m

Jason pratar om motorn i nya Subaru BRZ
Därför behöver den ingen turbo

Nya Subaru BRZ kommer tyvärr inte hit men man kan ju fortfarande vara intresserad av klipp kring den. Här pratar Jason Fenske från Engineering Explained om varför han inte tycker att den behöver en turbo. Det skulle helt enkelt inte göra något för känslan eller prestandan, och därför är den onödig. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är nya Subaru BRZ
Ingen turbo

Subaru rullar nu ut helt nya BRZ. Men där många kanske hade förväntat sig en turbo och lite annat godis känns det här nästan bara som en utökad facelift. Utsidan har nytt utseende men på insidan har det inte hänt så mycket förutom ett digitalt instrumentkluster. Och under huven sitter det som sagt ingen stressfläkt även om effekten har ökat något. Men det kanske räcker ändå? Motorn är en boxerfyra på 2,4 liter som ger 230 hästar och 250 newtonmeter med ett varvstopp på 7000. Den driver i sin tur bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Automatlåda med sex steg finns som tillval. Man lovar vassare chassi än föregångaren och det tillsammans med låg vikt (1276 kilo) ska bidra till roliga köregenskaper. Som vi redan tidigare har meddelat så kommer den här inte att säljas i Sverige. Vad den kostar på andra ställen vet vi inte än. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Nya Subaru BRZ kommer inte till Europa
Ska bara säljas i USA

Den 18 november har en ny Subaru BRZ premiär. Och en hel del är säkert peppade på den kompakta sportbilen med drivning i rätt ände. Men nu får vi reda på att modellen endast kommer att säljas i USA och att vi andra inte får se röken av den. Om samma öde även gäller nya Toyota GT86 (som är samma bil) återstår att se. Andra nya roliga modeller som vi inte kommer att få ta del av är bland annat nya Ford Bronco och Nissan Z Proto. Tumnagel
27.8°
+
Bobby Green
0

Det här är lite av nyllet på nya Subaru BRZ
Har premiär den 18 november

Den 18 november är det dags för Subaru att dra täcket av nya BRZ och nu får vi en första liten titt på en del av bilens front. Vi får se lite av stötfångaren och hur strålkastaren ser ut. Vi vet fortfarande inte så mycket om bilen men det ryktas bland annat att den får en fyra på 2,4 liter som ska ge 220 hästar. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

En första teaserbild på nästa Subaru BRZ
Har premiär nu i höst

En ny Subaru BRZ är på väg och det här är den första officiella teaserbilden vi får på modellen. På länken hittas spionbilder på en kamouflerad testbil och där ser man bland annat att uppdateringen kommer innebära en stor grill, lite renare design och en baklucka med en liten ankstjärt på sig. Nya BRZ kommer att presenteras någon gång nu i höst. En syskonbil från Toyota kommer också att dyka upp, men exakt när detta sker är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2019

Det kommer en ny generation av Subaru BRZ
Och av Toyota GT86

Det har gått ett par rykten om att Toyota skulle lägga ner modellen GT86 och att det också skulle leda till att systerbilen Subaru BRZ också skulle försvinna. Toyota har ju nya Supra nu och även om GT86:an är mildare kanske den inte skulle behövas i utbudet. Men nu står det klart att ryktena inte stämde och att det kommer att släppas nya generationer av bägge modellerna. När bilarna kan tänkas dyka upp är oklart för tillfället, men det har tidigare snackats om någon gång 2021. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2017

Subaru presenterar BRZ tS
Och WRX STI Type RA

Subaru har piffat till modellerna BRZ och WRX och visar nu upp bilarna i två begränsade upplagor. BRZ:an får tilläggsnamnet tS och WRX:en STI Type RA. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och det är oklart om någon av dem kommer att hitta hit till oss i Sverige. Om vi börjar med WRX STI Type RA så är det en bil som bjuder på lägre vikt och ett uppgraderat chassi och motor. Taket och den stora bakvingen är båda två i kolfiber och i hjulhusen sitter lätta 19-tummare. För att få ned vikten ytterligare har man även skippat att skicka med ett reservhjul. Bilen har sedan fått Bilstein-dämpare runt om och Brembo-bromsar med sexkolvsok. Under huven sitter en turbomatad boxerfyra på 2,5 liter som tack var ett nytt luftintag, starkare kolvar, en omprogrammerad ECU och ett nytt avgassystem ger 310 hästar. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda som fått ny utväxling på trean och en kortare växelspak. BRZ tS får även den ett aggressivare utseende och den där vingen på bakluckan syns troligtvis ända från månen. Ingenjörerna har även monterat Sachs-dämpare runt om, fjäderbensstag under huven och nya casterstag. Fälgarna är lättviktare som mäter 18 tum skodda med Michelin Pilot Sport 4-däck. Inget har dock gjorts åt motorn i denna bil. Bilarna går att få i färgerna WR Blue Pearl, Crystal Black Silica och Crystal White Pearl. Några priser har vi tyvärr inte fått för tillfället. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2015
2014

Toyota GT86 med kompressor och 400 hästar
Monstaka gör rolig bil roligare

Jag har bara kört Subaru BRZ men eftersom det är exakt samma bil som Toyota GT86 vågar jag säga att jag vet hur även den bilen känns. 200 hästar och bakhjulsdrift gör dessa modeller riktigt roliga att köra, men de går ju som vi vet alltid att göra roligare. Franska Monstaka har hängt på en kompressor samt lite annat godis på motorn och därmed dubblat effekten, och resultatet ser riktigt skoj ut. Kitet kostar 7 000 euro. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Cosworth trimmar din Toyota GT86 och Subaru BRZ
Upp till 380 hästar

För den som inte orkar vänta på att Toyota och Subaru ska skicka ut vassare versioner på sina sportbilar GT86 och BRZ finns det ju alltid trim att tillgå. Du köper oftast separata delar och det kan bli lite meckigt att få allt att lira ihop. Nu presenterar dock Cosworth kompletta paket till bilarna och de finns i tre olika steg beroende på hur tjock din plånbok är. Stage 1 ger dig 230 hästar, Stage 2 325 hästar och Stage 3 hela 380 hästar. Ett komplett steg 1-paket går loss på 3 800 pund men vad de andra stegen som släpps nu efter sommaren kommer att innehålla och kosta framgår tyvärr inte. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

50 000 kronor i rabatt på ny Subaru BRZ
Skynda fynda!

En Subaru BRZ kostar från 309 900 kronor. Visst, det är inte småpengar, men man får ändå mycket bil för slantarna. Men de som varit sugna på bilen men skruvat på sig på grund av prislappen kanske ska slå till nu istället. Subaru Nordic har nämligen bestämt att 2014 är körglädjens år och vad det egentligen innebär är att de sänker priset på bilen med 50 000 kronor. En flång ny BRZ blir alltså din för 259 900 kronor! Vad jag tycker om bilen kan ni läsa om i den inlänkade artikeln här nedan. Tumnagel
61.4°
+
Bobby Green
0
2013

Snart är Subaru BRZ STi här
Tillverkaren börjar smygvisa

Det har klagats en del på den låga effekten i Subaru BRZ men efter att ha provkört den måste jag säga att effekt inte är allt. Men det finns ju som vi vet alltid de som vill ha mer och att en STi-version är på gång har vi vetat länge. Subaru har nu börjat att skicka ut teaser-bilder på en BRZ prydd med STi-märken, och det verkar som att den upptickade versionen är runt hörnet. Men. Precis som det står på länken så är bilderna döpta till "BRZ tS teaser". tS betyder på Subaru-språk "tuned by STi" vilket i sin tur innebär att de bara har varit med och pillat lite grann. En förfinad version av vanliga BRZ alltså, eller så har det i alla fall varit i tidigare fall. Det kan alltså vara så att det nu till en början bara handlar om en version med lite bättre aerodynamik, sänkt fjädring och nya hjul. Kanske får bilen ett annat avgassystem men det verkar som att den säkert efterlängtade turbo-laddningen får vänta ett tag. Vad det än är vi kommer att få se kommer det troligtvis att visas upp på mässan i Frankfurt, och om inte det sker blir det på Los Angeles Auto Show i november. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Fyra mikrobilar från Nissan och Mitsubishi
Speciellt framtagna för Japan

Jag efterfrågade i mitt test av Subaru BRZ att jag tyckte att fler biltillverkare skulle gå ihop och bygga bilar. Mitsubishi och Nissan har gjort det och de har tillsammans tagit fram dessa fyra mikrobilar speciellt anpassade för Japan. Mitsubishis bilar kallas för eK Wagon och eK Custom, Nissans för Dayz och Dayz Highway Star. Dessa fyra bilar är tydligen bara en början, i framtiden ska fler och förmodligen större bilar växa fram ur samarbetet. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Effekt är inte allt
Ibland räcker det med bakhjulsdrift

Precis som för Hyundai Genesis Coupé V6 som jag provkörde i höstas var jag återigen laddad att köra något som på pappret såg riktigt kul ut, och som en vanlig dödlig har råd med. Subarun kunde inte stoltsera med lika många hästkrafter men den byggde på ungefär samma koncept, liten sportbil med bakhjulsdrift. Genesis Coupé var tyvärr en ren besvikelse då den kändes alldeles för tung, för slö och för osportig. Aldrig förr hade 347 hästar varit så trötta och jag tyckte uppriktigt att det var synd att bilen inte levererade. Sen dök samarbetet mellan Toyota och Subaru upp och drömmen om en riktig utmanare till originalet Mazda Miata kanske nu kunde infrias. Trots något undermotoriserade så haglade lovorden över bilarna och Jeremy Clarkson utsåg Toyota GT 86 till världens bästa bil. Då har man ju som testförare lite förväntningar framför sig när man hoppar in i bilen såklart. Och jag kan med glädje säga att Subaru BRZ verkligen lever upp till sitt goda rykte. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf är årets bil 2013

Nu är Årets Bil 2013 avgjord och kammade hem förstaplatsen gjorde nya Volkswagen Golf. Det har den gjort tidigare, fast bara en gång och då var året 1992. På delad andraplats hamnade Subaru BRZ/Toyota GT 86 och på tredjeplats stod till slut Volvo V40. Fjärde plats och nedåt var följande bilar: Ford B-Max Mercedes A-klass Renault Clio Peugeot 208 Hyundai i30 Tyckte ni att rätt bil vann? Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2012

Detta är finalisterna i Årets Bil 2013
32 har blivit åtta

32 stycken bilar har nu blivit åtta stycken som går till final i att bli utsedd till Årets Bil 2013. I början på året utsågs Opel Ampera och Chevrolet Volt till Årets Bil 2012. Till finalen inför nästa års utmärkelse skickas följande ekipage: Ford B-Max Hyundai i30 Mercedes A-klass Peugeot 208 Renault Clio Subaru BRZ/Toyota GT 86 (syskonbilar) Volkswagen Golf Volvo V40 Vilken bil vinner? Och vilken bil tycker du ska vinna? Vinnaren kommer att presenteras på bilmässan i Genève den fjärde mars nästa år. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Subaru BRZ får motorn den förtjänar
Turbo och troligtvis 280 hästar

Det är nu officiellt att Subaru håller på att ta fram en turbomatad version av boxerfyran som sitter i modellen BRZ. Det har tidigare klagats på att motorn är lite för slö och att den måste varvas mycket för att vara rolig. En turbo skulle definitivt kunna råda bot på detta och ge bilen mer rättvisa. Effekten med twinscroll-fläkten väntas bli omkring 280 hästar och 340 Nm vilket låter helt okej i denna hyfsat nätta bil. Krutet kommer fortsättningsvis även att enbart skickas till bakhjulen. Bilen dyker troligtvis upp med sitt nya motoralternativ nästa år eller 2014 och får då säkert tilläggsnamnet STI. Om samma motor hittar ner i syskonen Toyota GT86 och Scion FR-S är oklart men så blir det säkert. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Subaru BRZ får roll i Fast&Furious 6
Subaru har donerat fem stycken bilar

I den kommande uppföljaren till Fast&Furious-filmerna, nummer sex i ordningen, kommer bland andra Subaru BRZ agera skådis. Subaru har enligt uppgift donerat fem stycken bilar till filmmakarna att leka med. Det finns inga uppgifter om hur stor roll modellen kommer att få i filmen eller vad den kommer att göra. Själv hoppas jag att den får sig ett fett kjolpaket, obscent stora fälgar och härliga dumpvisslingar som ekar mellan byggnaderna. Och att den körs på brett ställ hela tiden. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Så här gick det till när Subaru utvecklade BRZ
Infovideo i två delar

Subaru BRZ har tagits emot bra av journalisterna världen över och beskrivs som en mycket körglad bil tillsammans med sina tvillingssyskon Toyota GT 86 och Scion FR-S. Kanske något undermotoriserad men en riktigt rolig kärra att slänga runt böjarna sägs det. I den här videon förklarar Subaru hur de gick tillväga när de utvecklade deras modell i trion, BRZ. Del två hittas under "Läs mer". Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2011

Subaru BRZ - inte så mycket sportigare än sitt syskon
Lite trist

En något vassare version av BRZ visades förra veckan upp på Los Angeles Motor Show. Nu visas produktionsbilen upp och den blir som väntat lite tamare än konceptet. Tyvärr. I lördags släpptes Toyotas motsvarighet GT 86 lös och nu är det alltså dags för Subarun. Den officiella visningen sker imorgon men bilderna kan vi ta del av redan idag. Men det blir inte så mycket roligare än Toyotan, som utlovat. BRZ skulle vara det sportigare alternativet men det är inte särskilt mycket som skiljer faktiskt. Vingen på bakluckan slopas och det gör även kolfibertaket och det lite roligare kjolpaketet. Faktum är att jag faktiskt tycker att Toyotan ser fetare ut. Under huven sitter samma boxerfyra som i GT 86 på 200 hästar och 205 Nm. Vad tycker ni? Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Ännu mera Subaru BRZ STI
Det bakhjulsdrivna samarbetet med Toyota

Subaru har nu dragit skynket av BRZ STI lite till. Det vi ser här framför oss är vad Subaru och Toyota har jobbat på tillsammans, där Toyotas bil mynnade ut i FT-86 som vi sett tidigare. BRZ:an mäter in på 4.23 meter i längd, 1.8 i bredd och 1.28 i höjd och har en hjulbas på 2.57. Bilen ska tydligen vara en dröm att kasta omkring och det kanske man kan tacka den sänkta markfrigången på tolv centimeter jämfört med andra Subaru-modeller (vilken modell de jämfört med här kan man ju undra, Outback?). Att få ner vikten så mycket som möjligt har också varit målet och bland annat är taket helt i kolfiber. I övrigt sitter det Brembo-bromsar, 18-tums lättviktshjul och STI-inställd fjädring. Motorn är en boxerfyra utan turbo eller kompressor på 2.0 liter och som utvecklar 200 hästar (fortfarande lite oklart om det här stämmer). Spisen är placerad tolv centimeter lägre och 24 centimeter närmare mot mitten av bilen för att få en så låg och bra tyngdpunkt som möjligt. Bilen ska enligt uppgifter väga in på omkring 1 250 kilo. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Första riktiga bilden på Subaru BRZ
Märkets första bakhjulsdrivna sportbil

Den här bilden skeppade Subaru ut förra veckan och nu är det dags för ytterligare en. Den här gången handlar det inte om en datorskapad bild utan om the real deal. Det vi får se är en liten bit av nosen, så det finns fortfarande en del kvar att visa. Konceptet ska visas upp på Los Angeles Auto Show nästa vecka och den färdiga produktionsmodellen först på Tokyo Motor Show den 30 november. Bilen kommer att bli den första bakhjulsdrivna sportbilen från Subaru och ha en 2-liters boxerfyra under huven med antingen en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat. Serieproduktionen ska dra igång nästa vår. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Subaru BRZ STI Concept - säkert inte långt från verkligheten
Förhandstitt på Toyotas tvillingbil

Toyota och Subaru håller på med ett sportbilsamarbete. Det här är vad Subaru ska visa upp om några veckor. Idag presenterad som koncept, men visst ser den hyfsat klar ut för gatan? Toyotas bil, FT-86, läckte ut lite i förtid häromdagen och för att trigga stämningen kring Subaru visas nu denna bild upp. Sann Impreza-färg, fet vinge, fyra pipor och ett kjolpaket som heter duga. Precis som i Toyota FT-86 sitter det en boxerfyra på 2.0 liter under huven. När det står STI på bakluckan ska effekten ligga på runt 300 hästar och gör det inte det får man nöja sig med 205. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0