m

SsangYong har ansökt om konkurs
Missade att betala ett lån

Den koreanska biltillverkaren SsangYong är ute på hal is. Efter att ha missat att betala ett lån på drygt en halv miljard kronor tvingas de nu att ansöka om konkurs. Indiska Mahindra är stor ägare i företaget sedan 2010 och det finns faktiskt ett gäng återförsäljare som säljer bilarna här i Sverige. Men i år har försäljningen globalt minskat med runt 20 procent och man har inte ens sålt 100.000 stycken bilar. Nu har man tre månader på sig att komma överens med långivare för att kunna överleva. Skulle någon vilja köpa SsangYong av Mahindra är det bara att lägga ett bud. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2019

Dessa bilar är nominerade till European Car Of The Year
35 stycken modeller är med

Nu tillkännages vilka bilmodeller som har nominerats till årets upplaga av utmärkelsen European Car of the Year. Det handlar om 35 stycken olika bilar och den 25 november ska juryn slimma ner dessa till sju. Vinnaren kommer att utses den 2 mars nästa år på bilmässan i Genève. Förra året vann Jaguar I-Pace. De nominerade är: Audi E-Tron BMW 1-Series BMW Z4 BMW X6 BMW X7 DS3 Crossback Ferrari F8 Tributo Ford Puma Kia e-Soul Mazda3 Mazda CX-30 Mercedes-Benz CLA Mercedes-Benz EQC Mercedes-Benz GLB Mercedes-Benz GLS Nissan Juke Opel/Vauxhall Corsa Peugeot 208 Porsche 911 Porsche Taycan Range Rover Evoque Renault Captur Renault Clio Renault Zoe Skoda Kamiq Skoda Scala SsangYong Korando Subaru Forester Tesla Model 3 Toyota Camry Toyota Corolla Toyota RAV4 Toyota GR Supra Volkswagen Golf Volkswagen T-Cross Vilken tycker du ska ta hem tävlingen? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2018

SsangYongs eldrivna koncept e-SIV är presenterat
Tar sig 45 mil på en laddning

Då var även SsangYongs nya konceptbil e-SIV som de tidigare släppt skisser på officiell i Genève. Det är en kompakt crossover som bara går på el och som ska ha en räckvidd på 45 mil. Det här är det tredje konceptet med eldrivlina efter KEV2 och Tivoli EV-R så man kan ju hoppas att SsangYong snart även kommer med en produktionsklar elbil. e-SIV är en förhandsvisning av ersättaren till modellen Korando och den mäter 4,46 meter på längden, 1,87 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,67 meter. Under skalet sitter en elmotor på 140 hästar som får kraft från ett batteripack på 61,5 kWh. Toppfarten anges till 150 km/h och på 50 minuter ska man kunna ladda upp till 80 procent. Bilen har även självkörande teknik i nivå 2, röstigenkänning och man säger även att den är "uppkopplad". När den här kommer att lanseras i produktionsutförande är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Kompakt crossover-koncept från SsangYong
e-SIV är helt eldriven

Till Genève tar biltillverkaren SsangYong med sig konceptbilen e-SIV. Det är en förhandsvisning av ersättaren till modellen Korando. Bilen ska dyka upp 2019 och kommer då bland annat att ha ett helt eldrivet alternativ, och det är där e-SIV kommer in i bilden. Den har en elmotor på 190 hästar under skalet och förhandsvisar alltså tekniken som komma skall. Måtten är 4,46 meter på längden, 1,63 meter i höjd och 1,87 meter i bredd. Hjulbasen anges till 2,67 meter. Räckvidden anges till 45 mil och det ska gå att snabbladda upp till 80 procent på 50 minuter. Toppfarten är satt till 150 km/h. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2017

