidigare i år la den kände spelmakaren Cliff Bleszinski spelutvecklingen på hyllan efter att hans senaste spelstudio Boss Keys inte riktigt lyckades nå sina mål med Lawbreakers och Radical Heights. När Cliffy B meddelade detta så trodde vi, och troligtvis många andra, att det handlade om en temporär paus för att Cliff skulle sin kärlek till spel igen, eller något. Men så verkar det inte bli. I ett svar på ett Twitter-inlägg där Cliff blev anklagad för att inte göra rätt för sina spelare genom att ge pengarna tillbaka för Lawbreakers skriver Bleszinski att han såg till att ta hand om sina anställda först. Därefter skrev Cliff att det var gnäll som detta som gjort att han aldrig mera vill göra spel igen. Twitter-inlägget till Cliff har tagits bort, men Cliffs svar ligger fortfarande kvar. Huruvida Cliffs "aldrig" verkligen betyder aldrig är för tillfället oklart. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Svensk spelutvecklarskola näst bäst världen
En fjäder i hatten för FutureGames

Den svenska spelutvecklarskolan FutureGames från Stockholm har blivit utsedd till världens näst bäst skola att studera på om man vill inrikta sig på speluveckling. Det är organisationen The Rookies som har utsett FutureGames och nio andra skolor till världens bästa spelutvecklarskolor i år. The Rookies delar årligen ut priser till skolor och enskilda verksamma inom bland annat film, animation, spel och virtual reality. Världens bästa skola för spelutveckling är enligt The Rookies belgiska Howest University - Digital Arts and Entertainment och på tredjeplats hittas Ringling College of Art and Design från USA. På en delad fjärdeplats hittas även Game Assembly från Malmö så vi får väl konstatera att Sverige representerar bra i spelutvecklings-världen för tillfället. Ni hittar hela topp-tio-listan på länken nedan. De senaste tio åren har FutureGames utbildat över 400 personer till yrken inom spelbranschen. För tillfället går det runt 120 studenter på skolans olika utbildningar. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI kan göra egna spel
Lär sig hur andra spel är gjorda

Forskare på Georgia Institute of Technology har utvecklat en artificiell intelligens som man säger kan utveckla spel och banor till spel enbart genom att studera hur andra spel fungerar. I sina experiment utgick forskarna från de tre spelen Mega Man, Super Mario Bros. samt Kirby’s Adventure. Dessa tre spel fick AI:n sedan studera och då kunde den utveckla egna enklare banor till spelen. Man kunde till exempel ta fram en ny bana till Mega Man enbart genom att låta AI:n studera hur Super Mario Bros. och Kirby’s Adventure fungerade. Forskarna beskriver kort hur AI:n fungerar: "The process is as follows: we take as input gameplay video and a spritesheet. A spritesheet is a collection of all of the images or sprites in the game, including all background art, animation frames, and components of level structure. We run image processing on the video with the spritesheet to determine where and what sprites occur in each frame. Then, we learn a model of level design and a ruleset for the game. We then merge the representations of level design and game ruleset into what we call a game graph." Världens spelutvecklare behöver dock än så länge inte oroa sig för att bli ersatta av artificiella intelligenser. Experimenten man genomfört på Georgia Tech kan än så länge bara skapa enklare spel och banor till plattformsspel. Man hoppas däremot att i framtiden kunna utveckla AI:s som kan ta fram spel med avancerade 3D-miljöer med komplexa regler och spelmekanik. Hur länge det dröjer tills vi är där framgår inte. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NHL 2019 ger oss hopp om NHL-hösten
Alexander har tagit en tidig titt på EA:s senaste hockeyspel

Jag måste erkänna. Det är lika bra. Jag hade i förväg ställt in mig på att spana in förra årets text jag skrev om NHL 18 för att inte använda samma formuleringar nu. Det var givet att jag skulle få testa “samma” spel, och att jag skulle raljera kring hur less jag är på att EA levererar mer av samma vara till fullpris. Tumnagel
38.4°
+
Alexander Karlsson
0

Square Enix ska göra spel ihop med Tencent
Startar gemensamt bolag för det

Den japanska spelutvecklaren Square Enix har meddelat att man inleder ett samarbete med det kinesiska jätteföretaget Tencent och att de båda ska starta ett samägt företag för spelutveckling. I ett pressmeddelande skriver Square Enix att det gemensamma företaget ska utveckla framtida AAA-titlar inom spel vilket innebär att man siktar på att utveckla större spel med hög utvecklingsbudget. Det nämns inget om vilka dessa framtida spel kan komma att bli. Square Enix ordförande Yosuke Matsuda säger i ett uttalande: "Tencent Group and Square Enix Group share the vision of utilizing technology and creativity to deliver unprecedented entertainment experiences and services to a global audience. This newly established alliance will be a strong boost to Square Enix Groupx27s strategy to diversify our content offerings and expand access channels to a wider customer base." Tencent har satsat en hel del på spel de senaste åren och man äger bland annat 40 procent av Fortnite-utvecklaren Epic Games och man äger även Riot Games som ligger bakom League of Legends. Förutom det så har man även varit inblandade i lanseringen av PlayerUnknownx27s Battlegrounds i Kina och man har även investerat i Bad Robot Games som drogs igång av J.J. Abrams filmproduktionsbolag Bad Robot tidigare i år. Square Enix ligger bland annat bakom speltitlar som till exempel Final Fantasy, Dragon Quest och Kingdom Hearts. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

LawBreakers stängs ner 14 september
Kommer vara free to play tills dess

Cliff Bleszinskis Boss Key Productions har haft det lite körigt den senaste tiden. Varken LawBreakers eller Radical Heights blev någon större succé, vilket gjorde att Cliff bestämde sig för att lägga spelutvecklingen på hyllan ett tag. Hur framtiden för LawBreakers skulle se ut har varit lite oklart, men under gårdagen la Boss Key Productions upp ett inlägg på spelets Steam-sida för att berätta hur läget ser ut. I inlägget skriver LawBreakers-utvecklarna att spelet kommer stängas ner helt 14 september och tills dess kommer spelet att vara helt gratis att lira. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Cliff Bleszinski lägger spelutvecklingen på hyllan
Boss Key Productions läggs ner

Att göra spel är svårt. Cliff Bleszinski grundade Boss Key Productions 2014 och spelstudion jobbade under en längre tid på det fysikbaserade FPS-liret Lawbreakers. Spelet var en riktig stabil shooter med många roliga idéer, men lyckades aldrig fånga någon större publik. Utvecklingen av Lawbreakers lades ner och gänget gjorde ytterligare ett försök i Battle Royale-genren med Radical Heights, men även den satsningen har gått sådär. Cliff meddelar nu att han kommer lägga spelutvecklingen på is ett tag för att fokusera på sig själv och sin familj. På Twitter har han skrivit ett ordentligt inlägg om situationen där han bland annat skriver detta: “Four years ago I set out to make a world class video game studio and I hired some of the best talent in the videogame industry. They worked tirelessly to produce quality products and, while we had our ups and downs, I’d like to think we had fun doing it. LawBreakers was a great game that unfortunately failed to gain traction, and, in a last ditch attempt we scrambled to do our take on the huge battle royale genre with Radical Heights which was well received, however, it was too little too late.” Räds icke, Bleszinski-fans! Cliff lär återvända till spelvärlden i framtiden. Efter succén med Gears of War-serien lämnade Cliff Epic Games och sa även då att han kommer lägga spelutvecklingen på hyllan och två år senare startade han Boss Key. Hur som helst. Även om Boss Key läggs ner så kommer Radical Heights-servrarna vara uppe på obestämd tid, vilket är goda nyheter för de 300 spelare som fortfarande lirar det. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0
Nästa sida