m

Nu kommer Suzuki Jimny utan baksäten
Plats för mer prylar

Suzuki Jimny är en rackarns söt bil som har fört en konstig tillvaro här i Sverige. Först var det en succé men sedan försvann den, Suzuki tyckte att den släppte ut för mycket för den europeiska marknaden. Eller EU tyckte det och straffskatterna skulle bli för höga för att det skulle vara värt att sälja den. Men nu är den tillbaka, om än i en udda version. Suzuki tycks tycka att köparna är de som vill ha en liten och smidig sak att köra i skogen med och inte folk som vill vara fräcka i stan och börjar därför sälja en version utan baksäte. Den får tillägget Torakku som helt enkelt betyder lastbil på japanska. Bilen är inte heller någon bil enligt transportstyrelsen utan registeras som lätt lastbil och då är utsläppsreglerna annorlunda. Eftersom baksätet saknas finns det plats för mer saker. Man får plats med 863 liter (plus 33 liter) och höjden man kan använda är 913 istället för 850 millimeter eftersom golvet är plant och härligt. Man kan även lasta mer, 150 istället för 115 kilo. Motorn är på 1,5 liter, ger 102 hästar och toppar 145 km/h. Trots de inte så fantastiska siffrorna drar den 0,77 liter/mil blandad körning och släpper ut 173 gram co2/km. Skatten för det här vrålåket ligger på 10.316 kronor per år de första tre åren. Varför sätter inte Suzuki bara in något vettigt under huven på den här bilen och löser problemet? Prislappen ligger på 214.900 kronor, plus de där 30.000 kronorna i skatt då. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0