36 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium! Breaking News! Microsoft köper Activision Blizzard!

Logitech G presenterar Pro X Superlight
Lättviktare på 63 gram

Undertecknad har länge varit ett fan av Logitech gaming-segment, speciellt sedan Pro-satsningarna drog igång för några år sedan. I Pro-seriern har vi fått riktigt härliga möss, headset och tangentbord med relativt sparsmakad design och funktionalitet, men med riktigt vass hårdvara. Nu har företaget presenterat sin nya mus i G Pro-segmentet och enheten går under namnet Pro X Superlight. Pro X Superlight är praktiskt taget en nerbantad version av G Pro Wireless-mus som släpptes för två år sedan. G Pro Wireless vägde 80 gram, men med Superlight-versionen har Logitech lyckats banta ner musen till ynka 63 gram, vilket har gjorts utan att borra hål i chassit vilket andra lättviktsmöss kör med för att hålla vikten nere. Resultatet är en väldigt lätt mus utan onödiga krusiduller. Pro X Superlight har samma design som vanliga G Pro, men kommer med ett par justeringar som fått försvinna för att hålla vikten nere. Superlight har inga tumknappar på höger sida, så vänsterhänta får fortsätta använda vanliga Pro. Nya Superlight saknar även RGB-belysning på ovansidan. Tittar vi på undersidan har Superlight blivit av med sin DPI-skiftarknapp och utöver de vanliga knapparna på ovansidan finns det bara ett powerreglage på undersidan. Givetvis finns myntluckan för USB-mottagarnen och Powerplay-bricka kvar. Musen har även fått större PTFE-fötter som gör att musen ska vara lättare att svepa över musmattan vid behov. Utöver lite ny design och lättar vikt har musen mer eller mindre samma innanmäte som sitt äldre syskon. Enheten kör Logitechs strömsnåla och vassa Hero 25K-sensor och Lightspeed-mottagare med 1000Hz polling rate. Batteriet verkar vara lika stort som tidigare, men nedbantningen gör att musen kan användas i upp till 70 timmar mellan laddningar. Logitech G Pro X Superlight kommer släppas nu november med ett rekommenderat pris på 1599 kronor. Tumnagel
38.5°
0

Gordon Murrays Motiv får nytt liv som självkörande pod
Något att rulla omkring med i stan?

2013 visade Gordon Murray Design och Yamaha gemensamt upp den lilla mini-bilen Motiv.e. Det var ett koncept som aldrig såg dagens ljus, och nu har man återanvänt namnet och smackat detta på en ny liten skapelse. Den här ska vara eldriven, helt självkörande och fungera som en pod man hoppar in i när man behöver flytta sig från punkt a till punkt b. Det finns bara plats för en så om man råkar ha några kompisar får dessa stanna hemma eller ta en egen pod. Bilen är utvecklad tillsammans med Delta Motorsport och itMoves och den bygger på den patenterade iStream Superlight-tekniken som är framtagen för att kunna skapa säkra och kostnadseffektiva autonoma fordon. Den mäter 2,5 meter på längden, 1,3 meter på bredden och är 1,6 meter hög. Elmotorn är på 27 hästar och får sin kraft från ett batteripack på 17,3 kWh. Toppfarten anges till 65 km/h. Räckvidden på en full laddning anges till omkring tio mil och batteriet ska kunna laddas från 20 till 80 procent på 40 minuter. Om det visar sig att det finns intresse för Motiv kan det även komma versioner som har plats för fler i framtiden. Handikappsanpassning och budbils-funktioner finns också med i planerna. Tumnagel
36.7°
0
2018

Gordon Murrays nya självbärande kaross halverar vikten
Kan anpassas till flera olika segment

Gordon Murray har nu presenterat den senaste versionen av biltillverkningssystemet iStream. Det kallas för Superlight och med detta ska vikten på en självbärande kaross kunna halveras. Den utgör också en bas som kan anpassas till alla olika segment, vare sig det är en liten citybil, en sportbil eller en SUV. Superlight-systemet kombinerar en aluminiumram med kolfiberkomposit och tekniken ska komma från F1-världen. Det ska erbjuda mer säkerhet, lägre utsläpp, bättre hållbarhet och vassare väghållning samtidigt som det ska vara upp till 50 procent lättare jämfört med motsvarande metallkonstruktion. Förutom karossen visar man även en stol som utvecklats på samma vis, den ska vara upp till 30 procent lättare än en konventionell modern stol. "The new iStream Superlight approach to vehicle manufacturing is a paradigm-shifting innovation for the global automotive industry. It is a breakthrough that will deliver the lightest chassis technology for decades to come. The Gordon Murray Design team has created a unique, adaptable and cost-effective way for manufacturers around the world to dramatically improve vehicle performance and efficiency." Tumnagel
46.3°
0

Intel fimpar sina smarta glasögon
Innan de ens har släppts

Tidigare i år så visade Intel upp de "smarta" glasögonen Vaunt (Superlight) men tyvärr verkar det inte som om vi kommer att få se dessa på marknaden. Intel uppger själva att man har lagt ner utvecklingen av Vaunt och säger i ett uttalande till Engadget: "Intel is continuously working on new technologies and experiences. Not all of these develop into a product we choose to take to market. The Superlight project is a great example where Intel developed truly differentiated, consumer augmented reality glasses. We are going to take a disciplined approach as we keep inventing and exploring new technologies, which will sometimes require tough choices when market dynamics donx27t support further investment." Vaunt var ett par smarta glasögon som till skillnad från många av deras konkurrenter såg helt okej ut. Glasögonen saknade kamera men kunde visa upp information via en monokrom projektor som visade bilder i upplösningen 400x150 pixlar. Här ovan kan ni kolla in när The Verge testade Vaunt. Tumnagel
32.9°
0
2015

Billistan för Project CARS
Runt 70 bilar

Om man är sugen på att veta vilka bilar man kommer kunna ratta runt i kommande Project CARS så kan man spana in den kompletta billistan efter hoppet. Beroende på vilken utgåva av spelet man köper så finns det runt 70 bilar tillgängliga när spelet väl släpps den 7 maj. Tumnagel
42.4°
0
2011

Turbo i nästa Mazda Miata?
Det vore ju riktigt trevligt

Fjärde generationens Mazda Miata, eller MX-5 som den också kallas, kan få en liten turbosnurra om ryktena stämmer. Med den påstådda bantningen på över 200 kilo låter det som ett riktigt mumsigt recept på en busig sportbil. Bilen kommer alltså att väga under ett ton och få en turbomatad 1.3-litersmotor om ryktena stämmer. Motorn kommer också att få Skyactiv-teknik, Mazdas mix av låg förbrukning och högre effekt. Låter helkul, låt oss bara hoppas att det stämmer också. Första generationens Miata var jag med och monterade en turbo på en gång och den bilen var riktigt rolig. Lite väl mycket ofrivillig överstyrning i en kurva på vått underlag under första testrundan fick oss också att inse att effekten hade ökat lite. Bilen väntas dyka upp 2014. På bilden ser vi Mazda MX-5 Miata Superlight Concept. Tumnagel
39.8°
0
2009

Så här ser Audis framtidsbil ut
Enligt designern Edwin Conan

Avatar heter den här tresitsiga framtidsvisionen signerad designern Edwin Conan, som bland annat ritat HSV Encore Concept. Till skillnad från HSV som var tänkt att dyka upp 2020 är Avatar tänkt för år 2032. Avatar hämtar inspiration från tyg som blåser i vinden och den strömlinjeformade Auto Union Type C från 1937. Ett superbatteri med lång räckvidd tillsammans med en elmotor i vardera hjul agerar kraftkälla. Tack vare sin aerodynamiska utformning blir luftmotståndet mycket lågt och gör att Avatar ska klara sprinten 0-100 km/h på 2,9 sekunder och ha en toppfart på hela 360 km/h. Vid i- och urstigning öppnar man någon utav de tre glasbubblorna. Den främre som är till för föraren åker fram och lite uppåt med instrumentpanel och ratt medan de bakre glashuvarna glider bakåt och uppåt. Bilen använder sig av Drive-by-Wire teknik och gör det möjligt att möblera om lite om man vill, man kan till exempel ersätta ratten med en joystick eller varför inte ett tangentbord? Äpple, shift, sväng. Tumnagel
37.1°
0

Officiell Mazda MX-5 Superlight Concept
Lättare, råare och... bara ett koncept

Bästa, och billigaste, sättet att få bättre prestanda är som bekant en rejäl diet och det är precis vad Mazda gjort. Vindrutan har plockats bort, precis som AC, stolar och annat krims-krams. Resultatet inluderar allt från rejäla störtbågar till läderklädda skalstolar och detaljer i kolfiber. Plus, som det verkar, en iPhone som multimediacentral framför växelspaken. Efter operationen landar Superlight-konceptet på 995 kg och räcker inte det har man monterat bättre bromsar och lite fler kusar under huven. I nuläget har Mazda inga planer på att serieproducera men gillar ni vad ni ser är det ju lika bra att ligga på. Man kan ju aldrig vara helt säker... Tumnagel
37.4°
0

Mazda MX-5 Superlight Concept
Mazda fortsätter fira Miatas 20-års jubileum

Nu har två bilder dykt upp som visar lite linjer på ett kommande koncept från Mazda och jag säger bara: vilken j..vla körvagn! Mazda MX-5, eller Miata, är redan i grund rolig som få och här har man plockat bort rejält med kilon vilket inkluderar vindrutan. Under huven säger spekulationer att det handlar om en 1,8-2,0 liters bensinfyra och om, eller när, konceptet blir verklighet återstår att se. I Frankfurt får vi iallafall se förstudien. Tumnagel
37.2°
0
2008

Video: Caterham R500 mot Ducati 1100S
520 mot 473 hk/ton, vem är snabbast?

Engelska Autocar har satt en 263 hk stark Caterham Superlight R500 mot en Ducati Hypermotard på 95 hk för att utröna vilken som är snabbast på en krokig väg. Det som är extra kul är att ingen håller igen, utan det är verkligen full attack. Tumnagel
36.8°
0
Nästa sida