m

En Alfa Romeo Disco Volante Spyder är till salu
Nummer sju av sju tillverkade

I början av 2016 rullade Carrozzeria Touring Superleggera ut en taklös version av deras finfina Alfa Romeo Disco Volante Spyder. Endast sju stycken exemplar har tillverkats och nu är ett av dessa till salu, så passa på! Bilen baseras på Alfa Romeo 8C Competizione Spider som i sin tur hämtar mycket från Maserati GranTurismo och motor från Ferrari. Under huven sitter en V8:a på 4,7 liter utan överladdning som ger 450 hästar. Till den kopplas en sexstegad halvautomatisk växellåda som driver bakhjulen. Bilen säljs av företaget Auxie Treschmidt men vad man vill ha för den framgår inte tyvärr. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2020

Ares presenterar Wami Lalique Spyder
Klassisk Maserati Spyder i modern tappning

2018 visade Ares Design upp Project Wami som var en nytolkning av klassiska Maserati Spyder från 1953. Nu visar man upp bilen i produktionsutförande. Man kallar skapelsen för Wami Lalique Spyder och även om de klassiska linjerna är där så är det modernt under skalet. Karossen är exempelvis i både kolfiber och aluminium och insidan blandar analoga mätare med en hyfsat stor pekskärm. Grundaren Dany Bahar förklarar bilen med dessa ord: "This is the ultimate luxury accessory and a joy to own. Owners will be able to relive the romance of travel that is synonymous with the Côte D’Azur and the Amalfi Coast of the 1950s in a beautifully adorned masterpiece; the epitome of bejewelled excellence." Det går bra att lägga en beställning nu men endast tolv stycken exemplar ska tillverkas så man kanske bör snabba sig på om man vill ha en. Vad det handlar om för drivlina eller vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Gunther Werks Porsche 993 på Laguna Seca
Nästan lika snabb som en McLaren P1

Gunther Werks version av Porsche 993 duger inte bara till att beundra för alla sina detaljer, den skäms heller inte för sig när man tar ut den på bana. Här får vi se bilen slungas runt på Laguna Seca där den sätter en tid på 1:30.99. En McLaren P1 klarar samma strapats på 1:30.71 och en Porsche 918 Spyder har satt tiden 1:29.89. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Fler fräsiga koncept från Porsche
Vilka bilar!

Igår skrev vi om ett gäng koncept Porsche varit tysta om men som de nu gladeligen visade upp. Totalt handlar det om 15 stycken som tillverkades mellan 2005 och 2019. Igår visade vi fyra av dem, här är ytterligare åtta stycken. Först ut är 960 Turismo och det är konceptet som slutligen blev Taycan. Frågar ni mig så är det så här jag hade velat att den färdiga produkten såg ut. Sen har vi Le Mans Living Legend som är en Cayman-liknande skapelse där man stoppat ner en V8:a bakom sittbrunnen. Med den här ville man hylla coupé-versionen av racerbilen 550. 2013 byggde man 904 Living Legend som är en hyllning till 904 / Carrera GTS från 60-talet. Egentligen är det här en Volkswagen XL1 med annan kaross och som motor sitter där faktiskt en V2:a. Japp, där satt faktiskt en vinkeltvåa som man hade hämtat från Ducati 1199 Superleggera. Den är på 1,2 liter, ger 200 hästar och varvar upp till 12.000 varv. 911 Safari Concept och Macan Safari var två stycken skogsmulle-versioner som tillverkades 2012 respektive 2013. Båda fick högre markfrigång, plast runt hjulhusen och saker som extraljus på taket. Vision 918 RS var ett koncept man tog fram två år efter att produktionen av 918 Spyder lades ned 2015. Det här var en vidareutveckling av bilen där man tog den ännu mer in i framtiden. Något som skulle kunna fungera både på bana och på gata. Togs fram av Porsches Weissach-team men blev aldrig verklighet. Sist men inte minst har vi Vision 916 och 906 Living Legend som båda två är racerbilar för framtiden. Dessa togs fram 2016 respektive 2005. 906 Living Legend hämtar sin inspiration från 906 som man började tävla med 1966. Med Vision 916 ville man skapa en modern version av klassikern 914, fast med eldrivna navmotorer och mycket mer effekt. 916 var en 914 fast med boxersexa istället för boxerfyra, endast elva stycken exemplar tillverkades. Konceptet ritades av en praktikant på designavdelningen. Vilket eller vilka av alla koncept som Porsche nyligen visat gillar du bäst? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Porsche visar upp koncept som aldrig blev verklighet
Bland annat gatversion av 919 Hybrid och eldriven skåpbil

Porsche har nu delat med sig av ett gäng konceptbilar som aldrig gått i produktion. Det handlar om en gatversion av racerbilen 919 Hybrid som Porsche tänkte skulle använda samma hybridiserade drivlina som originalet. En turboladdad V4:a på 2,0 liter parad med en elmotor. Bilen blev aldrig verklighet och det enda som faktiskt blev till är prototypen vi ser här. Sen har vi Vision Renndienst som är en eldriven hommage till den Folkabuss Porsche använde i racing-sammanhang för väldigt länge sedan. Den skapades 2018 men blev heller aldrig något som vidareutvecklades. Bland bilderna ser vi sedan Vision Spyder som är ett koncept där man hämtat inspiration från 550/1500 RS Spyder från 1954. Man tog fram en bil i skala 1:1 och gav den en väldigt speciell störtbåge. Sist men inte minst i samlingen man visar upp nu är Vision 920. Det här var en slags vidareutveckling av 919 och man tänkte att den skulle kunna fungera både på gatan och banan. Totalt skapade Porsche 15 stycken olika konceptfordon mellan 2005 och 2019 som alla varit hemlighållna fram tills nu när man släpper boken Porsche Unseen. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Ares S1 Project nu även som Spyder
I detta fall betyder det helt utan tak

Förra månaden visade Ares Design upp S1 Project. Det vi ser här är S1 Project Spyder men istället för att vara en cabbad version där man kan fälla bort taket saknar den här tak helt och hållet, som sig bör enligt rådande trender med taklösa superbilar. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och orderböckerna står öppna nu och väntar på din kosing. Hur mycket du måste lätta på lädret är oklart men med tanke på att vanliga S1 kostar 500.000 euro lär inte den här vara billigare. Precis som sitt takförsedda syskon är även Spyder baserad på Corvette C8. Effekten ur V8:an utan överladdning har skruvats upp till 715 hästar vilket ska räcka för 0-100 km/h på bara 2,7 sekunder. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Porsche 959 möter Porsche 918 Spyder
Två superbilar från två helt olika tidsåldrar

I det här klippet får vi bekanta oss lite med en Porsche 959 och en Porsche 918 Spyder som ingår i The Brumos Collection. Båda två är superbilar som var det absolut vassaste att komma från tillverkaren men det skiljer 27 år mellan dem. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Dubbelkopplingslåda till toppmodellerna av Porsche 718
För den som inte vill spaka själv

Köper du en ny Boxster eller Cayman med boxersexa har det varit manuell låda som gäller. Nu lägger Porsche även till att man kan få dessa med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK. Detta gör bland annat att 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med denna låda tar sig från 0-100 km/h en halv sekund snabbare än med manuellt alternativ - 3,9 sekunder. 200 km/h når man efter 13,4 sekunder vilket är en förbättring med 0,4 sekunder. 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 kapar också 0-100-tiden med en halv sekund och där gäller nu 4,0 sekunder blankt. 0-200 ska ta 13,7 sekunder, också det 0,4 sekunder bättre än om du kör manuell låda. Vad man får betala för PDK-lådan framgår inte. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

16-åriga Chloe sätter slalomrekord med en Porsche 718
Snabb!

16-åriga Chloe Chambers har bakom ratten på en Porsche 718 Boxster Spyder nu satt nytt världsrekord i snabbast slalomkörning med bil. Hon lyckades svänga runt 51 stycken uppställda konor på 47,45 sekunder och det var alltså det som krävdes för att sätta rekordet. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo RWD nu även som cabriolet
Möt sommaren med taket nere

I början av året rullade Lamborghini ut en version av Huracán Evo med bara bakhjulsdrift. Nu presenteras Spyder-versionen av denna vilket alltså innebär att man får ett tygtak man kan fälla bort när vädret är trevligt. Precis som i versionen med hårt tak bjuds det på en V10:a på 5,2 liter som ger 610 hästar och 560 newtonmeter i vrid. Det räcker för att man ska kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Det roliga är slut först vid 324 km/h. Taket tar 17 sekunder att fälla bort och det kan man göra i hastigheter upp till 50 km/h. Prislappen säger 175.838 euro innan skatt. De första kunderna ska få sina bilar nu i sommar. Bygg ditt exemplar på länken nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Ferrarin från Ferris Bueller's Day Off har auktionerats iväg
En Modena Spyder California från 1963

En av "måste"-filmerna från 80-talet är tydligen Ferris Buellerx27s Day Off. Jag kikade på den för ett tag sedan och förstod inte riktigt grejen, men det var en fin bil med i alla fall. En Ferrari Modena Spyder California från 1963. Nyligen auktionerade Barrett-Jackson iväg bilen och den gick för 396.000 dollar. Bilen är byggd av Modena Design & Development och den är en av tre som byggdes för filmen. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Ännu fler Porsche 718 med boxersexa
718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0

Porsche rockade om lite i modellprogrammet 2016 när man lanserade Boxster som 718 istället. Det var inte bara namnet som hade förändrats, i baken satt det nämligen en boxerfyra istället för en boxersexa. Ett steg bakåt alltså men nödvändigt för att få ned utsläpp och liknande. Effekten var det inget fel på men jag själv upplevde att den där Porsche-magin liksom försvann när det saknades två cylindrar. Och det var det fler som gjorde. Porsche lyssnar självklart på sina kunder och i somras dundrade man ut nyheten 718 Cayman GT4 - en riktigt vass maskin med boxersexa på 4,0 liter och hela 420 hästar. Nu presenterar man 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 som får samma icke överladdade motor som 718 Spyder och 718 Cayman GT4 men 400 hästar istället samtidigt som de inte är lika extrema med vingar och liknande. Det handlar dock inte om några duvungar för det utan här finns sexpetad manuell låda, sportavgassystem, Porsche Active Suspension Management (PASM), Sport Chrono-paketet, mekanisk diffbroms bak och bilarna klarar 0-100 km/h på 4,5 sekunder och har en toppfart på 293 km/h. Bägge bilarna kommer till återförsäljare i slutet av mars och för en 718 Cayman GTS 4.0 får du betala 850.000 kronor medan 718 Boxster GTS 4.0 kostar från 872.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2019

Lamborghini Gallardo med baksäte
Är egentligen en Mitsubishi Eclipse Spyder

Vid en första anblick kanske det här ser ut som en helt Lamborghini Gallardo men det dröjer nog inte länge innan den som har koll ryggar till och upptäcker baksätet. Anledningen är att den här bilen började sitt liv som en Mitsubishi Eclipse Spyder. Den rensades på allt ned till chassiet och sedan byggdes en kaross upp i glasfiber. Ett jättejobb innan allt var klart och resultatet blev väl helt okej, om man nu gillar replikor vill säga. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Morgonkaffe med Marcos Mantula
Dags att vakna till liv

Fredag morgon och för många sista dagen innan lite välförtjänt julledighet. Det firar man på bästa sätt genom än att sippa på kaffet tillsammans med en Marcos Mantula från 1986. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Macan GTS
Mer kraft och förfinad växellåda

Förra året uppdaterade Porsche modellen Macan och nu kommer samma behandling till versionen man kallar för GTS. Den här placerar sig mellan Macan S och Macan Turbo och under huven sitter en V6:a på 2,9 liter med dubbla turbo. Den har fått 15 hästar och 19 newtonmeter i vrid extra och levererar nu 380 hästar och 519 newtonmeter. Förutom den lilla effektökningen har dubbelkopplingslådan PDK uppdaterats. Bilen ska klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder om man har lagt till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 261 km/h. Vidare får versionen adaptiv luftfjädring och 20-tumsfälgar i RS Spyder-design. Bromsarna är av stål och mäter 360 millimeter fram, 330 bak. Man kan även få en uppsättning skivor på 390 millimeter fram och 356 millimeter bak som ger mindre bromsdamm. Om du på riktigt ska pressa bilen finns det även keramiska skivor och de mäter 396 millimeter fram, 370 bak. GTS har Sport Design-paketet standard vilket innebär lite sportigare front och sidokjolar. Standard är även mörkare strålkastare och baklampor, röda bromsok och sportavgassystem. Bilen går att beställa nu och kostar från 800.000 kronor. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - 718 Cayman GT4 med boxersexa
Porsche presenterar även 718 Spyder

När det var dags för en ny generation av Porsches modeller Cayman och Boxster var det en sak som innebar en stor förändring - bilarna hade fått turbomatad fyrcylindrig motor istället för sexcylindrig utan överladdning. En naturlig utveckling bland dagens downsizing men det kändes ändå inte riktigt rätt, och personligen tyckte jag att den nya motorn gjorde bilarna väldigt alldagliga. Jag var inte ensam med kritiken och Porsche lyssnade såklart. För längesedan började det ryktas om att den nya GT4-versionen av Cayman skulle gå tillbaka till sina rötter och få en boxersexa utan konstgjord andning. Och nu är den här, precis så som man vill ha den. I samma veva presenteras även 718 Spyder som även den får denna typ av motor. Maskinen är en nyutvecklad pjäs på 4,0 liter som levererar 420 hästar. Vridet är samma siffra - 420 newtonmeter som finns tillgängligt mellan 5000 och 6800 varv. Varvstoppet ligger på 8000. 0-100 km/h avklaras på 4,4 sekunder och GT4 toppar 304 km/h, Spyder 301. Motorn har ett modernt avgasreningssystem med partikelfilter för bensinmotorer och adaptiv cylinderstyrning. Det sistnämnda innebär att insprutningen vid låg belastning tillfälligt kan stoppas till två av cylindrarna och därigenom spara några droppar soppa. För första gången använder man även Piezo-insprutare för insprutningen. Dessa ser till att dela upp varje insprutningsprocess i upp till fem individuella insprutningar. Resultatet blir en komplett förbränningsprocess som blir något miljövänligare. För att stoppa bilarna sitter det monobloc-bromsok i aluminium i alla fyra hörnen. Hur många kolvar som trycker på eller vad skivorna mäter får vi dock inte reda på, men de räcker säkert till. Keramiska skivor finns som tillval. Chassiet är som väntat speciellt utvecklat för bankörning. GT4 går att få med Clubsport-paket vilket innebär halvbur, brandsläckare och sexpunktsbälten på förarplatsen. Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 går att beställa nu och de kostar från 940.000 respektive 965.000 kronor. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Enovate ME-S - ytterligare en elbil från Kina
Ska börja tillverkas 2021

Elbilar är definitivt temat på bilmässan i Shanghai och här ser vi en till. Den heter Enovate ME-S och det är en sedan med slanka linjer och en design som påminner om flera andra stora biltillverkare. Under skalet finns det ett batteripack på 800 V som man ska kunna ladda med 300 kW. Gör man det får man 80 procent på bara 15 minuter. Någon information kring motorerna får vi inte - dock ska bilen kunna göra 0-100 km/h på tre sekunder. Teknik för självkörning i nivå fyra ska finnas ombord. Enovate ME-S är ritad av Hakan Saracoglu som även ligger bakom Porsche 918 Spyder. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lär känna Spyker C8 Spyder lite bättre
Huvudperson i Petrolicious senaste film

James Chen äger en bil som sticker ut lite mer än alla andra - en Spyker C8 Spyder från 2006. V8:a utan överladdning från Audi, flygplansinspiration överallt och ett utseende som säkerligen är en vattendelare. Vad tycker du om skapelsen? Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo nu även i cabbat utförande
Det här är Spyder

I början av året rullade Lamborghini ut ännu en version av modellen Lamborghini Huracán kallad Evo. Nu presenteras samma bil fast med tygtak som man kan fälla bort - en Spyder alltså. På 17 sekunder kan man släppa in ljuset och höra tonerna bättre från den 640 hästar starka V10:an som är placerad bakom ryggen. Regnar det och man ändå vill släppa in lite mer ljud går det bra att sänka bakrutan. Torrvikten anges till 1 542 kilo och till 100 km/h kommer man på 3,1 sekunder från stillastående. När klockan passerat 9,3 sekunder är man uppe i 200 och det hela är slut först vid 325 km/h. Premiär blir det nu i Genève. De första kunderna kommer att få sina bilar levererade i vår och för att bli ägare till en får man betala strax över 200.000 euro. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Köpte sex stycken Rolls-Royce som matchar hans turbaner
Kan man ha för många Rollsar?

Reuben Singh är en entreprenör som gjort bra med pengar på olika saker genom åren. Han är verkligen inte rädd för att visa upp sina rikedomar, och hans senaste inköp är ett bevis på det. Inte mindre än sex stycken nya Rolls-Royce har köpts in - tre Phantom och tre Cullinan. Och varje bil matchar någon av alla hans turbaner. Det nya tillskottet innebär att han nu äger inte mindre än 20 stycken bilar från Rolls-Royce, och även tidigare har han sett till att bilarna matchar hans huvudbonad. I sin samling har han även bilar som Bugatti Veyron, Mercedes SLR, Ferrari F12 och Porsche 918 Spyder. Visa det här inlägget på Instagram The Jewels Collection. Rubies, Sapphires & Emeralds. It’s ok to be a little obsessed with jewellery as jewellery is like ice cream “there is always a little room for more”. . #turban #singh #matchingoutfits #matchingturbans #turbanchallenge #rollsroyce #sikh #sardar #charity #desi #punjabi #india #indian #ootd #religiouslife#hypebeast#picoftheday #photooftheday #christianlouboutin #tomford #gucci #berluti #louisvuitton #billionairecouture #billionaire @rollsroycecars #london #reubensingh #entrepreneur #entrepreneurlifestyle #entrepreneur @rollsroyceedinburgh @rollsroycecars #cullinan Ett inlägg delat av Reuben Singh (@singhreuben) 29 Jan 2019 kl. 11:38 PST Tumnagel
6.6°
+
Bobby Green
0

WhatsApp-grundare säljer tio av sina Porschar
Auktioneras ut i mars

Jan Koum är medgrundare till WhatsApp och som ni säkert förstår är han ganska stadd i kassan. Han har ett stort bilintresse men hinner helt enkelt inte köra alla sina bilar, så därför säljer han nu tio stycken han inte använder. Det är bara Porschar och i gänget finns bland annat en 964 Carrera RS från 1992, en 911 GT3 RS 4.0 från 2011, en 918 Spyder från 2015 och en 911 R från 2016 som inte gått en enda mil i hans ägo. Alla bilar kommer att auktioneras iväg av Gooding & Company på Amelia Island Auction den 8 mars. Vilken är din favorit eller favoriter i gänget? Alla bilar hittas på länken nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida