m

Tesla Model S Plaid rejsar mot supersporthojar
Hej vad det går!

Tesla Model S Plaid är riktigt snabb iväg från stillastående, 2,1 sekunder till 100 km/h enligt Tesla själva. Några andra som också är duktiga på att accelerera fort är supersporthojarna, och här får vi se när en Suzuki Hayabusa och en Kawasaki Ninja ZX-14R rejsar mot Teslan för att se vilken som är kvickast i ett gäng olika tester. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Suzuki smygvisar nya Hayabusa
Avtäcks den 5 februari

1999 lanserade Suzuki den nya modellen Hayabusa. Namnet betyder jaktfalk och det som gjorde hojen speciell var att den var den första serietillverkade som toppade över 300 km/h. Första generationen såldes mellan 1999 och 2007 och nu är det snart dags för en tredje generation att göra entré. Den 5 februari åker täcket av och inför detta har Suzuki släppt följande smygtitt. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2019

Bond Bug med turbomatad Hayabusa-motor
Bra drag

Bond Bug är en knasig liten trehjuling från 70-talet som verkligen inte var något monster när det kom till prestandan, men charmig ändå. Den vi ser här är dock något helt annat. Fortfarande charmig, men med en turbomatad snurra hämtad från superhojen Suzuki Hayabusa under skalet istället. Effekt: tillräckligt, omkring 300 hästar. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2013

Hejdå Bill Warner
Världens snabbaste man körde ihjäl sig igår

Den professionelle speed-motorcyklisten Bill Warner har avlidit efter att han försökte sätta rekord under hastighetstävlingen "The Maine Event". Warner kallades "fastest man on two wheels" efter att 2011 ha kört i lite över 500 kilometer i timmen på sin ombyggda Suzuki Hayabusa. Under söndagens tävling planerade Warner att nå hastigheten 482 kilometer i timman (300 miles/h) på under 1 600 meters (1 mile) acceleration. Han kraschade dock av en än så länge oklar anledning efter cirka 1 200 meter och ska då ha hållit en hastighet runt 482 kilometer i timman. Warner var vid medvetande när räddningspersonal nådde honom på banan men efter bara 1,5 timma så dödförklarades han på ett sjukhus i staden Caribou. Under "Läs mer" kan ni kolla in vad som kom att bli Bill Warners sista intervju. Tumnagel
6.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Suzuki Hayabusa med ratt och hytt
Inget man ser varje dag direkt

En snubbe fick för sig att slakta fronten på en Suzuki Hayabusa och istället haka på en hytt med två stolar och en ratt där styret en gång satt. En trike byggd på Hayabusa har jag sett några stycken förr, men aldrig något sånt här. Ben Grave som byggherren heter har i alla fall varit märket Suzuki trogen då fronten kommer från modellen Carry. Mängder med bilder på det något udda bygget kan du hitta här. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2011

Suzuki Hayabusa-trike
Stor leksak med 315 hästar

Boom Trikes bygger feta trike-motorcyklar och deras senaste är den här. En Suzuki Hayabusa-trike med 315 hästar. Triken är 3.25 meter lång och 1.76 meter bred. Allt är specialbyggt men många delar har hämtats från en av världens snabbaste motorcyklar, Suzuki Hayabusa. Motorn som är på 1 300 kubik har med hjälp av bland annat en turbo skrämts upp till hela 315 hästar. Helt okej effekt med tanke på att triken väger 500 kilo. Det finns även en version där motorn är orörd, den lämnar 197 hästar. Ser inte riktigt klok ut, men går å andra sidan säkert som ett skållat ollon. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2010

Ariel Atom med 500-hästars V8:a
Presenterad i samband med 10-årsjubileet

För 10 år sedan såg den första Ariel Atom ljuset, och för att fira denna eminenta händelse rullar företaget ut något i hästväg. Med effekten 500 hästar får den lilla rackarn ett sjukt effekt/viktförhållande. Under sina 10 år har Atom uppdaterats tre gånger, och den nya versionen är helt klart värst. Med ett effekt/viktförhållande på 909 hästar per ton slår den Bugatti Veyron Super Sport med hästlängder! Effekten kommer från en specialbyggd 3-liters V8:a från Hartley, som började sitt liv som två stycken Suzuki Hayabusa-motorer. Hayabusa är för er som inte vet en utav världens snabbaste motorcyklar. Motorn går att få med två olika effektalternativ, 475 eller 500 hästar. Den "svagare" ska vara avsedd för gatkörning och fullt blås ska vara till för bankörning. Lite lustigt att det endast skiljer 25 hästar mellan de två, men tydligen ska gasresponsen vara mycket rappare i den värre versionen. På tal om rappt så gör Atom 500 V8 0-100 km/h på 2,3 sekunder, med en toppfart på 273 respektive 321 km/h. Vågen för hela paketet stannar på 550 kilo. I samband med firandet slogs också ett personligt rekord för Ariel, fyra anställda monterade nämligen ihop ett komplett exemplar av Atom 500 V8 på bara fem timmar och femton minuter. 25 bilar kommer att byggas, till ett pris som börjar på 150 000 pund. Lansering tidigt nästa år. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Reynard Inverter nu även för gatan
Nu kan du själv köra till bandagarna istället för att ha den på släpet

Brittiska Reynard kan vara något utav det coolaste du får köra på allmän väg. Fjädringen kommer från Lotus Elise och som motoralternativ finns antingen en 1340-kubikare hämtad från värstingbågen Suzuki Hayabusa på 200 hästar, eller en lite svagare 1000-kubikare från Honda Fireblade på 180 hästar. All denna effekt i en bil som bara väger fjuttiga 490 kilo. Inverter toppar runt 220 km/h. Reynard meddelar också att de håller på att utveckla en elversion som också ska ge runt 200 hästar. När den dyker upp eller vad de existerande bilarna kostar att köpa har inte avslöjats än. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2009

Reynard Inverter
Radical och Caterham-utmanare

Att montera ner en mc-motor i en bil är ju egentligen inte ett nytt påhitt, men att försöka lansera en bil för att i huvudsak få ner kostnaderna inom motorsport känns innovativt. Det är Reynard Racing Cars som står bakom och deras skapelse heter Inverter. Tydligen ska den kunna köras på allmänna vägar men huvudsyftet är såklart bankörning. I och med att man använder en lätt motor från Honda Firebird eller Suzuki Hayabusa kan man hålla vikten till låga 400 kg med full tank och ett effektförhållande som håller sig mellan 360-530 hk/ton. Vidare säger företaget att bilen ska kunna generera 4G i skarpa kurvor och om man kör i 160 km/h ska det vara teoretiskt möjligt att köra upp-och-ner tack vare aerodynamiken. Mer att läsa nedan. Tumnagel
38.1°
+
Erik Svensson
0
2007

Volkswagen Golf MK1 med turbomatad Hayabusa-motor
350 hästkrafter....

Några galna britter har tryckt ner en turbomatad motor från Suzuki Hayabusa i en Golf MK1. Det betyder 350 hästkrafter ur den lilla 1300 kubik stora MC-motorn. Att Golfen dessutom är lättad och fått bakhjulsdrift gör inte saken sämre. Resultatet är minst sagt spektakulärt! Tumnagel
37.6°
+
James Hunt
0