m

Världens största Supercharger-station har öppnat
Bjuder på 72 stycken laddstolpar

Tesla har nu öppnat portarna till sin största Supercharger-station hittills, och den ligger i Shanghai. Där finns inte mindre än 72 stycken stolpar vilket alltså klår den förra rekordhållaren i Kalifornien som "bara" hade 56 stycken. Den nya laddplatsen finns inomhus på Jing’an International Center som är ett stort handelscentrum mitt i stan. Även om det nya stället har fler stolpar handlar det dock bara om V2-versionen som max kan ladda upp till 150 kW. I Kalifornien är alla 56 stycken av versionen V3 som kan ladda upp till 250 kW. Värt att veta är att det bara är Model 3 och Model Y som kan ladda via V3. Hittills har Tesla öppnat 500 stycken Supercharger-stationer runt om i Kina. World’s Largest Tesla Supercharger Station just opened in Shanghai with a whopping 72 Stall. Congrats @elonmusk @teslacn #Tesla #TeslaChina #China #Supercharger #??? #?? $TSLA pic.twitter.com/HMroUdUZSy— Jay in Shanghai ???? (@JayinShanghai) December 31, 2020 Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0
2020

Rivian ska bygga ett eget nätverk med laddstationer
Ska sätta ut laddstolpar i naturen

Flera elbilstillverkare har börjat samarbeta med olika laddnätverk där man ska kunna ladda deras bilar. Tesla var dock tidiga med sitt egna Supercharger-nätverk, och Rivian vill göra något liknande. I en intervju med Tech Crunch säger grundaren RJ Scaringe att de också ska skapa ett eget nätverk med laddstolpar, och förutom i städer och längs med motorvägar ska de sätta ut laddstolpar i den amerikanska vildmarken. En av anledningarna till att man valt att göra detta själva säger RJ är för att de vill ha kontrollen över allt - från betalningsplattformen till hur laddaren presterar. "We’re excited about the opportunity to create Rivian charging locations that aren’t on the interstate, that help draw you or enable you to go to places that normally are not the kinds of places that invite or welcome electric vehicles because of charging infrastructure. We’ve spent a lot of time thinking about how you can essentially create these curated drives where, depending on your point of interest, you can pick different paths. If you want to stop midway through the trip for a one-mile, two-mile, or five-mile hike, you know, here’s a route that you want to take, and here’s a charging location right next to it." Rivians modeller använder CCS-kontakt, men om andra elbilar med denna typ kommer att kunna tanka på deras stationer är oklart för tillfället. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

SuperCharge - racing med eldrivna crossovers
Ny elmotorsportserie där man kör i stadsmiljö

Fler och fler motorsportserier med eldrivna fordon dyker upp. Den senaste kallas för SuperCharge och där ska man köra med eldrivna crossovers på korta och snabba banor i stan. Sporten lanseras 2022 och målet är då att hålla åtta stycken deltävlingar i städer i USA, Europa, Kina, Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen. Banorna ska vara en kilometer långa och innehålla sladdzoner och hopp. Bilarna man tävlar med heter SC01 och under skalet finns en elmotor fram och en bak som tillsammans genererar 680 hästar. Dessa får i sin tur kraft från ett batteripack på 40 kWh. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Antispinn och antisladd finns inte. Bakom SuperCharge står Rob Armstrong som tidigare varit motorsportchef på marknadsföringsföretaget IMG och Max Welti som tidigare varit chef för Porsche Motorsport och Sauber F1:s lag. All logistik kring tävlingarna ska ske med med båt istället för flyg. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Teslas V3 Supercharger finns nu i Sverige
Ännu snabbare snabbladdning

Förra våren skrev vi om Teslas generation tre av snabbladdarna Supercharger. Dessa kallas för V3 Superchargers och nu har de första stationerna öppnat i Sverige. Åtta stycken nya stolpar har dykt upp på laddstationen i Bredden längs med E4 norr om Stockholm och dessa har den nya tekniken i sig. Nästa vecka invigs ytterligare åtta stycken längs med E45 i Sveg. Båda stationerna har CCS-kontakt för laddningen. Model 3 har denna som standard, Model S och Model X behöver en adapter. V3-Superchargers har en maxeffekt på upp till 250 kilowatt. Detta innebär att en Model 3 Long Range kan få 12 mils räckvidd på bara fem minuter. Genomsnittlig laddtid för att ladda fullt landar på runt 15 minuter. De nya stolparna delar heller inte effekt som tidigare så du påverkas inte av att många står och laddar samtidigt, du får alltid max effekt hela tiden. Tumnagel
57.4°
+
Bobby Green
0

Tesla har nu 2000 laddstationer i världen
Varav 40 i Sverige

Om man kör elbil måste man kunna ladda och där har Tesla som ni vet varit väldigt proaktivt jämfört med andra märken. Nu har man nått en milstolpe när man nu globalt har 2000 laddstationer som tillsammans har 18.000 superchargers. Dessa finns utspridda i 41 länder, varav Sverige är ett. Här i Sverige har man också nått en ny siffra och har numera 40 laddstationer med 428 superchargers. I Europa har man stationer i 29 länder med totalt 527 laddstationer med 5037 superchargers. Ni som är snabba på matte har räknat ut att Sverige alltså är ganska så bra utbyggt i jämförelse med andra Europeiska länder, snittet ligger på 18 laddstationer per land. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0

Polestar börjar samarbeta med Plugsurfing gällande laddning
Ger tillgång till 195.000 laddpunkter

En elbil måste laddas och det vill man ju kunna göra smidigt när man är ute på långtur. Tesla har sina Superchargers och flera andra biltillverkare är anslutna till laddnätverket Ionity. Det är dock inte Polestar. Idag får vi reda på att de istället börjar samarbeta med Plugsurfing som är en betallösning för elbilsladdning. Där skapar du ett konto och får sedan tillgång till 195.000 laddpunkter i hela Europa. Den som köper en Polestar kommer att få med en RFID-tag från Plugsurfing som man sedan kopplar till sitt konto. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Teslas modeller blir lite billigare
Men gratis Supercharger-laddning plockas bort

Nu sänker Tesla priserna på sina modeller världen över på grund av den lägre efterfrågan som coronaviruset skapat. I USA kommer både Model S och Model X att sänkas med 5000 dollar vilket gör att de nu kostar från 74.990 respektive 79.990 dollar där. Priserna är dock exklusive avgifter. Model 3 kostar nu från 37.990 dollar vilket innebär att den har sänkts med 2000 dollar. Även i Kina kommer man att sänka priset på Model S och Model X, fast inte Model 3. Här i Sverige kommer Model S att kosta från 909.900 kronor medan Model X börjar på 1.009.990 kronor vilket innebär en prissänkning på runt 50.000 kronor för båda. Avgifter på 9180 kronor läggs dock till på detta pris. Priset för Model 3 kommer inte att sänkas. Nytt är också att Tesla plockar bort gratis snabbladdning via Superchargers som tidigare ingått när man köper Model S och Model X. Men beställer du innan sista juni ska det fortfarande hänga med i priset. Tumnagel
31.9°
+
Bobby Green
0

Ionity höjer priset för att ladda elbil
Kostar nu 8,70 kronor per kWh

Laddnätverket Ionity höjer nu sina priser för laddning av elbil. När man lanserade kostade det 80 kronor per laddning oavsett hur mycket man laddade men nu justeras priset istället till att kosta per kWh. I Sverige landar detta på 8,70 kronor per kWh. Jämför man med Teslas Superchargers så kostar det där 2,56 kronor per kWh för den som inte har fri laddning. Har man en elbil med 30 kWh kommer en full "tank" att kosta 261 kronor, är bilens batteripack istället på 60 kWh blir summan det dubbla - 522 kronor. Slår man ut att bilen med 60 kWh kommer 40 mil på en laddning landar det i en milkostnad på 13 kronor. Det nya priset börjar gälla från den 31 januari. Om man har något form av abonnemang eller avtal från tillverkaren man köpt bilen av blir priset per kWh lägre, men med exakt hur mycket är oklart. Här kan ni läsa mer om det nya priset. Tumnagel
-36.7°
+
Bobby Green
0
2019

2000 dollar ger dig snabbare acceleration i Model 3
Long Range går då från 4,6 till 4,1 sekunder

Om du har en Tesla Model 3 Long Range och tycker att den är lite för slö gällande accelerationen kan du nu glädjas åt att detta går att uppgradera via mjukvaran. För 2000 dollar får du då en bil som gör 0-100 km/h på 4,1 sekunder istället för tidigare 4,6. Acceleration Boost som man kallar det går att få till bilar som har den senaste mjukvaran 2019.40.2. Annat nytt på Tesla-fronten är att man nu har öppnat Supercharger-station nummer 500 i Europa. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Elbilar blockerar en mack
Hämnd för ICE-ing

Det finns en del som verkligen hatar elbilar såpass mycket att de inte tycker att ägare av dessa ens ska kunna ladda sina bilar. Ett fenomen kallat ICE-ing, ICE för Internal Combustion Engine, började dyka upp för ett par år sedan och det går ut på att med oftast väldigt stora pickuper blockera exempelvis Teslas Supercharger-stationer. I det här klippet ville några elbilsförare i Kroatien göra uppror mot detta märkliga beteende och såg istället till att blockera en vanlig mack så att ingen som behövde diesel eller bensin kunde tanka. Man gjorde detta under sex minuters tid för att sedan flytta på sig och kanske på något sätt visa att elbilar är här för att stanna och att folk helt enkelt får leva med det. Tumnagel
29.8°
+
Bobby Green
0

Det här med att ladda elbil är kul...
Teslor står på kö

Tyvärr går det inte som att med en radiostyrd bil bara dunka in nya AA-batterier när krämen är slut i en elbil, utan då måste man hitta någonstans att ladda. Tesla erbjuder ju som ni säkert redan vet snabbladdning via sina Superchargers, dock tar det ju ändå en stund innan man kan köra vidare. Och som vi kan se här blir det snabbt kö om det är många som vill ladda. Det vi ser här är väl ganska extremt men med allt fler elbilar intågande på marknaden kanske det här blir en vanlig syn i framtiden på laddstationerna. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Hansjörg har kört 100.000 mil med sin Tesla Model S
Snittar 60 mil om dagen!

Tysken Hansjörg Gemmingen gillar verkligen Tesla, och han är sannerligen inte rädd för att lägga mil på sina bilar. Han köpte först en Roadster som numera har gått hela 62.000 mil. Men det är inget mot hans Model S P85 som han köpte 2014. Det var då en demobil med 3000 mil på mätaren men nu har denna passerat hela 100.000 mil. Nästa mål: 200.000 mil. De höga miltalen har Hansjörg inte kommit upp till genom att köra fram och tillbaka till mataffären direkt. Han har bland annat kört bilen till Peking en gång och även till Nordkap. Under de fem åren han har ägt bilen har han i genomsnitt klockat runt 60 mil om dagen. 60 mil! En elbil är givetvis inte underhållsfri och under åren han har haft Model S:en har den bland annat fått nya stötdämpare bak, byte av elmotor fyra gånger och batteripacket utbytt vid 29.000 och 54.000 mil. Det sistnämnda har nu fungerat utan problem i 46.000 mil och ska fortfarande ha 86 procent av kapaciteten kvar. Av alla laddtillfällen har ungefär 40 procent varit på Supercharger-stationer. Hemma laddar han med hjälp av solpaneler på taket. Mycket av det som har gått sönder på bilen har täckts av garantin och ur egen ficka har Hansjörg fått lägga runt 13.000 euro på olika reparationer. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Jaguar tackar av XJ med specialversion
Kommer endast säljas i USA

Tillverkningen skulle ha slutat i somras men tydligen hade Jaguar några fler bilar att klämma ut. Det här är ett sista farväl till modellen XJ och man kallar den för XJ Collection Special Edition. Bilen kommer endast att säljas till kunder i USA och 300 stycken exemplar kommer att tillverkas. Versionen baseras på RWD long-wheelbase XJ L Supercharged som har en kompressormatad V8:a på 5,0 liter under huven. Maskinen ger 477 hästar och den är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Den har man sedan pimpat upp lite med bland annat extra mycket ekpaneler och självklart även plaketter som säger XJ One of 300 Collection. Lackalternativen Yulong White, Santorini Black eller British Racing Green som bilderna visar är de man kan välja bland. I hjulhusen sitter unika 20-tumsfälgar. Julian Thomson är Design Director på Jaguar och han säger så här: "The Jaguar XJ has always represented the pinnacle of Jaguar’s model line-up. With its skillful blend of beautiful design, engaging performance and revered luxury, it has always proved a class apart, rewarding its driver just as much as it cossets and comforts the passenger. The limited edition XJ Collection is the ultimate expression of refinement and timeless luxury." Bilderna är plåtade av fotografen Max Montgomery och förutom bilen är skådespelerskan Alexandra Daddario med. Kim McCullough som är Vice President, Marketing för Jaguar Land Rover North America säger följande om detta: "What better way to honor the timeless and elegant XJ Collection Special Edition than through the lens of Max Montgomery. Combing those two elements with Alexandra Daddario’s style truly captures the essence of this model." Bilen går att köpa nu och kostar från 86.025 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Teslas Superchargers får mer effekt i Europa
Från 120 till 150 kW

Tesla uppdaterar sitt snabbladdar-nätverk och nu får alla laddare i Europa mer kräm i sig - från 120 till 150 kW. Tillsammans med mjukvaruppdateringen On-Route Battery Warmup som värmer batteripacket ska detta minska laddtiderna en hel del. Några siffror får vi dock inte. 150 kW är toppeffekten och är inget man kan räkna med att alltid få när man laddar. Den här uppdateringen kallas för V2. Senare kommer V3 som ska möjliggöra laddning upp till 250 kW - men då måste stationerna utrustas med andra kablar först. Voilà, we’ve unlocked even more power in our European Superchargers. C’est très speedy. https://t.co/AV89PfXtld— Tesla (@Tesla) August 29, 2019 Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Teslas Superchargers generation 3 halverar laddtiden
Kan ladda 12 mil på 5 minuter

Tesla presenterar nu generation 3 av snabbladdarna Supercharger. De första stolparna öppnar idag i Kalifornien och ska vara helt nya från grunden. Kapaciteten i stolpen ligger på 1 MW och bilarna kan ta emot upp till 250 kW. Det gör att man ska kunna ladda in 12 mil i en Model 3 på bara 5 minuter vilket är en halvering tidsmässigt. Superchargers av generation 2 kommer att öka i kapacitet och erbjuda laddning med 145 kW. Model 3 är den enda modellen som kommer att kunna utnyttja de nya stolparna fullt ut då den har en nyare typ av batteripack. Model S och Model X kan bara ta emot 120 kW för tillfället, men detta ska inom de närmaste månaderna uppgraderas en del via mjukvara. Förutom uppgraderingen av laddstolpar rullar en mjukvaruuppdatering ut i veckan. Den heter On-Route Battery Warmup och det är en funktion som förvärmer batteriet när du är på väg till en laddstation för att laddningen ska bli effektivare när du väl är där. Tesla säger att detta ska göra att laddningen kommer gå 25 procent snabbare. De första stolparna av generation 3 i Europa dyker upp under fjärde kvartalet. Tumnagel
60.4°
+
Bobby Green
0

Porsche Taycan-köpare i USA får gratis laddning i tre år
Och laddningen ska gå snabbare än Teslas Superchargers

Electrify America meddelar nu att köpare av Porsches kommande elbil Taycan kommer att få ladda denna gratis på deras laddstationer under tre års tid. Electrify America är ett dotterbolag till Volkswagen så det hela kanske inte är så konstigt, men ändå bra. För de som bor i USA i alla fall. Enligt Porsche ska det finnas 484 stycken laddstationer redo att ladda från nu i sommar. Stationerna kommer aldrig att vara mer än 20 mil från varandra, på motorväg så lite som elva mil. Varje station kommer att ha minst två stycken 350 kW-laddare. Dessa erbjuder mer kraft än Teslas Superchargers vilket gör att man ska kunna ladda Porschen snabbare än en Tesla. På fyra minuter ska man få omkring tio mils räckvidd. På en kvart ska man få omkring 25 mil. Utöver detta ska det även finnas laddstationer på alla Porsches 191 stycken återförsäljare. Taycan använder sig av ett SAE-uttag så bilen kommer gå att tanka på andra ställen som har denna, fast inte gratis då. Tumnagel
52.2°
+
Bobby Green
0

Tesla sänker priset för att ladda med tio procent
Kunderna blev ursinniga efter höjningen

I måndags skrev vi om att Tesla skulle höja priserna för den som ville ladda på deras Supercharger-stationer. Det var inget som föll väl ut och flera Tesla-ägare blev rosenrasande och meddelade sin vrede på Internet. Tesla svarar nu med att sänka priserna med tio procent. Det innebär att snittpriset här i Sverige för att ladda på någon av dessa stationer nu blir 2,30 kronor per kWh. Innan man höjde kostade det 1,90 och efter höjningen 2,56. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Nästa Dodge Challenger elektrifieras
Inga fler V8:or med 700 hästar

Mike Manley tog över som vd för Fiat Chrysler Automobiles efter det att Sergio Marchionne hastigt gick bort i somras. Nu meddelar Mike att den som väntat sig att nästa Dodge Challenger skulle toppa det som finns idag och erbjudas med en ännu värre monster-V8:a kommer att bli besviken. Även här kommer man nämligen att styra mot elektrifiering. "I think that electrification will certainly be part of the formula that says what is American muscle in the future. What it isnx27t going to be is a V-8, supercharged, 700-horsepower engine. New technology is going to drive a load of weight out, so we can think of the powertrains in a different way. And we can use electrification to really supplement those vehicles." Värstingen Challenger SRT Demon bjuder på så mycket som 850 hästar och är väl så mycket muskelbil det bara kan bli. Men det blir alltså ändring på detta i framtiden, vilket säkerligen var väntat. Nästa värsting-version av Challenger kommer säkerligen att bjuda på mycket effekt, fast på ett annat vis. Modellen kommer även att baseras på en ny plattform och den hetaste kandidaten är Giorgio-plattan som Alfa Romeo Giulia bygger på. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Priset för att ladda på Teslas Superchargers höjs
Från 1,90 till 2,56 kronor per kWh

Nu höjer Tesla priserna för laddningen på sina Supercharger-stationer och här i Sverige har priset per kilowattimme ökat med 35 procent - från 1,90 till 2,56 kronor per kWh. I Norge gick priset från 1,40 till 1,86 NOK per kWh. De extra pengarna Tesla får in i och med detta ska gå till att öppna nya laddstationer. "We’re adjusting Supercharging pricing to better reflect differences in local electricity costs and site usage. As our fleet grows, we continue to open new Supercharger locations weekly so more drivers can travel long distances at a fraction of the cost of gasoline and with zero emissions. As has always been the case, Supercharging is not meant to be a profit center for Tesla." Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Tesla börjar bygga Gigafactory 3 i Shanghai
Teslas första fabrik utanför USA

Idag togs det första officiella spadtaget för byggandet av Teslas första fabrik i Kina och även den första Tesla-fabriken utanför USA. För att uppmärksamma det hela var Teslas vd Elon Musk på besök i Shanghai där han officiellt kickade igång bygget tillsammans med Shanghais borgmästare och lite andra dignitärer. I ett uttalande sa Musk bland annat: "Over the last six years, we have opened 60 Tesla locations, nearly 1,500 Superchargers, and more than 1,850 destination chargers in the country. This week, we’ve started taking online orders for Model 3 in China, so that customers can configure their vehicle to take delivery in the weeks ahead, and Gigafactory 3 is another example of Tesla’s commitment to the China market." Tesla planerar att bygga Model 3 samt Model Y avsedda för den kinesiska marknaden i Gigafactory 3. Tesla planerar att börja bygga bilar i sin nya fabrik redan till sommaren. Här nedan hittas en bonusvideo där Musk snackar lite mer från invigningen. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida