2 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Det här är nya Subaru WRX "The rally legend for the next generation" Femte generationen av Subaru WRX är nu presenterad och man beskriver den som en rally-legendar för nästa generation. Hur mycket rally det egentligen är i den här återstår att se, speciellt eftersom man av någon anledning valt att ha plast runt hjulhusen som annars bara brukar finnas på skogsmulle-kombis och suvar. Nya WRX bygger på samma plattform som Forester och Outback och under huven sitter det en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 275 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell växellåda är standard men WRX GT får automatisk åttastegad CVT-låda med paddlar bakom ratten. Den får även elektroniskt justerbara dämpare vilket inte har erbjudits till denna modell tidigare. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den här lär troligtvis inte hitta till Sverige utan här kommer det nog fortsatt bara vara Forester, Outback och XV som kommer säljas. Tumnagel
34.9°
0
2020
De säkraste bilarna testade av Euro NCAP förra året 55 modeller krockades under 2019 Om ni inte har sovit väldigt länge så är ni medvetna om att det har slagit över till ett nytt år vilket bland annat gör att man kan summera lite saker som hände förra året. Här får vi en video från Euro NCAP som sammanfattar vilka som var de säkraste bilarna i sin klass som testade under 2019. Klassvinnarna per kategori är listade här under. Som ni ser kammar Tesla hem tre kategorier med Model 3 och Model X. Runner-up i kategorin Hybrid & Electric var för övrigt just Tesla Model X. Tesla Model 3 - Hybrid & Electric BMW 3 Series - Large Family Car Tesla Model 3 - Large Family Car Tesla Model X - Large Off-Road Mercedes-Benz CLA - Small Family Car Subaru Forester - Small Off-Road/MPV Audi A1 - Supermini Renault Clio - Supermini Tumnagel
39.1°
0
2019
Subaru presenterar Forester e-Boxer Ny bil med mildhybrid-teknik En bil som kanske folk inte vrider huvudet ur led över på mässan i Genève är Subaru Forester e-Boxer, men den står där ändå. Det är den femte generationen av modellen och under skalet finns ett nytt mildhybrid-system. Det kombinerar en bensinfyra på 2,0 liter som ger 150 hästar med en elmotor på 16,7 hästar som sitter inbyggd i växellådan. Batteripacket är på 4,8 Ah och på bara el ska man kunna köra, håll i er nu, 1,5 kilometer. Inte mil, kilometer. e-Boxer kommer även att erbjudas till modellen XV. Plattformen bilen vilar på är ny men designmässigt känner man igen modellen från sin föregångare. Bilen mäter 4,62 meter på längden, 1,81 på bredden och har ett axelavstånd på 2,67 meter. Markfrigången anges till 22 centimeter. Nya Forester lanseras i höst men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
29.0°
0
2018
Det här är de säkraste bilarna du kan köpa! VW, Subaru, Volvo och Opel toppar Euro NCAP har sammanställt resultaten för vilka bilar som var de säkraste de testade under 2017 och Volkswagen vinner stort - men Volvo får också en utmärkelse. Volkswagen tar hem utmärkelserna i klasserna Executive (VW Arteon), Small Off-Road (VW T-Roc) och Supermini (VW Polo). Bra jobbat! Subaru tar hem två priser, eller man delar förstaplatsen med sig själv snarare i klassen Small Family Car. Där placerar sig Subaru XV och Subaru Impreza på delad första plats. Volvo tar hem Large Off-Road med sin XC60 och Opel tar hem Small MPV med sin Crossland X. Tumnagel
40.0°
0
2017
Hemgjord Gymkhana-film imponerar Subaru sladdar satan Ken Blocks Gymkhana-filmer har blivit mer och mer avancerade för varje år som går och produktionerna blir större och större. Här ser vi en hemgjord version som kanske inte har lika stora finansiella muskler bakom sig men där resultatet ändå imponerar en hel del. Bakom ratten på en något sliten Subaru Impreza WRX sitter amatörracerföraren Tyler Witte och han verkar veta vad han gör. Tumnagel
43.5°
0
Subaru teasar nya XV Visas i Genève Subaru har en uppdatering av modellen XV på gång och nu är det dags att starta nedräkningen. Om 42 dagar kommer bilen att visas upp på bilmässan i Genève och det här är det första vi får se av den. Den nya bilen kommer att baseras på helt nya Impreza som presenterades förra året men mer än så vet vi tyvärr inte för tillfället. Mässan öppnar sina portar den 9 mars. Tumnagel
37.4°
0
2016
Subaru presenterar nya Impreza Så här ser den ut som sedan och halvkombi Precis som utlovat har Subaru nu presenterat helt nya Impreza på New York Auto Show. Bilen som nu är inne på sin femte generation visas upp i både sedan- och halvkombiutförande och bygger nu på tillverkarens helt nya plattform. Bilen har vuxit på längden, minskat på höjden, blivit rymligare, fått en lägre tyngdpunkt och blivit hela 70 procent mer vridstyv. Under huven sitter en boxerfyra på 2,0 liter som ger 152 hästar och som skickar kraften till alla fyra hjulen. Till motorn kopplas en CVT-låda eller en sexväxlad manuell växellåda. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobromssystem som även fungerar när du backar, adaptiv farthållare och döda-vinkelvarnare. Insidan har gjorts om helt och här får man bland annat en åtta tum stor pekskärm med Apple CarPlay och Android Auto att leka med. Modellen börjar säljas i slutet på året men några priser har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
30.4°
0
2015
Två konceptbilar från Subaru visas i Tokyo VIZIV Future och en förhandsvisning på nästa Impreza Till Tokyo Motor Show har Subaru med sig bland annat två nya konceptbilar - crossovern VIZIV Future och en ny femdörrars-version av Impreza som förhandsvisar lite av hur nästa generation kommer att se ut. VIZIV Future är också en uppvisning i vad tillverkaren har i pipen längre fram när det kommer till suvar och liknande. Under skalet på denna sitter en uppdaterad version av den hybriddrivlina som sitter i dagens XV Hybrid. Elmotorn får här sällskap av en något mindre turbomatad fyra. Någon ytterligare information finns tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
42.2°
0
2013
Subaru presenterar sin första hybrid Den här XV:n drar upp till 15 % mindre Subaru har faktiskt inte haft någon hybrid-modell innan men nu har de presenterat just en sådan på New York Auto Show. Det blev modellen XV som med tilläggsnamnet Crosstrek Hybrid kombinerar en bensinboxer med en liten elmotor. En väldigt liten elmotor. Boxermotorn är på 2.0 liter, 150 hästar och 196 Nm. Till den kopplas då elmotorn som sitter ihopbyggd med automatlådan. Elmotorn ger ynka 14 hästar men ska vara tillräckligt för att sänka bilens förbrukning med upp till 15 procent. Självklart är bilen fyrhjulsdriven. Batterierna och elmotorn ökar bilens vikt med 136 kilo och gör att det numera bara är 332 liter över till bagage där bak, 48 liter mindre än vanliga XV. XV Crosstrek Hybrid börjar säljas i USA till hösten till ett ännu okänt pris. Tumnagel
33.4°
0
Effekt är inte allt Ibland räcker det med bakhjulsdrift Precis som för Hyundai Genesis Coupé V6 som jag provkörde i höstas var jag återigen laddad att köra något som på pappret såg riktigt kul ut, och som en vanlig dödlig har råd med. Subarun kunde inte stoltsera med lika många hästkrafter men den byggde på ungefär samma koncept, liten sportbil med bakhjulsdrift. Genesis Coupé var tyvärr en ren besvikelse då den kändes alldeles för tung, för slö och för osportig. Aldrig förr hade 347 hästar varit så trötta och jag tyckte uppriktigt att det var synd att bilen inte levererade. Sen dök samarbetet mellan Toyota och Subaru upp och drömmen om en riktig utmanare till originalet Mazda Miata kanske nu kunde infrias. Trots något undermotoriserade så haglade lovorden över bilarna och Jeremy Clarkson utsåg Toyota GT 86 till världens bästa bil. Då har man ju som testförare lite förväntningar framför sig när man hoppar in i bilen såklart. Och jag kan med glädje säga att Subaru BRZ verkligen lever upp till sitt goda rykte. Tumnagel
55.7°
0
Nästa sida