m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Svenskutvecklade Colors Live på gång till Nintendo Switch
Levereras med stylus som målar med ljud

Målar-appen Colors! släppts för första gången för 13 år sedan till Nintendo DS och nu kommer snart en version av appen även till Nintendo Switch. Switch-versionen av Colors! kallas för Colors Live och kommer att levereras tillsammans med en tryckkänslig stylus som varken kräver batterier eller förlitar sig på Bluetooth. Istället kopplas stylusen in på Nintendo Switch hörlursutgång och använder sig av ljudvågor för att rita på Switch-skärm. Applen är utvecklas av svenske Jens Andersson som tidigare bland annat arbetat för den svenska spelstudion Starbreeze. Colors Live finansieras just nu på crowdfunding-tjänsten Kickstarter och langar man in 370 kronor till den ska man få både appen och stylusen när dessa börjar levereras i augusti. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tidigare Starbreeze-chef dömd för grovt insiderbrott
Ekonomisk härva har nu fått sitt rättsliga efterspel

Ekobrottsmyndigheten EBM har meddelat att den tidigare chef på den svenska spelutvecklaren Starbreeze som misstänkts för ekonomisk brottslighet nu har dömts för grovt insiderbrott. Detta är resultatet av det rättsliga efterspelet efter det att den tidigare chefen och bolagets dåvarande vd Bo Andersson Klint sålde aktier i företaget precis innan företagets begärdes att rekonstrueras. Bo Andersson Klint frikändes från misstankarna om insiderbrott redan förra året men för den andra chefen verkar det inte ha gått lika bra. Han döms nu till villkorlig dom och dagsböter. Dessutom förverkas 700.000 kronor som utbyte av brott skriver Dagens Industri. Det var 23 november 2018 som Starbreeze lämnade in en begäran om rekonstruktion. Den nu dömde före detta chefen samt Bo Andersson Klint hade en kort tid före det sålt en del av sina aktieinnehav i företaget. Den tidigare chefen ska på det sättet ha kunnat begränsa sin förlust med 1,3 miljoner kronor enligt åklagaren. Både Bo Andersson Klint och den nu dömde före detta chefen har hela tiden förnekat att de begått något brottsligt. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Framtiden oklar för System Shock 3
Uppgifter pekar på att utvecklarna lämnat studion

Förra året köpte Otherside Entertainment tillbaka förlagsrättigheterna för System Shock 3 från Starbreeze och då såg framtiden rätt ljus ut för spelet. Nu är det andra bullar då uppgifter trillat in som pekar på att huvudpersonerna som jobbat med System Shock 3 lämnat Otherside samt att spelets utvecklare har sagts upp. Anledningen till detta ska vara att utvecklarna låg väldigt mycket efter i utvecklingen. I en forumpost en påstådd tidigare Otherside-utvecklare detta: "I never suggested we were halfway done, core systems are a great foundation for a game but most of the work is content development which we were critically behind in, both in real assets and in tool support for an efficient pipeline. Was the failure of the project right? Itx27s hard to say. If Starbreeze hadnx27t gone into crisis I think we wouldx27ve delivered something interesting with some fresh and innovative gameplay, but a much smaller game than what people were expecting and inevitably disappointing for a sequel to such a beloved franchise. Förhoppningsvis kommer Otherside att leverera någon ordentlig information om System Shock 3 inom en snar framtid, men det ser onekligen rätt trist ut. Tumnagel
34.6°
+
André Stray
0
2019

Starbreeze rekonstruktion klar
Tingsrätten har godkänt ackordsförslag

Den svenska spelstudion Starbreeze har haft det lite kämpigt med ekonomin det senaste året men nu har man åtminstone fått lite vind i seglen när tingsrätten nu godkänts företagets ackordsförslag till sina borgenärer. I ett pressmeddelande skriver företagets tillförordnade vd Mikael Nermark: "Idag är vi fantastisk glada och stolta över att kunna presentera ett lyckosamt avslut på rekonstruktionsprocessen. Det har varit en mödosam resa för hela bolaget under de senaste tolv månaderna, men vi är fantastiskt nöjda att ha fått borgenärernas förtroende där våra skulder nu till största del är långfristiga och återbetalas inom fem år." En majoritet av de borgenärer som Starbreeze är skyldiga pengar ska ha ställt sig bakom Starbreeze ackordsförslag och förhoppningsvis kan företaget nu få lite lugn och ro ett tag framöver nu. Eller ja, lugn och ro kanske det inte blir då Starbreeze nu verkar gasa på för fullt med utvecklingen av Payday 3. I pressmeddelandet skriver Nermark vidare: "Jag tillsammans med alla våra medarbetare, ser framemot att nå ett förlagsavtal för PAYDAY 3 under första halvåret 2020 genom de diskussioner vi nu för, och utveckla spelet till en värdig uppföljare i serien tillsammans med en god partner" Starbreeze har tidigare uppgett att man siktar på att släppa Payday 3 någon gång under 2022 eller 2023. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Payday 2 utökas igen med Border Crossing
Ännu mer DLC på ingång!

Payday 2 har inte fått allt för mycket kärlek den senaste tiden, men förra månaden meddelade Starbreeze att man planerar att återuppliva spelet och släppa mer material till det och spelare skulle förvänta sig nytt DLC till spelet. Nu har utvecklarna levererar Silk Road, vilket är en gratisuppdatering till spelet som erbjuder gränssnittsförbättringar samt möjligheten att ändra utstyrsel på rånarna. Silk Road-uppdateringen ackompanjeras av Border Crossing, vilket är en ny heist som utspelar sig på båda sidorna av USA/Mexiko-gränsen och som går att klara både i stealth och loud. Även en mindre heist vid namn Border Crystal blir tillgänglig med DLC:t. Nya tillägg som Tailor Pack 1 DLC och Cartel Optics Mod Pack som lägger till lite nya utstyrslar och sikten till vapen har också blivit tillgängliga. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Starbreeze ska släppa Payday 3 om tre till fyra år
Någon gång under 2022 eller 2023

I Starbreezes senaste företagsrapport kan man läsa att det fortfarande är ett bra tag kvar innan nästa Payday-spel släpps. Företagsrapporten säger nämligen att Payday 3 inte kommer att släppas förrän under 2022 eller 2023. Så om man nu såg fram emot nästa Payday-spel kan det ju vara bra att veta att det fortfarande är ett bra tag kvar innan man kan spela det. Payday 3 offentliggjordes 2016 i samband med att Overkill lämnade över rättigheterna till spelserien till Starbreeze och spelets utveckling drog igång under 2017. Tumnagel
38.1°
+
Frode Wikesjö
0

Universal Games avbryter samarbete med Starbreeze
Framtiden oklar för Payday: Crime War

I februari blev det känt att Universal Games och Starbreeze inlett samarbete kring distributionen av mobilspelet Payday: Crime War. Starbreeze, som fortfarande genomgår rekonstruktion, fick då 1,5 miljoner dollar i förskottsbetalning och det hela såg rätt ljust ut för det olycksdrabbade spelbolaget. Nu verkar det dock som att Universal Games har fått kalla fötter och verkar vilja dra sig ur samarbetet. I ett uttalande skriver Starbreeze detta: ”Starbreeze har informerats att samarbetet kommer avslutas och som en konsekvens av detta kommer samtal initieras om avslutet på samarbetet gällande förlagskontraktet för ’Payday: Crime War’ som tecknades i februari 2019" Hur framtiden ser ut för Payday: Crime War är för tillfället oklart, men Starbreeze verkar vilja hitta någon ny distributionspartner för spelet. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Starbreeze säljer Psychonauts 2-rättigheter till Microsoft
För närmare 125 miljoner kronor

Den krisdrabbade svenska spelförläggaren Starbreeze ser nu ut att få ett välkommet tillskott i kassan efter att man igår meddelade att man kommer att sälja rättigheterna till Double Fines spel Psychonauts 2 till Microsoft. Microsoft betalar 13,2 miljoner dollar, motsvarande cirka 124,5 miljoner kronor, för att överta rättigheterna till spelet. Starbreeze köpte 2017 rättigheterna till att ge ut Psychonauts 2 men efter att ha drabbats av lite ekonomiskt trassel det senaste året så ser det alltså nu ut som om spelet kommer att ges ut av Microsoft. Exakt när Psychonauts 2 släpps är oklart men det har tidigare sagts att detta kommer att ske någon gång i år. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze får förlängd rekonstruktionsperiod
Och höjer styrelsearvodena

