m
2016

Nu kan du använda Dualshock 4 i Steam
Betaversionen av Steam-klienten har fått uppdatering

Under Steam Dev Days meddelade Valve att Playstation 4-kontrollen kommer få native-stöd i Steam, vilket var en rätt trevlig nyhet. Nu har Valve släppt en beta-uppdatering av Steam-klienten som gör det möjligt för dig att använda Dualshock 4-kontrollen i Steam samt spel och enligt Valve ska den fungera precis som Steam Controller. Fler ändringar i Steam-betan hittar ni i faktarutan här nere till vänster. Tumnagel
51.2°
+
André Stray
0

Valve visar upp ny prototyp av VR-kontroll
Fästs på handleden och låter dig greppa föremål i VR-världen

Valve har dragit igång Steam Dev Days i Seattle och under konferensen har gänget visat upp en prototyp av deras nya VR-kontroller. De nya kontrollerna fästs på handlederna och ska kunna känna av när du öppnar och stänger handen, vilket gör att du kan greppa saker i VR-världen med en lite mer realistisk känsla. Utöver greppsensorn-grejen så verkar kontrollen ha samma funktionalitet som HTC Vive-kontrollerna, det vill säga en pekplatta på toppen samt triggerknapp på undersidan. När denna prototyp blir en riktig produkt är för tillfället okänt. Tumnagel
45.0°
+
André Stray
0

Steam kommer få nativestöd för Dualshock 4
Smidigt!

Under Steam Dev Days meddelade Valves Jeff Bellinghausen att Dualshock 4 blir den första handkontrollen som kommer få nativestöd i Steam, vilket betyder att samtliga knappar, spakar, pekplatta och gyro kommer fungera i diverse spel om utvecklarna tillåter. Anledningen till att Dualshock 4 blir den första kontrollen, utöver Steam Controller, som får nativestöd i Steam beror på att Dualshock 4 har många saker gemensamt med Valves kontroll. På konferensen berättade Jeff Bellinghausen detta: Believe it or not, when you use the PS4 Controller through the Steam API, itx27s exactly the same as a Steam Controller. You make the exact same API calls, you only get actions, not inputs, and the Steam API takes care of everything. Not only is it a really nice, high quality controller, but itx27s also got a gyro and a touchpad, so itx27s got a lot of overlapping functionality with the Steam Controller. Tumnagel
57.7°
+
André Stray
0
2015
2014

Spana in Steam Dev Days
Valve bjussar på föreläsningar

För lite mindre än en månad sedan så bjöd Valve in utvecklare från hela världen för att delta i Steam Dev Days-konferensen i Seattle. Där hölls det ett antal föreläsningar om allt möjligt Valve- och Steam-relaterat med ett huvudfokus på utvecklarna. I går öppnade Valve dock upp en webbplats där man samlat en stor del av föreläsningarna som hölls under Steam Dev Days. Så nu kan alla som inte lyckades ta sig dit själva kan se vad det pratades om. Som sagt var denna konferens riktad till utvecklare så man skall nog inte förvänta sig hitta mängder superhäftiga trailers här. Men om man har utvecklarambitioner så finns det en hel del intressanta föreläsningar att spana in. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

John Smedley nämner VR-headset från Sony
Intressant

Det har länge spekulerats kring att Sony jobbar på ett eget virtual reality-headset. Under september månad dök det upp rykten om att detta headset visades upp internt inom Sony med bilspelet DriveClub. Några månader senare dök det upp en patentansökan från Sony på just ett sådant headset och förra månaden släppte nDreams en från från ett spel som var på gång för både Oculus Rift samt PlayStation 4. Under Steam Dev Days pratades tydligen om Super Stardust VR vilket ju onekligen låter som någon form av Virtual Reality-version av Super Stardust. Nu har ännu ett tecken för att detta stämmer dykt upp nämligen John Smedley, från Sony Online Entertainment (SOE), som nämnde i en AMA på Reddit att Sony hade ett Virtual Reality-headset på gång och att de kan tänka sig att integrera teknologin i EverQuest Next. Tumnagel
41.2°
+
Frode Wikesjö
0

Lite Valve-nyheter
Från Steam Dev Days

Valve håller just nu sin utvecklarkonferens Steam Dev Days i Seattle där man inte helt oväntat pratar en massa om Steam. Valve nämnde bland annat att man nu har mer än 75 miljoner aktiva användare vilket innebär att man har ökat med hela 10 miljoner användare sen oktober 2013. Man avslöjade också att man kommer slopa pekskärmen som man hade i mitten av Steam-kontrollen och istället ersätta den med traditionella knappar (se bild ovan). Detta gör man för att kontrollen skall kunna fungera bättre med äldre spel och att den inte blir för dyr. Upp till 16 kontroller kommer kunna användas med en Steam Machine. Just nu duger SteamOS mycket bra för spel men en låda som är kopplad till tvn borde ju också erbjuda multimediaalternativ. Därav nämnde man även att man vill kunna erbjuda tillgång till musik, tv och filmer i SteamOS innan man släpper det ordentlig version av sitt nya operativsystem. På tal om Steam Machines så kommer AlienWare släppa sitt Steam Machine-flaggskepp under september månad. Det är fortfarande oklart vad den här lådan har för specifikationer dock har AlienWare sagt att den kommer kunna mäta sig med moderna konsoler och att den kommer ha ett Nvidia-grafikkort, AlienWare-moderkort samt en CPU från Intel. Valve hoppas även på att göra sig av med Steam Greenlight i framtiden vilket skulle göra det lättare för mindre utvecklare att få ut sina spel på plattformen. En Valve-relaterad bonusnyhet är att Valve-bossen Gabe Newell postar på Reddit under namnet GabeNewellBellevue. Tumnagel
43.8°
+
Frode Wikesjö
0

Valve släpper SteamVR-beta
Steam för virtual reality-glasögon

Valve har släppt ett nytt läge för Steam som är anpassat för virtual reality-glasögon som Oculus Rift. Folk som provat det nämner att klienten virtuellt projekteras framför en när man har glasögonen på sig och man kan titta omkring med hjälp av head tracking. "As of the most recent Steam Client Beta, Steam now supports an experimental VR mode. If you own an Oculus Rift dev kit you can try it out by starting Steam with x27-vrx27 on the command line. Then press the Big Picture button to enter Big Picture + VR mode." I morgon börjar Valves Steam Dev Days-konferens där man förväntas visa upp egenutvecklad virtual reality-hårdvara. Tumnagel
53.0°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Valve visar upp Virtual Reality-hårdvara nästa år
Nedräkning till januari

I januari äger eventet "Steam Dev Days" rum och Valve har lovat att de ska visa upp något spännande - nämligen en egen version av Virtual Reality-hårdvara. På steamdevdays.com skriver Valve att de insett hur mycket potential det finns i hårdvaran för framtiden och givetvis är de då intresserade av att haka på tåget. "Wex27ve figured out what affordable Virtual Reality (VR) hardware will be capable of within a couple of years, and assembled a prototype which demonstrates that such VR hardware is capable of stunning experiences." "This type of hardware is almost certainly going to appear in short order, and the time to starting developing for it is now. This talk will discuss what the hardware is like, and the kinds of experiences it makes possible. A few attendees will be randomly selected to try out the prototype following the talk." På konferensen kommer två sessioner att äga rum: "What VR Could, Should, and Almost Certainly Will Be within Two Years" och "Virtual Reality and Steam" vilket tydligt visar att det finns en strategi att på något sätt applicera VR-funktionen på Steam. Tumnagel
48.0°
+
Emmy Zettergren
0
2012
2010