SsangYong visar nya Rexton
Biltillverkarens flaggskeppssuv

SsangYong visar nu upp två bilder på den fjärde generationen av Rexton. Modellen beskrivs som en flaggskeppssuv och den sägs blanda stil med goda köregenskaper, hög säkerhet och massa teknik. Bilen vänder sig till kunder som "når framgång med passion men även finner nöje genom avkoppling i livet samtidigt." På insidan får man plats med sju stycken personer och här finns det prylar som 360-graderskamera, HD-skärm på 9,2 tum och både Apple CarPlay och Android Auto. Bilen är rambyggd och går att få med både fyr- och bakhjulsdrift. Vad det sitter för maskiner under huven och övriga specifikationer får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Världspremiär blir det på bilmässan i Seoul den 30 mars. Försäljningen i Europa ska dra igång andra halvåret 2017. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

SUV med plats för sju från SsangYong
Visas upp i Genève

Till bilmässan i Genève nästa månad plockar sydkoreanska SsangYong bland annat med sig den här nyheten - konceptsuven XAVL. Namnet är en förkortning av eXciting Authentic Vehicle Long så det här ska alltså vara en spännande och lång SUV. Det ska finnas plats för sju stycken personer och inspirationen ska tydligen komma från modellen Korando som släpptes på 90-talet. XAVL ska erbjudas med både bensin och dieselmotorer men när den kommer att dyka upp i produktionsutförande vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2016

SsangYong lanserar den nya suven XLV
Rullar ut i hallarna i slutet av månaden

I somras återvände den koreanska biltillverkaren SsangYong till den svenska bilmarknaden och då var det med suven Tivoli. Nu presenterar man nästa nyhet, som också är en SUV. Den heter XLV och i slutet av månaden drar lanseringen igång. Den är 24 centimeter längre än Tivoli, lastar mer (720 liter) och är försedd med ännu fler praktiska funktioner. Under huven sitter antingen en diesel eller bensinare, bägge på 1,6 liter. Till dessa kopplas en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat. Drivningen sker på framhjulen eller på alla fyra. Det finns tre stycken olika utrustningsnivåer och priset börjar på 169 900 kronor. Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0

SsangYong visar konceptsuven LIV-2
Snart klar för produktion

Koreanska SsangYongs modeller är inte lika skumma i designen i dag som de var för några år sedan. Titta bara på den nya konceptsuven LIV-2 (Limitless Interface Vehicle) som inte alls ser särskilt konstig ut, ej heller så långt från produktion faktiskt. Den visas just nu upp på bilmässan i Paris och det handlar om en SUV med mer premiumkänsla än tidigare. Under huven sitter antingen en dieselmotor på 2,2 liter och 181 hästar eller en bensinturbo på 2,0 liter och 225 hästar. Till dessa kopplas en sjustegad automatlåda från Mercedes. Insidan ska kännas modern och ha teknik som WiFi, Apple CarPlay och Android Auto att leka med. Bilen har ett nödbromssystem som man kallar för AEBS som varnar föraren om ett hinder eller fotgängare plötsligt dyker upp framför varpå bilen automatiskt bromsar in. Döda- vinkeln-varnare, filbytesvarnare och helljusautomatik är andra saker som också finns. När den färdiga suven som kommer att födas ur detta koncept presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2014

SsangYong XIV-Air och XIV-Adventure
Nissan Juke-utmanare

Det är många biltillverkare som vill konkurrera med Nissan Juke och en av dessa är SsangYong. På mässan i Paris visar de upp konceptbilarna XIV-Air och XIV-Adventure och det går inte att ta miste på åt vilket håll man sneglat när dessa tagits fram. Bägge bilarna är nära produktion men kommer att byta namn till X100 när de väl lanseras. XIV-Air är inte helt oväntat den utan tak och den perfekta bilen att dra till stranden med medan XIV-Adventure är modellen med mer äventyr i fokus. Längden anges till 4.19 meter medan hjulbasen ska vara 2.6 meter., Start/stopp och elektronisk servo är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Under huven sitter en ny bensinmotor på 1.6 liter eller en ny turbodiesel, också den på 1.6 liter. Motorerna kopplas antingen till en sexväxlad manuell låda eller en automatlåda med okänt antal steg. Bilen, eller om det nu blir bilarna, förväntas börja säljas i Korea någon gång under nästa år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2013