Den krisdrabbade svenska spelstudion Starbreeze får nu ytterligare lite tid på sig att rekonstruera företaget efter det att Stockholms tingsrätt har beviljat dem förlängd rekonstruktionstid. Nu har företaget tills den 3 september på sig att få lite ordning på verksamheten och dess ekonomi. Det var andra gången Starbreeze begärde och fick godkänt förlängning av rekonstruktionstiden sedan man i slutet av förra året meddelade om att företaget skulle rekonstrueras. Sedan dess har företaget försökt göra sig av med verksamheter som inte inkluderas i deras kärnverksamhet, spelutveckling och förlagsverksamhet åt andra spelstudios. Starbreeze meddelade även förra veckan att man skulle säga upp runt 60 personer av sin arbetsstyrka vilket motsvarar cirka en fjärdedel av företagets anställda. Trots det så beslutade man även att höja styrelsearvoden med 30 procent skriver DI Digital. Tumnagel
18.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze kickar en fjärdedel av sina anställda
60 personer får lämna den svenska spelutvecklaren

Den ekonomiskt krisdrabbade svenska spelutvecklaren Starbreeze meddelade idag att man kommer att säga upp 60 personer vilket man hoppas kunna få företagets ekonomi att utvecklas lite mera positivt än vad den har gjort de senaste 18 månaderna. I ett pressmeddelande skriver Starbreeze att uppsägningarna är en del av en omorganisation av företaget och kommer att innebära kostnadsbesparingar. I ett pressmeddelande säger Starbreeze vd Mikael Nermark: "Det senaste halvåret har vi genomfört ett antal förändringar i enlighet med vår strategi att satsa på kärnverksamheten. Vi har avyttrat delar av verksamhet som vi bedömer inte tillhör kärnverksamhet och nu är det tid att även effektivisera kärnverksamheten. Att dra ner på personal är ett svårt beslut att fatta, men nödvändigt för att Starbreeze ska kunna utvecklas positivt på lång sikt." I dagsläget har Starbreeze cirka 240 anställda och man tror att man kommer att kunna spara in runt 3 miljoner kronor i månaden efter man minskat personalstyrkan med cirka 60 personer. Tumnagel
30.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze begär förlängd rekonstruktionstid
Andra gången man gör det

Den ekonomiskt krisdrabbade svenska spelstudion Starbreeze ansöker nu om förlängd rekonstruktionstid efter det att man i slutet av förra året beslöt sig för att rekonstruera företaget. Det är andra gången man begär förlängd rekonstruktionstid efter det att man ansökt och beviljats en sådan tidigare i år. Den tidigare beviljade förlängningen av Starbreeze rekonstruktionstid löper fram till och med 3 juni men nu begär företaget att denna period ska förlängas med 3 månader. I ett pressmeddelande skriver Starbreeze att konstruktörerna stödjer det nya förslaget om förlängning av rekonstruktionsperioden för företaget. Sedan tidigare har Starbreeze uppgett att det rekonstruerade företaget ska fokusera på sin kärnverksamhet, spelutveckling och förlagsverksamhet för spelutgivning, medan man antagligen kommer avyttra eller lägga ner andra verksamheter, till exempel sina VR-satsningar Star VR och Enterspace. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze gör en ordentlig förlust för årets första kvartal
Krisdrabbat företag riskerar att få slut på kapital

Den krisdrabbade svenska spelutvecklaren Starbreeze har presenterat resultatet för årets första kvartal och det handlar om mörkröda siffror på sista raden i kvartalsrapporten. Under kvartalet omsatte företaget 47,8 miljoner kronor men man gick samtidigt 167 miljoner kronor i förlust. Den enda ljuspunkten i rapporten är antagligen att Payday 2 drog in 26,7 miljoner kronor under kvartalet och fortsatt säljer bra. Starbreeze befinner sig sedan tidigare i en rekonstruktion som ska vara klar 3 juni. Skulle inte saker och ting lösa sig till dess riskerar företagets kapital att ta slut vid halvårsskiftet skriver FZ. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze säljer rättigheterna för 10 Crowns till utvecklarna
Bara Psychonauts 2 kvar nu

Än verkar krisen på Starbreeze inte vara över. För någon månad sedan blev det känt att Starbreeze sålt tillbaka förlagsrättigheterna för System Shock 3 till utvecklarna Otherside Entertainment, vilket gjorde att Starbreeze endast hade kvar rättigheterna för Psychonauts 2 och 10 Crowns. Nu har det blivit känt att bolaget även kommer sälja förlagsrättigheterna för 10 Crowns till utvecklarna Mohawk Games. I ett pressmeddelande skriver Mikael Nermark, tillförordnad VD för Starbreeze, detta: "I arbetet med rekonstruktionen av Starbreeze behöver vi ta ställning alla möjligheter när de presenteras, och ibland göra svåra val som är rätt i det läge vi befinner oss i" 10 Crowns kommer för övrigt vara ett 4X-spel, tänkt Civilization, som utspelar sig på medeltiden. Spelet ligger för tillfället i prototypfas och något releasedatum finns för tillfället inte. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Skybound lägger ner Overkills The Walking Dead
Det var väl lika bra

Skybound Entertainment, som äger rättigheterna till The Walking Dead, har meddelat att de avbrutit sitt samarbete med Starbreeze och att allt pågående arbete med Overkillx27s The Walking Dead kommer läggas ner. I ett blogginlägg skriver Skybound att spelet helt enkelt inte höll måttet och att de ber om ursäkt till fansen för besvikelsen. "We did our best to work with Starbreeze and resolve many issues that we saw with the game, but ultimately OVERKILL’S THE WALKING DEAD did not meet our standards nor is it the quality that we were promised. We are exceedingly sorry to our fans and share their disappointment in the game. We remain dedicated to providing our fans with the most premium quality content we can offer, and will continue to look for alternative video game options for the IP." Spelet släpptes till PC förra året och spelet fick en hel del kritik för att vara utdaterat och tråkigt. PC-releasen var också det startskottet för Starbreezes förfall då företaget kort efter spelets release ansökte om rekonstruktion på grund av omfattande skulder. En konsolversion av Walking Dead skulle släppas i februari, men försenades till senare i år. Nu verkar det som att konsolreleasen aldrig kommer bli av. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Starbreeze gjorde miljardförlust förra kvartalet
På grund av misslyckade satsningar

Den krisdrabbade svenska spelstudion Starbreeze har släppt sin kvartalsrapport för kvartal fyra. Det var antagligen ingen direkt rolig läsning för företagets aktieägare, aktieägare som redan fått uppleva en ansökan om rekonstruktion av företaget samt misstankar om insiderhandel med företagets aktier från företagets ledning. För det brutna räkenskapsårets sista kvartal redovisar Starbreeze en intäkt på 82,5 miljoner kronor och en förlust på hela 1,265 miljarder kronor. Att förlusten blev extremt stor under kvartal fyra förklaras bland annat med att företaget har skrivit av och skrivit ned värdet på flera av sina tillgångar. Bland annat skriver man ner företagets VR-satsningar, där StarVR, företaget man samäger med Acer ingår, med 545,6 miljoner kronor. Inom själva spelsegmentet gjorde Starbreeze nedskrivningar med 569,3 miljoner kronor. Detta berodde bland annat på att Overkills The Walking Dead inte sålde lika bra som förväntat och att spel- och leksaksprojektet Geminose inte längre anses ha något kommersiellt värde skriver Breakit. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze säljer förlagsrättigheterna för System Shock 3
Tillbaka till Otherside Entertainment

Starbreeze har inte precis ett toppenår och jobbar för tillfället på att bygga upp en någorlunda stabil bas. Detta genom att göra sig av med diverse tveksamma verksamheter och fokusera på kärnverksamheten, nämligen spelutveckling och distribution. På distibutionsfronten verkar det dock också ske lite ändringar. Starbreeze har haft förlagsrättigheterna till System Shock 3, som för tillfället utvecklas av OtherSide Entertainment med Warren Spector i spetsen, men Starbreeze meddelar nu att de sålt tillbaka rättigheterna för spelet till OtherSide. I ett pressmeddelande skriver Mikael Nermark, tillförordnad VD på Starbreeze, detta: “Att sälja tillbaka förlagsrättigheterna för System Shock 3 är den bästa lösningen för oss, men givetvis är det tråkigt att vi inte kan slutföra projektet med OtherSide. System Shock 3 är en fantastisk titel utvecklad i samarbete med branchlegenden Warren Spector och jag ser fram emot att få se spelet när det släpps” Starbreeze köpte upp rättigheterna för spelet 2017 och har stöttat utvecklarstudion ekonomiskt. Starbreeze har fortfarande kvar förlagsrättigheterna till Psychonauts 2 och Ten Crowns. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Starbreeze var medvetna om att The Walking Dead skulle floppa
"No matter how much you polish a turd, it's still a turd."

Eurogamer har gjort ett omfattande reportage om Starbreezes förfall och ger oss en liten inblick i vad som faktiskt hände. Det hela cirkulerar primärt kring Overkills The Walking Dead, men tar också upp Bo Anderssons hybris och hur företaget hamnade där det var när allt började falla samman. Eurogamer har pratat med anonyma utvecklare på Starbreeze som berättar att alla på bygget visste att The Walking Dead skulle floppa, trots att utvecklarna hade gett allt till spelet. Mer specifikt sägs detta: "No matter how much you polish a turd, itx27s still a turd. It was never going to get any better than where it was. It was always hacked. Everything that was done there was - letx27s hack it and put it together. There wasnx27t much hope for most people, and what little hope there was was dead by the end of it." Strulet bygger mycket på att spelet började utvecklas en herrans massa år tillbaka och då använde spelet motorn Valhalla, som Starbreeze köpt för 73 miljoner kronor. Motorn sades vara praktiskt taget helt oanvändbar och i augusti 2017 bytte gänget spelmotor till Unreal Engine. Två års arbete kastades åt fanders och utvecklarna hade 18 månader på sig att färdigställa spelet för att få ut det under 2018. Eurogamer berättar om att Bo Andersson skickade ett mail till samtliga anställda på Starbreeze samma dag som han slutade där han skrev att strulet påverkat honom ordentligt på ett personligt plan. Och kastar samtidigt en känga mot sina utvecklare: "Personally though I lost all my money, my family in divorce and my kids custody through the toil over the last 2-3 years working 100 hour weeks for Starbreeze and keeping you devs paid and in the game. With less and less developers willing to put in the extra care in a product it clearly limits the possible result of enough quality in time. This is a new era and I did not leave the old one and adapt in time - my fault. Its ok - its new times." Hur framtiden ser ut för Starbreeze är ytterst oklar, men gänget jobbar på att fokusera på att landa på fötterna igen och kommer i framtiden endast fokusera på spelutvecklingen och inte mycket annat. Hela reportaget hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Starbreeze skjuter upp konsolreleasen av Overkill's The Walking Dead
Var väl bara en tidsfråga

Starbreeze har skickat ut ett pressmeddelande om att företaget kommer skjuta upp releasen av konsolversionen av Overkillx27s The Walking Dead. Spelet släpptes i november till PC och spelet blev aldrig någon hit, vilket troligtvis var en de bidragande faktorerna till att Starbreeze begärt rekonstruktion. Planen har tidigare varit att släppa Overkillx27s The Walking Dead till Xbox One och Playstation 4 i februari, men det kommer inte ske. Konsolversionen har inte fått något nytt släppdatum och Starbreeze skriver att mer information kommer vid ett senare tillfälle. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0
2018

Starbreeze vill göra sig av med VR-verksamhet
Var väl inte helt oväntat

Starbreeze har inte precis haft världens bästa månad. Spelstudion har ansökt om rekonstruktion och haft Ekobrottsmyndigheten på spontanbesök där en individ frihetsberövades. Starbreeze försöker hålla hoppet uppe och har levererat lite planer om hur framtiden för företaget kommer se ut. Tidigare meddelade gänget att de kommer fokusera på kärnverksamheten, det vill säga utveckling av spel samt agera förlag. Mer specifikt nämnder Starbreeze titlarna PAYDAY 2, PAYDAY 3, PAYDAY: Crime War, OVERKILL’s The Walking Dead, Crossfire och Geminose och under förlagstitlarna hittar vi Psychonauts 2, System Shock 3 och 10 Crowns. Något som inte kommer överleva på Starbreeze är VR-verksamheten. I pressmeddelandet skriver spelstudion att de inte kommer avveckla VR-verksamheten, utan se till att projekten kan leva vidare på annat håll. Mer specifikt handlar det om Enterspace, övriga VR LBE-initiativ, StarVR, Nozon, PresenZ, Dhruva och ePawn. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Hejdå IMAX VR
IMAX skrotar sin satsning på VR-center

Flera källor skriver att IMAX nu lägger den satsning på virtual reality som man drog igång 2016. IMAX har de senaste två åren öppnat upp ett antal VR-center i Nordamerika men dessa verkar inte riktigt ha gått så bra som man hade tänkt sig och därför stänger man nu ner det hela. I en skrivelse till den amerikanska myndigheten SEC skriver IMAX: "With the launch of the IMAX VR centre pilot program our intention was to test a variety of different concepts and locations to determine which approaches work well. After a trial period with VR centres in multiplexes, we have decided to conclude the IMAX VR centre pilot program and close the remaining three locations in Q1 2019." IMAX VR-center hade ett samarbete med VR-företaget StarVR som häromdagen meddelade att de pausar sin verksamhet efter att delägaren Starbreeze har fått lite ekonomiska problem. Om det har något att göra med IMAX beslut att skrota sin VR-satsning är oklart. Tidigare i år lade Google och IMAX ner sitt samarbete om att utveckla en videokamera för VR-filmer. Här nedan hittas ett kort klipp från IMAX VR Arcade från deras anläggning i Los Angeles. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze ska fokusera på spelutveckling
Annat får stå tillbaka för kärnverksamheten

Det krisdrabbade svenska spelstudion Starbreeze uppger i ett pressmeddelande att man framöver kommer att fokusera på sin kärnverksamhet, det vill säga spelutveckling och förlagsverksamhet för spelutgivning. Områden som anses falla utanför kärnverksamheten ska Starbreeze försöka hitta andra ägare eller intressenter till så att dessa kan drivas vidare. Man skriver inte exakt vad det handlar om för verksamheter man nu drar sig ur. Man kan väl dock misstänka att det handlar om StarVR, VR-företaget som Starbreeze äger tillsammans med Acer, samt sin VR-center-satsning Enterspace som öppnades upp i Stockholm i våras. I pressmeddelandet skriver Starbreeze att man ska återkomma med närmare information om sin framtida verksamhet innan årsskiftet och man planerar att verksamhetsförändringarna ska ha genomförts till halvårsskiftet 2019. Aktiemarknaden verkar ha uppskattat Starbreeze framtidsplaner och aktien har idag stigit med hela 50 procent skriver Dagens Industri. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

StarVR pausar sitt utvecklingsprogram
På grund av Starbreeze ekonomiska problem?

Det var bara några veckor sedan som StarVR började erbjuda sitt utvecklingskit StarVR One till VR-utvecklare men nu meddelar företaget att man pausar detta. Orsaken till detta verkar vara av ekonomisk natur skriver UploadVR som har varit i kontakt med StarVR. Cirka två tredjedelar av StarVR ägs av Acer och cirka en tredjedel av den svenska spelutvecklaren Starbreeze. Starbreeze sitter rent ekonomiskt rätt risigt till och ansökte förra veckan om rekonstruktion av företaget. Lite efter det gjorde Ekobrottsmyndigheten en razzia mot Starbreeze då man misstänkte att det fanns personer på företaget som varit inblandade i insideraffärer med Starbreeze aktier. Starbreeze knackiga ekonomi verkar åtminstone vara en av anledningarna till att StarVR nu drar tillbaka intresseanmälan för StarVR One. I ett uttalande till UploadVR säger en talesperson för StarVR: "We believe it is the most responsible course of action to put the StarVR Developer Program on hold while there are uncertainties with our key overseas shareholder, and also while our company is in the process of going private, which may entail some changes to our operations." StarVR One är ett VR-headset med AMOLED-skärmar som har ett fov (field of view) på 210 grader horisontellt och 130 grader vertikalt samt eyetracking från det svenska företaget Tobii. Tumnagel
34.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Razzia mot Starbreeze
Misstänks för insiderbrott

Dagens Industri rapporterar att Ekobrottsmyndigheten (EBM) har gjort en razzia mot spelutvecklaren Starbreeze huvudkontor i Stockholm under morgonen. Anledningen till det tros vara att EBM misstänker att det förekommit någon form av insiderbrott i företaget. Det brukar i de här fallen oftast handla om att någon som har ekonomisk insyn i företaget köper eller säljer aktier i företaget baserat på information som inte marknaden känner till. Starbreeze har hyllats genom åren men ekonomin verkar det ha gått sämre med och i början av veckan ansökte företaget om rekonstruktion. I samband med det så lämnade vd:n Bo Andersson både sin vd-post och styrelseplats. Tumnagel
28.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze ansöker om rekonstruktion
Efter Walking Dead-flopp

Det verkar gå sådär för den svenska spelstudion Starbreeze. Nyligen lanserade studion Overkills The Walking Dead och det verkar inte ha blivit någon säljsuccé företaget hade hoppats på. Förra veckan blev det att Starbreeze börjat granska verksamheten och nu har företaget ansökt om rekonstruktion. Om inte det vore nog har företagets VD Bo Andersson lämnat sin post som chef samt sin plats i styrelsen. I ett pressmeddelande skriver Starbreeze att de kommer betala ut lön till sina anställda under rekonstruktionen och verksamheten kommer fortsätta som vanligt, men utbetalning till leverantörer för arbete innan rekonstruktionsansökan kommer utebli. Mer specifikt skriver Starbreeze detta: The reconstruction framework will include salaries to employees of Starbreeze and operations will continue as usual. During the reconstruction period, no payments can be made to suppliers for services or goods relating to the period prior to the date of filing for reconstruction. Suppliers will be paid for services and goods provided during the reconstruction period. Hur framtiden ser ut för Starbreeze är aningen oklar, men förhoppningsvis kommer företaget landa på fötterna igen under 2019. Tumnagel
28.4°
+
André Stray
0

Starbreeze granskar verksamheten efter Walking Dead-release
Spelet sålde under förväntan

Overkillx27s The Walking Dead släpptes 6 november och det verkar inte som att spelarna vallfärdade till zombiepangaren. Enligt Starbreeze har spelet sålt under förväntan och Starbreeze har börjat se över sina kostnader. I ett pressmeddelande skriver Starbreezes CFO Sebastian Ahlskog bland annat detta: “We have initiated a review of our costs to ensure better alignment with our revenues. We are designing a program towards that end, naturally while keeping a careful eye on revenue development. We must focus on our core business and ensure delivery of the company’s important games." Den undermåliga försäljningen gör livet lite extra surt för Starbreeze som förväntade sig att få in en licenskostnad på 10 miljoner dollar från 505 Games som kommer distribuera Overkillx27s The Walking Dead till Playstation 4 och Xbox One i februari. Detta gör att fjärde kvartalet inte kommer vara lika starkt för Starbreeze som företaget väntat. Michael Hjorth, ordförande hos Starbreeze, säger att detta är lite utav en besvikelse, men att Starbreeze fortfarande tror på The Walking Dead och kommer fortsätta förse spelet med uppdateringar och nytt innehåll i framtiden. “This is disappointing, of course, but we have a base to work with in regards to the number of games sold. We have a pulse of concurrent players, which is essential to future performance within the framework of our Games as a Service concept. The team is working at full capacity to deliver improvements to the game and new content, and Season 2 will be starting soon." Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

StarVR One nu tillgängligt för utvecklare
För ynka 3200 dollar

Som rubriken lyder så har Starbreezes VR-headset StarVR One blivit tillgängligt för utvecklare. För att lägga vantarna på ett utvecklingskit behöver ni bara hoppa över till StarVR:s hemsida och registrera intresse. Blir ni en av utvecklarna som får möjlighet att lägga vantarna på ett exemplar så får ni göra det för ynka 3200 dollar. StarVR One har varit under utveckling ett bra tag och levererar en rätt unik VR-upplevelse. Detta genom att leverera en ordentlig field of view på 210 grader samt eyetracking från svenska Tobii. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Starbreeze släpper Overkill's The Walking Dead
Svensk spelstudio släpper nytt

Nu har Starbreeze och Overkills zombiedödar-spel Overkillx27s The Walking Dead släppts till PC. Det handlar om ett FPS-spel där spelaren själv eller tillsammans med andra ska ta sig igenom en värld med zombies. I spelet finns de fyra karaktärerna Maya, Aiden, Grant samt Heather som alla har olika färdigheter som tillsammans ska hjälpa dem att överleva i den apokalyptiska världen. Spelet släpptes till PC igår och hittas för 50 euro på Steam. I februari släpps spelet även till Xbox One och PlayStation 4. Här ovan hittas lanseringstrailern till Overkillx27s The Walking Dead och här nedan hittas gameplay-trailern. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Overkill's Walking Dead kommer till konsol nästa år
PC-versionen släpps i november

Svenska Overkill jobbar för tillfället på ett actionspel baserat på The Walking Dead och gänget har tidigare meddelat att spelet kommer släppas 6 november till PC, Xbox One och Playstation 4. Dessa planer verkar ha ändrats och i den senaste ekonomirapporten från Starbreeze skriver gänget att konsolversionen av Walking Dead inte kommer släppas förrän i februari. Anledningen bakom detta beslut verkar vara ekonomiskt. I sin rapport skriver Starbreeze bland annat detta: "They have opted to do this because they want to ensure a simultaneous release of the console version digitally and in stores to achieve optimal marketing impact and maximize sales. " För att sammanfatta: Overkillx27s The Walking Dead släpps till PC 6 november och kommer till PS4 och Xbox One i februari. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Google och IMAX lägger ner VR-samarbete
Google satsar på AR istället

Variety rapporterar att Google och IMAX för tillfället har pausat det samarbetet som skulle resultera i en VR-kamera för att filma professionella VR-upplevelser. Enligt Varietys källor var det Google som tog initiativet till att stoppa samarbetet tillsvidare då Google nu verkar vara mer intresserade av att satsa på augmented reality istället för virtual reality. Google har inte velat kommentera Varietys uppgifter men en talesperson för IMAX bekräftar att VR-samarbetet med Google nu ligger på is: "We’ve currently paused the development of the Imax VR camera while we continue to review the viability of our pilot program." Det var 2016 som de båda företagen meddelade att de skulle ta fram en VR-kamera för att spela in spelfilmer i VR. Dessa filmer hade IMAX hade tänkt att visa på sina VR-biografer där man använder svenska Starbreeze VR-headset StarVR samt HTC Vive för att visa VR-upplevelser. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

StarVR presenterar StarVR One
Se ännu mera i den virtuella verkligheten

Starbreeze och Acers VR-företag StarVR har visat upp deras kommande VR-headset StarVR One där synfältet (FOV) och annat har förbättrats från föregångaren som man presenterade 2015. I StarVR One kommer användaren att få ett FOV på 210 grader horisontellt och 130 grader vertikalt på VR-headsetets två AMOLED-skärmar som har en uppdateringsfrekvens på 90hz. Enligt TechCrunch så uppger StarVR att upplösningen på de båda skärmarna tillsammans blir en slags 5K-upplösning, en standard som än så länge inte riktigt finns. StarVR One har inbyggd eyetracking vars teknik svenska Tobii står bakom. Headsetet är kompatibelt med SteamVR:s motiontracking men det går även att köpa en XT-version av StarVR One om man skulle vilja bygga ett eget system för att följa hur användaren rör sig. TechCrunch har fått testa StarVR One och skriver i ett kort utlåtande: "Although this headset will be going to high-end commercial types, you can bet that the wide FOV and eye tracking in it will be standard in the next generation of consumer devices. Having tried most of the other headsets, I can say with certainty that I wouldn’t want to go back to some of them after having experienced this one." Starbreeze skriver i ett blogginlägg att man kommer att meddela vad StarVR One kommer att kosta och när det släpps någon gång i framtiden. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida