m
2020
2019

Stuntscener från nya Bond-rullen
Med Land Rover Defender

En av huvudpersonerna i den nya Bond-rullen No Time To Die är inte mänsklig, utan en maskin. Vi snackar om nya Land Rover Defender som bland annat kommer att användas i en biljakt-scen. Här får vi se lite hur detta såg ut bakom kulisserna på inspelningarna. Förutom Defendern kommer även Range Rover Sport SVR, Land Rover Series III och Range Rover Classic att figurera i filmen. Filmen har biopremiär den 3 april nästa år. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2018

Jaguar F-Pace får SVR-behandling
Innebär bland annat 550 hästar

En tid har det snackats om att även Jaguars första SUV F-Pace skulle få sig en omgång av Special Vehicle Operations och på så vis tuffa till sig lite. Visst stämde detta och här har vi F-Pace SVR. En prestandamaskin med den välkända kompressormatade V8:an på fem liter under huven. I den här bilen ger den hela 550 hästar vilket borde räcka när man ska ut i skog och mark och härja. Vridet anges till 680 newtonmeter och fyrhjulsdriften ser till att skicka iväg dig från stillastående till 100 km/h på 4,3 sekunder. Toppfarten anges till 283 km/h. Tillkommer gör det helt sjuka ljudet Jaguar har fått till med den här motorn, och precis som i Range Rover Sport SVR är det något bisarrt över att en SUV låter på det här viset. Mike Cross som är Chief Engineer på Jaguar Land Rover säger följande: "The F-PACE SVR delivers the handling and agility to match its performance. Everything from the steering to the bespoke suspension set-up has been tuned specifically for our performance SUV and the result is a vehicle that lives up to the promise of both the F-PACE and SVR." Bilen har styvare fjädrar, lättare smidda fälgar och bitigare bromsar som mäter 395 millimeter fram, 396 bak. Den har även en elektronisk aktiv diff och elservo. Runt om sitter ett fetare kjolpaket och fronten domineras av en stor grill med lika stora luftintag. Huven och framskärmarna får ventilationshål på sig, baktill finns en takvinge och givetvis fyra avgaspipor redo att skrämma slaget ur gamlingar och barn. Orderböckerna öppnar i sommar och i Storbritannien kostar bilen från 74.835 pund. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Range Rover Sport SVR slår rekord på Tianmen Road
Snabbare än Ferrari 458 Italia

Tianmen Road i Kina är världsberömd för naturen vägen är inbäddad i men mest för sina inte mindre än 99 stycken böjar man ska svänga sig igenom om man vill köra där. Stället lockar såklart bilentusiaster men också biltillverkare som mer än gärna sätter rekord på sträckan. Land Rover var nyligen där och med sig hade de en Range Rover Sport SVR - supersuven med hela 575 hästar under huven. Med racerföraren Ho-Pin Tung bakom ratten lyckades man sätta tiden 9:51 och en genomsnittshastighet på 68,8 km/h. Det är ett nytt rekord då det gamla löd 10:31 och sattes 2016 i en Ferrari 458 Italia. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2017
2016
2015

Jaguar F-Type R blev uppäten av en suv och det här är resultatet
Jag har kört Range Rover SVR

Världens snabbaste Land Rover. Ja, med de orden beskrivs Range Rover SVR. Men handlade det inte att om att ha de mest terrängvänliga bilarna? Som verkligen kunde ut och lufsa i skogen, vada i halvmeterdjupa träsk utan bekymmer och överlag ta sig fram där andra suvar för längesedan gett upp? Jo, fast det är nya tider nu. De grejerna räcker inte längre, och då måste man skapa något nytt. Så föddes Special Vehicle Operations som får ses som Land Rover och Jaguars motsvarighet till trimstugor som Mercedes AMG, Audi RS och BMW M. Detta gäng fick alltså i uppdrag att skapa något som Land Rover inte gjort innan, en ordentlig prestandasuv som kunde rå sig på de tyska rivalerna. Resultatet heter Range Rover SVR och det är den mest galna suven jag någonsin har kört. Den är inte snabbast, starkast, bäst eller snyggast. Den är bara helt skvatt galen, och eftersom den är byggd av SVR så låter den exakt som en Jaguar F-Type R. Och det är inte friskt någonstans. På ett bra sätt. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Den lyxigaste Range Rovern som någonsin har byggts
Land Rover presenterar SVAutobiography

Det allra lyxigaste Land Rover har att erbjuda är modellerna som får den extra beteckningen Autobiography. Nu har Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations varit inne och pillat i detta och tagit fram SVAutobiography till Range Rover, och det här är nu det värsta du kan få i lyxväg. Det första man lägger märke till är tvåtonslacken, den blingiga grillen och de fyra avgaspiporna där bak. Den svarta lacken upptill kallas för Santorini och om man vill finns det nio olika färger för den nedre delen av bilen. Det som sticker ut mest är dock interiören och då speciellt baksätet där man kan fläka ut sig i två riktigt feta fåtöljer. Här finns allt man behöver och inte behöver. Materialen är trä, aluminium, läder och på golvet ligger det fluffiga ullfibermattor. På tillvalslistan finns ett trägolv i skuffen som är skjutbart och även något man kallar för "Event Seating" - två stycken små stolar man kan fälla ut och sedan chilla i, perfekt om man är på utomhusbio eller liknande. SVAutobiography baseras på den långa versionen av Range Rover. Under huven lurar samma kompressormatade V8:a på 5.0 liter som vi känner igen sedan tidigare, och den har fått samma effekt som prestandaversionen Sport SVR. Det innebär 550 hästar och 680 Nm som via en åttastegad automatlåda från ZF skickar kraften till alla fyra hjul. Range Rover SVAutobiography börjar säljas till sommaren till ett ännu okänt pris. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Land Rover presenterar Range Rover HST
En lite vassare mellanversion

Det finns redan ett par olika versioner av Range Rovers och senast i går skrev jag att Harry Metcalfe hade testat den värsta av dem alla - Sport SVR. Nu finns det ytterligare en het version, den vassa men ändå lite mildare HST. Istället för en fläskig V8:a som pumpar ur sig hela 550 hästar får man i HST en mer sansad kompressormatad V6:a på 3.0 liter som ger 380 hästar (samma motor som i Jaguar F-Type S). Verkligen inte en dålig siffra det heller, men inte lika aggressivt som toppversionen alltså. Det är också 40 hästar fler än vad som redan finns om man väljer en Sport med bensinsexa. Till den nya effekten får man också ett svart tema på utsidan, precis som hos SVR. Flera detaljer i fronten har svärtats vilket gör att bilen ser lite mer aggressiv ut. I hjulhusen sitter det 21-tummare och innanför dessa lite biffigare bromsar med röda bromsok. På insidan får man Oxford-läder, ebenholts-trä, aluminiumdetaljer och givetvis ett par HST-emblem. Range Rover HST har premiär på New York Auto Show nästa vecka. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe går igenom Range Rover Sport SVR
Den nya supersuven

När Harry Metcalfe laddar upp något nytt på sin YouTube-kanal vet man att man har något trevligt framför sig. Och visst är det så även denna gång när han tar sig en närmare titt på den nya supersuven Range Rover Sport SVR. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Några av bilarna som kommer att finnas med i den nya Bondrullen
Jaguar C-X75, Range Rover Sport SVR och Land Rover Defender Big Foot

Som vi tidigare har berättat, och som också var väntat, kommer det att finnas massa trevliga bilar i den kommande Bondrullen Spectre. Aston Martin har specialbyggt en bil som kallas för DB10 och för ett tag sedan fick vi reda på att en av skurkarna kommer att köra en Jaguar C-X75. Nu delar Jaguar och Land Rover med sig av lite mer kul vi kommer att få se - Range Rover Sport SVR och Land Rover Defender Big Foot. Bilarna byggs av Jaguar Land Rover Special Operations och den sistnämnda är bland annat utrustad med feta 37-tumsdäck. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0
2014
2012
Nästa sida