SIV-1 - ännu ett koncept från Ssangyong
Vidareutveckling av XIV

SsangYong presenterar en hel del koncept och nu senast är det SIV-1. Detta koncept är en vidareutveckling av ett annat koncept, XIV, och bilen kommer att visas upp i Genève. Det Ssangyong har gjort sedan XIV presenterades är att tona ner konceptlinjerna lite och göra bilen mer produktionsmässig till utseendet. Måtten säger 4.5 meter i längd och 1.8 i bredd vilket kan innebära att det här kan vara en möjlig ersättare till modellen Korandos i framtiden. Vi får inte reda på vad som rör sig under skalet ännu men de tidigare koncepten har haft snåla förbränningsmotorer eller elmotorer i sig. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Ankungen som aldrig blir en svan - SsangYong Rodius
Men plats har den - för elva personer

SsangYong visade för några dagar sedan skisser på en ny Rodius och det såg faktiskt inte helt galet ut. Föregångaren har ett utseende endast en mor kan älska och nu när bilder på den färdiga produkten rullas ut undrar jag om inte detsamma gäller för den här. Men vill man ha en bil att köra fotbollslaget i är den säkert toppen, med ett par extra säten sväljer den nämligen elva personer. Bilen mäter 5.13 meter på längden och har en hjulbas på hela tre meter. Två olika motoralternativ erbjuds, en 2-liters turbofyra som går på diesel och en större V6:a på 3.2 liter som kommer senare i år. Till motorerna kopplas det antingen en sexpetad manuell låda eller en femstegad automat. Fyrhjulsdrift finns som tillval i vissa länder. Lanseringsdatum och pris är oklart för tillfället. Om ni undrar varför det står Korando Turismo på bilderna och Stavic på länken är det för att bilen heter det i vissa länder. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

SsangYong visar skisser på nästa Rodius
Ser inte längre ut som en val

SsangYong Rodius tillhör väl inte direkt en av världens absolut sexigaste och snyggaste bilar och även om inte dessa skisser på uppföljaren på något vis kommer att ändra på det så ser bilen ju åtminstone lite bättre ut. I nio år har gamla Rodius levt och det är verkligen på tiden att den får sig ett lyft, ett rejält sådant. Under skalet kommer det att finnas antingen en diesel på 2.0 liter eller en bensinare på 3.2 liter. Den nya bilen kommer att presenteras i Genève och så här säger SsangYong om den: "Based on its design philosophy ‘Robust, Premium, Specialty’, the new front line emphasizes Ssangyong’s boldness and its spacious body combines dynamics with sophistication. Styled to be fit for outdoor, off-road driving as well as on-road driving with its streamline-shape of the radiator grille and headlamp, the new Rodius/Stavic also offers a whole package of convenience and practical values by fulfilling various needs from business, leisure, and travel." Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0
2012

Första bilden på nästa Ssangyong Rexton
Ett lyft från föregångaren

Ssangyong ska släppa en uppdatering av suven Rexton om några dagar och här är en första bild på hur den kommer att se ut. Bilen ska visas upp på bilmässan i den sydkoreanska staden Busan som öppnar om tio dagar. Den första versionen av Rexton presenterades 2001 och har alltså inte uppdaterats sedan dess. Ingen bil vi är direkt vana vid att se på svenska vägar, men det händer. Det kanske det blir ändring på i och med den nya modellen, som faktiskt verkar få ett utseende som inte är helt dumt. Under huven sitter det en dieseldriven turbofemma på 2.7 liter som ska ha 182 hästar och ett vrid på 402 Nm. Motorn kommer ursprungligen från Mercedes. Om bilen kommer med fler motorer presenteras dessa i samband med mässan. Ssangyong kursade 2010 och köptes då upp av indiska Mahindra & Mahindra. Nya Rexton är den första bilen sedan dess. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

SsangYong XIV-1 får ett tuffare syskon
Med rulltak

I höstas visade SsangYong upp konceptet XIV-1 och nu är det dags för en uppföljare, XIV-2. Namnet betyder "eXciting User Interface Vehicle 2" och bilen är tänkt att rikta in sig mot den yngre publiken, bland annat tror SsangYong att ett vinyltak som går att rulla bak ska vara grejen. Undertill sitter det en 1.6-liters dieselmotor eller bensinmotor med okänd effekt. Bilen mäter 4.1 meter i längd, 1.8 i bredd, 1.5 i höjd med en hjulbas på 2.6 meter. Visas upp i Genève om ett par veckor. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2011

SsangYongs koncept XIV-1 visat
Kompakt crossover med självmordsdörrar

SsangYong har nu visat upp konceptet XIV-1 på mässan i Frankfurt efter den här smygtitten. Bilen är en crossover för B-segmentet med självmordsdörrar och svängbara stolar. Konceptet mäter 4.1 meter i längd, 1.8 i bredd och 1.6 i höjd. Hjulbasen är på 2.6 meter. Under skalet finns det två stycken 1.6-litersmotorer med fyra cylindrar att välja mellan, diesel eller bensin. Båda motorerna finns med antingen en sexväxlad manuell eller automatlåda och två eller fyrhjulsdrift. Glasytorna är väl tilltagna och avsaknaden av B-stolpe och det stora glastaket släpper in mycket ljus. Interiört har SsangYong tagit fram en ny typ av stolar som kan snurras 360 grader. Enligt modet kan man även koppla sin smartphone till bilen. När och om bilen kommer att produceras återstår att se. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Tydligare bilder på SsangYongs konceptbil
Nu ser man likheterna med Evoque ännu tydligare

De ganska otydliga bilderna på SsangYongs konceptbil XIV-1 jag bjöd på för ett tag sedan klarnar och det går nu att se hur bilen är tänkt att se ut lite lättare. Som några tidigare nämnt känns designen igen, och det ganska tydligt, från en bil i samma klass. Nämligen Range Rover Evoque. Och det kanske är ett vinnande koncept, för den bilen ser i mina ögon riktigt vass ut. Det här konceptet är i Nissan Juke-storlek, har glastak och vad som ser ut att vara självmordsdörrar bak. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Crossover från SsangYong till Frankfurt
En CUV

En crossover-modell från SsangYong kommer att visas upp på bilmässan i Frankfurt, döpt till Concept XUV 1. Enligt tillverkaren hamnar bilen i B-segmentet, vilket betyder att den skulle kunna bli omkring fyra meter i längd. Den får också benämningen CUV (Crossover Utility Vehicle) och sägs vara en premiumbil. På insidan ska man kunna flytta omkring stolar lite hur som helst, eller vad sägs om 1+1+2, eller formationen 1+3? Mer information än så får vi inte för tillfället utan får snällt vänta till mässan öppnar. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Koncept Elbil från SsangYong
KEV2 har visats upp på Seoul Motor Show

SsangYong vill inte vara sämre än andra biltillverkare utan presenterar nu också en elbil, om än i konceptform. KEV2 concept drivs av en elmotor på 120 kW som får kraft från ett lithium-jon-batteripack på 35 kWh. Enligt SsangYong ska man kunna ta sig 18 mil på en full laddning, som ska ta åtta timmar. Använder man sig av ett högeffektsuttag tar det bara 30 minuter. Vikten på bilen ligger på 1 750 kilo och toppfarten är 150 km/h. KEV2 är tänkt att passa yngre människor och därför har SsangYong bland annat monterat en tablet i mittkonsolen för att piffa upp det hela lite. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2009

SsangYong visar två nya versioner av C200
Kommer nästa vår

Nästa vår ska koreanska SsangYong lansera sin C200 och nu har man visat upp två koncept som baseras på crossovern. Aero utmärker sig med helsvart exteriör och under skalet döljer sig antingen en 2-liters diesel eller en 1,8-liters bensinare. Miljöalternativet är i sin tur en diesel-hybrid och mer finns att läsa efter hoppet. Tumnagel
36.6°
+
Erik Svensson
0

SsangYong visar C200 än en gång
Förändringar exteriört

Sydkoreanska SsangYong har nu visat upp en ny studie av C200. Konceptet kommer presenteras på bilmässan i Seoul 3-12 april och tydligen ska två versioner (Eco och Aero) träda fram. Senare i år ska en seriemässig C200 anlända och faktan man presenterat är att RAV4, CRV och Qashqai-utmanaren får fyrhjulsdrift, en 2.0-liters diesel på 175 hk och 0,5 l/mil i förbrukning. Tumnagel
37.1°
+
Erik Svensson
0
2008

C200 - Snyggast från SsangYong hittills!
Kanske ingen större bedrift...

Rodius, Actyon, Kyron och Rexton - alla brukar placera sig duktigt högt i listorna när fulaste bilarna ska utses. Men om SsangYong nu ska lyckas med sin satsning (20 nya modeller på 5 år) vill det nog till att man lanserar lite snyggare bilar. Det fyrhjulsdrivna konceptet C200 är först ut och sydkoreanerna själva säger att detta ska ses som en indikation om vad som komma skall. De yttre måtten är i klass med Toyota RAV4, Honda CRV och Nissan Qashqai och under huven hittas en 2,0-liters dieselmotor på 175 hk. Lite mer att läsa nedan. Tumnagel
36.8°
+
Erik Svensson
0

Snart dags för Genève-salongen

På torsdag öppnar Genève-salongen för allmänheten, men för pressen börjar den redan på måndag med de första presskonferenserna. Vi har redan nu fått reda på många av nyheter och sett en hel del av dem, men det kommer så klart att bli en hel del rena nyheter under veckan. Det kommer också att bli ett stort informationsflöde av specifikationer, de allra flesta nyheterna har vi än så länge bara sett bilder på. Det är många nyheter som ska presenteras på salongen och det kommer att bli en intensiv vecka minst sagt. Vi kommer inte att vara på plats utan fokusera på att ge er information om så mycket som möjligt här hemifrån. Här under hittar ni en lista på en del av de nyheter som kommer att presenteras av de olika märkena. Alfa Romeo: 8C Spider, mindre facelift av 159, Brera och Spider. Kanske får vi också se lill-Alfan! Aston Martin: DB9, V8 Vantage Audi: A4 Avant, Q5, kanske även S4 och A4 Avant Allroad BMW: X5 Vision EfficientDynamics Chrysler: Grand Voyager, ecoVoyager Fiat: 500 Abarth Ford: Fiesta, Focus CC, Kuga Honda: Accord Hyundai: Genesis Kia: Soul (koncept) Lamborghini: Ny Gallardo Lancia: Delta Land Rover: Sport facelift, LRX (koncept) Maserati: Gran Turismo S Mercedes: CL500 4MATIC, CLC, SL, CLS, SLK Mini: John Cooper Works, Cab facelift Mitsubishi: Lancer Prototype-S Morgan: LIFEcar Nissan: GT-V, Murano Opel: Meriva (koncept) Peugeot: 308 GT, 308 SW, kanske även 308 RC-Z Porsche: Kanske Panamera Koenigsegg: CCX & CCXR edition Renault: Koleos, Laguna GT, Twingo Sport + en fjärde hemlig nyhet Rolls Royce: Phantom Coupé Saab: 9-X Biohybrid Ssangyong: Chairman Toyota: iQ, Urban Cruiser Volvo: XC60 Volkswagen: Scirocco, Golf TDI Diesel-hybrid, Passat CC, Passat EcoFuel Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Ssangyong Chairman presenteras inom kort
Sugen på en dyr fuskmerca?

Det var inte länge sedan som vi skrev om Hyundais nya Genesis som ska ta upp kampen men tyskarna och nu kommer Ssangyong med sitt bidrag till lyxbilsmarknaden. Men om Genesis ska kosta som en BMW 3-serie så kommer Chairman att bli betydligt dyrare. Runt 100 miljoner koreanska won kommer den att kostar, vilket är runt 730 000 kronor. Exaktare pris och specifikation den 27:e februari. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0