41 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Skiss på Skoda Enyaq Coupé Inga överraskningar direkt Som vi har skrivit tidigare så är en coupé-version av Skodas eldrivna modell Enyaq på väg och den kommer att visas upp den 31 januari. Nu får vi en skiss på hur bilen kommer att se ut och det är väl inga överraskningar direkt. Det här är en modell för dig som vill köra Audi Q4 e-tron Sportback och Volkswagen ID.5 fast med annan design, under skalet är det ju typ samma lika. Tumnagel
43.2°
0
2021
Audi presenterar snabbladdningsstation för städer Kan flyttas relativt enkelt Dagens laddstationer för elbilar är oftast placerade i närheten av annan kommers - bemannade bensinstationer, matställen, stora köpcentrum och liknande. Så brukar det i alla fall se ut lite utanför stadskärnan. Nu presenterar Audi charging hub. Det är ett laddningstationskoncept utvecklat för städer. Den 23 december kommer man att öppna det vi ser här i Nürnberg och det är en snabbladdningsstation som i första hand riktar sig till de som inte har möjlighet att ladda sin elbil hemma. Då kan man istället åka hit, ladda och under tiden hänga i byggnaden som lär vara lite trevligare än att sitta kvar i bilen och uggla. Bygget har sex stycken snabbladdningspunkter med upp till 320 kW laddningseffekt. Kraften kommer från containerkuberna själva huset står på. Dessa kan monteras och demonteras igen på några dagar och man kan på så vis flytta hela stationen till en annan plats om det skulle behövas. Begagnade och renoverade litiumjonbatterier från demonterade utvecklingsbilar fungerar som energilagringssystem. Förutom att det är bra att man återvinner gör detta att man slipper en komplex infrastruktur med högspänningsledningar och dyra transformatorer. Dock behövs en 200 kW-anslutning till det befintliga lågspänningsnätet. 80 stycken bilar ska kunna ladda per dygn utan att kapaciteten i batterilagret och anslutningseffekten på 200 kW överskrids. Alla som har ett e-tron Charging Service-avtal kan ladda här för 0,31 euro per kWh. Man måste reservera någon av de sex platserna och detta gör man via myAudi-appen. Tumnagel
43.6°
0
Finalisterna i Car of the Year 2022 Sex av sju är elbilar Nu har finalisterna i Car of the Year 2022 (Årets bil 2022) utsetts och de är sju till antalet. Det som är intressant är att sex stycken är elbilar. Det handlar om Cupra Born, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Peugeot 308 (kommer också som elbil senare), Renault Megane e-Tech och Skoda Enyaq iV. Juryn som ska utse vem som kammar hem hela rasket består av 61 stycken biljournalister från hela världen. Vinnaren kommer att utses den 28:e februari nästa år i Genève. Alla 39 stycken kandidater ser ni här nedan. Tumnagel
36.4°
0
Volkswagen-koncernen har dubblat leveranserna av elbilar Ökade 109 procent tredje kvartalet Mellan juli och september lyckades Volkswagen-koncernen att leverera 122.100 stycken helt eldrivna modeller vilket är en ökning med 109 procent jämfört med samma period förra året. Den största ökningen denna period skedde i Kina med 28.900 stycken elbilar. Från början av året och fram till slutet av september levererades totalt över hela världen 293.100 stycken - en ökning med 138 procent. I toppen hittar vi Volkswagen ID.4 med 72.700 stycken exemplar, följt av ID.3 med 52.700 stycken exemplar. På tredje plats hittar vi Audi e-tron med 36.100 stycken bilar, sen Porsche Taycan med 28.600 stycken och därefter Skoda Enyaq med 28.200 stycken exemplar. Tumnagel
45.3°
0
Cupra börjar tillverka Born Ska lanseras i år Den första helt eldrivna modellen under Cupras flagg är Born - deras version av Volkswagen ID.3. Nu drar tillverkningen av bilen igång i Zwickau-fabriken i Tyskland och den blir den första modellen att bli till enligt ett CO²-neutralt koncept. Det innebär att man använder energi från förnybara källor i leveranskedjan. Bilen har även stolar tillverkade av hållbara material hämtade ur Medelhavet. Lansering ska ske i år men några priser har vi inte fått än. Tumnagel
44.6°
0
Audi visar upp Grandsphere Concept Ett privatjet för vägarna Efter konceptbilen Skysphere är det nu dags för Audi att visa upp Grandsphere. Den här eldrivna lyxlimpan beskrivs som ett privatjet för vägarna och självkörning i nivå 4 gör att du kan luta dig tillbaka och låta bilen ta dig dit du vill. Bilen mäter 5,35 meter på längden, två meter på bredden och är 1,39 meter hög. Den bygger på PPE-plattformen och batteripacket är på 120 kWh. Räckvidden ska ligga på över 75 mil. Det sitter en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln och den sammanlagda effekten anges till 720 hästar och 960 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. På insidan är det avskalad lyx som gäller. Skärmar och annat störigt dyker upp först när förarfunktionerna aktiveras, annars är de dolda. Läs allt om konceptbilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
0
Det här är nya Audi RS3 400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder! I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
0
Audi smygvisar RS3 Har en imponerande S- och RS-serie Förr i tiden så hade bilmärkena en fyra-fem olika modeller. I dag är det annorlunda och Audi är en av de "värsta" på att ha många modeller. Jag räknar till 17 olika modeller om man inte räknar med sportback- och sedan-versioner. Räknar man även med S- och RS-versioner och laddhybridversioner är man uppe i 82 versioner på deras modellista. Imponerande faktiskt. De där S- och RS-versionerna är också en hög numera, man plockade fram 15 av dem för en fotografering men det finns några till om man räknar nog. De säljer tydligen bra också enligt Audi-folket, speciellt bra säljer RS 6 Avant, RS 7 Sportback och RS Q8, tre bilar som kostar en bra bit över miljonen och som är långt ifrån billiga att äga. Med på bilden var också nya versionen av Audis RS3, både i sportback- och sedan-version. De lär alltså presenteras alldeles strax. Tumnagel
38.0°
0
Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
0
Audi e-tron får ett mörkare utseende Det här är nya Black Edition Audi presenterar en hel del nya elbilar, men klassiska e-tron lever än. Inför det nya modellåret så har man släppt modellen i en lite ny version som man kallar för Black Edition. Den fläskiga grillen har blivit svart och det har även Audi-ringarna, backspeglarna och e-tron-loggorna blivit. Tre nya färger finns som man kallar för chronos-grå, glaciärvit och Mythos-svart. På insidan är det S-line som gäller och sömmarna är orangea. I inredningen finns även det nya materialet dinamica som är som alcantara men 45 procent är återvunnen polyester. Instrumentpanelen har kolfiberinlägg. Black Edition finns både till e-tron och e-tron Sportback och båda batteristorlekarna. Audi berättar också att man har sålt 100.000 e-tron. Tumnagel
44.7°
0
Nästa sida