30 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
ToaSverige ska börja visa var det finns cykelpumpar Hitta offentliga toaletter och cykelpumpar i samma app Snart kommer det att bli möjligt för cyklister i Stockholm att hitta var det finns cykelpumpar i staden via en app. Det är appen ToaSverige, en app som vanligtvis används för att hitta offentliga toaletter, som snart även kommer att börja visa var det finns cykelpumpar i Stockholm. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) säger i ett pressmeddelande om att ToaSverige snart kommer att börja visa var det finns cykelpumpar i Stockholm: "Stockholm är på god väg att bli en av Europas ledande cykelstäder. Vi välkomnar alla initiativ som underlättar vardagen för stadens cyklister och sänker tröskeln för fler att börja cykla. Visningen av cykelpumpar är en bonus, men en mycket användbar sådan." ToaSverige är utvecklad av reklamföretaget JCDecaux och kan idag visa var det finns offentliga toaletter i ett tiotal svenska städer. När man kommer att börja visa cykelpumpar i appen framgår inte. Appen är gratis och går att ladda ner till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Uppdatering Vi missade att nyheten redan rullat ut i appen, det går alltså redan nu att hitta dem där! Tumnagel
48.2°
0
2021
Tiptapp vinner tvist mot Stockholms stad Inte olagligt att frakta andras sopor till återvinning Den tvist som Stockholms stad drivit mot tjänsten Tiptapp sedan 2018 är nu slut efter det att Mark- och miljööverdomstolen inte anser att Tiptapp brutit mot lagen. 2016 lanserade Tiptapp sin tjänst där man erbjöd privatpersoner hjälp med att få saker transporterade till återvinningscentraler med hjälp av andra Tiptapp-användare. 2018 anmälde Stockholms stad Tiptapp då man ansåg att privatpersoner inte fick hjälpa andra privatpersoner att transportera saker till återvinningscentraler, detta skulle vara förbehållet de företag som Stocholms stad hade avtal med. Stockholms stad förlorade tvisten i en första instans våren 2020 och överklagade då detta. Nu har även Mark- och miljööverdomstolen sagt sitt och enligt domen där så bryter Tiptapp inte mot lagen. Mark- och miljööverdomstolen beslut går inte att överklaga. Tumnagel
71.5°
0
Öppna Skolplattformen lanseras i Göteborg Kan även komma att dyka upp i andra städer framöver Skoltjänsten Öppna Skolplattformen meddelar nu att man även kommer att erbjuda sin tjänst till föräldrar som har barn som går i skolan i Göteborg. Öppna Skolplattformen lanserades i Stockholm i början av året då ett gäng föräldrar ansåg att Skolplattformen som Stockholms stad erbjöd var undermålig. Göteborgs motsvarighet till Skolplattformen i Stockholm heter Hjärntorget och innehållet i den kan nu föräldrar i Göteborg ta del av via Öppna Skolplattformens app. Christian Landgren är en av grundarna till Öppna Skolplattformen. Han säger till Ny Teknik att mottagandet av deras tjänst inte varit lika kyligt i Göteborg som det varit i Stockholm. Vidare säger Landgren: "Det är väldigt stor skillnad, de säger att de följer mottagandet med spänning. Samtidigt har ju Göteborg kunnat dra nytta av de juridiska slutsatser som man gjort i Stockholm." Öppna Skolplattformen funderar nu på att även lansera sin tjänst i andra svenska städer då man tror att deras tjänst även skulle kunna fungera där. Öppna Skolplattformen kostar 11 kronor och går att ladda ner till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
48.7°
0
Stockholms stad tycker Öppna Skolplattformen är för dyr Oklart vad som händer nu DN rapporterar att det nu är oklart om Stockholms Stad kommer att finansiera det privata initiativet Öppna skolplattformen, en app som startades av ett gäng föräldrar som var missnöjda med Stockholms egen Skolplattformen. Konflikten mellan Stockholm Stad och det privata initiativet Öppna skolplattformen drog igång i början av året. I september såg dock tvisten ut att vara löst då Stockholms Stad uppgav att man kunde tänka sig att finansiera Öppna skolplattformen och köpa in denna till de användare som var intresserade. Nu uppges det dock att Stockholms Stad anser att det hela blir för dyrt skriver DN. Stockholms Stad IT-direktör Andreas Nordström säger till DN: "Stockholms stad har ett avtal för programinköp med Atea som är vägen in för en app av det här slaget. Inom ett sådant avtal för en enskild app förväntas inte den höga licenskostnad som staden blivit erbjudna i det här fallet." Enligt Christian Landgren, en av initiativtagarna bakom Öppna skolplattformen, så erbjöds Stockholms Stad att köpa licenser för en krona i månaden per användare till Öppna skolplattformen. Han verkar förvånad över IT-direktörens inlägg om licenskostnader och säger till DN: "Det är ett intressant inlägg från någon som lagt en miljard skattepengar på något som inte ens fungerar." Det verkar dock fortsatt finnas möjligheter att Stockholms Stad till slut köper in Öppna skolplattformen då Nordström ställer sig öppen till ytterligare förhandlingar med Öppna skolplattformen för att "sondera en annan prisbild". Tumnagel
21.6°
0
Tier lanserar elcykeltjänst i Stockholm Om du tröttnat på elsparkcyklar Det tyska företaget Tier, som etablerat sin tjänst för elsparkcyklar i några svenska städer, drar nu även i gång en tjänst för uthyrning av elsparkcyklar i Stockholm. DI Digital skriver att Tier initialt planerar att ställa 800 elcyklar som kunder kan hyra via deras app. Samtidigt kommer Tier att plocka bort 800 av sina elsparkcyklar från Stockholms gator, något som kanske är smart med tanke på att vintern är i antågande. Förra veckan meddelade Stockholms stad att man kommer att införa begränsningar för antalet elsparkcyklar i Stockholm. Det innebär att dagens cirka 23.000 elsparkcyklar som finns för uthyrning i staden ska minska till 12.000. Dessutom kommer bara tre av de åtta företagen som idag hyr ut elsparkcyklar i Stockholm få tillstånd att verka i staden framöver. Tumnagel
39.6°
0
Elmotorcyklar och elmopeder får gratis parkeringsplatser Med laddmöjlighet Det grönblåa styret i Stockholms stad vill uppmuntra att man kör eldrivet fordon och kommer därför med start nästa år uppföra speciella parkeringsplatser som endast laddbara motorcyklar och laddbara klass 1-mopeder får använda. Det kommer att vara gratis att parkera här om man har rätt fordon och platserna kommer även att ha laddmöjlighet så att du kan plugga in ditt fordon när du har parkerat. Exakt var de nya platserna kommer att finnas och när de kommer att stå klara vet vi inte just nu. Miljöpartiet säger att alla parkeringsplatser i Stockholms innerstad ska ha laddmöjlighet för någon typ av fordon senast 2030. Tumnagel
48.0°
0
Sluttjatat på Trafikverket - köper in egna fartkameror Stockholms stad tar saken i egna händer I flera år har Stockholm begärt att Trafikverket ska sätta upp fler fartkameror i staden. Men eftersom det inte har hänt något ska Stockholms stad ta saken i egna händer och köpa in egna kameror. Daniel Helldén (MP) säger att fartkameror är ett billigt sätt att få ner farten. En kamera kostar ungefär en halv miljon kronor - dynamiska farthinder är betydligt dyrare. De nya fartkamerorna kommer främst att sättas upp utanför skolor och förskolor. De första borde komma upp nästa år. Tumnagel
58.5°
0
Stockholm vill ha maxtak för antalet elsparkcyklar Vill att dagens 23.000 ska bli 8500 DN rapporterar att Stockholms stad nu vill införa ett maxtak för hur många elsparkcyklar till uthyrning som ska få finnas i staden. I dagsläget finns det runt 23.000 elsparkcyklar i Stockholm vilka hyrs ut av företagen Bird, Bolt, Lime, Link, Moow, Tier och Voi. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) anser att det borde räcka med 8500 elsparkcyklar, lika många som det fanns i Stockholm 2019. På frågan om hur fördelningen av dessa 8500 fordon skulle ske säger Daniel Helldén till DN: "Det är nästa del i det hela. Lagstiftningen med lokala ordningsföreskrifter har aldrig använts för det här och därför finns ingen praxis för vad vi får göra utan det tittar våra jurister på nu. Oavsett om det blir först till kvarn eller om man sätter en viss nivå för varje bolag måste man klura på vad som är smartast." När Norges huvudstad Oslo införde ett maxtak på 8000 elsparkcyklar istället för de cirka 25.000 fordon som finns där nu så stämde företagen Tier, Voi och Ryde staden. Att samma sak kanske händer i Stockholm om det införs maxtak även där är väl inte helt omöjligt. Danmarks huvudstad Köpenhamn löste istället det hela genom att förbjuda parkering av elsparkcyklar på kommunens mark, något som har gjort att elsparkcyklarna helt har försvunnit från Köpenhamns centrum. Tumnagel
59.1°
0
Stockholm stad vill köpa in Öppna skolplattformen Vill kunna erbjuda den gratis till alla föräldrar Tidigare idag skrev vi om att Stockholm stad via en underleverantör ville erbjuda tredjeparts-applikationer data från staden. Detta verkade primärt vara resultatet av de infekterade konflikt kommunen fört med den privat tjänsten Öppna skolplattformen under året. Nu ser det ut som om det finns ännu en tvist på konflikten mellan kommunen och Öppna skolplattformen. Ny Teknik skriver nu att Stockholm stad via underleverantören ATEA dessutom vill köpa in Öppna skolplattformens tjänst och erbjuda denna gratis till föräldrar. Öppna skolplattformens tjänst kostar i dagsläget 12 kronor men om den köps in av Stockholms stad skulle den alltså bli gratis. Christian Landgren, en av utvecklaren bakom Öppna skolplattformen, säger till Ny Teknik om att tjänsten nu eventuellt kommer att köpas in av Stockholm stad: "Det känns fantastiskt. Vi tycker att det här är ett bra sätt att visa hur digitalisering kan gå till. Det finns många inom startupvärlden som kan göra innovationer som kan hjälpa den offentliga sektorn." Tumnagel
53.7°
0
Stockholms stad vill ha dialog med Öppna skolplattformen Är det slutbråkat nu? Stockholms stad ser nu ut att ha gjort en helomvändning i sin fajt mot det Öppna skolplattformen, initiativet som startades för att ge användare tillgång till viss data från Stockholms stad tjänst Skolpattformen. I ett pressmeddelande skriver Liberalerna, som är en del av en grönblåa majoritet som styr Stockholm, att man nu slutit avtal med ett företag som ska ge externa applikationsutvecklare tillgång till data som kan användas i tredjepartsapplikationer. I pressmeddelandet skriver man även att man hoppas kunna få igång en dialog med Öppna Skolplattformen. Isabel Smedberg-Palmqvist (L), skolborgarråd i Stockholms stad, säger i pressmeddelandet: "Med denna lösning kan Stockholms stad garantera att personuppgifter hanteras på ett korrekt och tryggt sätt samtidigt som föräldrar kan få ta del av marknadens digitala verktyg i sin vardag." Bråket mellan Stockholms stad och Öppna Skolplattformen inleddes tidigare i år då staden ansåg att Öppna skolplattformen inte hade rätt att använda data som fanns tillgänglig i Skolplattformens öppna så kallade API:er till sin tjänst. Det hela ledde till att Stockholms stad försökte blockera Öppna skolplattformen på olika sätt och till slut polisanmälde Öppna skolplattformen för dataintrång. Den utredningen lades dock ner av polisen. Tidigare den här månaden JO-anmälde Öppna skolplattformen Stockholms utbildningsdirektör Lena Holmdahl då man bland annat ansåg att utbildningsförvaltningens beteende inte är förenligt med regeringsformen, förvaltningslagen och kommunallagen. Tumnagel
48.0°
0
Nästa sida