Quantcast
m

Nytt klipp på Lamborghinis kommande banbil
Så här låter 830 hästar

Lamborghinis racing-division Squadra Corse håller som vi tidigare berättat om på med en ny hyperbil som man endast kommer att få köra på banan med. Med den här videon vill man visa att utvecklingen går framåt samtidigt som vi bjuds på lite vrålande motorljud. Målet är att presentera bilen någon gång i sommar. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghinis nya hyperbil på dynon
Har 840 hästar ur V12:an

I oktober berättade vi om Lamborghinis nya superbil som de håller på att ta fram för bankörning. Nu har den testkörts i bänk och lite av hur det såg ut får vi se här. Premiär blir det innan året är slut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

Ny superbil från Lamborghini baserad på Aventador
Endast för bankörning

Om du vill köra Lamborghini på banan men tycker att modellen du har är lite för slö eller inte riktigt passar in där kommer snart en nyhet som kanske kan vara något. Teasern här är för en helt ny superbil baserad på Aventador men endast avsedd för bankörning. Det gör att man kan balla ur lite extra och exempelvis skippa strålkastare, montera en jättevinge där bak, sätta dit ett takscoop och diverse andra prylar som inte lämpar sig för gatbruk. Under skalet sitter den beprövade V12:an på 6,5 liter och den ska ge hela 830 hästar. Till maskinen kopplas en sexstegad sekventiell växellåda från Xtrac. Ryktena säger att modellen heter SVR och att det endast kommer att tillverkas 40 stycken exemplar. De första kunderna ska få sina bilar någon gång 2021. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2018

Lamborghini visar två nyheter
Urus för banan och galen Aventador

När Lamborghini visar upp något nytt vet man att det är något av det mer extrema slaget. En av nyheterna är Urus ST-X Concept och det är en version av suven Urus som är anpassad för bankörning. Faktum är att man från år 2020 kommer att börja tävla med modellen i en helt ny serie på banor i både Europa och Mellanöstern. Motorn är orörd men bilen ska vara omkring 25 procent lättare än gatversionen. I övrigt har den en annan frontspoiler, kolfiberhuv med massa luftutsläpp och en stor vinge på bakluckan. Insidan bjuder på FIA-godkända prylar i form av bur, brandbekämpning och en annan soppatank som är framtagen för racing. Aventadoren vi ser kallar man för SC18 Alston och det är ett specialbygge åt en kund framtaget av Squadra Corse. Man har utgått från en Aventador SVJ vilket innebär att V12:an på 6,5 liter här lämnar hela 780 hästar. Bilen är lackad i Grigio Daytona och designinspirationen kommer från racingversionerna av modellen Huracán - det är intag, utsläpp, vingar och massa annat smaskigt överallt, och givetvis är allt tillverkat i kolfiber. Baktill sitter en jättelik vinge och en annan motorlucka med inte mindre än tolv stycken luftutsläpp. Bakljusena har bytts till såna man hittar på specialbilen Centenario. På insidan finns massa svart Alcantara och skalstolar i kolfiber. Vem ägaren är och vad denne har fått betala för bilen framgår som väntat inte. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2015

Trailer för Lamborghini-expansionen för Driveclub
Vroom vroom

Trailer för den kommande Lamborghini-expansionen för bilspelet Driveclub. I denna expansion får man ratta runt i bilarna Veneno, Aventador LP 720-4 50° Anniversario, Huracán LP 610-4 och Gallardo LP 570-4 Squadra Corse. Någon gång innan månadens slut kommer man släppa Lamborghini Expansion Pack som även innehåller fem nya trophies. Har man köpt spelets Season Pass så får man expansionen utan extra kostnad annars får man köpa det separat via PlayStation-affären. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Ny dag, ny Lamborghini Gallardo
Företaget fortsätter att mjölka den stackars modellen

Ärligt talat så tycker jag att Lamborghini Gallardo börjar bli lite väl trött vid det här laget. Men det verkar inte Lamborghini själva tycka eftersom de nu presenterar ytterligare en specialversion, Gallardo Squadra Corse. Och vad är det för speciellt med den här då? Enligt tillverkaren är bilen en hyllning till Lambos Super Trofeo-bil, och egentligen en gatlegal version av denna. Precis som tidigare använder sig bilen av samma V10:a på 570 hästar som driver alla fyra hjulen via automatlådan E-gear. Den feta bakvingen ska ge tre gånger så mycket downforce som den vanliga bakvingen, huven kan enklare plockas bort via ett "quick-release"-system och bilen väger 70 kilo mindre än en vanlig LP 560-4 vilket får vågen att stanna på 1 340 kilo. 0-100 km/h ska gå på 3.4 sekunder och 0-200 ska ta låga 10.4. Toppfarten anges till 320 km/h. Lamborghini säger också att de har tweakat ordningen som cylindrarna tänder i, vilket ska ge motorn ett ännu mera rejsigt ljud. Bilen kommer i fyra olika färger, Giallo Midas (gul), Bianco Monocerus (vit), Grigio Thalasso (grå) och Rosso Mars (röd) men vad den kommer att kosta är oklart. Premiär blir det på Frankfurt-mässan nästa månad. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0