Quantcast
m
2019

Nissan GT-R Nismo snart här som Lego
Ingen julklapp i år dock

I år firar Nissan GT-R hela 50 år och detta firar man bland annat genom att presentera det här samarbetet med Lego. Det handlar om en modell av GT-R Nismo i Speed Champions-serien och det här är första gången som en japansk biltillverkare samarbetar med Lego. I lådan hittar man 298 stycken bitar och enligt Lego ska modellen vara 25 procent större än andra bilar i serien. Den här blir först ut av Speed Champions-bilarna som kommer 2020 och de övriga är Lamborghini Urus ST-X, Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO, Formula E Panasonic Jaguar Racing GEN2 car, Jaguar I-PACE eTROPHY, Audi Sport quattro S1 och Ferrari F8 Tributo. Tyvärr blir det här inget att lägga under julgranen i år eftersom försäljningen drar igång den 1 januari. På prislappen står det 20 dollar. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Lamborghini Urus ST-X Concept
Kommer rejsa på specialbyggd bana

Ja, ni läste rätt. Nästa år kommer Lamborghini att börja tävla med modellen Urus på en specialbyggd bana på Misano som kombinerar både asfalt och grus. Banan kommer att vara byggd enligt FIA World Rallycross Championships regelverk. Bilen man kommer att köra med kallas för Urus ST-X och i helgen gjorde man sina första varv med den med motorcross-föraren Tony Cairoli bakom ratten. Det här är första gången bilen har visat sig sedan man släppte renderingar på den förra året. Den har bur, eldsläckningssystem och en fuel cell istället för en vanlig bensintank. Man har även bantat bilen med hela 550 kilo. En gatlegal version av Urus ST-X ska vara under utveckling. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0
2017
2016
2015
2014

Lamborghini bekräftar Huracán med enbart bakhjulsdrift
LP610-2

I helgen visade Lamborghini upp racerbilen Huracán LP620-2 Super Trofeo och ni som har ögonen med er ser att det är något som skiljer sig i modellbeteckningen förutom namnet Super Trofeo. Vanliga Huracán heter LP610-4 vilket står för motorns position i bilen, effekten och hur många hjul bilen driver på. I racerbilen har alltså effekten höjts med tio hästar, och drivningen sker endast på bakhjulen. Lamborghini bekräftar nu att det där sistnämnda även kommer till den gatlegala versionen av Huracán. När bilen dyker upp är oklart men innan dess lär det komma både en Spyder (cab) och en lättad hardcore-version (Superleggera). Tumnagel
52.5°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán LP620-2 Super Trofeo
Tävlingsbilen fångad på film

På Pebble Beach Concours d’Elegance ska Lamborghini visa upp tävlingsversionen av Huracán - LP620-2 Super Trofeo, men carspottaren "carspotterjeroen" har redan fångat bilen på film. Som väntat smyckas bilen med mängder av aerodynamiska godsaker som rejäla splitters i fronten och en enorm vinge på bakluckan tillsammans med en skräckinjagande diffusor. De fyra avgaspiporna har slopats och ersatts med två som placerats i mitten istället. Tumnagel
51.3°
+
Bobby Green
0
2013

Ny dag, ny Lamborghini Gallardo
Företaget fortsätter att mjölka den stackars modellen

Ärligt talat så tycker jag att Lamborghini Gallardo börjar bli lite väl trött vid det här laget. Men det verkar inte Lamborghini själva tycka eftersom de nu presenterar ytterligare en specialversion, Gallardo Squadra Corse. Och vad är det för speciellt med den här då? Enligt tillverkaren är bilen en hyllning till Lambos Super Trofeo-bil, och egentligen en gatlegal version av denna. Precis som tidigare använder sig bilen av samma V10:a på 570 hästar som driver alla fyra hjulen via automatlådan E-gear. Den feta bakvingen ska ge tre gånger så mycket downforce som den vanliga bakvingen, huven kan enklare plockas bort via ett "quick-release"-system och bilen väger 70 kilo mindre än en vanlig LP 560-4 vilket får vågen att stanna på 1 340 kilo. 0-100 km/h ska gå på 3.4 sekunder och 0-200 ska ta låga 10.4. Toppfarten anges till 320 km/h. Lamborghini säger också att de har tweakat ordningen som cylindrarna tänder i, vilket ska ge motorn ett ännu mera rejsigt ljud. Bilen kommer i fyra olika färger, Giallo Midas (gul), Bianco Monocerus (vit), Grigio Thalasso (grå) och Rosso Mars (röd) men vad den kommer att kosta är oklart. Premiär blir det på Frankfurt-mässan nästa månad. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2012
2011

Bakhjulsdriven Lamborghini Gallardo Spyder bekräftad
Kommer nästa år

Lamborghinis testchef Valentino Balboni fick en modell uppkallad av sig själv för ett tag sedan. Det var en hardcore-version där man plockat bort fyrhjulsdriften och bara lät bilen driva på bakhjulen istället. Versionen som tidigare bara funnits som coupé kommer nästa år även som cabriolet. Om den nya versionen också får namnet Balboni återstår att se men hur som helst blir det den åttonde i ledet. LP560-4, LP560-4 Spyder, LP570-4 Superleggera, LP570-4 Performante, Sesto Elemento, Super Trofeo Stradale och LP550-2 Valentino Balboni har vi tidigare fått se och Gallardo-namnet börjar nästan bli lite uttjatat nu. Lamborghini vill krama ut det sista innan en helt ny bil presenteras och då tror man alltså att kunderna vill åka öppet och bakhjulsdrivet. Precis som i Balboni-versionen förlorar bilen 10 hästar och får "bara" 550, vilket säkerligen räcker och blir över ändå. Nästa år ska bilen börja säljas och förmodligen kommer den att visas upp på Los Angeles Motor Show om ett par veckor. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghinis super-Gallardo heter Super Trofeo Stradale
Dessutom blir Sesto Elemento verklighet

Frankfurt är nu i full gång för journalister och det fullkomligt haglar in nyheter. Två utav dessa är Super Trofeo Stradale, en exklusiv specialversion av Lamborghinis modell Gallardo. Den andra är att konceptet Sesto Elemento kommer att byggas. LP570-4 Super Trofeo Stradale är den vassaste Gallardon hittills och även om effekten fortfarande är på 570 hästar ur V10:an har den piffats upp lite, bland annat genom en bantning på 70 kilo jämfört med LP560-4, och vågen står nu på 1 340 kilo. 0-100 km/h går på 3.4 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Bilen får en fet ställbar vinge där bak och lacken Rosso Mars. 150 exemplar kommer att byggas till ett ännu okänt pris. Vid sidan om detta berättar Lamborghini att Sesto Elemento kommer att byggas i 20 exemplar. Den här illbattingen är späcka med kolfiber och väger bara futtiga 999 kilo. Den har samma motor som ovanstående vilket innebär sjuka prestanda, eller vad sägs om 0-100 km/h på 2.5 sekunder? Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghinis nyhet på Frankfurt - gatversion av Gallardo ST
En gatversion av banbilen

I början av månaden fick vi nys om att Lamborghini har något nytt på gång som de ska visa upp i Frankfurt. Frågetecknen hopade sig, men nu sägs det vara avslöjat vad det är vi ska få se. En Gallardo ST för gatan. ST står för Super Trofeo och det är ett bygge som tidigare bara varit ämnat för banan, men som nu alltså ska ha anpassats för vanliga vägar. Det här kommer att bli den mest kraftfulla och vassaste Gallardon hittills. Troligtvis får vi se en rejäl bantning, kanske på så mycket som 100 kilo, och bättre prestanda än Superleggera. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder och samma V10:a på 5,2 liter kommer att användas. Effekten väntas ligga på 570 hästar, eller mer. Det är i och för sig siffror som Superleggeran redan har, men andra saker kanske har putsats till. Det sägs att det bara kommer att byggas 30 stycken av bilen, och det är väl ett ganska smart sätt att fira av Gallardon. Med exklusivitet. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2009

Video Lamborghini Gallardo LP560-4 Super Trofeo
Trevligt motorljud men sunkig musik

I år så startar ju italienarna upp sin egna racingserie vid namn Blancpain Super Trofeo och här är en liten video, om än från i höstas, då man körde lite inledande tester. Första deltävlingen går av stapeln i början av maj och mer finns att läsa nedan. Tumnagel
38.0°
+
Erik Svensson
0
2008

Lamborghini Blancpain Super Trofeo
Köp en förarplats för 2 miljoner

Nu har Lamborghini meddelat att man 2009 kommer köra ett eget mästerskap och namnet på serien är Blancpain Super Trofeo. Bilarna som används är raceanpassade LP-560-4 som fått 10 extra hästkrafter, ombearbetat chassi/fjädring och reducerad vikt med 110 kg. Om man vill vara med kostar en förarplats 200 000 euro per säsong och 29 platser står till förfogande. Den 3:e maj startar säsongen och avslutningen sker på Monza i början av oktober 2009. Någon som är sugen på att ställa upp? Tumnagel
37.3°
+
Erik Svensson
0