m

Skoda Enyaq 80x har fyrhjulsdrift och 256 hästar
Och minstingen får värmepump

Skoda Enyaq verkar ha blivit en favorit och nu breddas utbudet. Nu kan man nämligen beställa Enyaq 80x, där x står för fyrhjulsdrift. Det betyder också att man kommer att leverera bilen med två motorer, vilket betyder mer kraft. Den version som bara heter Enyaq 80 har en motor som levererar 204 hästar på bakaxeln, 80x får en motor även på framaxeln som levererar 61 hästar och totalt blir det 265 hästar. Eftersom 204 räcker men är i det minsta laget för en så här stor bil är de där 65 extra ett riktigt trevligt tillägg. Bakhjulsdriven är i och för sig trevligt, men den här bilen blir trevligare på vägen med drivning på alla fyra. Man får dock tumma lite på räckvidden, istället för 532 kilometer är det 491 kilometer som gäller. Ökat har däremot dragvikten gjort, den är nu på 1200 kilo. Prislappen för 80x ligger på 590.000 kronor och med utrustningsnivån Sportline får man betala 607.800 kronor. För en Enyaq 80 utan fyrhjulsdrift får man betala 571.500 kronor. Nytt modellår med bättre utrustning Nu går vi in i modellår 2022 för de flesta modeller och för Enyaq betyder det bättre standardutrustning. Bra snabbladdning ingår numera (120 kW för Enyaq 60 och 125 kW för Enyaq 80 / 80x). Än viktigare är att Enyaq 60 numera har värmepump som standard och blir ett lite mer attraktivt val än tidigare. Ingår gör även Infotainment Basic Navigation. Viktiga Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Japan ska bygga ett överljudsplan för passagerare
JAXA och flera japanska storföretag i nytt samarbete

Den japanska rymdmyndigheten JAXA har meddelat att man tillsammans med flera av landets företag ska utveckla ett nytt överljudsplan avsett för passagerartrafik. Förutom JAXA så kommer Mitsubishi, Kawasaki, Subaru samt IHI vara inblandade i utvecklingen av nästa generations överljudsplan. Dessutom kommer även Japan Aerospace Exploration Association (JADC) och The Society of Japanese Aerospace Companies (SJAC) medverka i utvecklingsarbetet. JAXA uppger att modellen man siktar på att utveckla ska kunna transportera 36 - 50 passagerare i hastigheter på runt MACH 1,6. Det kan jämföras med Concorden, en flygplansmodell som togs ur drift för snart 20 år sedan, som kunde ta 100 passagerare och hade en topphastighet på Mach 2,04. JAXA har bedrivit forskning om överljudsplan sedan i slutet av 1990-talet. Man säger sig bland annat ha utvecklat teknik som ska ska kunna sänka ljudet på den så kallade ljudbommen med 50 procent jämfört med Concorde-planen. Någon gång runt 2030 förväntas JAXA och de inblandade företagen kunna visa upp resultatet av det arbete som nu ska påbörjas. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det ser mörkt ut för The International i Stockholm
Eftersom esport inte klassas som elitsportevenemang

Valve skriver på sin Dota 2-sajt att det just nu ser mörkt ut att få till esport-turneringen The International (TI10) i Stockholm i augusti i år. Anledningen till det är att turneringen inte kvalificerar sig för samma undantag som andra elitsportevenemang har fått på grund av pandemin. Sveriges idrottsförbund röstade nämligen för några veckor sedan att inte acceptera esport till idrottsförbundet. Arrangörerna hade som enda återstående alternativ att prata med Sveriges inrikesminister för att omklassificera mästerskapet som ett elitsportevenemang men deras begäran nekades omedelbart. We filed an appeal directly with the Swedish government on June 9, but they were unable to provide assistance. On June 14 we followed up asking them to reconsider, and they have so far been unable to offer a resolution. As a result, and in light of the current political situation in Sweden, we have started looking for possible alternatives elsewhere in Europe to host the event this year, in case the Swedish government is unable to accommodate The International - Dota 2 Championships as planned. Så om detta inte ändras skulle alla som försöker skaffa ett visum för resor till Sverige för att tävla i TI10 att nekas vilket ju skulle innebära en ganska sunkig turnering. Så som ett resultat av detta har Valve nu börjat leta efter en annan plats i Europa som kan vara värd för evenemanget i år. Tumnagel
6.2°
+
Frode Wikesjö
0

Boring Company vill bygga större tunnlar
Skulle kunna användas för godstrafik

Elon Musks tunnelföretag Boring Company har tagit fram ett förslag för potentiella kunder där man uppges vilja bygga tunnlar som är nästan dubbelt så stora som de man nu bygger. I förslaget uppges diametern på de större tunnlarna vara lite över 6 meter, något som kan jämföras med de tunnlarna Boring nu bygger som har en diameter på cirka 3,5 meter. Tanken bakom de större tunnlarna verkar primärt vara att dessa skulle kunna användas för godstrafik då de även skulle passa för lastbilstrafik. När Boring Tunnel först presenterades 2016 så var tanken att bilar skulle transporteras på futuristiska små tågvagnar i tunnlarna. I det enda hittills färdigbyggda exemplaret, en 1,3 kilometer lång tunnel som går under Las Vegas, så handlar det dock om att bilar som Boring försetts med från Tesla får köra för egen maskin i tunnlarna. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche startar batterifabriken Cellforce
Ska göra batterier till racerbilar

Porsche har meddelat att man planerar att starta en batterifabrik i tyska Tübingen vilken kommer att få namnet Cellforce. Cellforce kommer primärt att tillverka batterier för racerbilar och andra högprestanda-bilar. Det handlar med andra ord inte om den typen av massproduktion som till exempel Tesla så kallade "gigafactories" pysslar med. Porsches forsknings- och utvecklingschef Michael Steiner säger om den nya batterifabriken: "In terms of production, [it] will be small compared to all the gigafactories you know, so we are looking forward to have around 100 MWh a year as production capacity—it could be slightly more. In terms of cars it should fit for, let me say, 1,000 cars a year. The kind of cells we look for are designed for motorsports and for high-performance derivatives of existing cars, so itx27s a very tailored cell technology for high-performance solutions." Porsche kommer att driva Cellforce tillsammans med den tyska batteritillverkaren Customcells, ett företag som startade 2012 och som utvecklar litiumjon-batterie-paket. Någon gång runt 2024 hoppas Porsche kunna börja installera Cellforce batterier i eldrivna racerbilar. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när ett tiovåningshus byggs på en dag
Snabba puckar i Kina

Den kinesiska byggjätten Broad Group har visat upp ännu en spektakulär byggnation. I videon nedan kan ni kolla in en hur företaget bygger ihop ett tiovåningshus på lite över ett dygn, 28 timmar och 45 minuter ska det hela ha tagit. Broad Group har specialiserat sig på att bygga modulära hus där husdelarna tillverkas i en fabrik och sedan transporteras till platsen där huset ska byggas. Varje modul är lika stor som en traditionell container vilket gör att transporten till byggplatsen även den kan bli rätt smidig. Huset i exemplet nedan ska kosta cirka 3 miljoner dollar, motsvarande cirka 25 miljoner svenska kronor, exklusive transportkostnaderna. Tumnagel
48.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nästa år införs förarbevis för vattenskoter
Riksdagen klubbade igenom beslutet igår

Riksdagen röstade igår igenom ett beslut som innebär att det från och med 1 maj nästa år krävs förarbevis för att framföra vattenskotrar i svenska vatten. Polisen har velat ha förarbevis för vattenskoter ända sedan 2019 och 2020 ansåg även Transportstyrelsen och Regeringen att detta var något som behövdes. Tanken var att förarbevis för vattenskoter skulle införas redan i år men detta flyttades fram på grund av pandemin. För att få ett förarbevis för vattenskoter krävs att föraren är minst 15 år gammal samt genomgår en förarutbildning med godkänt resultat. Vad ett förarbevis och tillhörande utbildning kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
85.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Porsche Cayenne sätter rekord på nordslingan
Snabb SUV!

Porsche är på gång med en ny toppmodell av sin Cayenne Coupe. Bilen har inte fått något efternamn ännu, men man rastade den lite på Nürburgring Nordschleife och satte 7 minuter, 38 sekunder. Det är nytt rekord för kategorin SUV, off-road vehicle, van, pick-up, något ni kan se föraren Lars Kern sätta i videon nedan. Bilen var helt standard förutom skyddsbur och sportstol. Däcken var Pirelli P Zero Corsas som är utvecklade för modellen och kommer att sitta som standard på den. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer Suzuki Jimny utan baksäten
Plats för mer prylar

Suzuki Jimny är en rackarns söt bil som har fört en konstig tillvaro här i Sverige. Först var det en succé men sedan försvann den, Suzuki tyckte att den släppte ut för mycket för den europeiska marknaden. Eller EU tyckte det och straffskatterna skulle bli för höga för att det skulle vara värt att sälja den. Men nu är den tillbaka, om än i en udda version. Suzuki tycks tycka att köparna är de som vill ha en liten och smidig sak att köra i skogen med och inte folk som vill vara fräcka i stan och börjar därför sälja en version utan baksäte. Den får tillägget Torakku som helt enkelt betyder lastbil på japanska. Bilen är inte heller någon bil enligt transportstyrelsen utan registeras som lätt lastbil och då är utsläppsreglerna annorlunda. Eftersom baksätet saknas finns det plats för mer saker. Man får plats med 863 liter (plus 33 liter) och höjden man kan använda är 913 istället för 850 millimeter eftersom golvet är plant och härligt. Man kan även lasta mer, 150 istället för 115 kilo. Motorn är på 1,5 liter, ger 102 hästar och toppar 145 km/h. Trots de inte så fantastiska siffrorna drar den 0,77 liter/mil blandad körning och släpper ut 173 gram co2/km. Skatten för det här vrålåket ligger på 10.316 kronor per år de första tre åren. Varför sätter inte Suzuki bara in något vettigt under huven på den här bilen och löser problemet? Prislappen ligger på 214.900 kronor, plus de där 30.000 kronorna i skatt då. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Volvo och Volkswagen bäst på elektrifiering
Toyota får bakläxa

Gruppen Transport and Environment har kollat på vilka biltillverkare som ligger bäst till när det kommer till elektrifiering ur ett europeiskt perspektiv. Jag vet inte om det är med flit, men Tesla verkar ha glömts bort helt eller så har man inte tagit med dem eftersom de är klara med elektrifieringen. Förutom Tesla så ligger Volkswagen och Volvo bäst till enligt gruppen. Man har tittat på hur långt fram man ligger i egna prognoser, hur det ser ut med batteritillverkning och en rad andra punkter. Både Volkswagen och Volvo kör ju en hård strategi mot elektrifiering just nu och säger att en betydande del av bilarna som säljs 2030 ska vara elektrifierad. I Volkswagens fall tror jag att de kommer att lyckas eftersom MEB-plattformen verkar bli en succé med deras VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 som väntade storsäljare. Volvo väntar vi fortfarande på att de ska komma ur snackhörnan och in i levererahörnan, att ha en modell som kostar nästan 700.000 kronor räcker inte. Lite underligt är det att Kia och Hyundai hamnar så dåligt, de har redan i dag en stor del elbilar och kommande plattformen som Hyundai Ionic 5 och Kia EV6 ska rulla på verkar väldigt lovande. Att Toyota ligger sist är inga konstigheter, de mumlar fortfarande om hybridteknik även om elbilar också är på gång. Enligt rapporten så väntas försäljningen av rena elbilar ligga på 7,4 procent av produktionen i år, 24,2 procent 2025 och över hälften av produktionen 2030. Laddhybrider väntas nå sin topp försäljningsmässigt runt 2026 och sedan dala igen. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Jaguar Land Rover ska göra vätgasdriven Defender
Ska börja testas i slutet av året

Jaguar Land Rover håller på och utvecklar en version av sin Defender-modell med vätgasdrivna bränsleceller. Modellen kommer att bli en del av det som Jaguar Land Rover arbetar med under sitt så kallade "Project Zeus", ett program där man pysslar med att utveckla vätgasbaserade drivsystem till sina bilar. Den vätgasdrivna Defender-modellen är en del i företagets arbete att nå nollutsläpp från sina bilars avgaser fram till 2036 och bli helt koldioxidneutrala till 2039. Jaguars bränslecells-chef Ralph Clague säger om den nya satsningen: "We know hydrogen has a role to play in the future powertrain mix across the whole transport industry, and alongside battery electric vehicles, it offers another zero tailpipe emission solution for the specific capabilities and requirements of Jaguar Land Rover’s world class line-up of vehicles. The work done alongside our partners in Project Zeus will help us on our journey to become a net zero carbon business by 2039, as we prepare for the next generation of zero tailpipe emissions vehicles." Den vätgasdrivna Defender-modellen är under utveckling nu och Jaguar Land Rover hoppas kunna börja testa den i Storbritannien någon gång runt året slut. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon visar upp lite nya robotar
Bert, Ernie, Scooter och Kermit ska hjälpa till på företaget lager

Amazon fortsätter att robotisera lagerhållning Nu har företaget visat upp fyra nya robotar som ska arbeta tillsammans med människor på Amazons lager. Här ovanför kan ni kolla in roboten "Ernie" som tar varubackar från en vagn för att sedan leverera dessa vidare till ett rullband där varukorgen fylls med prylar. Andra robotar som Amazon har visat upp hittas i videosnurran här nedanför. Där syns "Bert", en rullande robot som kan transportera prylar över lagergolvet, "Scooter", som drar vagnar på lagret, samt Kermit som kan transportera tomma varubackar mellan olika platser på lagret. Förutom nya robotar så visade Amazon även upp en ny mjukvara för så kallat "motion-capture". Med hjälp av den hoppas företaget kunna hitta sätt att eventuellt förbättra ergonomin för sina anställda och skriver: "With this data, visualizations, and employee feedback, we are looking to identify relatively simple changes that can make a big impact,” said Kevin Keck, worldwide director of Advanced Technology at Amazon. “Something as simple as changing the position of handles on totes may help lower the risk of injuries to our employees at a massive scale." Ni hittar ett kort klipp på Amazons motion-capture-programvara sist i videonsurran nedan. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

E3 2021 Trailers och info från gårdagens Ubisoft-grej
Lite gott och blandat

I går kväll höll Ubisoft en E3-presentation där de visade upp en del speltrailers för kommande spel. Under presentationen han de visa upp Rainbow Six Extraction, Rocksmith+, Riders Republic, Just Dance 2022, lite nya grejer för Assassin’s Creed samt Watch Dogs, Far Cry 6, Mario + Rabbids: Kingdom Battle och Avatar: Frontiers of Pandora. Rainbow Six Extraction kommer släppas till Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Stadia, Xbox One och Xbox Series X/S den 16 september. En längre titt på hur det ser ut när man väl spelar spelet kan beskådas nedan. Det kommer ha cross-play mellan samtliga plattformar och på tal om det så är cross-play något som även kommer att komma till vanliga Rainbow Six. Där kommer dock konsolfolket skärmas av från PC-folket. En annan bra grej som kommer att komma till Rainbow Six: Siege är att ens framsteg kommer synkas mellan plattformarna. Ubisoft visade också upp ett nytt Rocksmith-grej i form av Rocksmith+. Detta är mer eller mindre samma sak som tidigare Rocksmith men fungerar mer som en prenumerationstjänst som man då kan lära sig spela gitarr eller bas med. Nytt är att man kan spela det på mobilen och där kan man också använda sig av akustiska instrument. Något släppdatum gavs ej för Rocksmith+ men betatestet drog igång i går och någon gång senare i år ska de lanseras på riktigt. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Toyota visar upp ny generation av stora Land Cruiser
Hej grill!

Toyota Land Cruiser är inte en modell utan egentligen två olika serier. Den bjässe som säljs i Sverige är minstingen och för de som behöver en riktigt stor bil finns nu Land Cruiser 300-serien, som alltså inte säljs i Sverige. Nya 300-serien är uppföljare till 200-serien som presenterades 2007, så en ny generation är välkommen. Modellen byggs på en ny plattform som kallas GA-F och den nya bilen är hela 200 kilo lättare än den förra. På motorsidan finns nu två V6:or, V8:an är borta. Bensinversionen ger 415 hästar och 650 Nm, dieselversionen ger 309 hästar och 700 Nm. Nya säkerhetsfunktioner och bättre offroadegenskaper bjuder modellen också på. Bilen är verkligen fläskig. För den som vill ha en lite mindre vräkig version kommer en GR Sport (den till höger på bilden ovan) att säljas på vissa marknader. Stora Land Cruiser kommer inte alls att säljas här i Sverige. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Waymos självkörande lastbilar börjar rulla i USA
Ska frakta gods i Texas

Waymo kommer i ett samarbete med det amerikanska transportföretaget J.B. Hunt snart att börja testa sina självkörande lastbilar på allmänna vägar. Waymos självkörande lastbilar kommer att köra godstrafik mellan Houston och Forth Worth i den amerikanska delstaten Texas, en sträcka som är lite över 40 mil lång. Till en början kommer det dock både att sitta en professionell lastbilschaufför samt en tekniker från Waymo i hytten när lastbilarna framförs. Waymo kallar sin lastbilstjänst för Waymo Via och lastbilarna som används är försedda med en mjukvara som kallas för Waymo Driver, samma mjukvara som används i Waymos taxitjänst Waymo One. Här nedan hittas ett klipp från när Jalopnik kollade in Waymos självkörande lastbilar förra året. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi smygvisar RS3
Har en imponerande S- och RS-serie

Förr i tiden så hade bilmärkena en fyra-fem olika modeller. I dag är det annorlunda och Audi är en av de "värsta" på att ha många modeller. Jag räknar till 17 olika modeller om man inte räknar med sportback- och sedan-versioner. Räknar man även med S- och RS-versioner och laddhybridversioner är man uppe i 82 versioner på deras modellista. Imponerande faktiskt. De där S- och RS-versionerna är också en hög numera, man plockade fram 15 av dem för en fotografering men det finns några till om man räknar nog. De säljer tydligen bra också enligt Audi-folket, speciellt bra säljer RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS Q8, tre bilar som kostar en bra bit över miljonen och som är långt ifrån billiga att äga. Med på bilden var också nya versionen av Audis RS3, både i sportback- och sedan-version. De lär alltså presenteras alldeles strax. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Enbart eldrivna transporter i Stockholm 2030
Om de blågröna får bestämma

I en debattartikel i SvD har det blågröna styret i Stockholm gått ut med att man har som mål att all trafik i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030. Man säger att det betyder att alla resor och transporter ska gå på el, om andra lösningar som är utsläppsfria kommer att godkännas är oklart. Elektrifieringen är en av de mest centrala åtgärderna för att på allvar inleda vägen mot det fossilfria samhället. Men för Stockholm innebär det så mycket mer. Vi ser möjligheten att förena våra ambitiösa klimat- och miljömål med en växande stad, genom att elektrifiera våra transporter. Vi ger närings­livet långsiktighet och en utmärkt jordmån för innovationer. Vi ger Stockholmarna en tydlighet om vart vi är på väg, samtidigt som vi skapar en hälsosammare och mer levande stad. För att det ska fungera behövs inte bara en massa elbilar utan även andra delar måste till. De blågröna sätter nu som mål att hälften av alla stadens garageplatser ska ha laddningsmöjligheter inom tre år och alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning till 2030. Man säger att alla stockholmare ska känna sig trygga med att gå över till elbilar. Debattörerna är hoppfulla om vad elen ska göra för staden. Bland annat säger man att "när företagsbilar och lastbilar inte längre bullrar kan fler leveranser skötas på natten, vilket gynnar näringslivet och avsevärt förbättrar framkomligheten på dagen". En personlig reflektion är att debattörerna inte har lyssnat på hur lite en modern motor faktiskt låter och att det kanske inte är det som är problemet för staden. Artikeln är underskriven av Anna König Jerlmyr (M), Jan Jönsson (L), Daniel Helldén (MP), Karin Ernlund (C) och Erik Slottner (KD). Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Google ska lägga ännu en kabel mellan USA och Sydamerika
Firmina ska koppla ihop USA med Argentina, Brasilien och Uruguay

Google har meddelat att man kommer att bygga ännu en havskabel som kopplar ihop två kontinenter via fiberkablar. Googles nya kabel kommer att heta Firmina och ännu en gång satsar Google på att lägga en kabel mellan USA och Sydamerika. 2019 färdigställde Google havskabeln Curie som går mellan USA:s västkust till Chile på Sydamerikas västkust. Firmina ser ut att bli en motsvarighet till Curie fast på de båda kontinenternas östkust. Firmina kommer att gå mellan den amerikanska östkusten och Las Tonina i Argentina, Praia Grande i Brasilien samt Punta del Este i Uruguay. Firmina kommer att bestå av tolv fiberpar men exakt vilken kapacitet dessa kommer att ha sammanlagt framgår inte. Det kan jämföras med Googles kabel Curie som har fyra fiberpar för att transportera data mellan USA och Sydamerika. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bugatti visar upp Chiron Super Sport
För dig som behöver åka väldigt snabbt

2019 presenterade Bugatti sin Chiron Super Sport 300+, en bil skapad för att krossa 300 mph-gränsen. Men det var en unik bil och nu släpper man den som en "vanlig" version, hur vanlig nu en Chiron kan bli. Den här har också en W16 på 8 liter, men den har pressats ännu en smula och levererar nu 1578 hästar. Bilen är också 23 kilo lättare och man har justerat turbos, oljepumpar, koppling och växellåda för att få upplevelse som bättre passar bilens karaktär. Motorn varvar också lite högre, från 6800 till 7100 rpm, och man får nu ut de 1600 Nm som motorn levererar hela vägen upp till 7000 rpm istället för upp till 6000 rpm. Super Sport är 25 centimeter längre än en vanlig Chiron och man har därför justerat chassit så att det bättre ska passa aerodynamiken. Växellådan är som sagt justerad och växel nummer sju åker i när man åker i 403 km/h... 0 till 200 går på 5,8 sekunder och till 300 km/h kommer man på 12,1 sekunder. Till 400 km/h kommer man sju procent snabbare än i en vanlig Chiron. Toppfart? Runt 440 km/h. Prislappen ligger på 3,2 miljoner euro som bas, räkna med betydligt mer än så. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Kia Sportage
Europaversionen presenteras i september

Nu har Kia presenterat den globala versionen av Kia Sportage, men vi kommer att få en helt egen version av denna i Europa i höst, närmare bestämt i september. Sportage har designats gemensamt av team i Korea, Tyskland, USA och Kina under filosofin ”Opposites United”, men i slutändan verkar man inte ha tyckt att det räcker för Europa som får sin egen version. Det är första gången Europa får det under modellens 28-åriga historia, vi verkar inte ha velat vara med när motsatser skulle förenas. Exakt vad som kommer att skilja är oklart, men i stora drag kommer nog bilen att vara densamma. Hur som helst så är det så här den globala versionen ser ut och designen andas nya Kia som kom först med EV6 och som vi kommer att se framåt för Kia. Märket vill bli lite mer premium och den nya modeller är ett rejält lyft mot förra generationen, i alla fall på bilderna. Till skillnad mot EV6 är det här ingen ren elbil men en laddhybrid kommer så klart. Vad vi vet så är det bara den versionen som kommer att komma till Sverige. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

US Air Force vill använda rymdraketer för transporter på jorden
Ska kunna skicka material mellan två destinationer på en timme

Ars Technica rapporterar i två artiklar om att den amerikanska militären ska undersöka huruvida det skulle vara möjligt att transportera material mellan två destinationer på jorden med hjälp av rymdraketer. Dr. Greg Spanjers, som arbetar som forskare på US Air Force och chef för deras Rocket Cargo-program, säger i en kommentar om detta: "This idea has been around since the dawn of spaceflight. Itx27s always been an intriguing idea. Wex27ve looked at it about every 10 years, but itx27s never really made sense. The reason wex27re doing it now is because it looks like technology may have caught up with a good idea." US Air Force har ansökt om 47,9 miljoner dollar för att utvärdera möjligheterna att i framtiden kunna transportera militärt material med rymdraketer. Skulle det hela någonsin bli av så skulle det innebära att den amerikanska militären skulle kunna frakta material mellan två olika destinationer på runt en timme, alltså betydligt mycket snabbare än med något av de transportsätt man använder idag. SpaceX presenterade redan 2017 planer på att kunna transportera passagerare mellan två destinationer på jorden med hjälp av sitt Starship på under en timme. Om US Army beslutar sig för att gå vidare med att undersöka möjligheten till transporter över jorden med rymdraketer så är det väl inte helt omöjligt att SpaceX på något sätt kommer att bli involverat i dessa planer. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Örgryte vinner eAllsvenskan för andra året i rad
Slog AIK i finalen

Igår spelades finalen i årets eAllsvenska och Örgryte IS återupprepade förra årets bedrift med att återigen vinna finalalen i eAllsvenskan. I finalmatcherna representerades Örgryte av Stefan ”iStefko” Curic samt William ”Dejex” Berg och de mötte AIK:s Lukas ”Lukasinho” Gummesson samt Tom ”Dyziq” Johansson. Efter två matcher av tre stod det 1 - 1 i matcher mellan de båda lagen. I den sista matchen spelade Örgrytes Stefan ”iStefko” Curic mot AIK:s Lukas ”Lukasinho” Gummesson och det var en match som Örgryte till slut vann med 5 - 0. Förutom "iStefko" och "Dejex" bestod Örgrytes vinnande lag av av den tredje spelaren Jimmy ”Justekeles” Ekström, coachen David Kranz samt lagets manager Rasmus Henriksson. Det här var tredje säsongen eAllsvenska spelades och av dessa har alltså Örgryte vunnit två gånger. Den första säsongen vanns av Malmö FF. I eAllsvenskan spelas det EA SPORTS FIFA 21. Ni kan kolla in lite höjdpunkter från finalmatcherna i det inbäddade klippet längst ner i artikeln. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av eAllsvenskan (@eallsvenskan) Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Idag firar vi World Bicycle Day
Ut och cykla!

Idag, 3 juni, firas den så kallade "World Bicycle Day" på många platser runt om i världen. Det var FN som 2018 instiftade World Bicycle Day. Tanken bakom det hela är att allmänheten en dag om året ska uppmärksamma det miljövänliga och hälsosamma transportsättet. FN skriver på sin webbplats om World Bicycle Day: "World Bicycle Day draws attention to the benefits of using the bicycle — a simple, affordable, clean and environmentally fit sustainable means of transportation. The bicycle contributes to cleaner air and less congestion and makes education, health care and other social services more accessible to the most vulnerable populations." Kommer du att uppmärksamma World Bicycle Day idag? Svara gärna på vår enkät nedan och/eller skriv i kommentarerna hur du kommer att uppmärksamma dagen. Tumnagel
93kg
+
Wille Wilhelmsson
Nästa sida