m

Kolla in bygget av X-59 QueSST
NASA och Lockheed Martins lite tystare överljudsplan

NASA har släppt en timelapse-video där man visar upp byggandet av det framtida överljudsplanet X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology). X-59 QueSST utvecklas för att bli tystare än den numera skrotade Concorden. När NASA presenterade planerna på X-59 QueSST uppgav man att man hoppades att ljudet från flygplanet inte skulle överstiga 65 decibel, något som kan jämföras med de 90 decibel som Concorden gav i från sig. Detta var något som gjorde att Concorden aldrig fick tillstånd att flyga över land, något som kanske kan bli möjligt med X-59 och andra framtida överljudsplan. X-59 QueSST byggs av Lockeed Martin vilka hoppas kunna börja testflyga flygplanet någon gång under nästa år. Någon gång runt 2023 planerar man att börja leverera X-59-plan till NASA. NASA har tidigare sagt att man planerar att dela med sig av tekniken som använts för att bygga X-59 till andra flygplanstillverkare, något som gör att vi kanske kan få se flera, lite tystare, efterföljare till Concorden i framtiden. Här nedan hittas timelapse-videon som visar upp lite över två års byggandet av X-59 QueSST på under en minut. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japan ska bygga ett överljudsplan för passagerare
JAXA och flera japanska storföretag i nytt samarbete

Den japanska rymdmyndigheten JAXA har meddelat att man tillsammans med flera av landets företag ska utveckla ett nytt överljudsplan avsett för passagerartrafik. Förutom JAXA så kommer Mitsubishi, Kawasaki, Subaru samt IHI vara inblandade i utvecklingen av nästa generations överljudsplan. Dessutom kommer även Japan Aerospace Exploration Association (JADC) och The Society of Japanese Aerospace Companies (SJAC) medverka i utvecklingsarbetet. JAXA uppger att modellen man siktar på att utveckla ska kunna transportera 36 - 50 passagerare i hastigheter på runt MACH 1,6. Det kan jämföras med Concorden, en flygplansmodell som togs ur drift för snart 20 år sedan, som kunde ta 100 passagerare och hade en topphastighet på Mach 2,04. JAXA har bedrivit forskning om överljudsplan sedan i slutet av 1990-talet. Man säger sig bland annat ha utvecklat teknik som ska ska kunna sänka ljudet på den så kallade ljudbommen med 50 procent jämfört med Concorde-planen. Någon gång runt 2030 förväntas JAXA och de inblandade företagen kunna visa upp resultatet av det arbete som nu ska påbörjas. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

United Airlines planerar att köpa överljudsplan
Ska köpa 15 stycken Overture-plan av Boom Supersonic

Det amerikanska flygbolaget United Airlines har tecknat ett avtal med flygplanstillverkaren Boom Supersonic om att köpa överljudsplan från dem. United planerar att köpa 15 stycken överljudsplan av modellen Overture av Boom när modellen väl är färdig och godkänd för passagerarflygningar. United har även option på att köpa ytterligare 35 överljudsplan om man senare skulle känna för det. Boom Supersonic presenterade Overture 2018 men när den kan komma att visas upp annat än på skisstadiet finns det än så länge inga uppgifter om. Boom visade upp testflygplanet XB-1 förra året vilket man då sa att man kommer att börja testflyga i år. Det kan med andra ord dröja ett tag innan Overture blir klar och United planerar att börja flyga med modellen 2029. Bland rutterna som United Airlines funderar att börja använda Overture-planen på finns till exempel Newark - London och San Francisco - Tokyo. Dessa både rutter skulle med Overture ta lite mer än tre respektive sex timmar. Det kan jämföras med de sju respektive elva timmar de båda rutterna tar idag med traditionella passagerarflygplan. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aerion stänger ner sin verksamhet
Det bidde inget överljudsplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Aerion har meddelat att de kommer att avveckla företaget. Aerion har sedan 2004 utvecklat ett framtida överljudsplan för passagerartrafik men detta verkar med andra ord aldrig lyfta mot skyarna. Så sent som i början av året uppgav Aerion att man planerade att börja sälja modellen AS2 någon gång under 2026. AS2 skulle bli ett överljudsplan som skulle kunna flyga 8 - 12 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1,4. Det skulle göra att en flygning mellan New York och London skulle ta cirka 4,5 timmar. Anledningen till Aerion nu stänger ner uppges bero på att man inte lyckats skrapa ihop kapital för sin fortsatta utveckling och existens. Vad som kommer att hända med de tillgångar som finns i företaget idag finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här skulle Air Force One kunna se ut i en överljudsversion
Exosonic visar upp koncept på framtida presidentplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Exosonic har visat upp bilder på hur en eventuellt presidentversion av deras framtida överljudsplan skulle kunna se ut om USA:s regering skulle anse att de behövde ett sådant som Air Force One. Exosonics överljudsplan befinner sig fortfarande på konceptstadiet och är tänkt att i framtiden kunna transportera upp till 70 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1,8, motsvarande 2222 km/h. I Air Force One-versionen har man dock delat upp planet i tre olika delar. Ett konferensrum med videokonferenssystem vilket har plats för tre personer, en lite privatare del för åtta personer där det finns sovplatser samt en passagerarkabin där det ryms 20 stycken passagerare. Flygplanet är tänkt att få en räckvidd på över 8000 kilometer när det väl är i luften. Exosonic hoppas att detta kan ske någon gång i mitten av 2030-talet om finansiering, teknik och annat som krävs faller på plats. Det lär med andra ord inte bli den nuvarande presidenten Joe Biden som kommer att färdas i sådant här flygplan om USA någon gång skulle besluta sig för att beställa ett sådant. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aerion planerar att börja sälja sitt överljudsplan AS2 2026
Kommer att kosta 1 miljard kronor

Nu har det gått några år sedan den amerikanska flygplanstillverkaren Aerion presenterade sina planer på ett nytt överljudsplan. När planerna först presenterades så uppgav Aerion att deras överljudsplan AS2 skulle vara i luften 2021 för att året efter säga att detta flyttats fram till 2023. Till CNN säger Aerion dock att man nu planerar att börja testflyga modellen 2024 och hoppas kunna lansera AS2 på marknaden 2026. AS2 kommer att bli ett överljudsflygplan av modellen mindre som kommer att ha kapacitet att flyga 8 - 12 passagerare i hastigheter på upp till Mach 1.4. Det innebär att flygplanet skulle kunna flyga London - New York på cirka 4,5 timmar. AS2 verkar primärt rikta sig till affärsresenärer eller privatpersoner med stor plånbok. Till CNN säger man att man siktar på att prislappen för ett AS2 kommer att landa på 120 miljoner dollar vilket motsvarar nästan 1 miljard svenska kronor. Här nedanför hittas ett videoklipp från förra året där Aerion visar upp AS2. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Boom Supersonic visar upp XB-1
Testplattform för en efterföljare till Concorden

Igår visade det amerikanska företaget Boom Supersonic upp flygplanet XB-1 vilket är tänkt att fungera som en plattform för att testa olika system och tekniker för flygplan som flyger snabbare än ljudets hastighet. Boom planerar att använda XB-1 i sin utveckling av sitt framtida passagerarflygplan Overture, ett flygplan som beskrivs som en efterföljare till den numera skrotade Concorden. Boom siktar på att Overture ska bli ett överljudsplan som är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än vad Concorde klarade av. Det innebär att Overture i teorin skulle kunna flyga passagerare mellan London och New York på 3 timmar och en kvart. Boom siktar på att börjar testflyga med XB-1 någon gång nästa år. Redan 2022 hoppas Boom börja bygga en fabrik som kan tillverka Overture och hoppas ha det första exemplaret färdigt till 2025. Någon gång under 2029 siktar Boom på att börja flyga passagerare med Overture. Här nedan kan ni kolla in Boom Supersonics presentation av testplattformen XB-1 från igår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic siktar på att testa överljudsplan nästa år
Företaget vill bygga en ny Concorde

I oktober kommer det amerikanska startup-företaget Boom Supersonic att visa upp sin första flygplansmodell XB-1 vilket är ett ensitsigt överljudsflygplan. Flygplanet utvecklas som en testmodell inför Booms framtida planer på att bygga ett överljudsplan för passagerartrafik, något vi inte har haft sedan Concorden skrotades 2003. Boom planerar att göra en första testflygning med XB-1 någon gång under nästa år för att testa om material och teknik som utvecklats till flygplanet även skulle kunna fungera i en lite större modell. Boom siktar framför allt på att kunna sänka priset på att bygga överljudsplan och hoppas kunna utveckla ett överljudsplan för passagerare för "bara" 6 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 32 miljarder dollar det kostade Boeing att utveckla 787 Dreamliner. Skulle Booms tester med XB-1 bli framgångsrika så kommer företaget att fortsätta utveckla det kommersiella överljudsplanet Overture. Det är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än de 2,04 Mach som Concorden kom upp i. Lyckas Boom med sitt mål så skulle det innebär att Overture skulle kunna avverka sträckan London - New York på lite över 3 timmar. När vi eventuellt skulle kunna få se Overture i luften är oklart men det har tidigare snackats om att det kanske skulle kunna se någon gång i mitten av det här årtioendet. Här nedan hittas ett klipp som visar lite av konstruktionen Boom Supersonics testflygplan XB-1 samt en konceptbild på Overture. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Aston Martin hyllar Concorde
Med specialversion av DBS Superleggera

Aston Martin har tillsammans med British Airways tagit fram en specialversion av modellen DBS Superleggera för att hylla flygplanet Concorde. Bilen som endast kommer att tillverkas i tio stycken exemplar ingår i Astons flyginspirerade utbud som sedan tidigare innehåller Vanquish S Red Arrows, Vantage Blades och V12 Vantage S Spitfire 80. Utsidan får samma färger som British Airways använder och på taket återfinns en siluett av flygplanet. Insidan får Concorde-logga på stolarna och växelpaddlar i titan tillverkade av bladen man hittar i flygets jetmotor. Vdn Andy Palmer säger följande: "It’s only fitting that our great British sports car brand marks the achievement of the incredibly dedicated, talented and ambitious teams of British and French scientists, engineers, designers and aircraft workers who made Concorde, and supersonic air travel, a reality in our skies 50 years ago." Vad bilen kostar är oklart men en del av förtjänsten kommer i alla fall att gå till en organisation som stöttar underprivilegierade barn och lär dem flyga. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Hejdå Jessi Combs
Världens snabbaste kvinna på fyra hjul död under rekordförsök

Flera källor rapporterar att racerföraren Jessi Combs har dött efter det att hon försökte sätta nytt världsrekord i hur snabbt en kvinna kunde framföra ett fordon på fyra hjul. Combs och hennes team hade planerat att hon skulle slå sitt eget världsrekord på 640 km/h, ett rekord hon satte 2013. Både då och vid rekordförsöket som tog Combs liv körde hon den jetdrivna bilen "North American Eagle Supersonic Speed Challenger" som levererade 52.000 hästkrafter. Jessi Combs blev 39 år gammal och hennes familj skickade igår ut ett uttalande om hennes död vilket ni kan läsa i faktarutan här nedanför. Combs medverkade även i flera avsnitt av tv-serien Mythbusters och nedan kan ni kan kolla in ett klipp där hon gör ett helikopterstunt. Tumnagel
10.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida