m

Spyker i konkurs
Affären med ryssarna gick inte igenom

Så sent som i augusti förra året skrev vi att Spyker Cars skulle göra en liten comeback i år med nya modeller. Men nu nås vi av beskedet att man ansöker om konkurs istället. Det är dock inte första gången det händer. 2014 begärdes företaget i konkurs men lyckades då upphäva detta beslut. Snacket i höstas var att den ryska oligarken Boris Rotenberg och hans affärspartner Michail Pessis skulle gå in med pengar i företaget. Nu ska denna affären inte ha genomförts och därför finns det helt enkelt inte pengar för att gå vidare. Det tvingade grundaren Victor Muller att i fredags lämna in en konkursansökan. Victor ser ändå ljust på framtiden och har hopp om att rädda sitt företag. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2020

Biltillverkaren Spyker vaknar till liv igen
Ska presentera nya modeller nästa år

Turerna är många kring biltillverkaren Spyker Cars men nu sägs det att det blommar igen. Förra veckan meddelade man att man ingått ett nytt partnerskap med investerare som kommer att innebära att allt inte är helt över än. De man har slagit sina påsar ihop med är BR Engineering som ägs av den ryska oligarken Boris Rotenberg, tuningfirman R-Company och designföretaget Milan Moriday. Nya modeller ska tydligen presenteras nästa år och den första är C8 Preliator. Man ska även öppna en flaggskeppsbutik i Monaco. Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0
2019

Lär känna Spyker C8 Spyder lite bättre
Huvudperson i Petrolicious senaste film

James Chen äger en bil som sticker ut lite mer än alla andra - en Spyker C8 Spyder från 2006. V8:a utan överladdning från Audi, flygplansinspiration överallt och ett utseende som säkerligen är en vattendelare. Vad tycker du om skapelsen? Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2017

Spyker vinkar av C8 Aileron med specialversioner
Inspirerade av racing

Spyker kommer snart att säga hej då till modellen C8 Aileron och sist ut blir dessa tre specialversioner i olika kulörer som man kallar för LM85. De är döpta efter C8 Laviolette LM85 och är alla inspirerade av företagets racerbilar och som vi kan se får de en bredare kaross än övriga med synliga nitar. Oavsett vilken färgkombination man faller för är det en kompressormatad V8:a på 4,2 liter bakom sittbrunnen som gäller. Den ger 525 hästar och 600 newtonmeter. Växellådan är en sexstegad automat och 0-100 km/h ska gå på 3,7 sekunder, toppfarten ligger på 322 km/h. Spykers vd Victor Muller säger följande om nyheterna: "Every Spyker we ever built is unique and exclusive, but the last three Spyker C8 Aileron’s that we will build truly demonstrate the level of bespoke craftsmanship that the Spyker brand is all about. It is a dignified departure of the Audi powered Aileronx27s and a worthy step toward the third generation Spykers, the Spyker C8 Preliator." Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Doug tar sig en titt på en Spyker C8
Intressant bil

Spykers bilar liknar inga andra vilket är lite kul. Doug DeMuro har fått tillfället att titta närmare på en C8 och så här såg det ut. En annan bil han spanade in nyligen är Nissan Skyline GT-R R34 och det inslaget kan ni se här nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Den här Spykern har motor utvecklad av Koenigsegg
V8:a på 5,0 liter utan överladdning

Biltillverkaren Spyker lever fortfarande och de överraskade nog de flesta genom att ställa ut på bilmässan i Genève. I deras monter står den här - en helt ny C8 Preliator Spyder med motor från Koenigsegg. Maskinen som är en V8:a på 5,0 liter utan överladdning är speciellt utvecklad för bilen och ersätter den V8:a från Audi man använt sig av tidigare. Den nya motorn ger 600 hästar och har ett vrid på 600 newtonmeter. Den är kopplad till en sexpetad manuell växellåda och 0-100 km/h ska ta 3,6 sekunder, toppfarten anges till 322 km/h. Christian von Koenigsegg säger så här om samarbetet: "I have known Victor and Spyker for way over a decade, and we obviously share the passion for handcrafted and bespoke automobiles. It gives us great pleasure to work with Spyker to design and produce an engine specifically for them that will suit the handcrafted, luxurious, and high-performance nature of all Spyker cars. In terms of performance, the introduction of our light, responsive, and powerful engine will transform the driving experience of the Preliator." I övrigt får bilen fjädring och upphängning från Lotus, en semiautomatisk tygsufflett som går att fälla bort, DAB+ radio, Bluetooth, Apple CarPlay och head-up-display med gestteknik för att nämna några saker. Den erbjuds även i det nya lackalternativet Ascot Bronze. Produktionen ska dra igång nästa sommar och bilen kommer att sättas ihop i fabriken i Coventry, Storbritannien. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 403 500 euro, innan skatt. Är du inte så vass på nederländska finns det även bilder på bilen på länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2016

Spyker berättar att de har en suv på gång
Ska D12 Peking-to-Paris bli verklighet?

Det har nu gått nästan tio år sedan Spyker visade upp suv-konceptet D12 Peking-to-Paris för första gången. Sen dess har det bara handlat om rykten huruvida företaget hade en suv på gång eller inte, men nu bekräftar tillverkaren att de redan i höst kommer att visa upp en nyhet inom segmentet. Bilen som ska stå utställd på mässan i Los Angeles ska ha en V12:a under huven men man ska även kunna få den med ren eldrift. Elmotorn kommer inte att matas av litiumjonbatterier, utan något annat som är oklart för tillfället. Vad som visas i höst, om det ens gör det, återstår alltså att se. Tumnagel
20.4°
+
Bobby Green
0

Spyker är tillbaka
C8 Preliator visad i Genève

Det har svängt mycket för Victor Mullers företag Spyker Cars de senaste åren. Från ganska okända till Saab-förvärv till konkurs till att nu helt plötsligt vakna till liv igen. Deras nya modell är en spirituell uppföljare till C8 Aileron och den heter C8 Preliator. Bakom sittbrunnen sitter det en kompressormatad V8:a på 4,2 liter från Audi och den ger 525 hästar och har ett vrid på 600 Nm. Till den kopplas en manuell låda, så den vackra staven vi ser mellan stolarna är alltså inte bara en pinne för en automatlåda, utan faktiskt en spak man kan vispa omkring med. Automatlåda finns för den som hellre föredrar det. Kraften skickas endast till bakhjulen. I övrigt är det inga större överraskningar någonstans men som alltid när det gäller Spyker blir man sugen på att hoppa in i sittbrunnen och pilla på alla knappar och se om allt är så välbyggt som det ser ut. Bilen har fjädring från Lotus, ett lyftsystem för att höja upp nosen och ett aktivt avgassystem som kan bröla mer eller mindre. C8 Preliator mäter 4,62 meter i längd, 1,95 i bredd och hjulbasen är på 2,72. Vikten anges till 1 390 kilo. Bilen kommer att byggas i England istället för Nederländerna som det var tidigare, och endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas. Vad priset blir får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Spyker visar nytt den 1 mars
Här har vi en teaser för C8 Preliator

Den första mars drar bilmässan i Genève igång igen och där bland alla nyheter kommer inga mindre än Spyker att befinna sig. I deras bås visar man upp den nya modellen C8 Preliator och bilden här ovan är en första teaser på vad som komma skall. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2015

Spyker är inte bankrutta längre
Ska nu börja samarbeta med flygplanstillverkaren Volta Volare

I december förra året stod det klart att pengarna var slut och Spyker Cars försattes i konkurs. Nu, nästan åtta månader senare, verkar det dock som att man har tagit sig ut ur den värsta krisen och alla skulder ska vara betalda. Nästa steg är att börja arbeta tillsammans med Volta Volare som tillverkar eldrivna flygplan. Även elbilar verkar vara på schemat. Hur det blir med allt återstår som vanligt att se. "Spyker is back with a vengeance and we look forward to a bright future for the company I founded 15 years ago and which is now set to build sensationally elegant and classy (electric) motorcars and electric planes for decades to come." Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2014

Spyker Cars är bankrutt
Victor Muller säger dock att det här inte är slutet

Spyker Cars med affärsmannen Victor Muller i spetsen går nu ut och berättar att företaget är konkursmässigt och att det inte finns några pengar kvar. I 15 år har företaget levt men nu ser det alltså inte så ljust ut inför framtiden, men Victor har ändå hopp och säger att det här inte är slutet på resan. Han pratar om eldrivna Spykers men det är oklart om det handlar om flygplan eller bilar då ett av målen som finns nu är att slutföra en partnerskap med ett bolag som tillverkar just elektriska flygplan. Tumnagel
32.9°
+
Bobby Green
0
2013

Spyker B6 Venator Spyder nu officiell
Börjar byggas nästa år

Pebble Beach Concours d’Elegance är över och lite nya och roliga bilar har presenterats. Däribland Spykers cabbade version av modellen B6 Venator. Bägge bilarna är än så länge koncept men tanken är att båda ska börja byggas i början på nästa år. Cabben är undertill identisk med coupén vilket innebär en mittmonterad V6:a med 375 hästar. Vikten sägs ligga under 1 400 kilo. Vi får inga bilder med taket på och det är oklart om det rör sig om ett tyg eller plåttak. Vad tycker ni om den? Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Spyker visar cabbad version av B6 Venator
Spyder har premiär på Pebble Beach Concours d’Elegance

Nästa vecka är det dags för Pebble Beach Concours d’Elegance och där planerar Spyker att visa upp en cabbad version av den nya modellen B6 Venator. Bilen får tilläggsnamnet Spyder och den här dunkla bilden är det första vi får se av den. Coupé-versionen börjar säljas i Europa, Mellanöstern, Asien och Indien i början på nästa år men det är fortfarande oklart om samma sak gäller för cabben. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Youngman köper 29 procent av Spyker
Ska bland annat bygga bilar på Saab-plattformen Phoenix

Det har varit lite tyst kring Victor Muller det senaste men det betyder inte att han har legat på latsidan för det. I det "tysta" har han och Youngman gjort en affärsuppgörelse och nu står det klart att det kinesiska företaget köper 29.9 procent av Spyker för motsvarande 87 miljoner kronor. Tanken nu är att de ska bygga bilar som baseras på Saab-plattformen Phoenix. Två stycken joint venture-bolag har nu skapats, Spyker P2P och Spyker Phoenix. Det förstnämnda ska i framtiden leda till produktion av suven D8 Peking-to-Paris som tidigare visats upp och det andra företaget har bildats för att bygga en bil på Phoenix-plattformen. När vi kommer att få se frukten av detta samarbete återstår att se. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Spykers nya nu officiell
Kompakt, tvåsitsig och mittmonterad motor

Spyker är tillbaka och det är med den här kärran, B6 Venator Concept. En kompakt maskin med två dörrar, plats för två och mittmonterad motor. Bilen är designad av Victor Muller själv och visst känner vi igen linjerna från tidigare modeller. Strålkastarna finns där, precis som den stora grillen. Det fortsätter med luftintagen på höfterna och ett glastak som gör att man kan se in i den inbjudande kupén. Baktill är lamporna utformade för att efterlikna en efterbrännkammare på jet-flygplan. Interiören bjuder på läckra detaljer som växelspaken och alla instrumentpanelens olika knappar. Chassiet är i kolfiber byggt på en plattform i aluminium. Motorn som som sagt sitter i mitten är en V6:a på 375 hästar och denna driver bakhjulen via en sexstegad automatlåda. Bilen mäter 4.3 meter i längd, har en hjulbas på 2.5 meter och väger in på under 1 400 kilo. Produktionen ska dra igång i början på nästa år. Victor Muller säger följande om bilen: "There is no denying that Spyker went through a very rough period in recent years. However, today we prove the truth of our motto since 1914, ‘Nulla tenaci invia est via’ – ‘For the tenacious no road is impassable.’ Our dealer body and prospective clients have been asking us to make a more affordable car for everyday use. The Spyker B6 Venator Concept is that car and more: it is the highlight of our hard work to create a viable future for our company. By offering an exquisite, hand-crafted, exclusive car at a more accessible price point of approximately $125,000 / $150,000, more of those discerning drivers who have aspired to own a Spyker will be able to achieve that dream. Spyker B6 Venator Concept represents our view of the future, the beginning of an exciting new chapter in our history." Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Spyker B6 Venator Concept
911-utmanaren som inte är en 911-utmanare

Det har varit lite snack om Spykers Porsche 911-utmanare nu ett tag och här kommer den första officiella bilden. Men enligt Victor Muller är det inte alls en utmanare till tysken. Det skulle vara en alldeles för stor utmaning tydligen. B6 Venator (jägare på latin) Concept som bilen heter har en mittmonterad V6:a på 375 hästar som driver bakhjulen via en sexstegad automatlåda. Chassiet ska vara i aluminium och karossen i kolfiber vilket får vågen att stanna på omkring 1 400 kilo. Den blir storleksmässigt ungefär som en Porsche Boxster och ser ut som en typisk Spyker med sin stora grill och långa slimmade strålkastare. Bilen kommer att kosta omkring 160 000 till 200 000 dollar när den väl kommer, ett datum vi inte får reda på än. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Spykers 911-utmanare

Spyker gick för ett tag sedan ut och berättade att de har en utmanare åt Porsche 911 på gång. Nu delar de med sig av en siluett på bilen som de kallar för B6. Bilden avslöjar inte jättemycket men profilen skvallrar om att det kan vara något retro-mässigt på gång här. Det tros handla om en bil med plats för två med en mittmonterad sexa som driver bakhjulen. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Spyker har Porsche-utmanare på gång
Ny modell ska utmana 911

Spyker har inte somnat in än och grundaren Victor Muller lovar att de har något stort på gång. Och det är verkligen stort. Han hävdar nämligen att de har en Porsche 911-utmanare på gång, och att den ska visas upp på mässan i Genève. Den nya bilen kommer att vara både mindre och billigare än modellen Spyker erbjuder idag, C8 Aileron. I denna sitter det en V8:a på 4.2 liter hämtad från Audi som lämnar 400 hästar. Vad den nya kommer att bjuda på är oklart, men om den ska slå nya 911:an på fingrarna lär det krävas mer än bara hästkrafter. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2011

Ny Jensen Interceptor kommer
Ska visas upp nästa år

CPP är inga nykomlingar i bilbranschen utan har tidigare varit inblandade i bland annat Aston Martin One-77 och Spyker. Nu har de planer på att väcka liv i en legend, Jensen Interceptor. Bilen väntas komma 2014. Redan i våras skrev jag att modellen skulle återupplivas, men då genom ett annat nystartat företag. Det har dock varit tyst om deras bil, så den som är sugen på en ny Interceptor kanske ska vända sig till CPP istället. CPP har i sin tur fått uppdraget att bygga bilen på nytt av Healey Sports Cars Switzerland, som äger Jensen. Den nya bilen ska byggas i gamla Jaguar-fabriker som ligger på Browns Lane i Coventry, och kommer precis som originalet att bli en GT-vagn med fyra sittplatser. Både kaross och chassi kommer att byggas i aluminium. En färdig bil ska man kunna visa upp redan nästa år är tanken, och den som lagt en order ska få sin bil 2014. Inga priser eller teknisk information har än så länge presenterats. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Spyker Cars byter namn till Swedish Automobile
Fabriken drar igång igen nästa vecka

Igår hölls det bolagsstämma av Spyker Cars och där beslutades det att företaget byter namn till Swedish Automobile. Jakten på en ny vd börjar närma sig sitt slut och nästa vecka ska fabriken dra igång igen. Spyker Cars fick enligt försvarsindustrikoncernen Saab AB inte ändra sitt namn till något som innehöll Saab, men namnet Spyker Cars NV har hittills varit lite vilseledande. Företaget bär därför nu namnet Swedish Automobile NV. Det sägs också att arbetet med att hitta en vd som efterträder Jan-Åke Jonsson också snart är klart. Enligt uppgifter ska även fabriken i Trollhättan vevas igång igen nästa fredag efter en tids stillastående. Representanter från Pang Da kommer då att besöka fabriken. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Saab och Spyker har tecknat avtal med Pang Da Automobile Trade
Ännu en kines med i spelet

Efter haveriet mellan Saab och Hawtai är det nu dags för nästa runda. Saab Automobile och Spyker Cars har tecknat ett avsiktsavtal med kinesiska Pang Da Automobile Trade. Företaget är en bilåterförsäljare med 1 100 stycken försäljningsställen i Kina, och är därmed Kinas största distributör av bilar. Företaget börsnoterades i Shanghai för tre veckor sedan. I avtalet står det att Pang Da köper bilar från Saab för 30 miljoner euro, och om vissa villkor uppfylls, eventuellt bilar för ytterligare 15 miljoner euro inom 30 dagar. Förutom detta ska Pang Da även köpa 24 procent av aktierna i Spyker Cars för 65 miljoner euro. För att den så kallade avsiktsförklaringen ska leda till ett bindande avtal krävs det dock att EIB, GM och Riksgälden godkänner hela kalaset, så än är inte allt klart. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Saabs avtal med Hawtai skrotat
Finns det något hopp kvar nu?

För bara nio dagar sedan gick Spyker Cars och Saab ut med att de inlett ett samarbete och avtal med kinesiska Hawtai. Idag är det återigen mörka moln på himlen då Spyker idag meddelar att avtalet rivits. Det diskuteras just nu ändå om ett fortsatt samarbete. Orsaken till det hela är att alla parter inom Hawtai inte har godkänt avtalen. Saab är nu alltså ute på jakt igen och de vill fortfarande få tag i en kinesisk samarbetspartner. Fortfarande en enda stor soppa alltså. Frågan är om Saab kommer kunna resa sig ur det här eller om det är kört? Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Saab får hjälp av kinesiska Hawtai
Investerar runt 1,3 miljarder i Spyker Cars och Saab Automobile

Spyker meddelade igår att det säkrats runt en halv miljard svenska kronor från Gemini Investment Fund Limited och via EIB-lånet. Idag får vi också reda på vad avtalet med kineserna som det har pratats om innebär. Hawtai Motor Group kan vara Saabs räddning. Biltillverkaren har investerat en stor summa pengar i Spyker Cars och Saab Automobile vilket skulle kunna få Saab på fötter igen. En miljard av pengarna som investerats innebär att Hawtai tar över max 29,9 procent av aktierna i Spyker. Pengarna som är kvar, runt 270 miljoner kronor, är ett lån på sex månader som väntar på medgivande från bland annat de kinesiska myndigheterna och Europeiska investeringsbanken. De tre parterna, Spyker, Saab och Hawtai har kommit överens om ett joint venture vilket innebär att både teknik och bilar från Saab kommer att produceras i Kina och andra länder i Asien. Rykten säger att det kan börja byggas Saabar i Mongoliet. Hawtai har bara funnits i tio år och är privatägt. Det finns två fabriker, en i Kina och en i Inre Mongoliet. Sammanlagt tillverkar de varje år 350 000 bilar, 300 000 dieselmotorer och 450 000 automatlådor. Om fyra år är tanken att alla de siffrorna ska stiga till en miljon vardera. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Spyker säljer av sportbilarna
Nu är det bara SAAB som gäller

Saab Automobiles ägare Spyker gör sig nu av med sin sportbilstillverkning för att helt fokusera på SAAB. Det är den ryske finansmannen Vladimir Antonov som köper sportbilsdelen av företaget och han betalar 32 miljoner euro för detta. Spyker Cars VD, Victor Muller, uppger i ett pressmeddelande att Spyker Cars, de som äger SAAB alltså, inom kort kommer att byta namn på företaget. Spykers aktie steg med nästan 10 procent på Amsterdam-börsen efter beskedet uppger DI.se. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Saab 9-3 Cabriolet Independence Edition läckt
Det här är vad vi kommer att få se i Genève

Saab kommer som sagt att visa fyra nya modeller i Genève, och här är den första i kvartetten att läcka ut på nätet, 9-3 Cabriolet Independence Edition. Exakt ett år efter att Spyker kommit in i bilden ska alltså denna bil presenteras. Den får orange speciallack, nya 18-tumsfälgar, ny sportratt och sportstolar med orange sömmar. 366 stycken bilar ska byggas i år, och det finns en förklaring bakom det. Ett år har 365 dagar, och Saab säger att de ska bygga en bil extra för varje år de varit självständiga. Ett år med Spyker ger alltså 366 bilar, nästa år blir det istället 367. Officiell presentation blir det som sagt i Genève. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

Saab visar fyra nya modeller i Genève
Bland annat Saab Concept Car

Förutom att visa upp SUV:en 9-4X kommer det att stå ytterligare fyra helt nya modeller i montern på mässan i Genève. Bland dessa är Saab Concept Car. Konceptbilen har vi inte hört något om tidigare, men det är inte omöjligt att det rör sig om en försmak på nästa generations 9-3, designad av Jason Castriota. Två utav de andra bilarna som döljs av varsitt skynke är 9-3-modeller. En Griffin och en specialversion av 9-3 Cabriolet döpt till Independence Edition. Den sistnämnda ska enligt rykten byggas i begränsad upplaga om 366 bilar, få en lack som heter Sunset Red och samma BioPowermotor på 220 kusar som sitter i nya 9-5:an. 9-3:orna ska presenteras den 23 februari, vilket är exakt ett år efter att Spyker gick in i bolaget. Den fjärde bilen är 9-5 SportCombi som vi redan har sett bilder på. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Subaru bygger gasbilar hos Saab i Trollhättan
Behöver lite extra deg

För att in lite mer kosing har Saab tagit in andra biltillverkare i fabriken i Trollhättan. På plats finns just nu Subaru som bygger gasbil. Att ett utländskt bilföretag drar igång biltillverkning i Sverige av en modell som också utvecklats i Sverige är enligt Subaru Nordics vd Torbjörn Lillrud något unikt. Subaru har redan tagit fram fem stycken testbilar, där två har byggts i Saabs fabrik i Trollhättan. Italienska BRC är specialisterna som kommer att ha ansvar för att konvertera Legacy och Outback till gasdrift. 100 miljoner kronor drar Saab in i dagens läge på externa uppdrag, pengar som de garanterat behöver för att kunna veva igång det nya Saab med Spyker i spetsen. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2010

Spyker C8 Laviolette hos Jay Leno

Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Autoblog provkör nya Saab 9-5
V6 Aero XWD

Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Reklam för nya Saab 9-5
Lika snyggt som alltid

Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida