m

Lufthansa visar upp koncept på superlyxig flygplanskabin
Låtsas att du färdas under vattnet

Tyska Lufthansa Technik har visat upp ett nytt koncept på hur flygplanskabinen på privatflygplan kanske skulle kunna se ut i framtiden. Som synes på illustrationen här ovanför så tänker sig Lufthansa Technik att det skulle gå att projicera olika saker på kabinens innertak och en del av väggarna. Det skulle kunna handla om simulationer av undervattensmiljöer, rymdmiljöer eller något annat som passagerarna skulle föredra framför de vanligtvis rätt så neutrala kabinväggarna. Lufthansa Technik kallar sitt lyxkoncept för "Explorer". Konferensrummet som syns på bilden ovan är placerat i mitten av en Airbus Corporate Jet ACJ330 och ni kan ta del av hela interiörskissen här nedanför. Lufthansa visade upp det än så länge ofullständiga Explorer-konceptet på Monaco Yacht Show som arrangerades förra veckan. Nästa månad arrangeras Dubai Air Show och då planerar Lufthansa Technik att visa upp hela konceptet. När vi kan få se kabiner som dessa installerade i faktiska flygplan nämns inte. Förhoppningsvis sammanfaller det med när jag planerar att gå all in på att bli Bond-skurk på allvar. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polestar visar fungerande prototyp av Re:Move
Får lasta upp till 180 kilo

I mars visade Polestar upp Re:Move som är ett eldrivet transportfordon som de tagit fram tillsammans med Cake, Hydro och designern Konstantin Grcic. Nu har man byggt en fungerande prototyp med en något förändrad design och berättar i samband med detta vad den kommer att klara av. Bygget har ett batteripack på 2,2 kWh och ska toppa 25 km/h. På lastytan ska man kunna dunka upp 180 kilo. Initialt snackade Polestar om 270 kilo men den siffran har alltså justerats nedåt. Bredden på ekipaget anges till 75 centimeter och vändradien ska ligga på sju meter. I övrigt finns det framljus, bakljus och tuta. Blinkers är dock tillval. Om Polestar kommer att tillverka den här återstår att se. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0
2020

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

NASA undersöker system som ska bevaka interstellära föremål
Satelliter ska jaga ikapp asteroider som kommer in i vårt solsystem

NASA har gett forskare på MIT i uppdrag att undersöka möjligheten att bygga upp en ring av satelliter i rymden vilka skulle kunna bevaka, förfölja och observera interstellära objekt som kommer in i vårt solsystem. Det händer då och då att interstellära objekt på väg mot okända destinationer passerar genom vårt solsystem och tanken är att systemet skulle kunna hjälpa forskare på jorden att bättre analysera och undersöka dessa. Satelliterna i systemet är tänkta att ligga vilande i en ring runt solen och när ett interstellärt objekt upptäckts ska den satellit som anses ligga bäst till aktiveras. Denna ska därefter jaga efter det upptäckta föremålet för att studera detta. Det föreslås även att satelliten skulle kunna lägga en mindre satellit i omloppsbana runt det interstellära föremålet som skulle kunna följa med objektet på sin fortsatta resa även när det väl lämnar vårt eget solsystem. NASA har beviljat bidrag till MIT:s Department of Aeronautics and Astronautics (AeroAstro) för en så kallad fas 1-studie i deras NIAC-program (NASA Innovative Advanced Concepts). Det innebär dock inte att det på något sätt kommer att byggas utan bara att man ska studera möjligheterna till att eventuellt bygga upp ett sådant system i framtiden. Här ovan syns en illustration på den interstellära asteroiden Oumuamua som passerade igenom vårt solsystem 2017 - 2019. Här nedan hittas en skiss på hur MIT:s system för att övervaka interstellära objekt skulle kunna se ut. I de inlänkade artiklarna nedan hittas några andra NIAC-koncept som NASA undersökt de senaste åren. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA funderar på att göra om krater på månen till ett teleskop
Ett vakande öga mot yttre rymden

NASA har beviljat bidrag till ett projekt som ska undersöka om det skulle vara möjligt att göra om en krater på månens baksida till ett enormt teleskop. Projektet är en idé från NASA-forskaren Saptarshi Bandyopadhyay som till vardags pysslar med att utveckla robotar åt NASA. För att kunna göra om en krater till ett teleskop så tänker sig Bandyopadhyay att man ska skicka upp robotar till månens baksida. Dessa ska sedan ska konstruera själva teleskopets spegel i krater. En av anledningarna till att bygga ett teleskop på månen är att detta skulle kunna observera universum på högre våglängder samtidigt som teleskopet skulle avskärmas från radiosignaler från jorden, satelliter och annat. Bandyopadhyay skriver i projektbeskrivningen. "Such a telescope can observe the universe at wavelengths greater than 10m (i.e., frequencies below 30MHz), which are reflected by the Earthx27s ionosphere and are hitherto largely unexplored by humans, and (ii) the Moon acts as a physical shield that isolates the lunar-surface telescope from radio interferences/noises from Earth-based sources, ionosphere, Earth-orbiting satellites, and Sun’s radio-noise during the lunar night." Lunar Crater Radio Telescope (LCRT) är ett av 23 projekt som beviljats bidrag från NASA:s NASA Innovative Advanced Concepts (NIAC). Sammanlagt har de 23 projekten fått dela på 7 miljoner dollar, något som gör att bidragen som går till LCRT antagligen inte räcker längre än till en slags förstudie. Projekten som NIAC stödjer är inga officiella NASA-uppdrag och det handlar oftast som projekt som sannolikt inte kommer att kunna förverkligas det närmaste årtiondet. Här nedan hittas en illustration på hur robotar är tänkta att användas för att eventuellt bygga upp LCRT på månens baksida någon gång i framtiden. Tumnagel
60.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Polestars första showroom i Europa har öppnat
Finns i Oslo

Som utlovat har nu Polestar öppnat sitt första Polestar Space i Europa. Som vi tidigare har skrivit är platsen Oslo i Norge. Vip-premiären har varit, stället öppnar för allmänheten imorgon. Här kan man spatsera omkring i en ljus lokal och kika lite närmare på Polestar 1 och 2, olika materialval och klämma och känna på delarna som gör bilarna. Är du intresserad av ett exemplar är det bara att lägga en beställning. Det ska även gå att provköra bilarna. Polestars vd Thomas Ingenlath säger följande: "The Space in Oslo is extremely special. The location is perfect, right at the heart of where people shop and relax, and the way this modern retail experience sits inside a historic building really reinforces our belief that great design is timeless. Performance for us isn’t just about great driving dynamics, it is also about the experience customers have choosing their perfect Polestar and the excitement of living with it every day." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale
Laddhybrid-monster med 1000 hästar

Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0
2018

Infiniti visar eldriven SUV på mässan i Detroit
Här är en första teaserbild på konceptet

Nästa månad är det dags för North American International Auto Show igen och på den kommer Infiniti att visa upp en eldriven SUV. Det handlar dock bara om ett koncept än så länge och det är alltså ingen bil som är färdig för produktion än. Konceptet kommer bland annat att fira att märket fyller 30 år och det var på just denna mässa 1989 som Infiniti introducerades. Karim Habib som är designchef hos Infiniti säger följande: "The concept car we will show in Detroit is the beginning of a new era for Infinti, and an illustration of where we want to go with the brand. Electrification and other new technologies have given us the opportunity to evolve our design philosophy." Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes GLC F-Cell nu i produktionsutförande
Kombinerar bränslecell med laddhybriddrift

För lite mer än ett år sedan visade Mercedes upp prototypen GLC F-Cell. Det som gjorde den lite speciell var att det under skalet fanns en vätgasdriven bränslecell som skapade elektricitet samtidigt som bilen även hade en laddsladd som vanliga laddhybrider. Nu är produktionsversionen här och initialt kommer att par utvalda kunder att få köra bilen i Tyskland på test i verkliga förhållanden. Nästa vår kommer privatpersoner att få ta del av härligheterna. Det finns alltså ingen förbränningsmotor i den här utan istället en elmotor som alltså kan få sin kraft från olika källor. Effekten ligger på 208 hästar och räckvidden anges till 43 mil. Skulle vätgasen i tanken ta slut ska man kunna köra ytterligare fem mil med kraft från batteripacket. Den kombinerade vätgaskonsumtionen anges till 0,34 kilo per 100 kilometer. Elkonsumtionen anges till 13,7 kWh per 100 kilometer. Läs mer om bilen och tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida